Nut van keelriem?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Pasterza

Berichten: 2694
Geregistreerd: 17-09-02
Woonplaats: Lemelerveld

Nut van keelriem?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-01-04 20:09

Kan iemand mij uitleggen wat tegenwoordig het nut is van een keelriem?
Vroeger met die militairen te paard enzo werd de keelriem juist heel strak gegespt om te voorkomen dat het hoofdstel afging als ze de paarden voorttrokken aan het hoofdstel als ze er naast liepen Boos! omdat de paarden niet vooruit te branden waren.
Tegenwoordig moet er een vuist tussen de keelriem en de kaak van het paard zitten. Wát is dan het nut van dat onding? Geen toch Verward Iig niet om het hoofdstel op z'n plek te houden want daar zit ie immers veel te los voor. Waarom hebben hoofdstellen dan nog een keelriem, kan er toch mooi af? Voor de mooiigheid..? Vind het absuluut niet mooi.
Bij mijn hoofdstel hem ik 'em er dus afgehaald Lachen

Gezocht: Recado (argentijns veedrijverszadel c.q. gaucho zadel)

& een dameszadel


Ecudes

Berichten: 5228
Geregistreerd: 17-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-04 20:11

Haha, sloperd!! Haha! Knipoog ,
maar idd, ik snap het nut ook niet helemaal. Verward

miesie

Berichten: 7408
Geregistreerd: 28-04-01
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-04 20:13

Hele goede vraag! Ik weet het ook niet!
Wacht vol smart op het antwoord Tong uitsteken

patriciavg
Berichten: 114
Geregistreerd: 23-03-02
Woonplaats: Roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-04 20:16

Ik weet niet hoe jij je vuist gebruikt om af te meten, maar alstie echt veelste los hangt dan heb jij een verkeerde vuist! Maar goed, het dient inderdaad om afglijden van het hoofdstel te voorkomen. Er zijn genoeg beestjes die met een stapje achteruit en de oortjes naar voren alles zo kunnen laten afglijden hoor.
Maar goed, als jouw paardje niet zo is kun je em lekker eraf halen, als is de veiligheid niet bepaald beter.

Been there, done that!

SuperSmurf

Berichten: 7076
Geregistreerd: 28-10-01
Woonplaats: provincie noord holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-04 20:25

ik dacht idd ook dat t daar (nog steeds) voor was.. stel je maar eens voor: paardje blijft hangen aan een tak of raakt alleen een tak of zo.. Glijdt over de oren en wat is er dan nog om t hoofdstel op zijn plaats te houden? NIets dus.. Met keelriem kan dit niet gebeuren. (toch?)

Onderschriftloos :Y)

Kwanyin
Berichten: 18995
Geregistreerd: 14-08-03
Woonplaats: belgië

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-04 20:49

SuperSmurf schreef:
NIets dus.. Met keelriem kan dit niet gebeuren. (toch?)


hm ik heb eens een fjord gezien die na een felle bokpartij midden in het bos haar amazone eraf had gekregen en het hoofdstel er af gekregen, maar ik weet wel niet als de keelriem of het hoofdstel zelf wel goed zat toen...
Maar volgens mij is dit nog altijd om het hoofdstel op zijn plaats te houden. Waarom noem je het eigenlijk 'onding'?

I used to walk in a room full of people and wonder if they liked me.
Now I look around and wonder if I like them.

miesie

Berichten: 7408
Geregistreerd: 28-04-01
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-04 20:54

Ik heb het al heel erg vaak zien gebeurden hoor!!
Ik trok zelf ook wel 's het hoofdstel af met keelriem nog om en daar hoefde ik weinig moeite voor te doen!

CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-04 20:55

met de cross doe je niet voor niets een veter aan het kopstuk en het bovenste knotje Knipoog
alleen keelriem is niet genoeg
zonder keelriem zou er niet uitzien, wel? Knipoog Haha!

