Lichaamsbouw van de ruiter...

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Pluutje

Berichten: 5624
Geregistreerd: 22-04-01
Woonplaats: Nieuwegein

Lichaamsbouw van de ruiter...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-01-04 15:12

Ik hoorde laatst iemand zeggen dat hij vond dat de ruiter ook de bouw van een sporter moest hebben. Daaronder werd dus verstaan slank en het liefst niet te klein...(Het gaat dan over dressuurruiters he)

Ik zelf ben volgens deze omschrijving een ideale dressuurruiter Knipoog maar ik weet toch niet echt wat ik er nou van moet denken.

Ik denk dat het vooral ook heel erg ligt aan de manier waarop je rijdt. Je kunt zwaar zijn en je paard toch niet in de weg zitten vind ik. Het zal misschien voor het plaatje iets mooier zijn, maar ja, is dat dan echt zo belangrijk?

Wat vinden jullie hier nou van?

p.s.: het is zeker niet mijn bedoeling om de "wat zwaardere bokkers" aan te vallen ofzo, in tegendeel, IK zie het probleem niet zo mits je behoorlijk rijdt natuurlijk.


Rinoa

Berichten: 5528
Geregistreerd: 28-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-04 15:24

Ik vind het niet belangrijk. Ik kijk er zelf niet eens naar. Zolang het paard er weinig last van heeft zie ik het probleem helemaal niet. Misschien ziet het er minder mooi uit, maar als het paard goedloopt vind ik niet dat je op je figuur afgerekend moet worden, wat ik wel een aantal keer heb meegemaakt.
Zo heb ik een keer geschreven bij een wedstrijd en dat jurylid lette heel erg op uitstraling en lichaamsbouw van de ruiter. Er was een vrouw nogal gespannen voor de wedstrijd, keek dus niet al te vrolijk maar verder was het proefje best okee...maar de cijfers vielen me echt tegen. Zo reed er in diezelfde wedstrijd een dikkere vrouw met een 'gewoon' paard (om het maar even zo te noemen), kreeg ook slechte cijfers. Daarna kwam er een meisje met een paard van Zangersheide, toen zei ze: ' Dat is een heel duur paard, wat je daar ziet lopen' en ja hoor, kreeg hoge cijfers terwijl dat 'gewone' paard met die dikke vrouw net zo'n proefje reden...

Vind het erg jammer dat er zo op 'externe' factoren gelet wordt. Aan je figuur kun je weinig veranderen en als je paardrijden nou leuk vindt... Denk dat het paard weinig verschil merkt tussen een slanke en een zwaardere ruiter op de rug. Behalve het gewicht dan maar ik denk niet dat je je paard echt hindert.

:D

Sedaru

Berichten: 539
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Winterswijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-04 15:26

Nah ja ik zou volgens de omschrijving dan ook een ideale dressuurruiter zijn Knipoog
Het tegendeel is waar Haha! (In mijn geval). Ik ben geen ideale dressuurruiter, ik hou het dan ook maar bij het springen. Dat voelt voor mij toch iets idealer Knipoog

Yorghos

Berichten: 10942
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-04 15:38

Zolang je qua bouw een beetje bij je paard past, vind ik alles best. Als ik een veel te zwaar iemand op een kleine pony zie zitten, dan heb ik daar wel moeite mee.
Maar zolang je niet te zwaar bent voor je paard, zal het mij een biet wezen hoe iemand er verder uitziet!

* To Belg, or not to Belg *

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-04 16:39

Als je kijkt naar internationaal goed presterende ruiters dan zie je verschillende types voorbij komen. Maar als je bijvoorbeeld kijkt naar het verschil tussen iemand als Arjen Teeuwissen en bijvoorbeeld Edward Gal, bij Arjen zie je het meteen als hij moet werken, Edward kan door zijn postuur veel langer "onzichtbaar" blijven rijden.

Wat ik ook ideaal vind voor een ruiter is lange benen in vergelijking tot je bovenlichaam.

