wending om voorhand voorbereiding op achterwaarts?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Lielle

Berichten: 66254
Geregistreerd: 12-01-01

wending om voorhand voorbereiding op achterwaarts?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-01-04 12:10

Eem opmerking in de IDS van Johann Hinneman ging erover dat hij niet snapte dat de wending om de voorhand was afgeschaft omdat het een perfecte voorbereiding is op het achterwaarts gaan. (heb de IDS niet bij de hand dus kan niet letterlijk citeren)

Nou weet ik niet beter dan dat de wending om de vh alleen maar aanleert dat ze
a) op de voorhand lopen
b) niet fijn willen stil staan (inzet nl vanuit het halthouden)

en ik zie niet echt het verband met achterwaarts.

Iemand die dit wel snapt?


Mireille

Berichten: 41893
Geregistreerd: 06-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-04 12:34

Hmm... ik ben het voledig met je eens.
Ik snap ook niet echt hoe zo iets nou een voorbereiding kan zijn op achterwaarts.

Als er iemand is die het weet, of die het nog snapt. Graag, ik ben wel benieuwd hoe dat nu in elkaar steekt!

Mijn naam is haas.

Incognito! 8-)

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-04 12:36

Zeker om de door Lielle genoemde redenen vind ik het alleen een oefening geschikt voor een gevorderde combinatie. En aangezien je van een gevorderde combinatie mag aannemen dat het achterwaarts al bevestigd is zie ik de logica ook niet...

abby
Berichten: 1664
Geregistreerd: 31-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-04 17:43

ik heb nog nooit een keertwending om de voorhand gemaakt vanuit het halthouden, is ook totaal onlogisch omdat een keertwending om welke hand dan ook (behalve om de middenhand, want dat is geen goede keertwending) altijd een voorwaartse beweging is. Een keertwending om de voorhand kan gebruikt worden om een paard van het binnenbeen naar het buitenbeen toe te drijven is mij geleerd.

jol_nda
Berichten: 10
Geregistreerd: 19-08-02
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-04 18:18

Hallo,

Mijn instructeur zij het ook al dat je vanuit het halthouden de keertwending om de voorhand kan inzetten. je gaat dan stilstaan en dan leg je je been der en begrenst voor. Maar als je het zo doet dat kun je het paard maar 1 of 2 passen opzij zetten. Tong uitsteken
Zelf doe ik het vanuit de stap alijd. *LOL*
Eigenlijk snap ik het niet van het achteruit gaan. maar in pricipe zou het theoretisch moeten kunnen. je zet hem in de keerwending en dan begrens je hem, maar dan denk ik dat het dier gaat slingeren. kijk en dan moet je dat weer oplossen.
Achterwaarts kun je beter met twee man doen in het begin. naast de bak rand en daniemand ervoor tegen houden(op de borst) en dan gene die er op zit de goede hulpen laten geven.
ik hoop dat het allemaal iets duidelijker word.

groetjes

Geniet van elke dag, het leven is al kort genoeg.

Lielle

Berichten: 66254
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-01-04 18:25

abby schreef:
ik heb nog nooit een keertwending om de voorhand gemaakt vanuit het halthouden, is ook totaal onlogisch omdat een keertwending om welke hand dan ook (behalve om de middenhand, want dat is geen goede keertwending) altijd een voorwaartse beweging is. Een keertwending om de voorhand kan gebruikt worden om een paard van het binnenbeen naar het buitenbeen toe te drijven is mij geleerd.

ik moet zeggen dat de laatste keer dat ik een wending om de voorhand reed was toen ik op manegepony's reed (dwz ruim 20 jaar geleden), maar dat was het grote verschil met een wending om de achterhand. Ik gebruik het echt nooit, wijken of evt schoudervoor op de volte vind ik wel zat.


Lielle

Berichten: 66254
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-01-04 18:29

jol_nda schreef:
Hallo,

Mijn instructeur zij het ook al dat je vanuit het halthouden de keertwending om de voorhand kan inzetten. je gaat dan stilstaan en dan leg je je been der en begrenst voor. Maar als je het zo doet dat kun je het paard maar 1 of 2 passen opzij zetten. Tong uitsteken
Zelf doe ik het vanuit de stap alijd. *LOL*
Eigenlijk snap ik het niet van het achteruit gaan. maar in pricipe zou het theoretisch moeten kunnen. je zet hem in de keerwending en dan begrens je hem, maar dan denk ik dat het dier gaat slingeren. kijk en dan moet je dat weer oplossen.
Achterwaarts kun je beter met twee man doen in het begin. naast de bak rand en daniemand ervoor tegen houden(op de borst) en dan gene die er op zit de goede hulpen laten geven.
ik hoop dat het allemaal iets duidelijker word.

groetjes


tja, ik ken best een aantal manieren om achterwaarts aan te leren, maar deze wending hoort daar voor mij bepaald niet bij.

labje
Berichten: 72
Geregistreerd: 06-12-02
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-04 19:01

Je kan wel gebruik maken van een wending om de voorhand als voorbereiding op het wijken (achterhand omzetten) maar voor achterwaarts, dat heb ik nooit eerder gehoord.

