REalitycheck: [naam verwijderd] = niet goed

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Dees

Berichten: 18911
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

REalitycheck: Neve = niet goed

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-04 18:41

Helaas Pindakaas, na enige hoopvolle weken van frisse uitstraling en super lopen in de paddock, ben ik weer teleurgesteld in [naam verwijderd]'s gezondheid. Ze is gewoon niet goed.
Heb eergisteren een kwartiertje onder het zadel met haar gewerkt, en vandaag weer een kwartiertje. Resultaat: ze staat weer als een zielig hoopje spierbevangenheid op stal...Verdrietig

Misschien niet helemaal eerlijk, maar... momenteel rijd ik op een paard van iemand anders, en...het verschil in bewegingskwaliteit is wel zo ontzettend groot. Dat andere paard loopt gewoon goed, zoals een rijpaard hoort te lopen. Niets bijzonders misschien, en zeker niet lekker makkelijk en ontspannen, maar als je dan op [naam verwijderd] stapt...werkelijk om te huilen. Als een kameel stampt ze zich voorwaarts, stug in de mond, zonder ruggebruik, zonder veer....tragisch slecht. Ik had haar zo goed lopende dit naseizoen, en toen raakte ze dus, zoals elk jaar, weer bevangen...heb je dit.

Ik ben niet meer van plan om met [naam verwijderd] te starten. Kost me een vermogen aan startgeld, en dan nog zijn we volkomen kansloos; [naam verwijderd] kan gewoon niet (meer?) goed lopen. MAar wat dan? Elke dag trainen opdat ze dan in staat zal zijn af en toe een buitenrit te maken? [naam verwijderd] kan met haar gezondheid niet een week niets doen en dan een rit van 1 uur; dan staat ze onherroepelijk na een half uur bevangen en kan ze geen stap meer zetten....
Het is niet best. Ik verlies motivatie ooit nog wat met haar te gaan doen. HEt is zo ondankbaar. En dan elk najaar moet ze weer op rust.

[naam verwijderd] verkopen zal niet gaan. Als ik na al mijn jaren dokteren aan dit paard haar niet eens goed kan houden, hoe kan iemand anders dat dan wel? Er zullen niet veel mensen zijn die dat kunnen, en dan moet er ook nog maar 1tje bij zitten die aan zo'n paard wil beginnen...
En haar als goed verkopen doe ik het paard niet aan. Dat is een lijdensweg, want ook de nieuwe eigenaar gaat tegen dit probleem aan lopen in de herfst, en wat zal die er dan mee gaan doen?

Het is niet alsof ik ruimte genoeg heb voor al die paarden en een box over voor een 7 jarig paard dat met pensioen is. Het zijn ook bepaald geen kleine cavia's, wat heet verstand? [naam verwijderd] zelf heeft trouwens als ze niets hoeft te doen, helemaal geen pijn ofzo. Ze voelt zich dan helemaal prima. Toch, [naam verwijderd] op stal houden heeft ook nadelen; ze is altijd vreselijk hengstig dat ze de boxwanden kapot beukt, en naar andere paarden toe is [naam verwijderd] allerminst aardig.
Dus ik zit met een dilemma: houden tot ze hoogbejaard is à € 110,- per maand aan kosten zonder er ooit weer wat mee te doen, of...afmaken.
Ik geloof dat ik wel weet wat me te doen staat. Verdrietig

janna

Berichten: 4537
Geregistreerd: 08-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-04 18:45

x
Laatst bijgewerkt door janna op 10-06-22 08:26, in het totaal 1 keer bewerkt

kojack

Berichten: 6397
Geregistreerd: 12-10-01
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-04 18:48

Jeetje wat naar.
Is ze niet geschikt voor de fok ?
Iig heel veel succes ermee !

Liselot

Berichten: 32191
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-04 18:49

is het niet mogelijk om haar op de wei te zetten met een aantal andere paarden? dan heb je minder kosten en kan ze toch blijven leven...
veel sterkte met je beslissing

Adriana

Berichten: 11102
Geregistreerd: 26-10-01
Woonplaats: Haselau

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-04 18:49

O jeetje Dees. Dat is verschrikkelijk om mee te maken, maar ook het besef om een bepaalde beslissing te maken is niet gemakkelijk.

