Schuil (hangend rooster)

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 

Anoniem

Schuil (hangend rooster)

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-04 19:36

Mijn paard (5,5 jaar oud) heeft op het moment heel erge last van schuil. De dierenarts kan het wegbranden, maar dit lijkt me erg pijnlijk voor hem.
Nou kreeg ik van iemand het advies om er aluin op te smeren (dat gebruiken mannen ook als ze misgeschoren hebben). Dit zou de zwelling tegen gaan. Heeft iemand hier ervaring mee? Of weet iemand iets anders wat ik er tegen kan doen?
En hoe komen ze aan schuil? Ik heb me laten vertellen dat ze dat van jong gras kunnen krijgen, maar er staat in zijn wei nou niet echt veel jong gras... Verward

Alle advies is welkom, want zelfs rijden gaat lastig (hij heeft er echt heel veel last van). Ach gut


Aramat

Berichten: 3169
Geregistreerd: 27-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-04 19:55

Aan je titel te zien is schuil dus t zelfde als een hangend rooster.. Nooit geweten dat dat zo ook genoemd wordt.
Mijn paard heeft t ook maar heeft er voor zover ik weet geen last van, mn veearts heeft gezegd dat als ie er last van krijgt dat t dan met vitamine's is op te lossen. Lijkt me beter dan wegbranden..
Ik lees ook vaak dat mensen van de veearts advies hebben gehad om vitamine c bij te gaan voeren (gewoon voor mensen), paarden maken zelf vitamine c aan maar ik heb van een paar mensen hier op bokt gehoord dat t bij hun paarden hielp! Ik heb t geprobeerd maar mn paard kreeg er diaree van dus ben weer gestopt, kan je dus niet vertellen of t helpt..

Het heeft voor zover ik weet niks met jong gras te maken. Het komt vaak bij jonge paarden door wisselen. Mijn paard is ook 5,5 en mn Da zei dat het waarschijnlijk na t wisselen niet meer weg is gegaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-04 21:11

Hangend rooster is idd een andere naam voor schuil.
Aramat, bedoel je gewoon van die pilletjes vitamine c die je bij de drogist kan kopen? Ik zal maandag gelijk een potje gaan halen. Proberen kan geen kwaad. Bedankt voor je tip!
Nog iemand anders?

Rodi
Berichten: 1201
Geregistreerd: 21-10-03
Woonplaats: Krimpen a/d IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-04 21:40

Onze merrie heeft het ook gehad (4,5 jaar). Omdat ze slecht ging eten erdoor heeft ze wat pijnstillers gehad. Is nu al een heel stuk weggetrokken gelukkig. Wegbranden klinkt niet echt lekker voor een paard, volgens onze dierenarts trekt het vanzelf weer weg...

Aramat

Berichten: 3169
Geregistreerd: 27-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-04 22:47

Ja ik bedoel gewoon die van de drogist, kan idd geen kwaad van wat ik gehoord heb, teveel aan vitamine c plassen ze weer uit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-04 11:19

*schopje*
Niemand anders?

orsini

Berichten: 1233
Geregistreerd: 28-10-03
Woonplaats: noord holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-04 14:33

he ik hoorde dat ijzerpoeder ook heel erg goed helpt tege een hangend rooster


http://www.equi-unity.nl als paarden je passie zijn.......

3e graads instructrice Rechtrichten (academische rijkunst)

Supertje

Berichten: 7090
Geregistreerd: 03-10-02
Woonplaats: Hoekse waard

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-04 18:43

Wegbranden?? Daat zou ik nou nooit aan beginnen Vind het een beetje erg barbaarse methode eigenlijk, kan me geen DA voorstellen die dat nog zegt.

Mijn pony heeft ook een hangend rooster, bij hem is het blijvend, maar met het juiste bit (ongebroken trens in zijn geval) heeft hij er geen last van. Ook met eten geeft het geen problemen.

Meestal is het idd door wisselen, door kuil of hooi kan het ook komen. Vitamine C kan helpen, en verder is het een kwestie van afwachten.

