Help! IBG groep

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

 
 
Caira
Berichten: 26055
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Help! IBG groep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-01-04 18:12

Ik schrik me nu echt de pl.ris!

Even ter voorkennis, ik heb anderhalf jaar gestudeerd met een studiebeurs! eerste jaar gehaald en daarna VOOR januari gestopt!
Nu studeer ik deeltijd en krijg dus geen studiefinanciering.

Maar nu kreeg ik vanochtend ( ruim 1 jaar later!) een brief dat ik een studieschuld heb van schrik niet: bijna 5000 euro!

er staat letterlijk:

je schuld in euro:

lening incl. rente:221,45
prestatiebeurs: 3335,16
voorlopige ov lening: 951,99

Kan iemand mij helpen? Ik kan maandag pas bellen en ik schiet hier heel erg van in de stress!


dolfijn

Berichten: 132
Geregistreerd: 24-12-03
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-04 18:21

Momenteel kan je er niks mee denk ik. Ik denk dat je pas maandag stappen akn ondernemen, en informatie op vragen hoe dit kan.
Het is een enorm bedrag zeg.
Succes ermee.

Levensmotto: geniet van het leven zolang het kan, en wees eerlijk tegen elkaar.

ruiterinrust
Berichten: 1012
Geregistreerd: 20-04-02
Woonplaats: ugchelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-04 18:24

heb je uitwonende beurs of evt aanvullende lening gehad in die 15 maanden? Ik denk namelijk dat het dan een simpel rekensommetje is. 15xmaandelijkse bedrag en 15 x bedrag voor het hebben van de ov studentenkaart! die bij elkaar optellen en dan kom je denk ik wel op dat bedrag uit? wat "snap" je niet dan?

"Idealisten houden het oog op de toekomst gericht: als zij één blik in het verleden sloegen waren zij geen idealisten meer."
- Eric van der Steen

Caira
Berichten: 26055
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-01-04 18:29

Waarom ik een schuld heb die ik terug moet betalen!

minka

Berichten: 5689
Geregistreerd: 25-12-02
Woonplaats: Oost-Souburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-04 18:31

Heb je wel na het stoppen met de studie meteen alle gelden die je van de IB-groep krijgt stop gezet en je OV ingeleverd?

Caira
Berichten: 26055
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-01-04 18:32

Ik heb mijn ov zelfs niet eens opgehaald! En ja dat is het eerste wat ik gedaan heb! Vandaar dat ik hier echt de ballen van snap!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-04 18:32

Rustig aan, je kunt nu toch niets doen. Bel ze eerst maar eens maandag, want er gaat wel "eens" wat fout bij de IBG.... Haha!


Elliot
Berichten: 6441
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-04 18:36

Volgens mij is het zo dat als je de opleiding die je nu doet deze lening word kwijtgescholden... Je hoeft nu sowieso nog niks te gaan betalen. Maar studiefinanciering is volgens mij pas een gift als je een opleiding hebt afgerond...


ruiterinrust
Berichten: 1012
Geregistreerd: 20-04-02
Woonplaats: ugchelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-04 18:38

ja ik ken de regels niet precies, maar zien het als een onafgeronde opleiding. Misschien hebben ze niet doorgekregen dat je wel gepresteerd hebt. Maar als je het 1e jaar gehaald hebt dan kan hetr volgens mij nog heel goed zijn dat je wel dat half jaar moet terug betalen.

"Idealisten houden het oog op de toekomst gericht: als zij één blik in het verleden sloegen waren zij geen idealisten meer."
- Eric van der Steen

Kayla

Berichten: 11273
Geregistreerd: 20-10-01
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-04 18:39

irish_lady schreef:
Ik heb mijn ov zelfs niet eens opgehaald! En ja dat is het eerste wat ik gedaan heb! Vandaar dat ik hier echt de ballen van snap!


Volgens mij moet je het laten weten als je je OV niet wilt, hem gewoon niet ophalen is niet genoeg.

minka

Berichten: 5689
Geregistreerd: 25-12-02
Woonplaats: Oost-Souburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-04 18:42

Ja je moet het allemaal stopzetten als je stopt met school, als je dit niet doet gaan ze er gewoon vanuit dat je nog geld wilt ontvangen. Als je dan te weinig uren op school zit, moet je alles terugbetalen...

