peesvblessure wel of niet in de stap molen ?????

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Audery
Berichten: 68
Geregistreerd: 10-01-04
Woonplaats: den bosch

peesvblessure wel of niet in de stap molen ?????

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-01-04 20:28

mijn paard heeft een pees blessure
is het dan ver standig om hem in een stap molen te zetten???
aan de hand stappen word niks
veeeeel te fris ben ik bang
ik mag erop gaan zitten
maar het zelfde probleem denk ik


Audery


Sjaan

Berichten: 8038
Geregistreerd: 19-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-04 20:35

Ik zou het wel doen, maar dan wel alleen als de stapmolen verhard is en en aardig groot is.

Laatst had mijn instructrice er eentje in een stapmolen lopen voor 8 paarden (die was ook geblesseerd) dat ging heel goed.

Audery
Berichten: 68
Geregistreerd: 10-01-04
Woonplaats: den bosch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-01-04 20:38

6 paards molen is het geloof ik
en hij is verhard
ik moet dan alleen van stal verhuizen
maar dat moet dan maar

PollyJarig
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23407
Geregistreerd: 09-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-04 21:20

persoonlijk zou ik het even overleggen met de behandelend dierenarts

kleine muisjes hebben kleine wensjes,
beschuitjes met gestampte mensjes!

casanova

Berichten: 10939
Geregistreerd: 04-11-03
Woonplaats: maassluis

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-04 23:08

moet dat paard nog wennen aan de stapmolen daar dan?

ik zelf zou het risico niet doen,de draaien zijn kort in een stapmolen en ze kunnen van veel dingen schrikken.

met muisjes(in juiste hoeveelheid) kan jij weer veilig een begin maken in het stappen/rijden zonder grote risico's voor jou en je paard.

vraag je veearts erover..

Nieuwe eczeemdekens te koop..voor maar 40 euro

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-04 23:13

chantal_cs schreef:
Ik zou het wel doen, maar dan wel alleen als de stapmolen verhard is en en aardig groot is.

Laatst had mijn instructrice er eentje in een stapmolen lopen voor 8 paarden (die was ook geblesseerd) dat ging heel goed.


Of erop gaan zitten en langs de weg stappen........ als je denkt dattie te fris is, ga je eerst kijken of je minder voer kan geven.

Als je erop zit heb je er meer over te vertellen....... dus of stapmolen of erop........... ik zou voor stapmolen kiezen

succes

Oxbow
Berichten: 55
Geregistreerd: 31-07-03
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-04 23:18

casanova schreef:
met muisjes(in juiste hoeveelheid) ..


Welk merk 'muisjes' heb je en waar kun je die kopen???

Ik had altijd een potje Vetranquil, maar die schijnen niet meer in de verkoop te zijn (uit de handel gehaald)
Laatst bijgewerkt door Oxbow op 10-01-04 23:48, in het totaal 1 keer bewerkt

Ervaring is iets wat je pas krijgt, vlak nàdat je het nodig hebt!

casanova

Berichten: 10939
Geregistreerd: 04-11-03
Woonplaats: maassluis

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-04 23:33

muisjes is een poeder of pasta geloof ik en verkrijgbaar bij de veearts.

het werkt kalmerend maar niet dat ze gaan zwalken enzo...

Nieuwe eczeemdekens te koop..voor maar 40 euro

Audery
Berichten: 68
Geregistreerd: 10-01-04
Woonplaats: den bosch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-01-04 23:38

nee hoor stapmolen die kent hij al

wat zijn muisjes?????
ik denk dat dat is wat ik zoek

groetjes

Audery
Berichten: 68
Geregistreerd: 10-01-04
Woonplaats: den bosch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-01-04 23:39

zou de paardemdrogist die hebben ???

lundi
Berichten: 2383
Geregistreerd: 21-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-04 23:45

Hoi ik heb ook een paard met een peesblessure gehad,maar die mocht in het begin absoluut niet in de stapmolen!
Na een bepaalde periode mocht hij wel in de stapmolen maar dan maar een kant op,anders moeten ze bij het keren een te korte draai maken!
Als ik jou was zou ik even met de behandelende dierenarts overleggen!
Die muisjes waar je naar op zoek bent is Calmivet granules,mocht je intresse hebben en er niet aan kunnen komen dan heb ik nog wel een nieuwe pot voor je,die mag je dan wel overnemen!
Muisjes zien er uit als vruchtenhagelslag in gele kleur!
Heel veel sterkte
Lundi

Oxbow
Berichten: 55
Geregistreerd: 31-07-03
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-04 23:47

'Muisjes' zijn die gele korreltjes (granulaat), die op vruchtenhagelslag lijken. Sommige mensen noemden dat ook wel muisjes (op brood) van daar dat het de naam 'muisjes' heeft gekregen (zover ik weet)!!

Ervaring is iets wat je pas krijgt, vlak nàdat je het nodig hebt!

Audery
Berichten: 68
Geregistreerd: 10-01-04
Woonplaats: den bosch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-01-04 23:51

waar heb jij de pot vandaan??


groetjes Audery

lundi
Berichten: 2383
Geregistreerd: 21-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-04 23:54

Ik heb die pot bij mijn behandelende arts gekocht,het kan best zijn hoor,dat ze uit de handel zijn!
Je kan ook eerst even vragen bij je dierenarts of die het voor je heeft!
Het werkt in ieder geval wel goed!

Audery
Berichten: 68
Geregistreerd: 10-01-04
Woonplaats: den bosch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-01-04 23:57

hoe moet je het geven
iedere dag?
net voor je wild gaan rijden
hoe lang mogen ze dit hebben?

lundi
Berichten: 2383
Geregistreerd: 21-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-04 00:00

De dodering ligt een beetje aan het gwicht van het paard,en je moet het een klein half uurtje voor je gaat stappen met wat voer geven!
Ik zal je zeggen ze zijn zo mak als een lammetje!