Run free Jordy.... 1997 - 2021

appie_rulez

Berichten: 1177
Geregistreerd: 27-03-03
Woonplaats: nieuwegein

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-04 23:42

ik hoorde laatst van iemand ( haar paard heeft ook schuil )
dat het dan goed is om hem/haar 1 maal per dag een aardappel te voeren... met een aardappel eroverheen te wrijven... maar dat leek haar nogal gevaarlijk ( met die grote tanden )
dus voert ze 1 maal per dag een aardappel... geloof wel dat het werkt als ik haar zo hoor erover...
maar zeker weten doe ik het niet

!!de appies worden ondergewaardeerd!!

Bojangles

Berichten: 13704
Geregistreerd: 23-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-04 00:46

Ik heb gehoord dat het aan het wisselen kan liggen, of door het verharen en vitamine c-gebrek e.d. Weet het niet precies. Wij geven ze dan een emmer water met een vit-c bruistablet (kruidvat bijv.) en het helpt erg goed moet ik zeggen.

Joyce de Vos - Horse Charms Webshop - Horse Agility NL - Painting Pony
Let op wegens tijdgebrek en andere bezigheden, ben ik nauwelijks meer actief op Bokt. Graag niet PB-en, maar mailen voor snel bereik :) Bedankt!

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-04 19:48

Mijn paard heeft het ook regelmatig

meestal komt het dor irritatie in zn mond, doordat hij bv haken aan zn kiezen had

zodra die weggevijld waren trok het hangend rooster langzaam aan weer weg

Ik rij met een dubbelgebroken bustrens, een enkelgebroken trens prikte in zn gehemelte, waardoor hij ging staken

verder komt het hangend rooster door een overmatige doorbloeding in de mond, dat hoopt zich op bij t laagste punt van de mond, achter de voortanden

wegbranden lijkt me geen oplossing, want je pakt die overmatige doorbloeding in zn mond niet aan, dus zal het weer terugkomen.

Quentin heeft het ook als we veranderen van voer/hooi, dan gedurende een week of 2/3 heeft ie er zon last van dat ik hem voornamelijk slobber moet voeren omdat ie anders niet wil eten

t is heel lastig, maar ik zou dus niet iets gaan wegbranden
is zn gebit(en dan vooral helemaal achterin bovenaan in de mond, kan zelfs de tandarts moeilijk bij) goed nagekeken op haken/ontstekingen?

vitamine C voeren kan geen kwaad, maar omdat paarden zelf al genoeg vitamine C hebben, komt het er gewoon weer uit.

*** Hilde van de Westfriezenhof *** bedankt voor alles meisje Des, Dee, Wis, Quinnie & Hillie ...zo oneerlijk... Rust zacht Y;(
Anne van de Slothoeve Ster Sport
:# Z2 startgerechtigd! :#

kay27
Berichten: 841
Geregistreerd: 15-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-04 23:45

Mijn merrie (4,5) heeft het ook. Voor zover ik kan nagaan heeft ze er in ieder geval met rijden niet veel last van. Ik heb er speciaal een rubber stangbit voor gekocht, maar dat maakt weinig verschil. Het aluin-advies heb ik ook meerdere malen gekregen van mensen, maar volgens mijn DA helpt niets écht tegen hangend rooster. Wegbranden doen ze tegenwoordig niet meer.

Follow your dreams. They know the way.

Gerrie

Berichten: 4385
Geregistreerd: 18-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-04 00:48

Citaat:
vitamine C voeren kan geen kwaad, maar omdat paarden zelf al genoeg vitamine C hebben, komt het er gewoon weer uit


Vitamine c is ook een goede anti-oxidant.Mensen tot 1gram per dag.
Dus als er zogezegd weer veel uitgeplasd wordt ,gaat de "rommel " ook mee naar buiten Haha!

Our only purpose in life is to Love one another.
.....and if we can't do that try not to hurt each other.
-Dalai Lama

Apple

Berichten: 76187
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-04 00:51

Wegbranden lijkt me een erg barbaarse methode .

Ons paard had er ook last van. Paardentandarts is geweest, wat haken weggeveild en daarna was het weg.
Hetgene wat Renske20 aangeeft speelt ook mee met ons paard.

Wij rijden ook met dubbelgebroken bitje, enkelgebroken vindt paard niet leuk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-04 19:01

De dierenarts heeft ontdekt dat het aan de schuil ligt, ipv aan zijn kiezen. Hij heeft m helemaal nagekeken en hij had helemaal geen haken.