SuperSmurf

Berichten: 7076
Geregistreerd: 28-10-01
Woonplaats: provincie noord holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-04 20:58

xKatleentjex"]
[quote="SuperSmurf schreef:
NIets dus.. Met keelriem kan dit niet gebeuren. (toch?)


hm ik heb eens een fjord gezien die na een felle bokpartij midden in het bos haar amazone eraf had gekregen en het hoofdstel er af gekregen, maar ik weet wel niet als de keelriem of het hoofdstel zelf wel goed zat toen...
Maar volgens mij is dit nog altijd om het hoofdstel op zijn plaats te houden. Waarom noem je het eigenlijk 'onding'?
[/quote]
Ik niet hoor! Topic is niet van mij.. Haha! (mocht t op mij gericht zijn.. zoniet, dan heb ik uiteraard niets gezegd!! Schijnheilig )

Onderschriftloos :Y)

femskie

Berichten: 2739
Geregistreerd: 15-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-04 21:06

Ik dacht ook voor het op de plaats houden van het hoofdstel. Maarreh.. sinds ik op zaterdag op de manege meehelp met die vreselijk eigenwijze manegeponies denk ik dat het dus niet helpt voor het op de plaats houden van het hoofdstel!!
Als ik voor een lesklantje een pony gezadeld (+ gehoofdsteld) klaarzet en ik draai me om dan is het negen van de tien keer zo dat het hoofdstel AF is! En dan maak ik het keelriempje nog wel goed vast ook... tja....

Dus ik vraag me nu ook af waar het voor dient.....

Kwanyin
Berichten: 18995
Geregistreerd: 14-08-03
Woonplaats: belgië

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-04 21:10

SuperSmurf"]
[quote="xKatleentjex"][quote="SuperSmurf schreef:
NIets dus.. Met keelriem kan dit niet gebeuren. (toch?)


[supersmurfsgedeelte Haha! ]hm ik heb eens een fjord gezien die na een felle bokpartij midden in het bos haar amazone eraf had gekregen en het hoofdstel er af gekregen, maar ik weet wel niet als de keelriem of het hoofdstel zelf wel goed zat toen...
[topicstartergedeelte Haha! ]Maar volgens mij is dit nog altijd om het hoofdstel op zijn plaats te houden. Waarom noem je het eigenlijk 'onding'?
[/quote]
Ik niet hoor! Topic is niet van mij.. Haha! (mocht t op mij gericht zijn.. zoniet, dan heb ik uiteraard niets gezegd!! Schijnheilig )
[/quote]

beter zo? Tong uitsteken
alleen het eerste stukje met de fjord was voor jou, tot en met toen... Haha!

I used to walk in a room full of people and wonder if they liked me.
Now I look around and wonder if I like them.

miesie

Berichten: 7408
Geregistreerd: 28-04-01
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-04 21:12

femskie schreef:
Ik dacht ook voor het op de plaats houden van het hoofdstel. Maarreh.. sinds ik op zaterdag op de manege meehelp met die vreselijk eigenwijze manegeponies denk ik dat het dus niet helpt voor het op de plaats houden van het hoofdstel!!
Als ik voor een lesklantje een pony gezadeld (+ gehoofdsteld) klaarzet en ik draai me om dan is het negen van de tien keer zo dat het hoofdstel AF is! En dan maak ik het keelriempje nog wel goed vast ook... tja....

Dus ik vraag me nu ook af waar het voor dient.....

Een vriendin van mij deed altijd de neusriem door het bit heen, dan gaat het een stuk moeilijker af, maar als ze nog op stal staan kunnen ze het natuurlijk makkelijk afkrijgen door te schuren enzo!

