[VD] vrijheidsdressuur

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
hipkippie

Berichten: 2217
Geregistreerd: 30-11-02
Woonplaats: Deventer

[VD] vrijheidsdressuur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-01-04 18:28

Ik lees of wel is dat iemand met z'n paard aan vrijheidsdressuur doet.
Het lijkt mij ook heel leuk om het kimba te leren.
Maar ik weet niet hoe het allemaal moet.
Ik heb haar al wel iets geleerd dat ze dus met dr hooft tussen dr benen gaat...het lijkt een soort buiging.
Maar ik zou graag meer dingen willen weten die ik haar zou kunnen leren.
Weten jullie mischien iets en zou je dan ook gelijk erbij willen zetten hoe ik het haar het beste zou kunnen leren?
Wat ik ook heel leuk vind is dat het paard een soort voetje naar voren geeft...
maarja weten jullie iets??? OK dan!

:¨·.·¨:
`·.
Kimba & Luna


Romkabouter

Berichten: 21721
Geregistreerd: 25-06-02
Woonplaats: Donkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-04 18:42

Volgens mij kun je het beste even kijk op UZ uit het zadel

Daar kun je heel veel vinden Lachen
Laatst bijgewerkt door Romkabouter op 10-01-04 18:42, in het totaal 1 keer bewerkt

Mijn woorden zijn mijn woorden en mijn mening. Deze graag alleen mij aanrekenen en niet mijn geliefden/vrienden/kennissen of een combi daarvan!

Kwanyin
Berichten: 18995
Geregistreerd: 14-08-03
Woonplaats: belgië

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-04 18:42

tip: kijk eens bij uit het zadel Knipoog daar staan verschillende topics met [vd] voor, wat voor vrijheidsdressuur staat. daar vind je vast wel wat tips en hints terug, ook kan je de zoekmachine eens gebruiken ofzo.

dat voetje naar voren is een spaanse pas. Kan je leren door ten eerste een hoop snoepjes mee te nemen( Schijnheilig ). Geef een commando(bv met de zweep tegen haar been aantikken en "voet" zeggen) en dan pak je onmiddelijk haar voet op. Dan onmiddelijk belonen. Herhaal dit verschillende keren. Het hangt echt van paard tot paard af, bij de ene duurt het dagen voor hij het snapt, de andere weet het al binnen tien minuten. Maar op een gegeven moment ontstaat de link er: tik met zweep+voet=been opheffen+beloning krijgen. Let wel goed op dat je paard haar voet enkel opheft als jij dat wil, en niet als hij nog eens een snoepje wil krijgen, doet hij het zonder commando even de stem verheffen ofzo dat hij weet dat het niet mag. Als hij zijn voetje netjes geeft kan je haar been vastpakken en naar voor strekken en neerzetten, ook met een commando erbij. En dat weer oefenen totdat ze het doorheeft.

Maar oefen nooit te lang. Beter 5dagen 10 minuten voordat ze het leert dan in 1dag in een uur alles willen leren. En wees ook niet boos als ze het bij dag 1 nog niet snapt, als ze ook maar de neiging heeft om bij het commando haar voet een beetje omhoog te houden onmiddelijk belonen. Lukt het niet, geen nood morgen is weer een nieuwe dag om met verse moed te beginnen, gedult is de sleutel tot het succes Knipoog

I used to walk in a room full of people and wonder if they liked me.
Now I look around and wonder if I like them.

hipkippie

Berichten: 2217
Geregistreerd: 30-11-02
Woonplaats: Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-01-04 14:17

hey..bedankt voor de tips Knipoog

:¨·.·¨:
`·.
Kimba & Luna

fancylover

Berichten: 2870
Geregistreerd: 06-04-03
Woonplaats: Opperdoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-04 16:40

of op de zoekmachine!! heb ik ook gedaan! en dan vind je heel veel en soms is het handig iemand toe te voegen op msn! an kan je het altijd vragen!!