Audery
Berichten: 68
Geregistreerd: 10-01-04
Woonplaats: den bosch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-01-04 00:03

als ik dat spul heb
dan ga ik er wel op zitten
een uur stappen aan de hand
sorry dat lijkt me echt niet leuk
ik moet nu dus beginnen met 20 min
en dan over 3 maanden moet het een uur zijn

Nouvel

Berichten: 28559
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-04 00:05

Vaak is rechtuit beter met blessures, maar dan met name voor blessures die hoger zitten, vanwege het steeds om moet draaien als de molen van richting verandert.
Mijn paard mocht er met (lichte) peesblessure wel in en met schouderblessure niet...

Ik zou voor de zekerheid even de veearts er over bellen, dat weet je het zeker.
Het is wel een uitkomst als je op die manier je paard voldoende gecontroleerde beweging kan geven.

Jet

Berichten: 11974
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-04 01:27

Volgens mij is Vetranquil inderdaad uit de handel, maar Calmivet was vorig jaar nog wel te krijgen, dus dat is misschien nog niet uit de handel. Het lijkt veel op elkaar qua werking en qua uiterlijk, alleen de dosering is geloof ik iets anders.
De werkzame stof van Calmivet is azépromazine, van Vetranquil weet ik het niet meer, dat busje heb ik weggedaan. In het busje van Calmivet zit 200 mg, meer dan in dat van Vetranquil.
Calmivet is ook via de dierenarts verkrijgbaar als het goed is, niet in de gewone handel in elk geval, dus ook niet bij de paardendrogist.
Toen ik met Marlou moest stappen heb ik het ook gebruikt en ik vond het allebei goed werken. Ik deed het met een beetje zemelen en een handje muesli en warm water, dan loste het goed op en dat at ze dan op. Dan een half uurtje wachten en ze was redelijk rustig. Zonder dat spul verschoot ze nog van een opwaaiend blaadje, dus ik was er tevreden over!
Aanvulling:
Na enig zoekwerk via google ben ik er achtergekomen dat Vetranquil dezelfde werkzame stof heeft, dus je kan nu gewoon achter Calmivet aan!

CaroleKlomp
Berichten: 3253
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Heede

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-04 09:26

Ik zou het niet doen. Ik zou juist rechte stukken gaan lopen met hem of haar op een verharde onder grond. In een stapmolen is vaak de bodem niet zo geschikt voor peesblessures. Bovendien is daar altijd iets van stress aanwezig in zo,n ding waardoor het dier zich zou kunnen verstappen of overbelasten

De beste wensen voor iedereen die ze kan gebruiken!

Kendra

Berichten: 8728
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-04 11:30

Ik zou idd even overleggen met de DA - als je paard nl. te fris is om mee langs de weg te stappen, moet je je ook afvragen wat ie gaat uithalen in de stapmolen.
Aan de hierboven gegeven adviezen kan ik alleen nog toevoegen dat het voor de meeste paarden helpt dat je ze in het ritme krijgt. Heb zelf een (draak van een) merrie drie maanden lang, drie keer per dag afgestapt en dat ging goed omdat ze er op een gegeven moment aan gewend raakte. Ik had d'r laag in het voer en goed in de discipline. Dus drie keer per dag, hoofdstel aan, voor alle zekerheid longeerlijn er aan (heb ik de eerste week wel nodig gehad!), boxdeur los, kwartier stappen. Op stal, plukje hooi, klaar.

Het grappige is dat ze nog steeds (5 jaar later) heel braaf aan de hand stapt en niet zal overwegen om er vantussen te gaan.

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-04 11:56

Ik vind het zo ontzettend belangrijk dat een paard goed in de hand is......... nog belangrijker dan braaf onder het zadel!

boemel

Berichten: 8331
Geregistreerd: 13-12-01
Woonplaats: Azewijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-04 12:38

Onze dierenarts vond het geen goed idee dat mijn paard met peesblessure in de molen ging. Dat draaien iedere keer was niet bevordelijk en die gekke sprongen ook niet.

Ik heb 3 maanden ernaast gelopen. Niet leuk, wel nodig.
Als de blessure niet te ernstig is, zou je er inderdaad (na overleg van de dierenarts) erop kunnen zitten. Kalmeringsmiddelen zouden een goede uitkomst kunnen zijn. Maar daar weet je dierenarts je waarschijnlijk het beste over te adviseren.

M1+10


Margreet

Berichten: 18324
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-04 15:31

Het belangrijkste is dat hij z'n gemak houdt. Is hij in de molen zoet, maar heeft hij praatjes aan de hand, dan zou ik voor de molen kiezen. Dat draaien loopt zo'n vaart niet als de molen een beetje ruim is, op stal doen ze dat ook vaak zat. Als hij zich aan de hand een keer losrukt en uit z'n dak gaat ben je verder van huis.
Rechtuit (en dus aan de hand) is natuurlijk wel het allerbeste, maar dat moet dan ook maar net gaan, roeien met de riemen die je hebt. Je moet ook zelf maar net in de gelegenheid zijn om meerdere keren per dag naar stal te komen om te stappen. In de molen zetten kun je nog wel aan een stalgenoot vragen, aan het handje stappen met een knettergekke knol niet.

Nulla tenaci invia est via

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-04 15:38

waarom kunnen andere mensen altijd beter verwoorden dan ik!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: 130123, Balou_k, Benazir, Bowo, Celiien, chocky84, Eepie, Elin_, goesju, Jasia, K_nolan, Knorretjee, kouwene, Letje01, Rupser, Sanet, StonedRomy, Supertje, Vinny12511 en 113 bezoekers