Paard in bos door rottweiler aangevallen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

NineliveZ

Re: Paard in bos door rottweiler aangevallen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-07 10:46

Ik zou dit heel simpel oplossen, ik heb een hengst en merrie die voor mij door het vuur gaan; ik steiger en vertrappel zo een rotmormel.

Honden zijn meestal lieve beesten, maar vechtmachines en ongecontroleerde roofdieren mogen voor mijn part vogelvrij verklaard worden en op staande voet worden vermoord door iemand die bedreigd wordt.

Heb zelf 2 mechelaars, echte gevaarlijke honden als ze niet opgevoed zijn, deze zijn wel opgevoed gelukkig, maar als ze iemand zouden bedreigen en aanvallen mag die persoon mijn honden zonder pardon afmaken !

Er zou een diploma moeten komen voor het bezit en opleiding van alle dieren, dan is misschien al die ongecontroleerde 'zever' gedaan Boos!

Dit is harde taal en hoop niemand voor het hoofd te storen maar het is echt te vreselijk voor dat meisje en haar paard !

Tatiane

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-07 10:47

katiavl schreef:
Hoe kunnen wij nu hemelsnaam weten of dat een goed luisterende hond was of niet, bokt is toch interessant forum. Je zou hier meer kunnen leren, dan wat er over in het nieuws word gezegd

Hoe je dat weet? Wel, als hij goed zou luisteren dan zou baaslief niet moeten vragen hebben aan de ruiter om blijven stil te staan totdat hij hem gepakt had. Dan zou hij gewoon beestje-lief bij hem geroepen hebben zonder problemen..

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-07 10:49

tantjeuh schreef:
katiavl schreef:
Hoe kunnen wij nu hemelsnaam weten of dat een goed luisterende hond was of niet, bokt is toch interessant forum. Je zou hier meer kunnen leren, dan wat er over in het nieuws word gezegd

Hoe je dat weet? Wel, als hij goed zou luisteren dan zou baaslief niet moeten vragen hebben aan de ruiter om blijven stil te staan totdat hij hem gepakt had. Dan zou hij gewoon beestje-lief bij hem geroepen hebben zonder problemen..

Simpel als het is, zijn er meer redenen die tot agressie leiden dan niet onder rappel staan, wat je zegt klopt dus niet Lachen

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-07 10:51

katiavl schreef:

Daarnaast MOGEN honden niet eens zomaar loslopen, tenzij dit nadrukkelijk staat vermeldt. En in het bos zijn dat vaak niet de plekken waar ruiterpaden lopen.

Je moet er niet aan denken wat er had kunnen gebeuren alshet paard bijv. was geschept door een auto. HAd je er misschien nog een dodelijk ongeval bij gehad ook! Nu zijn ruiter en paard (ondanks de verwondingen) er nog redelijk goed vanaf gekomen.

Ik heb het zelf ook eens meegemaakt met een Rotweiler die blaffend en klappend met de kaken op onze paarden af kwam rennen en het enige tijd duurde voordat er een eigenaar in zicht kwam. Zo heb ik de afgelopen jaren wel meer situaties meegemaakt.

Daarom lopen mijn honden dus ook aangelijnd in het bos... Voorkomen is beter dan genezen zeggen ze wel eens...
Laatst bijgewerkt door Suelza op 19-09-07 10:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-07 10:52