Caira
Berichten: 26055
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-01-04 18:47

Dat heb ik dus gedaan minka! Heb gezegd dat ik gestopt ben en heb dus ook niets meer ontvangen!

ruiterinrust
Berichten: 1012
Geregistreerd: 20-04-02
Woonplaats: ugchelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-04 18:47

hem niet ophalen is volgens mij wel genoeg! wel "grappig" als meerdere studenten over de regels van de ibg praten hoor je evenveel verschillende versies en interpretaties.
Zoals ik je verhaal begrijp is het terecht dat je voor dat half jaar terug betalen moet. Bij dat jaar zet ik nog mijn vraagtekens.
Laatst bijgewerkt door ruiterinrust op 10-01-04 18:48, in het totaal 1 keer bewerkt

"Idealisten houden het oog op de toekomst gericht: als zij één blik in het verleden sloegen waren zij geen idealisten meer."
- Eric van der Steen

Caira
Berichten: 26055
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-01-04 18:47

Dat heb ik dus gedaan minka! Heb gezegd dat ik gestopt ben en heb dus ook niets meer ontvangen! En van de IBG zelf kreeg ik het advies mijn kaart gewoon niet meer op te halen!

ItsMe

Berichten: 785
Geregistreerd: 14-05-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-04 18:59

Volgens mij moet je dat halve jaar in ieder geval wel teurg betalen. Want je hebt dat jaar immers niet succesvol (genoeg studiepunten Knipoog) afgerond. Dat je voor januari (volgens mij is het februari) kan stoppen is alleen 1 keer, in het 1ste jaar.... Dit om studenten die de verkeerde studie hebben gekozen de kans te geven om nog iets anders te gaan doen.

En van dat 1ste jaar weet ik al helemaal niet zeker. Of je nou je hele studie moet halen of het jaar... Verward

Regels van de IB-groep zijn ook niet zo heel erg duidelijk he.
Succes ermee!

Paardentekoop.net, dé website voor het verkopen en kopen van paarden.

Jokonootje

Berichten: 4851
Geregistreerd: 26-05-03
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-04 19:14

je ov niet ophalen is genoeg het postkantoor waar je hem hoorde af te halen weet dan wanneer je `m op hebt gehaald en dus wanneer je `m in je bezit hebt gehad ... dit is harstikke normaal ik heb hier namelijk 2 weken terug nog over gebeld ...

je Studiefinanciering is een gift als:
a) je `t jaar haalt
b) je 21 of meer studiepunten hebt
c) je vóór 1 februari je stopt met je opleiding...

ik hoor over december dat er enorm veel fouten zijn gemaakt zo hebben 3 klasgenoten van mij geen studiefinanciering ontvangen of te weinig...
ook is er iemand die werd opeens uitgeschreven terwijl zij nog steeds haar opleiding volgt ...

ik zou me persoonlijk niet al te druk daarover maken er zijn gewoon veel fouten gemaakt en worden er nog steeds gemaakt door de IB-groep ... gewoon maandag even bellen en het probleem voor leggen.

maar trouwens ook is er het feit dat ze bij de ib groep een rare manier van dingen verwoorden hebben... zo heeft een vriendin van me een brief gekregen dat ze opeens €91,-- stufi kreeg terwijl zij uitwonend is en een aanvullende beurs heeft... zij is daar mee heen gegaan en dat bleek dat dat nog een brief van vorig jaar was...

dus je absoluut niet druk maken hierover ..

mirre
Berichten: 1001
Geregistreerd: 30-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-04 19:26

De IB groep, houd erover op, daar kan ik over mee praten, wat een stelletje onhandige mensen daar zeg!!! die hebben een paar hele grove fouten gemaakt bij mij, ze zijn echt niet te vertrouwn hoor!! Waarschijnlijk is dit weer eens 1 van hun "kleine" foutjes
Bel gewoon maandag even op, dan kunnen ze je meer vertellen, maar ik zou me proberen niet al te druk te maken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-04 19:54

Als je aan een studie begint en in het eerste jaar VOOR 1 februari stopt dan is er niets aan de hand. Maak je daarentegen het jaar af en stopt je dan ben je om het even zo te zeggen de l*l. Je moet dus gewoon betalen waarschijnlijk. Had je even goed de kleine lettertjes moeten lezen.
Je moet je opleiding BINNEN 10 jaar afronden. En dat houd in dat je dat OF Duaal OF voltijd moet doen. Deeltijd valt daarbuiten. Ik heb me voor ik begon aan mijn studie heel goed laten voorlichten door zowel IB-Groep als uni.

