Aan de teugel zonder teugel

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-01 13:18

Wat is jullie mening hierover? En dan bedoel ik niet die vorm van 'stijve-pootjes-draf' als een paard een paar tellen opgefokt door de wei springt, maar dat ze echt bewust een hoofdhalshouding hebben met ruggebruik zonder dat er sprake is van een bijzet of een weerstandbiedende hand of teugels uberhaupt. Als voorbeeld een paard dat aan de longe loopt zonder bijzet of teugels en 'uit zichzelf' in deze houding loopt.
Dat dat kan is duidelijk (aan mij tenminste Sigaar Knipoog ) en ik vraag me af of dit volgens jullie nou aan de teugel lopen is.


Corona

Berichten: 781
Geregistreerd: 01-08-01
Woonplaats: Vianen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-01 13:26

Hoi, ik snap wat je bedoelt.
Onze 4-jarige Mael (v De Saint Urus d´Olympe) liep eerst best erg met zijn hoofd omhoog. Wij hebben hem een paar keer met bijzet gelongeerd en toen liep hij perfect aan de teugel.
Later liep hij zelfs zonder bijzets aan de teugel.
Ook nu hij ingereden wordt loopt hij gelijk aan de teugel.
Op zich is daar niets mis mee, als je je paard nog maar wel zo ver kan krijgen dat hij ook zijn hals kan strekken.
Dus als je hem meer teugel geeft en een beetje been, dat hij dan wel je bit volgt en dan niet aan de teugel blijft lopen.
Hals strekken is erg belangrijk om zijn rug sterker te maken.
Laat hem maar eens de hals strekken en ga dan doorzitten...pfoe...dat vind ie vast niet zo leuk...hij moet dan heel erg zijn rug gaan gebruiken.
Daar moet je dus opletten dat hij ook ´op commando´ niet aan de teugel kan lopen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-01 18:38

Wij doen dat met western dus ook, maar noemen het niet 'aan de teugel' maar 'in het frame'. Dat wil zeggen dat de achterhand onder de massa geplaatst is, de rug rond en ontspannen is, en het paard van voren rond en nagefelijk is.


Tender
Berichten: 2359
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-01 19:59

ik vind het een mooie houding en zou deze ook onder het zadel wel willen zien/hebben (hoewel vaak wel een rug weggderukt wordt in meer of mindere mate), maar met aan de teugel gaan heeft het niets te maken imo, omdat het aan de teugel gaan bepaald wordt door de mate waarin het paard het bit (de teugel) aanneemt!

Dus de houding vind ik mooi, maar "aan de teugel lopen" is iets anders! (en wat mij betreft boeit het nij "aan de teugel lopen" weer veel minder WAAR en HOE dat hoofd dan gedragen wordt!)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-01 20:55

Het heeft er volgens mij vooral mee te maken dat je paard uit zichzelf een ontspannen houding opzoekt, net als dat wij met rijden willen. Als ie zijn hoofd en hals laat zakken en verder gewoon doorloopt dan ontspant hij zich, is dus gewoon heel fijn.

Aan de teugel gaan is iets anders, maar de houding ziet er hetzelfde uit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-01 20:34

En dat verschil tussen aan de teugel zonder of met de teugel boeit me nou. Ik zie daar namelijk eigenlijk geen verschil in. Want in principe gebruikt het paard precies dezelfde spieren. Dat er contact is met een teugel betekent toch niet dat de ruiterhand het hoofd omhoog houdt? Dat betekent dus dat de houding van het paard hetzelfde is zoals bij de door teugels gevraagde houding.

Quote Tender:
"...met aan de teugel gaan heeft het niets te maken imo, omdat het aan de teugel gaan bepaald wordt door de mate waarin het paard het bit (de teugel) aanneemt! Dus de houding vind ik mooi, maar "aan de teugel lopen" is iets anders! (en wat mij betreft boeit het nij "aan de teugel lopen" weer veel minder WAAR en HOE dat hoofd dan gedragen wordt!)"

Maar als het paard in een bepaalde houding het bit aanneemt en diezelfde houding copieert als hij geen bit inheeft is dat iets anders? Of heb je dan een andere term dan 'aan de teugel' nodig om hetzelfde te beschrijven?

Tender
Berichten: 2359
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-01 10:22

Citaat:
Op 2001-11-11 20:34, schreef xyzutu2:
Of heb je dan een andere term dan 'aan de teugel' nodig om hetzelfde te beschrijven?



ja!
want aan de teugel lopen heeft niets te maken met de (hoofd-hals) houding!!!!
maar met de aanname van het bit! En daarbij is het van ondergeschikt belang hoe het hoofd en de hals gedragen worden!!

kim_oud1

Berichten: 818
Geregistreerd: 03-04-01
Woonplaats: Tussen de middeleeuwse stadmuren van Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-01 14:05

Als een paard zonder enige reden zomaar met zijn hoofd op de loodlijn gaat lopen en dat altijd blijft doen, want daar hadden jullie het over als ik het goed heb begrepen, dan is er sprake van een niet aan de teugel maar achter de teugel oftewel angst.
Ik rij zelf Western en ben het met Sonja eens. Maar vergeet niet dat we daar om vragen, mijn paard gaat niet vanuit zichzelf in de wei met zijn kin op de borst lopen. Lijkt me ook niet gezond. Bovendien kan ik hem nu juist op alle hoogten oppakken en hij zet zich niet vast.
Zonder druk loopt een paard ook aan de teugel maar er moet wel een vorm van cominucatie zijn tussen ruiter en paard. Kijk maar naar Klaus Ferdinand Hempling.
Als paardrijden zo simpel was dat ze het uitzich zelf deden was het heel wat saaier.