Toch erg dat je steeds van die honden hebt die niet luisteren en toch niet aangelijnd los lopen. Ik had het onlangs met mn eigen hond (is weer iets anders maar toch). Ik was met hem aan het wandelen en plots zie ik vanuit een voortuintje zo'n witte harig ding schieten, dus ik netjes mn hond laten zitten, die maltezer was ondertussen al op een behoorlijk agressieve manier aan het blaffen tegen de mijne, en dan moet je weten dat de mijne (de gevaarlijke boosaardige dobermann Clown ) die nog altijd netjes wachtte zoals ik gevraagd had als verschillende keren gebeten was geweest op zo'n manier, dus toch heel leuk dat hij nog atlijd doet wat ik vraag. Komt die eigenaar afgelopen en probeert die hond te pakken, lukt dus niet en hond zat uiteindelijk al in het midden van een behoorlijk drukke weg, terwijl de mijne nog altijd netjes aan mn voet zit te wachten. Uiteindelijk heeft het toch een 5tal minuten geduurd voor ie hem te pakken kon krijgen. Toch verschrikkelijk dat mensen zo weinig over hun hond te zeggen kunnen hebben. Ik moet eerlijk zijn de onze gaat niet los op een of in de buurt van een ruiterpad, simpelweg omdat hij paarden niet kent en uit ervaring weet ik dat het niet fijn is al een hond je paard terroriseert. Als ze voorbij komen laat ik hem ook altijd zitten. Lijkt me maar normaal. Maar los gaat hij niet als ik weet dat er andere mensen en vooral paarden rondlopen. Ik kan me voorstellen dat iemand het niet leuk vind een enthousiaste dober op zich af ziet rennen. Hij komt wel nooit tot vlak bij mensen maar toch.
Onlangs waren we zelf met de paarden op wandel. Zie ik midden op de weg een 10tal meter voor ons iets wits liggen. Dacht ik al een dooie hond of kat ofzo. Vergeet het maar, een fijne jack russel die zich in buiklig een aanval aan het voorbereiden was op mn paard. Komt ie plots voluit op mn paard afrennen. Gelukkig zag hij op tijd in dat het verloren zaak zou zijn. Maar toch...voor hetzelfde had ik een jack mee in zn staart naar huis

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-07 10:53

Citaat:
Berg je maar voor de reacties

Nou, dat weet ik niet. Tuurlijk zullen er van die ongenuanceerde types tussen zitten (net als op bokt -no offense-) maar feit is dat die hond daar 'illegaal' los liep. Daar kun je als rottweilereigenaar toch niet heel beledigd over gaan doen lijkt mij.

En dat een rottweiler een paard aanvalt en ook daadwerkelijk doorbijt, tja, daar kun je als hondeigenaar een mening over hebben, maar toch moeilijk de mening: 'heel goed gedaan van die hond!'.

Dus nouja, ik ben zeer benieuwd eigenlijk.

Tatiane

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-07 10:53

allemaal goed en wel. Er zijn inderdaad veel dingen die tot agressie kunnen leiden. Maar dat neemt niet weg dat als je je hond in het bos zonder lijn laat lopen, dat je hond onder elke moment moet luisteren naar jou. Als dat niet zo is moet er gewoon nog veel geoefend worden want dan luisterd hij gewoon niet zoals het zou moeten. Simpel. Het had paard had even goed een klein kind kunnen zijn..

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-07 10:54

katiavl schreef:

Je kan het niet weten alhoewel je het gauw genoeg merkt. Als ik ze van ver zie afkomen dan blijf ik stilstaan met mn paard en geef hun de kans hun hond aan te lijnen of te vangen of zo als dat nodig is.

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-07 10:56

Dit is echt te gek voor woorden!! Duidelijk weer een baasje en een hond met een kronkel! Onbegrijpelijk dat zulke mensen honden mogen hebben. Duidelijk is dat dit een erg agressief dier was. Of het nou wel of geen Rottweiler is maakt natuurlijk helemaal niet uit. Ook een ander ras kan dit veroorzaken. Ik denk overigens dat het overgrote deel van het gedrag van deze hond door de baas is veroorzaakt. Geen één hond wordt agressief geboren!

Helaas kunnen van dit soort ongevallen geen aangifte worden gedaan. Hoogstens melding worden gemaakt. Ik hoop wel dat de TS i.i.g. wel de dierenartskosten vergoedt krijgt!

Het paard is voor zijn hele leven 'getekend'! Wat een rotervaring!!

