Overgang galop-stap...

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nouvel

Berichten: 28559
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Overgang galop-stap...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-04 14:06

Een overgang van stap naar galop is niet zo'n probleem, maar anders om vind ik toch nog best lastig, en mijn paard ook... Ik reageer niet op het juiste moment, ben te afwachtend of te onrustig...

Wie heeft er tips?
Ik moet dat toch ook een keer onder de knie kunnen krijgen...

gillian

Berichten: 4415
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Haarsteeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-04 14:07

blijven oefenen onder het toeziend oog van een goede instructeur/trice!!
ik heb het sinds kort een beetje onder de knie!!
succes met oefenen!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-04 14:09

Goede verzameling en dan is het een eitje. Knipoog
Dus werken aan goede aktieve verzameling.

Idra

Berichten: 6129
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: Kortenaken (Belgiƫ)

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-04 15:02

En om die verzameling wat te stimuleren, kan je in galop af en toe een schoudervoor rijden, zodat je paard in galop zijn achterhand al wat beter onderbrengt. Oefen eerst op een volte, die je steeds wat kleiner maakt.

Mij lukt het voorlopig nog maar langs 1 kant, maar we blijven oefenen Lachen.

orsini

Berichten: 1233
Geregistreerd: 28-10-03
Woonplaats: noord holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-04 17:32

Het is een stuk makkelijker als je het op een kleine volte oefent, dan moet je paard vanzelf al wat meer sluiten. En echt goed op je buitenteugels, binnenbeen terug sluiten.
succes

Nouvel

Berichten: 28559
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-04 20:43

Bedankt voor jullie tips!

Dat het op de volte wat minder moeilijk is had ik ook al ontdekt, dat scheelt echt wel wat, vooral op een kleine volte.

Ik denk vooral dat ik moet proberen om haar nog wat meer terug op achter te krijgen in de galop. Ze heeft een behoorlijk grote galop en ze gooit zich (mede door haar bouw, laag front) nog wat naar voren in de galop.
Dus dat is nog even best een beetje lastig...
zo houden we wat om aan te werken! Haha!

Antoinette

Berichten: 9566
Geregistreerd: 31-08-02
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-04 21:08

Idd de verzameling, maar het is ook zeker een kwestie van gevoel.

Ik vind het zelf ook moeilijk om net het juiste gevoel te hebben.
De ene keer is mijn hulp net even te onduidelijk en valt ze terug in draf en de andere keer ben ik iets te grof en staat mijn paard stil. En de volgende keer is het wel weer een goede overgang. We kunnen het dus wel, maar mijn gevoel moet dan gewoon nog net wat beter afgestemt worden.

Gewoon blijven oefenen (met instructrice) dan komt het vast vanzelf goed Lachen

Ophelia

Berichten: 824
Geregistreerd: 30-10-03
Woonplaats: Assendelft (N-H)

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-04 22:57

Zoals al gezegd op de kleine volte en heel ver terug verzamelen. Zover dat je bijna stapt. Goed ritme onderhouden met je binnenbeen. Dan gaan tellen;
1,2,3 STAP. De overgang maak je door je gewicht iets naar achter te verplaatsen en een kleine kneep in BEIDE teugels te maken. Been blijft doordrijven om het achterbeen actief te houden. Niet eerder gaan stappen en niet later, op die manier heb je een perfect richtpunt voor je zelf om de overgang te gaan rijden.
Nog een tip is om, zeker in de eerste tijd, geen overgang naar de draf te gaan maken uit de verzamelde galop. Op die manier kan je paard zich in de verzameling voorbereiden op de overgang naar stap, doordat ze weet dat die gaat komen. Dus je drafovergang altijd vanuit de arbeidsgalop maken.(hoop dat je 'm snapt..)

Nouvel

Berichten: 28559
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-04 23:54

Ophelia schreef:
Goed ritme onderhouden met je binnenbeen. Dan gaan tellen;
1,2,3 STAP.