Veel sterkte met de uiteindelijke beslissing.

Eline

Berichten: 72938
Geregistreerd: 07-10-03
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-04 18:56

wat vreselijk voor je, en arme Neve :/

heel veel sterkte!

astridh

Berichten: 2635
Geregistreerd: 22-04-01
Woonplaats: nh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-04 18:57

Sterkte met je beslissing.

Leonie_M

Berichten: 4488
Geregistreerd: 08-11-01
Woonplaats: Dordrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-04 19:09

Jeetje wat moeilijk zeg.

Sterkte met je beslissing

Anneke
Berichten: 6668
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-04 19:15

Wat rot joh. Zeker omdat je zelf alles uit de kast haalt, maar het niet baat. Dat is zo uitzichtloos.
Is ze idd niet geschikt voor de fok? Zeker omdat ze als ze niet werkt gewoon goed is? Wie weet kan ze dan nog een goed leven tegemoet gaan als mama.
Wie weet kun je er een fokker blij mee maken?

Iig veel sterkte met deze keuze, denk er goed over na. Ach gut

Nimber

Berichten: 26552
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-04 19:38

gatver Dees wat een onwijze moeilijke beslissing.
je zal vast alles al nagelopen zijn maar 24/7 op de wei gaat dat niet beter?
De veearts heeft ook geen idee waar de spierbevangenheid vandaan komt?

LadyDi
Berichten: 56
Geregistreerd: 23-11-03
Woonplaats: Heusden gem Heusden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-04 19:47

Sorry hoor maar afmaken vind ik wel een drastisch besluit.
Kun je er niet iemand voor zoeken die alleen recreatief rijd en dan ook in de kosten wil mee betalen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-04 19:53

Bah, wat een naar bericht Verdrietig
Erg moeilijke beslissing, te slecht om mee te rijden maar eigenlijk net nog te goed om af te laten maken Scheve mond
Sterkte en heel veel wijsheid.

Alja

Berichten: 25592
Geregistreerd: 05-10-02
Woonplaats: Emmercompas-cuum

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-04 19:55

jemig dees wat is het toch wat met je popje Neve...
ga geen drastische dingen doen waar je later spijt van krijgt, als ik je altijd over Neve hoorde praten was ik gewoon jaloers dat je zoveel liefde had voor je paardje...

heel veel sterkte met deze moelijke beslissing en wie weet komt er nog wel iets op je pad waardoor ze in leven kan blijven

Nerwen

Berichten: 16039
Geregistreerd: 02-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-04 20:02

He, meis wat naar...
Is 24/7 in de wei echt geen optie? Met een paar andere vriendelijke paarden? Ze is indd eigenlijk nog te goed om af te maken...

Weet je ook al hoe die spierbevangenheid komt? Miss kun je haar nog elke dag heel licht trainen aan de longeerlijn o.i.d.? Voor zo'n paard lijkt het me toch beter om nog wat te bewegen...

Want spierbevangenheid is toch zoiets alsdat afvalstoffen zich in de spieren ophopen?

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-04 20:07

Welke onderzoeken zijn er gedaan? Of waar vermoedt men dat dit vandaan komt? Ik zit nu in een soortgelijke situatie en ik kan mij nu heel goed indenken hoe je je nu voelt. Heel veel sterkte!!

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-04 20:41

Tjonge Dees, dat is slecht nieuws... Wat jammer dat ze ondanks al je goede zorgen en inzet toch weer zo'n last heeft... Kunnen de artsen er echt niet achter komen waarom zij zo gevoelig is voor spierbevangenheid?

Ik wens je heel veel sterkte met bepalen wat je het beste kunt doen...
Liefs, Joyce

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-04 20:49

Jeetje wat vreselijk rot, je doet zoveel moeite om het haar goed te krijgen en dan toch zonder succes...