Ik ben in de afgelopen jaren ook veel loslopende honden tegen gekomen in het bos maar gelukkig nog niet in zo'n situatie beland. Wat iemand hier eerder opperde om bij zo'n vervelende hond maar eens keihard op de baas af te rennen vind ik een prima reaktie! Misschien leert dat de mensen met loslopende honden eens om ze bij zich te houden als ze een paard tegenkomen. Ze zijn zowiezo al in overtreding om met een loslopende hond zich in het bos te begeven.

Sterkte met je paardje!!

Mvr_Eliza

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-07 10:56

Ik vind dat zijn baasjes hun honden goed moeten opvoeden,ik vind het echt heel naar voor het paard en ruiter , mijn paard die heeft u'n hekel aan honden , ik was u'n keer ook met men verzorgpaard buiten en kwam er een vuilnisbakkeras hondje die wou men verzorgpaard bijten en aanvallen dat baasje had hem net optijd ,honden moeten beter opgevoed worden

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-07 10:57

Maar ik heb het toch niet over aanlijnen, ik heb het gewoon puur over het feit dat er meer aanleidingen zijn naar agressie, dan gewoon simpel niet luisteren. En dat kunnen we niet weten.

Ik ben trouwens tegen verplicht aanlijnen, zeker in bos. Zoals gezegd voorkomen is beter dan genezen. En als je los wilt moet je maar naar hondenweide Lachen

Geen één hond word agressief geboren? Als je nog in sprookjes wilt geloven Knipoog

donjalover

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-07 10:59

het maakt niet uit of een hond is opgevoed of niet het is instinct en daarom moet een hond altijd aan de lijn. heb zelf een jack russel goed opgevoed maar heb ook een paard, en als mijn paard te dichtbij komt bijt ze ook dus ook zij is altijd aan de lijn of in de auto als ze niet luisterd.
ik vind dat alle honden aan de lijn moeten paarden zijn vluchtdieren en kunnen agressief gedrag ook opwekken bij een hond, een paard gaat lopen en een rond rent er achteraan.
een paard kan een hond doodtrappen maar zal meestal gewoon op de vlucht slaan. zit niet in het karakter van een paard om een hond iets aan te doen.
hoop echt dat de eigenaar van de rotweiler (daar noem je ook weer zo'n hond, onbetrouwbaar en agressief soort trouwens) aangehouden word een boete krijgt de schade aan snót moet betalen en de volgende gemuilkorft wordt.
hopelijk komt het met snót helemaal goed en heeft hij niet te veel schade opgelopen en heeft hij geen trauma overgehouden aan dit vervelende voorval.
veel sterkte en geef snót een knuffel die heeft hij verdiend Kusje

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-07 11:03

donjalover schreef:
>>>knip<<<
hoop echt dat de eigenaar van de rotweiler (daar noem je ook weer zo'n hond, onbetrouwbaar en agressief soort trouwens) aangehouden word een boete krijgt de schade aan snót moet betalen en de volgende gemuilkorft wordt.>>>knip<<<

Nou ja, gaat wel een beetje ver om bij voorbaat te zeggen dat Rottweilers onbetrouwbaar en aggressief zijn!!

Tatiane

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-07 11:04

singasong schreef:
Dit is echt te gek voor woorden!! Duidelijk weer een baasje en een hond met een kronkel! Onbegrijpelijk dat zulke mensen honden mogen hebben. Duidelijk is dat dit een erg agressief dier was. Of het nou wel of geen Rottweiler is maakt natuurlijk helemaal niet uit. Ook een ander ras kan dit veroorzaken. Ik denk overigens dat het overgrote deel van het gedrag van deze hond door de baas is veroorzaakt. Geen één hond wordt agressief geboren!

