2 ruiters op één paard, in hoeverre een probleem?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Lieke

Berichten: 11348
Geregistreerd: 18-02-01
Woonplaats: Haarlem

2 ruiters op één paard, in hoeverre een probleem?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-01-04 19:56

Ik heb dus een New forest pony waar ik op rijd en mijn moeder heeft 1x in de week les met hem. Tot zo ver geen probleem, maar we krijgen allebei op een hele andere manier les. Ik heb enkele lessen bij haar instructrice gevolgd die toch heel anders zijn. Ik zal even proberen uit te leggen hoe wij de pony rijden.
Ik rij L1 niveau en mijn moeder nog net niet op B-niveau.
Als ik aan het rijden ben heb ik mijn teugels een stuk korter als mijn moeder. Ik rij veel overgangen en probeer de druk op mijn teugels gelijk te houden en zijn lichaam recht. Uiteraard lekker actief en aan het been.
Hij komt vanzelf naar beneden en dan open ik mijn handen iets. Zijn hoofd zit vrijwel altijd op of iets voor de loodlijn.
Als mijn moeder rijd, rijd ze imo met vrij lange teugel, mbv van kneepjes komt de pony naar beneden en zodra hij ontspant in de mond handen ook ontspannen. Maar ze let natuurlijk op actief lopen en aan het been zijn.
Mijn moeder kwam nu zelf met het idee om zich meer aan mijn stijl aan te passen omdat zij het idee heeft dat het heel verwarrend moet zijn voor Smiles. Helaas heeft zij niet de mogelijkheid een andere instucteur te vinden.
Maar ik vroeg dus af in hoeverre dit een probleem is. Nu merk ik zelf nog weinig slechts eraan, maar misschien als ik straks op een iets hoger niveau rij, wel.



Duhelo

Berichten: 28505
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-04 20:03

ik denk dat dat niet zoveel problemen zal opleveren, jullie zijn maar met 2, jullie paardje weet ook van, ah daar komt jouw moeder, die rijdt zo, en ik zal onngeveer dit en datt moeten doen, en als jij komt zal hij zich ook aanpassen
bij ons op de manege zijn er paarden die ook aan teugel krijgen die paarden aan teugel, mits ze een beetje goed kunnen rijden, en die paarden kunnen het nog altijd, en doen het ook, terwijl ze per week minimum 5 tot 10 verschillende ruiters op hun rug hebben
dan heeft jouw paardje nog geluk in vergelijking met de manegepaardjes *LOL*

Antoinette

Berichten: 9566
Geregistreerd: 31-08-02
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-04 20:04

Je zegt dat zij geen andere instructrice kan nemen. Maar kan zij niet ook die van jou nemen of jij die van haar?

Ik heb altijd mijn paard (en vroeger pony) gedeelt met mijn zus, we hebben altijd dezelfde instructeurs/trices gehad. En wij hebben nooit problemen gehad.

luxx

Berichten: 3503
Geregistreerd: 29-12-03
Woonplaats: frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-04 20:06

zeker weten doe ik het niet, maar ik denk dat dat juist goed is voor die pony.
afwisseling, altijd goed toch?

Chère Mère Terre donne moi la sérénité d'accepter les choses que je ne peux changer, le courage de changer les choses que je peux et la sagesse d'en connaître la différence.

golda1

Berichten: 137
Geregistreerd: 05-11-01
Woonplaats: belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-04 20:10

ben ik het helamaal mee eens. ik rijd zelf western met mijn paard en mijn bijrijdster dressuur, en dan heb ik nog een meisje die van alles en nog wat met haar doet, maar heb geen problemen met rijden. Ze weet precies wie ze op haar rug heeft en past zich ook erg goed aan.

capopjekop

Berichten: 30613
Geregistreerd: 30-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-04 22:16

ik denk dat zoals jou moeder ijd het geen probleem is. het is juist fijn dat je pony zo ontspannen en toch voorwaarts loopt bij haar. ikzelf had een bijrijdster die zat constant te friemelen en lette niet op de stelling enz. nou mijn pony reed toen niet lekker meer. en zij nam nix van mij aan. gelukkig is ze nu weg. zorg dat je op een golflijn zit met je moeder. voorkomt veel frustratie.