Dat zei mijn instructeur vanmorgen dus ook, van dat 1-2-3 stap, maar ik voel dat blijkbaar ook gewoon (nog Verward ) niet helemaal aan, dan ben ik te vroeg en begin ik bij 2 al teveel terug te werken en dan ben ik weer te laat en 'kiepert ze voorover' en draaft ze dus...
moeilijk moeilijk...

Dat wordt dus nog gewoon even heel hard oefenen (en tellen Haha! )!

Ophelia

Berichten: 824
Geregistreerd: 30-10-03
Woonplaats: Assendelft (N-H)

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-04 00:10

Nouvel"]
[quote="Ophelia schreef:
Goed ritme onderhouden met je binnenbeen. Dan gaan tellen;
1,2,3 STAP.



Dat zei mijn instructeur vanmorgen dus ook, van dat 1-2-3 stap, maar ik voel dat blijkbaar ook gewoon (nog Verward ) niet helemaal aan, dan ben ik te vroeg en begin ik bij 2 al teveel terug te werken en dan ben ik weer te laat en 'kiepert ze voorover' en draaft ze dus...
moeilijk moeilijk...

Dat wordt dus nog gewoon even heel hard oefenen (en tellen Haha! )!
[/quote]

Wat dan ook nog weleens wil helpen is hoefslag volgen in verzamelde galop en elke keer gaan tellen 1,2,3,STAP, maar NIET de overgang maken! Op deze manier leer je die 3 stappen goed door te werken en het moment aan te voelen wanneer je de overgang zou moeten maken. Automatisch train je je paard ook om meer gewicht op de achterhand te dragen. Tussendoor ook weer even uit de verzameling wegrijden.

Ik heb in het begin ook nog wel de overgang gemaakt met m'n ogen dicht. Op die manier is het makkelijker om je paard aan te voelen, je past je dan makkelijker aan het ritme van je paard aan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-04 09:30

Goede verzameling is een eerste vereiste. Je paard mag absoluut niet traag of vlak worden en moet altijd drang naar voren blijven houden.
Ik rij zelf het liefst eerst wat snelle overgangen waarbij ik mij paard heel erg verzamel en weer een beetje weg rijd. Op die manier voorkom je dat je paard al precies weet wat voor een oefening je gaat rijden en voor je uit is in de oefening. De timing is heel belangrijk maar dan moet je paard wel met jou bezig zijn en niet met de oefening an sich Lachen

Fitzroy

Berichten: 25097
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-04 09:40

Een ding scheelt El, in die M2 proeven moet je hem volgens mij direct na een volte maken. Dat maakt het weer een stukje makkelijker.
Zorg idd dat je voldoende impuls houdt voor deze oefening, schijnovergangen rijden zijn belangrijk. Anders weten ze precies wat er gaat komen en staan ze abrupt stil.
Veel terugsluiten en wegrijden dus.

patos

Berichten: 4502
Geregistreerd: 23-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-04 11:45

Ook wegrijden in uitgestrekte galop en dan weer terugrijden naar arbeidsgalop of verzamelde galop helpt goed om de achterhand eronder te krijgen en idd veel schijnovergangen.

astridh

Berichten: 2635
Geregistreerd: 22-04-01
Woonplaats: nh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-04 12:53

Naast alle bovengenoemde adviezen heb ik er nog 1: je gewicht gevoelsmatig iets verplaatsen naar het buitenachterbeen de pas voordat je de overgang maakt. Dat werkte bij mijn paard in het begin toen hij nog niet zo goed kon terugverzamelen (in de M) heel goed.

Het duurt gewoon een tijd voordat je paard zo sterk is dat je de galop heel netjes kunt verzamelen en sluiten voor een mooie vloeiende overgang. Dat wordt naar mijn idee in de M ook nog niet zo gevraagd. De overgang in de M2 mag progressief zijn dus in theorie mag de overgang volgens mij ook via de draf (maar dat kunnen de juryleden beter beoordelen).