Mijn trainer kreeg een keer een dagje in een of ander kuuroord aangeboden, en daar viel ook een massage onder. De masseur vroeg wat voor werk hij deed, omdat hij geen enkele blokkade kon vinden: zijn lijf is dus perfect voor het soort werk dat hij doet.

missrosa
Berichten: 293
Geregistreerd: 22-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-04 16:52

Ik denk dat het niet zo heel veel met je bouw te maken heeft. Maar inderdaad meer met hoe je je lijf gebruikt. Daardoor klopt wat Zep zegt ook, als jouw lijf weinig blokkades heeft kan je paard ook sneller ontspannen. Overigens is dat wel iets wat goed aangeleerd kan worden en dat hoeft dus niet per se aangeboren te zijn. Door bijvoorbeeld ademhalingsoefeningen en oefeningen met goed staan en dingen als massage wordt je je heel erg bewust van je eigen lijf en dat kan je weer gebruiken op je paard. Ook kan je van het paardrijden zelf beter leren ontspannen.

Meisje201
Berichten: 35192
Geregistreerd: 05-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-04 17:26

Nou aan de omschrijving te lezen ben ikd an ook de ideale dressuurruiter, maar het ligt gewoon aan het paard waarop je rijd.
Elk paard heeft weer een ander gebouwde ruiter nodig...

Saar4
Berichten: 2345
Geregistreerd: 26-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-04 17:49

Ik heb het idee dat vrouwen met lange benen en smalle heupen makkelijker zitten op een paard. Net zoals mannen, die hebben ook smalle heupen. Wel hebben die sneller neiging tot een stoelzit.

Verder is het voor de dressuur wel een mooi plaatje als je lang en slank bent. Maar of je dan ook beter rijdt durf ik te betwijfelen. Je moet je vooral heel bewust zijn van je lichaam.

Zelf heb ik geen ideaal dressuurlijf. Ik ben maar 1.56 en ik heb een vorm van reuma. Maar ik heb gelukkig wel lange benen in verhouding tot mijn bovenlijf. Ik rij dus op paarden van 1.20m tot 1.80. Heel handig maar niet altijd even mooi.

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-04 17:59

Ik denk zeker dat paardrijden makkelijker wordt, naarmate je lichaam er geschikter voor is.
Het voorbeeld van Zep is perfect, bij Arjen moet alles kloppen voordat hij echt mooi kan gaan zitten, ruiters die meer in het ideale plaatje zitten (zoals dus o.a. Edward) kunnen op een paard wat een ongelooflijk rotgevoel geeft, doen alsof hun neus bloedt en toch netjes blijven zitten en onzichtbaar kunnen inwerken, daarbij laten ze iedereen denken dat het zo'n ontzettend fijn paard is om te rijden *LOL*

KellyenXena

Berichten: 3615
Geregistreerd: 08-04-03
Woonplaats: Roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-04 18:10

Ik denk ook zeker wel dat een lange bouw een goede zit tegemoet komt..Ik zelf ben best klein en heb korte beentjes,soms is het dan wel even zoeken naar de juiste beenhouding..Mijn knieen zouden volgens mijn zadel net iets lager moeten zitten..

Ecudes

Berichten: 5228
Geregistreerd: 17-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-04 18:13

Ik denk ook zeker wel dat je lichaam meehelpt.

Alleen snap ik de lange benen niet... Ik ben ongeveer 1.80 lang en heb óók nog is lange benen in verhouding tot mijn bovenlijf. Er zijn paarden van 1.65 waar mijn benen redelijk onder uit komen (laat staan zonder zadel, dan heb ik t al op een flinke merrie van 1.75!)...
Toch is er ook een pony van 1.50 waar ik best leuk op zit, als je een klein stukje tenen voor lief neemt.
Maar ja ik bedoel eigenlijk te zeggen: ik zou het liefst een stukje van mn benen afzagen Knipoog Haha!

missrosa
Berichten: 293
Geregistreerd: 22-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-04 20:52

KellyenXena schreef:
Ik denk ook zeker wel dat een lange bouw een goede zit tegemoet komt..Ik zelf ben best klein en heb korte beentjes,soms is het dan wel even zoeken naar de juiste beenhouding..Mijn knieen zouden volgens mijn zadel net iets lager moeten zitten..


Ik heb ook wel eens last van zadels die te lang zijn, waardoor ik net wat meer moeite heb met aandrijven met mijn kuiten. En natuurlijk pas ik beter op een klein paardje dan op een grote (o ja, ben zelf 1.60 m. en heb korte pootjes), maar toch denk ik dat het belangrijker is hoe je je lijf gebruikt en hoe bewust je je daarvan bent.

bakkabouter

Berichten: 5298
Geregistreerd: 01-03-03
Woonplaats: Antwerpen - België

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-04 22:21

missrosa schreef:
Ik heb ook wel eens last van zadels die te lang zijn, waardoor ik net wat meer moeite heb met aandrijven met mijn kuiten.