Caira
Berichten: 26055
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-01-04 20:14

Ja, maar toch niet het jaar dat ik gehaald heb? Bij de IBG hebben ze gezegd dat er geen probleem was, toen ik vertelde dat ik stopte! En waarom dan pas een jaar na data?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-04 20:21

Het staat echt op iedere overeenkomst die je bent aangegaan met ze hoor! Als je begint en je maakt het af binnen tien jaar is er niets aan de hand, doe je dat niet om wat voor reden dan ook, dan moet je betalen.
En waarom na een jaar? Je krijgt een jaaroverzicht. Die heb ik ook gekregen...

Nimue
Berichten: 3309
Geregistreerd: 21-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-04 20:27

Ik zou gewoon even bellen, hoor.
Het zijn prutsers daar, dus waarschijnlijk is het gewoon een foutje. Ga je in elk geval nog niet al te druk maken... ik kreeg ooit een dreigbrief van de universiteit dat ik me voor de 17e in moest schrijven (dat ding kwam de 17e binnen) omdat ik anders een jaar lang geen recht op stu-fi had, maar ik ben me gewoon vrolijk de 18e gaan inschrijven, en er was niks aan de hand.

Als ze al gezegd hebben dat het geen probleem was zou er niks aan de hand moeten zijn. Je eerste jaar is over het algemeen een propedeuse-jaar, wat je af kunt ronden zónder de rest van de opleiding af te maken. Als je in dit jaar 26 studie-punten haalt, en op een gegeven moment die propedeuse ook af maakt (wat jij dus blijkbaar gedaan hebt), wordt die schuld je al kwijtgescholden. Zo ging het in elk geval bij mij.
Het zal dus wel meevallen, maak je er nog even niet te druk over. Lachen

Sammie

Berichten: 71592
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-04 20:32

De Ib groep is een zooitje en dat zal voorlopig ook wel zo blijven. Zo had ik geen recht meer op studiefinanciering omdat ik nog een broer had die al studiefinanciering kreeg.. Dat hij een compleet andere achternaam had en in andere stad (andere kant van 't land) woonde was voor hun absoluut geen probleem.
Gewoon even bellen, al denk ik dat je voor dat halve jaar wel terug mpoet betalen.

- Offline -

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-04 20:38

DeesDeBest schreef:
De Ib groep is een zooitje en dat zal voorlopig ook wel zo blijven. Zo had ik geen recht meer op studiefinanciering omdat ik nog een broer had die al studiefinanciering kreeg.. Dat hij een compleet andere achternaam had en in andere stad (andere kant van 't land) woonde was voor hun absoluut geen probleem.
Gewoon even bellen, al denk ik dat je voor dat halve jaar wel terug mpoet betalen.


Dat maakt toch niets uit? Mijn zusje krijgt ook studiefinanciering

Hanneke_S

Berichten: 1162
Geregistreerd: 11-12-01
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-04 20:40

waarschijnlijk is het idd een foutje, dat gebeurt lichtelijk vaak bij de IBG. Ik kreeg in het begin een inwonende stufi terwijl ik uitwonend ben, was verkeerd geregistreerd volgens hun terwijl op mijn bevestigingsformulier gewoon uitwonend stond.

Dus: ik zou je niet druk maken en gewoon even bellen maandag!

Iedereen neemt me zoals ik ben, nou ik nog ~ Loesje

Sammie

Berichten: 71592
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-04 20:40

Voor ons blijkbaar wel
ik zal die brief eens op zoeken..

Darn, ik kan 'm niet vinden. Waarschijnlijk zit ie tussen m'n vader z'n papieren.
Laatst bijgewerkt door Sammie op 10-01-04 20:53, in het totaal 1 keer bewerkt

- Offline -


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: ComscoreBot en 138 bezoekers