Kim

Tess
Berichten: 982
Geregistreerd: 26-04-01
Woonplaats: Mierlo-hout

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-01 15:59

In ruiters en rechters vind je gelijk alle antwoorden, geschreven door Ernest van Loon. Party!!

Wat niet is kan nog komen...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-01 19:03

Even voor alle duidelijkheid: een paard dat zijn hoofd op de loodlijn draagt loopt nergens achter, maar juist daar waar je m wilt hebben. Een paard kan heel goed zelf een ontspannen houding opzoeken, dat lijkt nog het meest op vw-nw, hoofd ongeveer op knie hoogte.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-01 22:50

Ik bedoelde niet een paard dat 'aan de teugel' loopt met losse teugels omdat hij als hij zijn neusje naar voren een jasses in zijn bek krijgt.. Om het even plastisch uit te drukken. Extreme duivel

Hempfling is een goed voorbeeld: die rijdt ook zonder hoofdstel/halster paarden in een houding die ik aan de teugel noem. Uit deze topic blijkt dus eigenlijk dat iedereen iets anders verstaat onder 'aan de teugel'.
Volgens Tender kan een paard opgetoomd met bosal of hackamore (iets bitloos dus) dus niet aan de teugel lopen? Verward Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-01 00:37

Als we het puur op de woorden gaan beoordelen, dan heeft Tender gelijk, om aan de teugel te gaan heb je teugels nodig. Je gebruikt dus een term die je niet bedoelt denk ik.

Waventy

Berichten: 5284
Geregistreerd: 22-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-01 08:42

dat doet/deed mijn paardeje dus ook, ze pakt het bit niet aan, dan lopen ze dus opgekruld, en dat is niet echt goed, want dan zit er geen fatsoendelijk stuur en rem op.

een paard moet gewoon aanleuning hebben, want anders wordt het snel achter de loodlijn ipv aan de teugel.

Tender
Berichten: 2359
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-01 08:43

met een bosal of een hackamore zou een paar in principe natuurlijk ook aan de teugel kunnen gaan, want ook op die dingen zou hij aanleuning kunnen nemen, denk ik (geen ervaring mee).
Het aan de teugel lopen is (IMO) een andere uitdrukking voor aanleuning nemen. Ik geloof echter (maar dat is theoretische kennis) dat je een paard zowel bij de hackamore als bij de bosal niet met aanleuning MAG rijden, maar nogmaals, dit weet ik niet helemaal zeker, heb er geen ervaring mee...

Maar de houding die jij bedoeld, zoals KFH zijn paarden ook rijdt, die vind ik prachtig en onze hengst loopt ook in die houding door de wei te showen als hij blij is cq indruk wil maken op iets of iemand, zonder halster of wat dan ook. Maar zoals ik de hele tijd al probeer uit te leggen (want in principe ben ik het wel met je eens hoor!!!) heeft dat voor mijn gevoel niets met de rijtechnische term "aan de teugel gaan" te maken. Maar dat is net wat Lovely zegt meer een woorden-kwestie!!

Waventy

Berichten: 5284
Geregistreerd: 22-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-01 08:45

lees net verder Frusty

als je paardje bv an de longe of wei in de houding loopt dan laat maar lopen,

denk dat je beter in de houding kunt zeggen dan aan de teugel.

groetjes Lara

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-01 20:23

als het aan de longe is, is het een ontspannen werkhouding en als het in de wei is, dan is het een ontspannen ik-ga-grazen houding.

visje

Berichten: 4546
Geregistreerd: 11-04-01
Woonplaats: België (Vlaams-Brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-01 14:08

Jah? Ik dacht dat de 'ik-ga-grazen houding' kop ,in de grond steken was (of beter: in het gras).


De vraag is natuurlijk of het paard bij het 'aan de teugel lopen' zoals hier gezegd wordt ook aan alle voorwaarden voldoet die je daarvoor nodig hebt. Je ziet zijn hoofd wel op de "juiste" plaats, maar hoe zit het met de onspannenheid, tact, ... (jullie kunnen dat lijstje toch zo goed aframmelen Knipoog ) ???

Ik kan er niet op antwoorden Scheve mond\

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-01 15:36

Ik zal de situatie even verduidelijken.. Haha!