† Fancy & Marco & Binkie † ik zal jullie nooit vergeten!!
Lancelot van het Rozenhof http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=198&t=1796395

hipkippie

Berichten: 2217
Geregistreerd: 30-11-02
Woonplaats: Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-01-04 16:42

jah ik heb al wat rond gekeken en ben daar door ook op verschillende sites terecht gekomen met precies de dingen die ik wilde weten.
dus eigenlijk hoef ik dus geen antwoorden meer op mijn vraag Lachen

:¨·.·¨:
`·.
Kimba & Luna

missnynke

Berichten: 8492
Geregistreerd: 11-05-02
Woonplaats: Hallum

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-04 16:48

koop het boek "paardenschool"van nathalie penquit. daar staat alles wel goed in uitgelegd

fancylover

Berichten: 2870
Geregistreerd: 06-04-03
Woonplaats: Opperdoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-04 17:46

okeej veel plezier met het vrijheidsdressuur!!!!!!!!!!!! ik hoopd dat we er snel foto's van zullen zien!

† Fancy & Marco & Binkie † ik zal jullie nooit vergeten!!
Lancelot van het Rozenhof http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=198&t=1796395


Vue
Berichten: 8851
Geregistreerd: 03-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-04 18:09

ik heb inderdaad ook wel gehooord en gezien het boek paardenschool van nathalie penquit, en daar staat alles in, egt heel gaaf !!!

fancylover

Berichten: 2870
Geregistreerd: 06-04-03
Woonplaats: Opperdoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-04 19:04

HEY mandy_b_s jij bent nieuw hier zie ik! WELKOM OP BOKT!!!!!!!!!!!

† Fancy & Marco & Binkie † ik zal jullie nooit vergeten!!
Lancelot van het Rozenhof http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=198&t=1796395

hipkippie

Berichten: 2217
Geregistreerd: 30-11-02
Woonplaats: Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-01-04 20:41

als ik ze wat "kunstjes" kan dan zal ik gelijk een paard foto's maken en kijken of ik ze hier op bokt kan plaatsen Haha!

:¨·.·¨:
`·.
Kimba & Luna

hipkippie

Berichten: 2217
Geregistreerd: 30-11-02
Woonplaats: Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-01-04 20:42

oeps Bloos! paard moer paard wezen Clown

:¨·.·¨:
`·.
Kimba & Luna

hipkippie

Berichten: 2217
Geregistreerd: 30-11-02
Woonplaats: Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-01-04 20:44

nah doe ik het zo weer wat een kluns ben ik toch Frusty ik bedoelde dat paard paar moet wezen *LOL*

:¨·.·¨:
`·.
Kimba & Luna

fancylover

Berichten: 2870
Geregistreerd: 06-04-03
Woonplaats: Opperdoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-04 13:17

hahah jah we snappen het hoor Haha! Haha!

† Fancy & Marco & Binkie † ik zal jullie nooit vergeten!!
Lancelot van het Rozenhof http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=198&t=1796395

fancylover

Berichten: 2870
Geregistreerd: 06-04-03
Woonplaats: Opperdoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-04 13:18

ik ben benieuwd naar de foto's als het gelukt is!!!

† Fancy & Marco & Binkie † ik zal jullie nooit vergeten!!
Lancelot van het Rozenhof http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=198&t=1796395

hipkippie

Berichten: 2217
Geregistreerd: 30-11-02
Woonplaats: Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-01-04 13:37

Jah ik hoop dat ik zo snel mogelijk foto's kan maken maar dan moet ze het natuurlijk al wel kunnen Knipoog

:¨·.·¨:
`·.
Kimba & Luna

ShadowFax
Berichten: 2334
Geregistreerd: 11-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-04 16:04

Ik heb ook het boek "paardenschool"van nathalie penquit. Daar staat in dat je het paard dmv. de zweep aanwijzingen kunt geven.
Eerst wordt uitgelegd dat je met de zweep over het hele paard moet strijken, zodat hij daaraan gewend raakt. Daarna kun je het paard leren dmv. de zweep tegen zijn been te leggen, voetje te geven.
Ik wilde graag mijn ijslandse merrie ook VD leren.... omdat zij ERG panisch is voor de zweep, kun je zelf wel bedenken hoe dat afliep. Heb een week niet op haar kunnen rijden (paard is erg getraumatiseerd omdat het een importpaard is). Uiteindelijk bedacht ik om het dan maar met mijn handen te doen op een ijslandse ruin. Ook wordt in het boek verteld dat je het paard zoveel mogelijk moet belonen met brokjes of snoepjes. Toen het ruintje dat eenmaal doorhad, was hij alleen maar bezig om snoepjes uit mijn zakken te jatten.
Uiteindelijk heb ik het dus maar tijdelijk opgeven en wil eerst veel info wat betreft VD.

