Op druk rijden/ verbinding

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Susanne1

Berichten: 174
Geregistreerd: 17-12-03
Woonplaats: Den Haag

Op druk rijden/ verbinding

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-01-04 16:14

Even een vraagje, omdat ik benieuwd ben hoe jullie hierover denken/hoe jullied dit doen:

Ik heb sinds gister weer een keer les gehad. Ik heb mijn paard nu 1.5 jaar en heb hem met veel moeite dressuurmatig kunnen verbeteren door hem lang en laag in de hals te rijden. Dus netjes met mijn handen voor en hem mijn hand laten opzoeken.

Nu is hij inmiddels veel sterker en zegt mijn instructeur dat ik hem nu op druk moet gaan rijden (met elastische teugelvoering natuurlijk) om de aanleuning constant te krijgen. Die is nu namelijk heel wisselend omdat ik hem beloon door mijn hand te ontspannen als hij zakt. De les was dus gister voor ons allebei heel zwaar. Hij vond ook steeds dat ik te weinig verbinding had, als ik het idee had de teugels nu wel erg strak te hebben.

Hij liep overigens wel netjes en richtte zich veel sneller op als normaal. Galop ging op deze manier ook beter. Maar goed, rijden jullie ok zo of hebben jullie ook deze fase moeten doorlopen? Ik vind het wel moeilijk rijden zo. Het is bijna een gevecht om hem zo rond te houden en het lijkt me voor mijn paard niet zo prettig.

Mijn instructeur (internationaal ruiter geweest en weet echt wel waar hij het over heeft) zegt overigens wel dat dit maar tijdelijk nodig is. Als hij leert om laag te blijven dan kan ik mijn hand wel meer gaan ontspannen.

Ik ben benieuwd naar jullie ideeen hierover.



Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-04 16:47

Allereerst even vermelden dat een betere verbinding van achteruit moet komen.

Als je nog in de fase zit dat je paard niet onvoorwaardelijk nageeflijk is en je hem dus steeds opnieuw rond moet maken zou ik daar eerst nog maar wat verder aan werken zonder me nog al te veel zorgen te maken over die verbinding.

Wat ik verwacht dat gebeurt als ik het bovenstaande lees is dat jij zelf te veel loslaat op het moment dat jij wil nageven. Het is niet de bedoeling dat je hem helemaal losgooit aan de voorkant. Wat ik hier uit opmaak is dat jouw paard eigenlijk net niet nageeft, maar er steeds zo net tegenaan zit. Je instructeur laat je nu waarschijnlijk je paard net wat ronder maken zodat hij er echt helemaal doorheen is.

Blijenata
Berichten: 371
Geregistreerd: 16-12-03
Woonplaats: Ridderkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-04 20:50

Ik rij altijd op de voorwaarts neerwaarts manier (om het zo maar te zeggen)

Je zorgt eerst dat je paard aan je been is en dus voorwaarts. Als dat zo is, dan ga je aan je paard vragen of deze wel nageven. Je sluit je handen en als je paard dan nog niet nageeft, sluit je door en geef je been bij. Als dit lang duurt gewoon doorzetten en anders halthouden been en handen sluiten (dit elke keer doen als je paard omhoog komt).
Dus wat de Instructeur zegt is wel goed, dat je je hand moet sluiten om die nagevelijkheid te krijgen, maar wanneer jouw paard gewoon nagevelijk loopt en goed met het hoofd (stil) loopt, dan moet jij je hand wel ontspannen en de druk van de teugels halen, want anders weet jouw paard niet wanneer deze het goed doet. Als het paard weer omhoog komt, dan sluit jij je hand weer en geeft been en als het weer goed is, dan ontspan je weer en dat is een beloning voor het paard.

En ontspannen betekent niet een langere teugel geven of de teugels uit je handen laten glijden, maar de druk op de teugels verlagen en dat je dan nog wel goed contact hebt, maar het paard voelt dan geen spanning meer en dat is fijner en dus zoekt hij dat punt dus weer op als deze omhoog komt, want dan heeft hij geen grote druk in de mond.

Dus je hand sluiten als het nodig is en anders ontspannen (maar wel de teugels op maat houden en als deze uit je handen worden getrokken, even hand sluiten en weer ontspannen)

Als alle mensen met hun gebreken, zichzelf bekeken,
dan zouden ze het praten over andere wel laten.

Susanne1

Berichten: 174
Geregistreerd: 17-12-03
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-01-04 16:09

Ik rij hem wel van achter naar voren hoor. Maar hij is inderdaad niet constant in de nageeflijkheid. Hij komt vrij snel weer omhoog. Ik kan dat met mijn 'oude' manier van rijden ook wel opvangen, maar hij blijft dus niet mooi rond en het duurt langer.

Zep: hoe kan je volgens jou dan aan nageeflijkheid werken zonder goede verbinding? Mijn instructeur laat me daarom juist met meer druk rijden. (en lees voor druk wederom wel met elastische teugelvoering en niet trekken).

Heeft het bij jullie lang geduurd voordat je paard bevestigd was in zijn nageeflijkheid?


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 45 bezoekers