Dit vind ik dan wel weer héél grote onzin. Hoe weet je nu ingodsnaam dat die baas iets verkeerd heeft gedaan in die opvoeding? Tuurlijk worden honden wel agressief geboren, dan is hun instinct. Een hond moest vroeger jagen om te overleven, andere dieren doden om zelf te kunnen eten. En daar moet wel een beetje agressie voor gebruikt worden hoor!
Mijn hond heeft ook al héél vaak in elkaar gehangen met andere honden. Honden die twee koppen groter zijn aangevallen omdat ze eventjes lelijk keken naar hem. Ligt dat aan een verkeerde opvoeding van ons denk je? Ik mag hopen van niet.. Want al die vechtpartijen zijn voorgevallen op de hondenschool waar je heel goed leert hoe je je hond moet opvoeden. Het is gewoon instinctief een heel dominante hond, probleem is nu opgelost, maar er is véél agressie geweest hoor.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-07 11:05

Bij ons mogen honden los in het bos en op het strand mits onder appél. Het bos is niet alleen voor mensen die paardrijden, maar ook van mensen (met honden)Ik heb er dan ook totaal geen problemen mee als mensen hun hond in het bos loslaten, mijn paard is het ook gewend, ik neem mijn eigen hond ook vaak mee, maar ik vind het wel prettig als ze ze even bij zich roepen als je eraan komt. Niet dat er ineens een hond de hoek omschiet of achter je aan blijft rennen. Maar dat is meer een kwestie van baasjes die niet opvoeden dan van de betreffende hond.

Bij ons op de ponyclub toen ik klein was had de hoefsmid een rottweiler, die vloog een keer zijn eigen paard in het weiland achterna en beet het ook meerdere malen. Sommige rassen zijn nou eenmaal agressiever aangelegd dan andere. Ik snap de aardigheid niet van het hebben van zo'n tijdbom.

Singasong: Ik zou de statistieken wel eens willen zien van doodgebeten kinderen en hoevaak rottweilers dat doen, als we het gaan hebben over hoe betrouwbaar rottweilers wel niet zijn!

Donja

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-07 11:06

tantjeuh schreef:
heel simpel, zolang je hond niet onder alle omstandigheden 100% naar je luisterd zou die lijn er niet af mogen gaan. Mijn hond gaat ook ongelijnt mee. Verschil is dat hij 100% luisterd. Als er nu een groep van 10paarden in galop aankomen en mijn hond loopt 200meter voor mij: één bevel en hij ligt, en blijft liggen tot hij het bevel 'vrij' krijgt. Probleem is dat te veel mensen denken dat hun hond goed luisterd. Hoe vaak ik het al niet tegengekomen ben, mensen beweren dat hun hond goed luisterd, maar dan in een gewone normale situatie nog 5keer moeten roepen voor hij komt. En als hij dan bij hun staat: "zie je wel hoe goed hij luisterd".

Mijn honden luisteren ook goed en gaan dan ook op de losloopgebieden los. Echter wat hierboven staat, dat een hond eerst 100% naar je moet luisteren voor hij loskan, vind ik niet. Hoe wil je weten dat je hond 100% naar je luistert, onder alle omstandigheden en op alle terreinen, als je het niet uitprobeert? daarnaast is en blijft het een dier...
Net als een paard wat 100% verkeersmak is.. Die krijg je toch ook alleen verkeersmak door hem mee te nemen het verkeer in? En dan nog kan een 100% verkeersmak paard een keer schrikken... Het blijven dieren !!
Dat het een rotweiler is, tja dat is erg vervelend, want het zijn dieren met een sterk drijvers instinct en sterke kaken. Als het een chihauhau was geweest waren de reacties waarschijnlijk een stuk minder geweest (ook omdat de wonden dan minder waren). Dat wil niet zeggen dat per definitie rotweilers honden zijn waar je dit mee kan verwachten..

Dat wil niet zeggen dat ik het niet verschrikkelijk vind wat er gebeurt is en ik wens ruiter en paard erg veel sterkte toe !