Als ik met een dressuurzadel rijd is het voor mij praktisch onmogelijk om serieus te kunnen drijven,tenzij ik sporen aanheb natuurlijk,maar dit is ook niet altijd een optie...lang leve de vzh zadels Haha!

Grammar, it's the difference between knowing your sh!t and knowing you're sh!t.
Mensen met een zuiver geweten hebben een slecht geheugen.

KellyenXena

Berichten: 3615
Geregistreerd: 08-04-03
Woonplaats: Roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-04 22:27

Daarom reageert mijn paard ook op verplaatsing van mijn gewicht..Minimaal naar achteren gaan zitten (met mijn schouders) en ze draaft aan Haha! .
Verder staat ze heel licht aan de hulpen dus echt stevig kuit geven hoef ik niet..Ik ben 1 58 m.. en heb ook korte beentjes..mijn paard is ongeveer 168 m hoog.
Een voordeel,je leert wel om je benen lang te houden..

Supertje

Berichten: 7090
Geregistreerd: 03-10-02
Woonplaats: Hoekse waard

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-04 22:44

KellyenXena, ik heb net even in je profiel gespiekt, maar volgens mij heb jij weinig last van je lengte, naar mijn mening zit je erg netjes op je paard Lachen

Ik ben zelf ook vrij klein, 1.62, en heb in verhouding ook nog eens flink korte beentjes.
Ik heb er dus heel snel last van (eigenlijk bij vrijwel alle dressuurzadels), dat mijn knie te hoog zit. Een kinderzadel zit wel weer goed, helaas past mijn achterwerk daar niet in Tong uitsteken
Ook heb ik doordat mijn benen zo kort zijn sneller de neiging mijn benen naar voren te steken.

Ik rijd weleens een paard van een stalgenote van me, paard is 1.77 hoog, en niet heel smal, dat is dus echt het vlieg op een olifant-effect.... Ook kan ik bij dat paard inderdaad veel minder 'onzichtbare' hulpen geven, gewoonweg omdat ik er echt 'bovenop' zit, en de hulpen minder makkelijk doorkomen.

Run free Jordy.... 1997 - 2021

missrosa
Berichten: 293
Geregistreerd: 22-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-04 23:20

Dat heb ik ook altijd op grote paarden. Ik pas het best op een E-pony of een klein paard.

Jammer vind ik het dan ook dat je vaak in de dressuur kleine ruiters ziet die mee doen met de trend om met grote paarden te rijden. Zij passen vaak niet bij hun paard.

Sjaan

Berichten: 8038
Geregistreerd: 19-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-04 00:01

Ik vind dat je lichaamsbouw bij je paard moet passen. Dan heb ik helemaal geen probleem met stevige mensen op een zwaarder gebouwd paard bijvoorbeeld. Maar je moet bij mij niet aankomen met een zwaarder iemand op een arabier, dat vind ik dus echt niet kunnen he.
Het gaat natuurlijk om je rijden, dat snap ik ook, maar de combinatie moet ook uitstraling hebben. Een zwaarder iemand op een wat zwaarder gebouwde KWPN'er bijvoorbeeld heb ik weer geen problemen mee, om naar te kijken, daar zal ik me niet snel aan storen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-04 01:18

Dunne lange benen en een niet te lang bovenlijf is wel het ideale lichaam om mee paard te rijden. Daardoor zit je gewoon veel beter de beweging uit. Dus je hebt dan de ideale uitgangspositie om goed te leren paardrijden.

Maar er komt nog een heleboel meer kijken bij goed paardrijden, en als je dat niet hebt.......dan kun je best dat ideale lijf hebben, maar je zult er niet komen.

Ook een minder ideaal lijf kan je prima mee paardrijden, alleen zul je heel veel discipline moeten opbrengen om goed te leren zitten. Mollige mensen hebben het gewoon een stuk moeilijker, omdat er nogal wat in de weg zit.
Betekend niet, dat als je mollig bent dat je niet kan leren zitten.