M2+1 en volop in training
Z1+7 en helaas kreupel...

marloezzke
Berichten: 5560
Geregistreerd: 08-07-02
Woonplaats: mierlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-04 12:19

misschien zien ze het als het paard laten wennen door van uit stil stand hem wakker te maken voor hulpen die op het voorwaarts lijken maar dan op een andere manier gebruikt worden.

het is daarbij inderdaad een goede oefening voor het wijken.

Idra

Berichten: 6129
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: Kortenaken (Belgiƫ)

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-04 12:59

Een keertwending om de voorhand wordt in de Belgische proeven van de federatie (in de E-proeven met name) wel nog gevraagd....
Geen idee waarom.

Bucaphalus
Berichten: 6
Geregistreerd: 24-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-04 13:19

Een wending om de voorhand maak je om het paard wat scherper aan de eenzijdige kuit te maken (voorbereiding op het wijken). Tijdens de wending om de voorhand moet het paard het binnenachterbeen meer onderzetten, dus dat kan als positief worden meegenomen. Een wending om de voorhand (ook achterhand) moet altijd in het voorwaartse vlak gereden worden. Dus ik denk dat er bedoeld wordt dat je het in het algemeen kan gebruiken om het paard beter aan je hulpen te krijgen.

Een wending om de voorhand is meestal met jonge paarden makkelijker dan wijken, omdat je gebruik kan maken van het uitzwaaien van de achterhand.

Maar om een wending om de voorhand specefiek te gebruiken als voorbereiding op het achterwaarts gaan?! Nee, ik laat mijn paard liever recht achterwaarts gaan en hoe zit het dan met het voorwaartse vlak tijdens je wending??

flettie

Berichten: 8652
Geregistreerd: 19-09-02
Woonplaats: Osterwald (Dld)

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-04 18:46

jol_nda schreef:
Hallo,

Mijn instructeur zij het ook al dat je vanuit het halthouden de keertwending om de voorhand kan inzetten. je gaat dan stilstaan en dan leg je je been der en begrenst voor. Maar als je het zo doet dat kun je het paard maar 1 of 2 passen opzij zetten. Tong uitsteken
Zelf doe ik het vanuit de stap alijd. *LOL*
Eigenlijk snap ik het niet van het achteruit gaan. maar in pricipe zou het theoretisch moeten kunnen. je zet hem in de keerwending en dan begrens je hem, maar dan denk ik dat het dier gaat slingeren. kijk en dan moet je dat weer oplossen.
Achterwaarts kun je beter met twee man doen in het begin. naast de bak rand en daniemand ervoor tegen houden(op de borst) en dan gene die er op zit de goede hulpen laten geven.
ik hoop dat het allemaal iets duidelijker word.

groetjes


Zo leert iedereen het dus weer wat anders.
Ik heb het geleerd door eerst een steeds kleinere volte te stappen, ophouding binnenteugel, buitenteugel begrenzen, binnenbeen achter de singel voor de hulp en met het buitenbeen begrenzen. En idd ook op manegepony's. Nu ik er zo over na denk heb ik het bij Fayette nog nooit gevraagd, was ook niet nodig want het kwartje van wijken was bij haar vrij snel gevallen door gewoon de hulpen van het wijken te geven (en een beetje smokkelen met mijn gewicht Schijnheilig ).
Achterwaarts leren idd met twee mensen (of alleen als je paard goed reageert op stemhulp) en bij voorkeur midden in de bak. In het begin gaat het er namelijk om dat je paard uberhaupt achterwaarts gaat. Hoe dat gebeurt (met de kont scheef bijvoorbeeld) is dan nog niet belangrijk. Zijdelings begrenzen in het achterwaarts kan IMO pas als je paard de hulp voor achterwaarts begrijpt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-04 19:28

Halthouden is trouwens iets anders dan simpel stilstaan op een hangplek in de baan. Halthouden moet ook actief en met de voorwaartse gedachte gereden worden eigenlijk. Het is dus geen moment van uitrusten ofzo. Daarom moet je vanuit het halthouden ook gewoon weer dingen kunnen doen zoals voorwaarts gaan in alle gangen zonder je paard eerst aan te hoeven slingeren. Opzij zetten voor een been, zoals bij de wending om de voorhand en het achterwaarts gaan, wat trouwens niets anders is dan voorwaarts de andere kant op.
In de africhting kan een wending om de voorhand als bijzondere verrichting voor het achterwaarts aangeleerd worden, maar het een als voorbereiding op het ander, zie ik ook niet zo eigenlijk.