Mijn vraag aan jullie is....
hebben jullie dmv. de zweep "kunstjes" geleerd? Zo niet, hoe dan? (zie namelijk op foto's of filmpjes van jullie nooit zwepen!)
Waar begin je mee? En hoe en met wat hebben jullie je paard beloond?
Begon het dier niet onwijs te bedelen?

Ik denk dat het ook erg aan het paard ligt of het dier snel dingen door heeft.... volgensmij is niet ieder paard hier geschikt voor!

Lijkt me wel geweldig om dit met je paard te bereiken hoor!

Vue
Berichten: 8851
Geregistreerd: 03-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-04 18:15

haha, ja ik ben idd nieuw....thanx, fancy lover !!!!
hooj allemaal Lachen

hipkippie

Berichten: 2217
Geregistreerd: 30-11-02
Woonplaats: Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-01-04 12:13

Hallowz mandy_b_s Haha!
-------------------------------------------------------------------------------------
shadowfax ik weet niet of je hier wat aan hebt maar ik ben dus door het kijken bij andere topics over vrijheidsdressuur op 2 sites terecht gekomen waar egt heel veel op staat
http://www.pink-horizon.com/
http://www.joyce-online.info/
ik hoop dat het wat is het heeft mij wel veel informatie gegeven Knipoog

:¨·.·¨:
`·.
Kimba & Luna

Assiej
Berichten: 3670
Geregistreerd: 26-11-03
Woonplaats: vlaardingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-04 15:56

hihi ik heb het ook geprobeerd met mijn 'bijdehandte' arabje hihi hij geeft netjes voet enzo en dan pak k em, strek k em naar voren, zet hem neer op de grond vraag zn aandacht met een snoepje en laat hem zo buigen, eettie dat snoepje op, zet hij zn been netjes terug enzo en dan doetie het ook uitzichzelf om te kijken of er dan opeens een snoepje ligt haha terwijl ik er neit bij ben he... gek beessie heb k toch ook Tong uitsteken

Mijn 2 maantjes, Moon & Luna (L)


fancylover

Berichten: 2870
Geregistreerd: 06-04-03
Woonplaats: Opperdoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-04 16:05

hahah leuk!! iemand vraagt om hulp bij vrijheidsdressuur en zegt dat ze het snapt maar de tips blijven binnen komen!! maar wel handig want nu is mijn probleem denk k ook voor een groot deel opgelost!!!

† Fancy & Marco & Binkie † ik zal jullie nooit vergeten!!
Lancelot van het Rozenhof http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=198&t=1796395

fancylover

Berichten: 2870
Geregistreerd: 06-04-03
Woonplaats: Opperdoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-04 16:06

was roos maar nie zo eigenwijs!! Boos! Haha!

† Fancy & Marco & Binkie † ik zal jullie nooit vergeten!!
Lancelot van het Rozenhof http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=198&t=1796395

Assiej
Berichten: 3670
Geregistreerd: 26-11-03
Woonplaats: vlaardingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-04 16:07

hihihi

Mijn 2 maantjes, Moon & Luna (L)


fancylover

Berichten: 2870
Geregistreerd: 06-04-03
Woonplaats: Opperdoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-04 16:11

nou is niet leuk hoor! ik heb zo aan iemand gevraagd hoe het moet en die zegt eerst de basis goed! dus ik dat proberen maar als ik roos in draf heb nou dan krijg ik haar niet met alleen STAP in stap hoor!!!

† Fancy & Marco & Binkie † ik zal jullie nooit vergeten!!
Lancelot van het Rozenhof http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=198&t=1796395

fancylover

Berichten: 2870
Geregistreerd: 06-04-03
Woonplaats: Opperdoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-04 16:11

Haha! Haha! Haha! Haha! Haha! Haha!

† Fancy & Marco & Binkie † ik zal jullie nooit vergeten!!
Lancelot van het Rozenhof http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=198&t=1796395


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Amazonbot en 6 bezoekers