Maar zoals hierboven ook al enkele malen gesuggereerd is, is ze niet geschikt voor de fok of als gezelschapspaardje?
Zo niet ben ik bang dat je een hele moeilijke beslissing zult moeten nemen.

Wat je ook beslist, sterkte Ach gut

Cody

Berichten: 20725
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: Grolloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-04 21:00

Wat een rotnieuws zeg, arme Neve...
Voor jou ontzettend moeilijk, want inderdaad, wat is wijsheid, en tussen verstand en gevoel zit ook nog zo'n verschil.
Toch is het wel typisch iets van deze tijd van het jaar bij Neve, zodra het weer lente wordt gaat het misschien wel weer de goede kant op en kan je 's zomers wel lekker rijden. Is het geen optie om dat eens af te wachten en volgend jaar te kijken of ze ergens in de winter het land op kan? Gewoon niet aan het werk, de wintermaanden en een dikke warme deken op? Fokken is misschien geen optie, als de artsen niet precies weten hoe het bij Neve ontstaat is dat voor nakomelingen misschien ook geen pré...Lastig, lastig, lastig...Ook omdat je inderdaad maar 2 stallen hebt en ik kan me ook voorstellen dat je die een beetje 'functioneel' wilt laten bevolken, al klinkt dat erg cru. Misschien toch nog eens met een goede arts overleggen wat zij voor perspectieven zien met jouw Neve?
Heel veel sterkte ermee, want de keus blijft uiteindelijk aan jou...

Cowgirl

Berichten: 23743
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-04 21:29

Heb je al eens pavo seleen geprobeert.

Ik heb ooit eens op een stal gestaan waar er 1tje was die ook altijd spierbevangen was, met de pavo seleen was het over.

Citaat:
Sorry hoor maar afmaken vind ik wel een drastisch besluit.
Kun je er niet iemand voor zoeken die alleen recreatief rijd en dan ook in de kosten wil mee betalen.


Ze zegt zelf dat ze al amper kan rijden, dan heeft het geen zin om iemand te vinden die wil mee betalen en rijden.
Als je betaald wil je wel een paard waar je wat mee kan.

Volgens mij is spierbevangenheid ook zeer pijnlijk, als je eigen spieren verzuren en in de kramp slaan is dat absoluut niet fijn. Ik heb er zelf 8 maanden mee gelopen en dat zou ik mijn paard niet aan doen.

Denk even na over de seleen, je kan het altijd proberen.
Verder veel sterkte en handel juist in het belang van je paard.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-04 21:39

Heel veel sterkte met de te nemen beslissing Dees. Ik hoop dat je de beste zult vinden, en dat je daar vrede mee kunt hebben.
Dikke knuffel.
Sonja

Ann

Berichten: 13253
Geregistreerd: 28-06-03
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-04 21:43

Wat een akelige situatie, heel veel sterkte met het nemen van een beslissing Scheve mond

Mayo

Berichten: 16796
Geregistreerd: 17-01-01
Woonplaats: De Meern

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-04 21:48

Jeetje Dees, wat een naar bericht... Heel veel sterkte en wijsheid Ach gut

tequila

Berichten: 1580
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-04 22:01

Jeetje, dat is zeker een naar bericht Huilen Heel veel sterkte met deze moeilijke beslissing Ach gut

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 132050
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-04 22:14

Ach gossie, arme Neve (en arme Dees) Verdrietig
Zoals je zegt, het is inderdaad geen cavia die je "wel even" onderhoudt.
Ze is nog zo jong, wie weet loopt ze over 30 jaar nog rond..... op zich fijn natuurlijk, maar het is wel iets om rekening mee te houden, zeker als het ook om de kosten gaat.
Ik hoop dat je de komende tijd een goede beslissing kunt nemen.
Veel sterkte Ach gut

Maaike

Berichten: 11864
Geregistreerd: 12-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-04 22:41

arme lieve knappe Neve... Wat een naar bericht.. Veel wijsheid en kracht toegewenst, dat je de goede beslissing mag nemen. Veel sterkte..