Met onze pony's ben ik sinds een tijdje tamelijk fanatiek (obsessief! Haha! ) aan het longeren, zonder zweep of bijzetdingen. Nu kwam laatst mijn vriendind langs en die ruimde de drollen op terwijl ik [***] longeerde Extreme duivel . Op een gegeven moment kwam ze naast me staan en vroeg 'hoe laat je hem zo lopen?' want [***] begon weer eens een drafje met een deindend ruggetje en zijn hoofd 'in de houding'. Toen vertelde ik hoe ik dat met clickertraining opgebouwd had en dat ik als hij eventjes zo liep beloond werd en toen haalde ze opgelucht adem terwijl ze zei "Oh, maar dan loopt hij dus niet aan de teugel. Want dit is gewoon een kunstje". Yep, het hele leven is een kunstje maar dat laat ik even buiten beschouwing.

Maar feit is wel dat [***] toen hij dit kunstje in stap kon hij het uit zichzelf ook in draf ging doen (ik dus bijna een hartaanval Haha! ). Daarbij is zijn hele houding in draf verbeterd. Vroeger hadden zijn voorbenen altijd moeite om zijn achterbenen bij te houden (geloof me, dit is waar Verward ) en draafde hij altijd alsof hij op de vlucht was. En nu loopt hij echt te springen aan de longeerlijn; zijn draf gaat niet meer alleen naar voren, maar ook omhoog en plotseling bestaat er zoiets als temporegulering! De wonderen zijn de wereld nog niet uit.

En daarom vroeg ik me af wat jullie van het 'in de houding' zonder teugel vinden en of dit echt 'aan de teugel' is. Okee, letterlijk niet dus (met dank aan Tender Schijnheilig ) maar denken jullie dat het paard ook zonder teugel aan de teugel/in de houding kan lopen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-01 18:47

visje, wat jij bedoelt is de 'ben-aan-het-grazen' houding, dat is wat anders.

X(hoe heet je ook alweer?), als het is wat je zegt, dan lijkt het mij niet verkeerd, als hij ontspannen, ruim en tactmatig loopt dan is er niks mis. Om hem bij elkaar te brengen heb je meer nodig, zo los is te vrijblijvend en zal hij toch snel uit elkaar lopen.

Elise

Berichten: 1987
Geregistreerd: 05-11-01
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-01 22:30

het vreemde vind ik af en toe wel, dat je ze toch op twee manieren ziet showen, soms echt verzameld en mooi rond, maar op een ander moment juist met een hele hoge halshouding en een weggedrukte rug. ik vraag mij af wanneer een paard nou voor wat 'kiest' en hoe dit nou komt....

Maarja...beetje ingewikkeld denk ik... Tong uitsteken

Greetzz Elise

Schitterend paarden-pensioen-oord in Frankrijk: http://www.equinepensions.com/

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-01 22:42

Op bijna elke foto die we van [***] genomen hebben staat hij in zijn stoerste houding: Hals vertikaal met dat onderhalsje lekker uitgedrukt, iets wegkijken van de camera en verder de achterpootjes met en holle rug zo ver mogelijk naar achteren gestrekt. Als je zo staat ben je pas echt een hengst! Haha!

Dat in de houding lopen doen ze pas sinds ik daar echt aandacht aan besteed. En [***] is daar ook verder in dan Black.

Tender
Berichten: 2359
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-01 02:57

klinkt gaaf!!

foto?

BTW: ik wil verder helemaal geen zeur zijn hoor, maar ik heb jaren met een "waslijn"-teugeltje gereden (om maar even te overdrijven) en ik heb nu een nieuwe instructrice en nu leer ik ineens dat er eigenlijk altijd wel een bepaalde verbinding moet zijn met het bit, omdat ik anders nooit exact kan reguleren waar ik mijn paard in wil stellen en hoeveel te buigen etcetc. Vandaar dat ik nu ook heel erg liep te k*tten over die woorden denk ik?! Verward
ik heb geen verstand van clicker-training, maar als ik het goed begrijp heb jij als het ware een aanleuning verkregen op basis van je clicker.

Maar heb je hier of kun je hier foto's van maken? lijkt me leuk om te zien!

_________________
"skup dr onder en nie te zunig" (quote ikke)

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Tender op 2001-11-15 09:43 ]</font>

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-01 23:30

Nope, geen fototoestel, geen scanner en geen webcam en dat schijnen toch noodzakelijke ingredienten te zijn? Haha! Gelukkig bestaan de beesten wel zodat in elk geval moi ervan kan genieten (geniepig lachje }> ). Maar misschien doet de sint wel een duit in het zakje en zijn er met kerst wonderbaarlijke foto's te aanschouwen??? Als dat zo is zijn jullie de eersten die ze zien.

Misschien kan je de clicker inderdaad wel als geestelijke aanleuning zien. Met je handen geef je op het moment dat het paard het goed doet = belonen. Met de clicker kun je op de seconde nauwkeurig belonen zodat de pony precies weet wat een succesvolle move is.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Googlebot en 3 bezoekers