joyce B

Berichten: 16372
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-04 12:30

Ik zou als jou moeder nog niet zo goed rijd, niet haar op jouw manier laten rijden, omdat je dan eerder kans hebt dat ze naar verhouding met te veel hand en te weinig been gaat rijden. Zolang jou pony die ene keer in de week met een los teugeltje ontspannen voorwaarts wordt gereden en jij krijgt daardoor niet extra problemen (zolang hij niet steeds tegen de hand is bij je moeder zal dat niet zo snel gebeuren) is dit alleen maar lekker ontspannend voor je pony...

angelke

Berichten: 5137
Geregistreerd: 28-04-02
Woonplaats: Brasschaat (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-04 12:48

Ik denk dat dit heel goed is zelfs, je moeder rijdt hem ontspannen voorwaarts neerwaarts, en jij rijdt hem dan weer wat hoger en opgerichter? Dus de ene keer bevestigt hij vooral de basis en het los zijn, en bij jouw moet hij wat harder werken.
Zeker omdat je moeder niets fout doet lijkt het me juist goed.

moowsy

Berichten: 7476
Geregistreerd: 23-12-03
Woonplaats: Vleuten

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-04 18:50

nou wij hebben ons paard samen met iemand anders gekocht omdat het anders te duur was,ik en mijn moeder rijden haar zeg maar richting de wedstrijden,maar dat meisje heeft ook van iemand anders les,zij rijdt veel "liever" geeft haar niet snel op haar kop enzo.maar toch weer wel genoeg dat ze niet snel met dat meisje wegloopt.Dat is juist wel goed want dat meisje heeft er gewoon op die manier veel plezier van en leert ook goed rijden,vooral omdat ze nogal jong is(het paard)leert ze daar goed mee omgaan.En het paard loopt lekker ontspannen en hoeft iets minder te werken als bij ons,zo is het goed verdeeld.

how sweet can it be to be loved by you

Saskia008

Berichten: 1735
Geregistreerd: 02-11-03
Woonplaats: zuidlaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-04 18:59

mij lijkt het wel goed voor de pony om afwisseling te hebben, de ene keer je moeder, en de andere keer jouwzelf.
en het maakt volgens mij niet zoveel uit, als jullie bij dezelfde instructeur les nemen, jullie gaan er niet hetzelfde van rijden.
jouw moeder heeft een veel lager niveau als jij,
misschien een oplossing, ga je moeder zelf es proberen les te geven, jij weet hoe de pony reageert, op welke hulpen etc

De vogeltjes doen het......... de bijtjes doen het...... zullen wij het ook doen?!
nee joh gekkie, wij kunnen toch niet vliegen!! Bloos

Marl1tje

Berichten: 476
Geregistreerd: 26-08-03
Woonplaats: Castricum

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-04 20:58

Ook al heb je dezelfde instructeur en/of bijna dezelfde rijstijl. Een paard of pony reageert op iedereen anders en dat heeft niet alleen met niveau en rijstijl te maken maar ook met de persoonlijkheid van iemand. Dat is nu eenmaal zo en dat is helemaal geen probleem... Anders zou het betekenen dat een pony of paard maar door 1 iemand gereden zou kunnen worden en dat is meestal niet haalbaar en dus ook niet nodig.

Don't cry because it's over, laugh because it happened!
Whatever doesn't kill you, will only make you stronger!
Wees jezelf, er zijn al zoveel anderen!

CaroleKlomp
Berichten: 3253
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Heede

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-04 08:14

Nee, dat hoeft niet als je maar samen op een lijn zit. Een goede instructreur nemen voor jullie allebei lijkt mij de beste oplossing.

De beste wensen voor iedereen die ze kan gebruiken!

Lianne007

Berichten: 2878
Geregistreerd: 03-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-04 09:54

ik en mijn zusje hebben ook samen 1 paard,dit gaat prima,en we hebben er geen problemen aan ondervonden.
zolang je mar een beetje op dezelfde lijn zit idd,voor de pony zal het niet slecht zijn,zo leert hij ook dat hij op verschillende manieren gereden kan worden

Lieke

Berichten: 11348
Geregistreerd: 18-02-01
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-01-04 11:29

Kijk het probleem van 2 mensen op een paard is er dus ook niet echt. maar wel van de toch wel verschillende stijlen.
Ik wil absoluut niet bij haar instructrice lessen omdat het niet mijn manier van rijden is.
Maar goed, ik heb tot nu toe niet echt negatieve gevolgen gemerkt en misschien is het wel alleen maar goed voor hem.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Googlebot en 14 bezoekers