Op mijn vorige manege was een pony die altijd kinderen eraf gooide en het hoofdstel ook af deed.
Echt een clown was die pony, hoe strak het ook zat hij kreeg het in een keer af zonder te schuren!

supertygetje

Berichten: 2918
Geregistreerd: 24-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-04 21:17

hoezo doen we moeilijk?:P

eej maar, ik snap het probleem met een keelriem niet... Ik vind het 1 mooier staan en twee volgens mij blijft het hoofdstel door middel van een keelriem gewoon wel beter zitten!

maar eh, anders is het idd een beetje onzinnig en niet echt nuttig

Buitenzorg

Berichten: 10818
Geregistreerd: 02-10-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-04 21:18

Ten eerste (maar dit off-topic) lijkt het mij dat je een paard/pony niet gezadeld en met hoofdstel in op stal zet... Verward

Ik heb laatst voor Mander een een-oors hoofdstel gekocht, een hoofdstel zonder keel- en neusriem. Werkt net zo goed als welk ander hoofdstel dan ook Haha!

Dag lieve Nick. Dankjewel voor jou. Dankjewel voor alles.
Vergeten zal ik je nooit, dag maatje... 15.05.2004 - 07.06.2010


Sammie

Berichten: 71592
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-04 21:22

miesie schreef:
Een vriendin van mij deed altijd de neusriem door het bit heen, dan gaat het een stuk moeilijker af, maar als ze nog op stal staan kunnen ze het natuurlijk makkelijk afkrijgen door te schuren enzo!
:? Dit snap ik niet! De neusriem door het bit??? Is dat niet ontzettend gevaarlijk? Wat voor neusriem was dat?

Keelriem heeft niet echt een functie, althans niet bij mij hij zit op 't eerste gaatje. Maar verder, hoofdstel tegenhouden? Nee lijkt me sterk. Hij gaat toch over de oren eraf? Niet vanaf de keel.

- Offline -

Suzy

Berichten: 2241
Geregistreerd: 16-02-02
Woonplaats: Ittervoort ( L)

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-04 21:27

Volgens mij heeft die keelriem idd geen nut als je 'm zo los moet vastmaken ( maar bij een cross o.i.d kan ik mij het wel voorstellen)
Laatst ging Marco ook op de keelriem staan en knapte die kapot, ik rij er nog steeds elke dag mee, alleen heb ik een nieuw hoofdstel moeten kopen voor de wedstrijden Boos!
BTW Hoe krijg jij eigenlijk de keelriem van je hoofdstel afgehaald? Bij mij zit ie vast aan het hoofdstel en kun je 'm der niet zomaar vanaf halen...

Sancho, Nationaal Kampioen M1 Haflingers 2010 !

Sammie

Berichten: 71592
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-04 21:28

Met een schaar of als je een hoofdstel hebt met een apart lusje voor de keelriem is het helemaal makkelijk.

- Offline -

Duhelo

Berichten: 28524
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-04 21:33

Buitenzorg schreef:
Ten eerste (maar dit off-topic) lijkt het mij dat je een paard/pony niet gezadeld en met hoofdstel in op stal zet... Verward

Ik heb laatst voor Mander een een-oors hoofdstel gekocht, een hoofdstel zonder keel- en neusriem. Werkt net zo goed als welk ander hoofdstel dan ook Haha!

bij veel maneges doen ze dat hoor, zadelen een paard op, laat het meelopen, brengen het naar de stal, en laten het opgezadelt staan(met teugels achter beugels) en laten het paard dan een urr later weer meelopen
als ik het paard waar ik mee rij opzadel staat hij soms ook nog 10-15 minuten op stal, en als ik aan de lopende band moet opzadelen staan ze soms een halfuur op stal, opgezadelt
dus ik zie het probleem niet zo

Sammie

Berichten: 71592
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-04 21:39

Echt in een stal of stand? Stand vind ik het niet zo'n probleem, maar wel zielig! Op stal wel, omdat het paard rond kan lopen evt rollen wilt of ergens anders achterblijft hangen.