Inmiddels ben ik al weer een tijdje vitamine c aan het bijvoeren en ik heb het idee dat het wel een beetje helpt. Hij eet weer redelijk en met rijden gaat t ook weer steeds beter.
Wegbranden leek mij idd ook een erg barbaarse methode, daarom heb ik dit topic geopend.

Allemaal heeel erg bedankt voor jullie reacties! OK dan! OK dan!
En ook bedankt namens mijn paardje Knipoog

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-04 19:22

hij is 5,5, dan is ie nog niet helemaal klaar met wisselen, of pas net klaar, toch?

daar kan het ook aan liggen.
Mijn paard kocht ik met 5,5 en die had er toen de 1e zomer ook heel erge last van
toen zijn zn wolfstandjes eruit getrokken en de rest van zn kiezen nagekeken en toen is t een hele tijd goed gegaan

succes er mee!

*** Hilde van de Westfriezenhof *** bedankt voor alles meisje Des, Dee, Wis, Quinnie & Hillie ...zo oneerlijk... Rust zacht Y;(
Anne van de Slothoeve Ster Sport
:# Z2 startgerechtigd! :#

Ophelia

Berichten: 824
Geregistreerd: 30-10-03
Woonplaats: Assendelft (N-H)

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-04 22:06

Vanmiddag heb ik toevallig een stukje gelezen over een hangend rooster.
Hierin stond, dat een hangend rooster ontstaat doordat de voedingsstoffen niet voldoende uit het voer gehaald worden en er dus een vitamine gebrek ontstaat. De meest voorkomende oorzaak is een slecht gebit. Hierdoor kunnen ze hun eten niet goed malen en komt het voedsel bijna heel in de maag, waardoor het niet goed wordt verteerd en vervolgens beland het meeste in de mest.
Gebit laten behandelen en gewoon voeren werd als advies gegeven, dan is het probleem binnen de kortste keren opgelost.

Bij bovenstaande berichten valt het me op dat de paarden met schuil jonge paarden zijn, dus die zijn nog aan het wisselen en daar ligt dus het probleem. Het gaat doorgaans vanzelf over, als je het niet vertrouwd kun je altijd de tandarts even een kijkje laten nemen.

Bramblerose

Berichten: 1420
Geregistreerd: 27-08-03
Woonplaats: Herwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-04 00:40

Sorry, misschien een beetje dom: maar wat is in godsnaam schuil of hangend rooster?? Misschien ken ik er weer een ander woord voor Knipoog, maar ik heb hier nog nooooooit van gehoord?!

Hou van je paard, dan houdt ie ook van jou!
Paard aan huis, wat een luxe!!!
As finishing touch, God created the Dutch! :D

kay27
Berichten: 841
Geregistreerd: 15-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-04 01:38

Bramblerose schreef:
Sorry, misschien een beetje dom: maar wat is in godsnaam schuil of hangend rooster?? Misschien ken ik er weer een ander woord voor Knipoog, maar ik heb hier nog nooooooit van gehoord?!


Dan 'hangt het rooster': het verhemelte komt naar beneden. Soms (zoals bij mijn merrie) komt het verhemelte zelfs onder het niveau van de voortanden uit. Als je in de mond van een paard kijkt kun je heel goed zien of het paard een hangend rooster heeft of niet.

Follow your dreams. They know the way.

Sallykuyper

Berichten: 87
Geregistreerd: 16-12-03
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-04 02:26

Wegbranden doen ze, voor zover ik weet, inderdaad niet meer omdat het nogal barbaars is.

Goed voeren wil vaak wel helpen, soms zie je dat paarden er in het najaar en in de winter meer last van hebben omdat ze dan wat minder vitaminen binnenkrijgen door het gebrek aan weidegang. Goed hooi is dan ook heel belangrijk.

Hoi andere bokkers, ik ben hier via mijn vriendin opgekomen en vind de site wel heel leuk. ik rij met mijn paard in de west-brabant competitie in de rubriek enkelspan paard en er zit muziek in mijn span!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: ElinaSK, jazzejam, Lielle, lindaguusje, m0niekkkie, Miss_Mii21, Yontheke en 87 bezoekers