wat in je paardenapotheek?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
hobbelheks

Berichten: 8843
Geregistreerd: 11-09-01
Woonplaats: donkerbroek

wat in je paardenapotheek?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-04 12:49

duidelijke vraag denk ik wat moet er allemaal in een paardenapotheek ziten volgens jullie?

Leetje

Berichten: 1228
Geregistreerd: 28-09-02
Woonplaats: Strijen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-04 12:53

Calendula, voor wonden... Echt een super middel...
Verders heb ik nog traumeel gel staan, uierzalf en verder erg weinig...
Ik heb ook wel betadine maar gebruik ik eigenlijk nooit...

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-04 13:30

Volgens de paardendrogist is dit een goede EHBO-kist:
http://www.paardendrogist.nl/pub/prd0000083.php?x=1470

3 Steriele gaasjes 10x10cm
2 Steriele gaasjes 10x20cm
1 Hydrofielwindsel
2 Zelfhechtende windsels
1 Katoenenwindsel
1 rol Leukoplast
1 Gamgee
1 Coolpack
1 pak Watten 100g
1 flesje Betadine oplossing 120ml
1 tube Acederm wondzalf
4 wegwerphandschoenen
1 Verbandschaar
1 Veterinaire koortsthermometer (niet digitaal)
1 Stevige kunststof box


Iets dergelijks hebben wij wel op stal staan, voor algemeen gebruik. Ik vind het persoonlijk nogal overdone, zodra er met verband aan de gang gegaan moet worden komt bij mij de DA erbij.

Ik heb zelf in de loop der tijd een klein koffertje opgebouwd waar het volgende in zit, niet allemaal specifieke EHBO-dingen, maar toch handig om te hebben.
Uit m'n hoofd, kan goed zijn dat ik wat vergeet:

Betadineshampoo
Acedermspray
Teatree-olie
Sedalin
Zinkzalf
Arnicazalf
Egyptische zalf
Hoof & Sole Hardener
1 rolletje verbandgaas
Mes
Schaar
Hoevenkrabber
Thermometer
Coolpack in de vriezer
Bandage (voor coolpack)
Cole's Liniment
Watten
Wegwerphandschoenen
Handdoek
Grote injectiespuit (zonder naald)


Hier zijn trouwens ook al een boel topics over geweest, denk dat je met de zoekfunctie een eind komt.

hobbelheks

Berichten: 8843
Geregistreerd: 11-09-01
Woonplaats: donkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-04 13:38

margret die onderste rij lijkt mij een goede bedankt.
en wbt die zoekfunctie, die werkt weer eens niet.....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-04 13:47

-Het allerbelangrijkste is een thermometer.
-Verder wat watten en iets desinfecterends (betadine of iets van die strekking).
-Je kunt coolpacks in de vriezer leggen, ik heb voor absolute nood een paar van die coolpacks voor eenmalig gebruik, waarbij je een zakje kapot moet knijpen. Ook erg handig op concours.
-Imaverol!
-wat calendulazalf etc.

voor de rest haal je toch de veearts erbij.

In Zweden is een hoop meer toegestaan dan in NL, dus ik heb wel een beetje gehamsterd en heb zelf wat fynadine en bute en peniciline. Ik kan zelf spuiten dus dat kan nog wel eens van pas komen. Maar dat is niet iets om zomaar in het wilde weg uit te gaan proberen.

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-04 14:29

Ik zou nu niet als een gek allerlei spulletjes gaan aanschaffen hoor, met iets als betadine en een thermometer ben je in het begin al een heel eind. De rest komt er in de loop der tijd wel bij als je het nodig hebt. Briefje met het nummer van de DA is ook handig.

De Imaverol die Zep aanhaalt is leuk, maar ik zou het niet kopen zolang je het niet nodig hebt. Ik heb nooit nodig gehad, dus het zit er ook niet in, heb ik het wel nodig, dan is het zo gekocht en zo zijn er wel meer dingen. Die egyptische zalf is ook zoiets, ik heb het omdat hij last heeft van rotstraal, anders ook niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-04 14:34

Ik gebruik dus om de haverklap Imaverol, vandaar dat het er bij mij inzit. Al dat verband dat hierboven omschreven word vind ik net als Margreet nogal overbodig. In de echt sporadische keer dat je bijvoorbeeld een slagaderlijke bloeding moet afbinden kun je ook een handdoek gebruiken. In zulke situaties staat de veearts toch in no-time op de stoep.

En temp een keertje op een normale dag, zodat je weet wat de normaalwaarde van je paard bij die thermometer is.

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-04 15:04

Precies, als de nood aan de man komt ben je heel creatief hoor, ik ga dan echt niet netjes een verbandje aan leggen.

Die wegwerphandschoenen zitten er bij mij ook alleen maar in omdat ze zo handig zijn bij gore karweitjes zoals mest uit voer/drinkbak halen Haha! Als er echt bloed spuit ga ik niet eerst op m'n gemak handschoenen aantrekken, dat doe ik wel met m'n blote handen.
En het mes is tot nu toe ook alleen nog maar gebruikt om balen open te maken. Maar je zult het maar echt nodig hebben....

Je moet toch ook een beetje kijken wat je bij jouw paard nodig hebt. Is 'ie gevoelig voor rotstraal, dan bouw je daar een aardige collectie voor op (dat verbandgaas dat ik heb is dus om de straal te 'flossen', niet voor het verbinden van wonden Haha! ), heb je er eentje die snel schimmel heeft, dan heb je daar de spullen voor in huis. Schuurt je paard snel z'n staart, dan heb je daar weer spulletjes voor etc. Je komt er vanzelf wel achter wat je ook echt gebruikt, de rest staat alleen maar over datum te gaan.

hobbelheks

Berichten: 8843
Geregistreerd: 11-09-01
Woonplaats: donkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-04 16:29

nou thermometer, betadine en calendulazalf heb ik al vana het begin. erg belangrijk vind ik dat.
de rst al idd wel komen mocht het nodig zijn. bedankt.

verootjoo
Berichten: 35639
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-04 16:30

- wattenschijfjes
- betadineshampoo
- pure betadine
- spuit
- traumeelgel
- acedermzalf
- bandages
- coolpacks
- mokzalf
- uierzalf

meer niet, want als er iets ergs is, komt er altijd een da bij.

verootjoo
Berichten: 35639
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-04 16:31

oh ja, ook een thermometer