- Offline -

miesie

Berichten: 7408
Geregistreerd: 28-04-01
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-04 21:41

dutske"]
[quote="Buitenzorg schreef:
Ten eerste (maar dit off-topic) lijkt het mij dat je een paard/pony niet gezadeld en met hoofdstel in op stal zet... Verward

Ik heb laatst voor Mander een een-oors hoofdstel gekocht, een hoofdstel zonder keel- en neusriem. Werkt net zo goed als welk ander hoofdstel dan ook Haha!

bij veel maneges doen ze dat hoor, zadelen een paard op, laat het meelopen, brengen het naar de stal, en laten het opgezadelt staan(met teugels achter beugels) en laten het paard dan een urr later weer meelopen
als ik het paard waar ik mee rij opzadel staat hij soms ook nog 10-15 minuten op stal, en als ik aan de lopende band moet opzadelen staan ze soms een halfuur op stal, opgezadelt
dus ik zie het probleem niet zo
[/quote]
Dat vind ik heel erg zielig!
Op de maneges hier in de buurt doen ze 10 min van te voren opzadelen en dan staan ze ook wel even op stal hoor, maar dat is dan maar 10 min.
En daarna worden ze gewoon weer afgezadeld!
Dat ze met zadel blijven staan kan ik me dan nog iets bij voorstellen, met de singel losser natuurlijk, maar met hoofdstel in

Op een manege in Renesse worden ze zomers in de ochtend opgezadeld en pas bij de laatste rit afgezadeld Boos! Dat is ook echt een zware periode voor die pony's, maar in de winter en de rest van het jaar hebben ze echt een super leven!

Sammie

Berichten: 71592
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-04 21:44

miesie schreef:
Op een manege in Renesse worden ze zomers in de ochtend opgezadeld en pas bij de laatste rit afgezadeld Boos! Dat is ook echt een zware periode voor die pony's, maar in de winter en de rest van het jaar hebben ze echt een super leven!

Dat is Grol en dat ze niet afgezadeld worden komt doordat ze ook de hele dag door lopen. Maar als ze een uurtje of 2 niet hoeven te lopen worden ze soms wel afgezadeld. Een superleven hebben die pony's niet!

Maar 't ging over het nut van een keelriem.

- Offline -

Duhelo

Berichten: 28524
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-04 21:48

als ze al zo opgezadelt worden is de singel zo los mogelijk, maar wel dat het zadel niet gaat schuiven, de teugels zitten of opgedraait onder de keelriem of achter de beugels gehaakt, ook wordt de neusriem pas in de piste strakker gemaakt
in mijn vorige manege was het zo dat als een paard een uur moest lopen, uur niet uur wel
dan werd ze gewoon opgezadelt en dan het tussenuur met opgestoken beugels, teugels, lossere singel en lossere neusriem op stal gezet,
zaten er 2 of meer uren tussen werden ze afgezadelt
op de manege waar ik nu rij worden ze afgezadelt, ook omdat we niet precies wten wanneer de paarden rijden,(je moet zelf je paar opzadelen *logisch* en als degene die na je rijdt niet op tijd komt wordt het paard op stal gezet en afgezadelt
hun probleem)
mag ik iets vragen? waarom wel met zadel, maar niet met hoofdstel? met het zadel kunnen ze ook ergens achter haken, en met de teugels achter de beugels gehaakt kunnene ze geen stro eten

elady

Berichten: 5898
Geregistreerd: 17-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-04 21:49

ik denk dat iedereen wel ergens gelijk heeft

Duhelo

Berichten: 28524
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-04 21:49

btw: sorry voor het offtopic te gaan, maar ik denk dat een keelriem het hoofdstel meer op de plaats houd tegen het schuiven (ook als je neusriemen gebruikt) anders zou ik het echt niet weten

Maarten

Berichten: 4185
Geregistreerd: 30-06-01
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-04 21:52

dutske... het ging hier om de keelriem en niet over het wel of niet afzadelen na een les. Start er anders zelf een topic over als je er graag over wilt discussiëren Knipoog

voor ex-onderschrift, zie onderschrift Polly
Na vele jaren een keer een ander onderschrift


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Cjuan, LadyFiesta, loowny, Marigo, Myrthe1, noordje, Trendiction, xLauLaUx, Zoolgangster en 96 bezoekers