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-07 11:07

Moderatoropmerking:
Ik kan begrijpen dat mensen fel worden rondom dit onderwerp. Dat mag ook gerust, een felle discussie. Maar, ik wil jullie wel verzoeken om vriendelijk en respectvol te reageren. Ook geen voorbarige aannames en conclusies trekken (baas met een kronkel). SVP onderbouwd en met respect dus discussiëren Lachen

Sparky10

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-07 11:07

pff dan schrik jej e rot zeg jakkes ,
mijn honden doen dan niks tegen paarden en laten ze met rust omdat ze de hoeven van spark maar al te goed kennen , en ze weten die komen hard aan ,

onze max jack russell is ook aangevallen door een rotweiler waar van bekend was dat hij vals was maar wel door een jochie van 7 werd uitgelaten , die greep onze mag rotwieler liep los martijn had max en dory en bink aan de lijn ,
max was dekreu maar is recht in zijn zak gebeten en onvruchtbaar dus gecastereerd .

er iets aan doen ? kan niet ze doen toch niks

tamorka

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-07 11:11

Ik vind dat een brave hond altijd los mag kunnen. MAar zo'n hond als die rottweiler mag voor mijn part werkelijk helemaal nergens los! Boos! En die mensen zijn ook fout want ze kennen hun eigen hond niet! Of ze anticiperen niet of ze letten niet op de omgeving en dat is WEL nodig met zo'n hond.

Tatiane

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-07 11:13

katiavl schreef:
Maar ik heb het toch niet over aanlijnen, ik heb het gewoon puur over het feit dat er meer aanleidingen zijn naar agressie, dan gewoon simpel niet luisteren. En dat kunnen we niet weten.

Ik geef je er ook volledig gelijk in dat er meer aanleidingen voor zijn. Absoluut. Het is nooit simpel te reduceren tot 'niet luisteren'. Er zijn in dat soort gevallen altijd meer dingen die meespelen. Wat ik duidelijk wil maken is dat als je hond 100% (maar dan bedoel ik ook echt wel 100%) onder jou appel staat en luisterd, dat de hond dan ook luisterd naar jou als hij de keuze moet maken tussen luisteren of zijn instinct volgen. En die lijn mag er bij mij pas af als hij luisteren naar de baas kiest boven zijn instincten. Dus ik zeg gewoon dat het bij dit geval onverantwoord was dat de lijn eraf ging, omdat de hond blijkbaar niet goed genoeg luisterde om zijn baas te kiezen boven zijn instincten.

Volgens mij zitten we trouwens wel op dezelfde lijn te denken hoor Knipoog

Roadracer

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-07 11:14

Vervolg van het verhaal op pagina 1:

http://www.gelderlander.nl/devallei/article1902015.ece

'Het bloed liep langs haar benen'

BENNEKOM - De gedachten van Rianne van Dorp blijven afdwalen naar zaterdag in het bos.

Ze is nog steeds geschrokken. "En ik voel me ook schuldig en vraag me af of ik iets anders had moeten doen."

De Bennekomse zegt dat ze net de politie aan de lijn heeft gehad. "De hond die mij en mijn paard heeft aangevallen, wordt niet in beslag genomen. Hij komt op een lijst te staan, zeggen ze, van gevaarlijke honden. De gemeente bepaalt straks of hij een muilkorf moet."

Bij een rit door het Bennekomse Bos werden Van Dorp en Snót, – IJslands voor 'mooi meisje' – door een rottweiler gegrepen die zich niet liet terugroepen door zijn baas. Deze man heeft Van Dorp nog niet gesproken.

"Via de politie heeft hij laten weten dat hij zich schuldig voelt over wat er gebeurd is en dat hij wel wil betalen."

Toen Snót vluchtte, struikelde ze ook een keer. De amazone viel toen van haar rug af. Vervolgens stak het paard alleen twee drukke wegen over: de Keijenbergseweg en de Hartenseweg.

"Levensgevaarlijk natuurlijk", zegt Van Dorp. In haar vlucht rende Snót, met de rottweiler nog op de hielen, een vrouw voorbij. Zonder iets te vragen zette die vrouw de achtervolging in. Eerst te voet en daarna op een fiets die ze geleend had. Van Dorp: "Zo kreeg ze mijn paard gelukkig te pakken. Toen ik het paard zag, schrok ik enorm. Ze had minstens vijf beetwonden en het bloed liep langs haar benen."

De Bennekomse zegt dat ze in de chaos helaas niet de naam van de vrouw heeft gehoord. "Want ik zou haar heel graag nog eens willen bedanken."