Mireille

Berichten: 41893
Geregistreerd: 06-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-04 01:22

Ik vind dat er niet toe doen. Voor het oog is het wel het mooiste wanneer paard en ruiter goed bij elkaar passen qua bouw.

Op een manege heb je dat natuurlijkt niet (al is de combinatie daar niet zo belangrijk)
Zo vind ik me zelf verschrikkelijk wanneer ik op een kleiner slank paard zit.

Mijn naam is haas.

Incognito! 8-)

Don_Marcello

Berichten: 1226
Geregistreerd: 16-07-03
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-04 01:40

Ik ben ook niet zo groot, (1.69) wel redelijk slank (64 kg) maar heb geen enkel probleem met rijden. L2 springen en Z dressuur geweest op een paard van 1.80, Z Dressuur gereden op een een zware acteur x doruto en nu rijd ik dresuur op een Andalusier van 165.
Paardrijden is geen fysieke sport, het komt aan op balans, coordinatie en gevoel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-04 01:42

Maar een slank lijf met lange benen maakt het makkelijker om onafhankelijk te zitten.

Verder is paardrijden meer een denksport inderdaad.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-04 02:19

Pipo schreef:
Betekend niet, dat als je mollig bent dat je niet kan leren zitten.


precies... wel eens naar Isabell Werth gekeken? Die is dus absoluut niet vet, al ziet ze er op een paard wel makkelijk zo uit, maar bepaald klein en tenger is ze niet.

De dunste amazone ooit is trouwens Nicole Uphoff. Dat is net zo'n platte vis. Vergeleken bij haar is zelfs Anky een koe Koe

Aimee

Berichten: 11805
Geregistreerd: 24-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-04 02:25

Hierover lees ik op dit moment een ontzettend interessant boek. Een soort onderzoek naar de bouw van de ruiter en wat voor consequenties dat heeft voor de zit. Zeg maar, vanuit een bewegingswetenschappelijk oogpunt. De auteur gaat ervan uit dat iedereen kan leren zitten, mits er met de specifieke persoonlijke lichaamsomstandigheden wordt rekening gehouden. Zal de titel eens nakijken........

Alles gaat weg! Nieuw LeMieux dekje, Veredus beschermers, drie keer gedragen Juuls wedstrijdjasje, Döbert en Stübben hoofdstellen, Neue Schule en andere bitten, Trust flexi watertrens, dekens, Schleese dressuursingels.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-04 02:34

Zep"]
[quote="Pipo schreef:
Betekend niet, dat als je mollig bent dat je niet kan leren zitten.


precies... wel eens naar Isabell Werth gekeken? Die is dus absoluut niet vet, al ziet ze er op een paard wel makkelijk zo uit, maar bepaald klein en tenger is ze niet.

De dunste amazone ooit is trouwens Nicole Uphoff. Dat is net zo'n platte vis. Vergeleken bij haar is zelfs Anky een koe Koe
[/quote]


Isabel ziet er inderdaad redelijk mollig uit, Ellen Bontje ook trouwens Haha!

Maar ik denk toch dat anky het makkelijker heeft met haar lijf.............zegt deze mollige kortbenige amazone Haha!


Pluutje

Berichten: 5624
Geregistreerd: 22-04-01
Woonplaats: Nieuwegein

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-01-04 13:16

Ja, Anky werd toen ook als voorbeeld gegeven van een amazone die dicht in de buurt kwam van het ideaal beeld.

En tuurlijk is je bouw niet het enige, dat snapt iedereen wel lijkt mij.

Ik heb een keer iemand gezien(op wedstrijd) met een kleine arabier(schat 1.45 ofzo) zijn was zelf vrij fors (volwassen vrouw) toen dacht ik wel...Hum...ze starte trouwens wel in de M.

Bij ons was ook een man die ineens een paard niet meer mocht rijden omdat hij er te zwaar voor zou zijn(volwassen man, vrij klein paard). Opzich kan ik me er wat bij voorstellen maar ik vond het nogal storend dat ze daarbij helemaal niet letten op de manier van rijden. Toen hij aan mijn instructeur vond wat hij ervan vond zei hij ook(en terecht vind ik) dat hij hem eerst eens wilde zien rijden voordat hij kon oordelen. Ik denk dat daar wel een belangrijk punt in zit, je kunt niet over iemand oordelen of hij te zwaar is als je allemaal maar de feiten weet en niet het totaal plaatje hebt gezien.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 119 bezoekers