Lielle

Berichten: 66254
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-01-04 19:32

maar wie heeft er recent nog een wending om de voorhand gereden (en ik bedoel dus niet gewoon en keer de achterhand een pasje opzij duwen in stap)? Ik de laatste 20 jaar niet meer.

flettie

Berichten: 8652
Geregistreerd: 19-09-02
Woonplaats: Osterwald (Dld)

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-04 19:39

Lielle schreef:
maar wie heeft er recent nog een wending om de voorhand gereden (en ik bedoel dus niet gewoon en keer de achterhand een pasje opzij duwen in stap)? Ik de laatste 20 jaar niet meer.

Poeh Verward ....Flet is 4..... +/- 4 jaar met Barkley gereden......... euhm zo'n 8-9 jaar geleden Verward En eigenlijk toen veel meer wendingen om de achterhand dan om de voorhand

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-04 20:38

Lielle schreef:
maar wie heeft er recent nog een wending om de voorhand gereden (en ik bedoel dus niet gewoon en keer de achterhand een pasje opzij duwen in stap)? Ik de laatste 20 jaar niet meer.

Regelmatig Lachen.

Ctal
Berichten: 5668
Geregistreerd: 08-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-04 20:56

Ik rijd ze regelmatig.Met de merrie Haha!

Fitzroy

Berichten: 25091
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-04 22:15

Ik rijd nooit meer een wending om de voorhand.
Wel weet ik dat ze vroeger ook in de Nl. proeven gevraagd werden, volgens mij heb ik ze zelf nog op wedstrijden moeten rijden.
Dat zou jij dus ook meegemaakt moeten hebben, lielle.

Ik snap het verband met achterwaarts eerlijk gezegd ook niet, ik vind het dan een betere oefening als voorbereiding op het wijken.

Niets is zo eerlijk verdeeld als het verstand. Iedereen denkt er genoeg van te hebben.

Lielle

Berichten: 66254
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-01-04 22:32

nee, in de tijd van grijze boekje reed ik B *LOL*

fabienne

Berichten: 4818
Geregistreerd: 14-07-01
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-04 22:39

Letterlijk zegt Hinneman:
"....als je daarover doordenkt, bergijp je dat de gehoorzaamheid voor de eenzijdige kuit bij het wijken en bij de wending om de voorhand simpelweg een vooroefening is voor het achterwaarts gaan. Want als een paard 1 pasje voor de linkerkuit opzij kan gaan en daarna een pasje voor de rechterkuit, ben je al bijna aan het achterwaarts treden. Het nadeel van nu is, dat het achterwaarts gaan een 'kunstje' dreigt te worden, een 'truucje'. Terwijl in de systematische scholing elke oefening gewoon het logische gevolg is van de africhting van het moment."

Het idee hierachter is m.i., dat het paard met voldoende impuls en drang naar voren achterwaarts leert gaan op aanwijzing van de kuit.
De meeste andere manieren werken vanuit het terugtrekken met de hand naar achteren, waardoor het achterwaarts gaan niet zuiver gereden wordt.

Lielle

Berichten: 66254
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-01-04 22:54

ik snap het voorwaarts halthouden wel, maar de combi wending om de vh - aw niet.

fabienne

Berichten: 4818
Geregistreerd: 14-07-01
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-04 23:40

Met de wending om de voorhand en het wijken voor de kuit leren de paarden de eenzijdige kuithulp.
Die moeten ze eerst kennen voordat ze het achterwaarts gaan aan het been kunnen leren. Alle andere manieren zijn via een omweg, dus eerst achterwaarts leren gaan op stemhulp, terugtrekken aan teugel, aanwijzing met zweep door persoon op de grond enz enz.......pas later leren sommige paarden dan ook op de kuit achterwaarts te gaan....sommigen blijven altijd smokkelen en leren het hun paarden nooit op de juiste manier......

Lielle

Berichten: 66254
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-01-04 23:45

Citaat:
Met de wending om de voorhand en het wijken voor de kuit leren de paarden de eenzijdige kuithulp.
Die moeten ze eerst kennen voordat ze het achterwaarts gaan aan het been kunnen leren.

en dat verband zi eik niet. Nog afgezien van het feit dat ik wijken altijd al veel eerder aanleer dan achterwaarts.

Anne_GTI

Berichten: 18198
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-04 00:05

Ik vind het een domme oefening en doe hem dus eigenlijk nooit. Probeer maar eens een bochtje achteruit te stappen (en fileparkeren) ... Is ook een domme oefening maar je leert wel corrigeren om je paard recht achteruit te rijden. Daar heb je dan nog meer aan als een keertwending om de voorhand.

Sannah

Berichten: 2429
Geregistreerd: 28-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-04 10:26

Lielle schreef:
maar wie heeft er recent nog een wending om de voorhand gereden (en ik bedoel dus niet gewoon en keer de achterhand een pasje opzij duwen in stap)? Ik de laatste 20 jaar niet meer.


Ook ik rijd deze oefening regelmatig! Wordt ook uitgebreid beschreven in een boek van Klimke als zijnde een goede oefening voor het aanleren te wijken voor eenzijdige kuitdruk.
Een link als oefening voor het achterwaarts gaan legt Klimke in ieder geval niet.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 57 bezoekers