Slót werd teruggebracht naar haar wei op de Wageningse Eng en al snel kwam de dierenarts erbij, die constateerde dat het paard geluk heeft gehad. Er zijn geen pezen of grote bloedvaten geraakt. "Maar het scheelde maar een haartje."

Het paard staat nu achter het huis in Bennekom. "Dat is handiger want we moeten haar iedere dag afspoelen en medicijnen geven."

Lichamelijk komt Slót er heus wel boven op, zegt ze.

Maar psychisch? "Ze is nu nog zo schrikachtig dat we zelf bijna niet bij haar kunnen komen."

Van Dorp wil dat er veel strenger gecontroleerd wordt in het bos op loslopende honden. "Het gaat niet alleen om de paarden. Er lopen ook andere dieren in het bos." Zij gaat het bos niet meer in op een paard. "De lol is er helemaal af."

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-07 11:14

tantjeuh schreef:
singasong schreef:

Dit vind ik dan wel weer héél grote onzin. Hoe weet je nu ingodsnaam dat die baas iets verkeerd heeft gedaan in die opvoeding? Tuurlijk worden honden wel agressief geboren, dan is hun instinct. Een hond moest vroeger jagen om te overleven, andere dieren doden om zelf te kunnen eten. En daar moet wel een beetje agressie voor gebruikt worden hoor!
Mijn hond heeft ook al héél vaak in elkaar gehangen met andere honden. Honden die twee koppen groter zijn aangevallen omdat ze eventjes lelijk keken naar hem. Ligt dat aan een verkeerde opvoeding van ons denk je? Ik mag hopen van niet.. Want al die vechtpartijen zijn voorgevallen op de hondenschool waar je heel goed leert hoe je je hond moet opvoeden. Het is gewoon instinctief een heel dominante hond, probleem is nu opgelost, maar er is véél agressie geweest hoor.

Daar noem je het een 'hondenschool'! Daar leer je je hond op voeden maar je hond leert daar zeker niet om om te gaan met andere honden of andere dieren en vooral niet in ander situaties op andere locaties! Socialiseren heet dat volgens mij!
Honden op een hondenschool mogen vaak niet in kontakt komen met elkaar en dat is nu juist zo belangrijk dat dit als pup zijnde gebeurd en het liefst iedere dag. Ook het in kontakt komen met andere dieren, bijv. paarden, koeien, schapen, geiten, noem maar op, is zooooo belangrijk om een goed gesocialiseerde hond te krijgen.
Ik ben het er niet mee eens dat het het instinct is van een hond om te doden. Dan had die Rottweiler zeker wel heel erge honger?
Nee, hier is gewoon iets heel erg mis gegaan in de opvoeding van deze hond.

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-07 11:15

sorry, was off-topic en had een pb moeten worden!

rona

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-07 11:16

singasong schreef:
donjalover schreef:
>>>knip<<<
hoop echt dat de eigenaar van de rotweiler (daar noem je ook weer zo'n hond, onbetrouwbaar en agressief soort trouwens) aangehouden word een boete krijgt de schade aan snót moet betalen en de volgende gemuilkorft wordt.>>>knip<<<

Nou ja, gaat wel een beetje ver om bij voorbaat te zeggen dat Rottweilers onbetrouwbaar en aggressief zijn!!

Daar ben ik het mee eens! Heb er zelf ook een en die is echt niet onbetrouwbaar. Ook een ander ras kan bijten, zelfs een poedel.

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-07 11:19

rona schreef:
singasong schreef:

Daar ben ik het mee eens! Heb er zelf ook een en die is echt niet onbetrouwbaar. Ook een ander ras kan bijten, zelfs een poedel.

Helaas is het wel zo dat de kaken van een Rottweiler iets sterker zijn dan die van een poedel en daardoor meer schade aanbrengen maar ben het helemaal met je eens hoor. Ik heb ook een Rottweiler maar die zal het zeker niet in z'n hoofd halen om zo iets te doen.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 19-09-07 11:20, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Juiste naam bij quote gezet.