Paardenmelkerij blijkt gat in de markt

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

 
 
Heike
Mede-oprichtster

Berichten: 17804
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Gemert

Paardenmelkerij blijkt gat in de markt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-01-04 01:21

http://www.bndestem.nl/regioportal/BNS/ ... 6_,00.html
BN/De Stem

BAVEL – Het was de droom van Jurgen van Breemen. Een paardenmelkerij en -fokkerij aan de rand van Bavel. Een combinatie van werk en liefhebberij en hij wilde ‘altijd al een bijdrage leveren aan de verbetering van de gezondheid van zijn medemens’.

Na nog geen uur begint het te borrelen en te gisten. Dat had Nicole Beck (30) ook voorspeld. De paardenmelk had, zoals zij eveneens vooraf exact omschreven had, licht romig en ietwat zoeter gesmaakt dan koeienmelk. Maar de darmen hebben enige moeite met de verwerking. Of liggen te kronkelen van plezier, dat zou ook nog kunnen. Paardenmelk án helpen, Beck zegt het met nadruk ‘kán’, tegen allerlei kwalen en ongemakjes, variërend van een te hoog cholesterolgehalte tot huidkwalen en van een minder goed functionerende lever tot brandend maagzuur.

meer info op de site.



Afbeelding

Paardentweet: Zag laatst een meisje onderweg naar haar paard met kogelvrijvest aan.
Dat paardrijden is ook niet meer wat het geweest is..
[IM] Julius....16 jaar alweer...


Drunksheep

Berichten: 9507
Geregistreerd: 08-12-03
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-04 11:08

Stom zeg!
En zowiezo, wie melkt nou paarden?
Die hebben maar 2 tepels aan de uier!!!:(

Joe!

nathalieke
Berichten: 608
Geregistreerd: 28-07-02
Woonplaats: Waregem (West-Vlaanderen / België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-04 11:27

wat is er nu mis met paardenmelk? hier in de omgeving hebben we er 2 waaronder 1 van een meisje in m'n klas. Vooral de paardenmelkjenever is OK dan! *LOL*

memiro

Berichten: 459
Geregistreerd: 24-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-04 11:50

ik heb een veulen gekocht van een paardenmelkerij, van mij mogen ze dus wel doorgaan met melken en veulentjes produceren.

Acilon

Berichten: 1195
Geregistreerd: 14-04-03
Woonplaats: Adegem-oost vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-04 11:53

hmmm paardenmelk likeur en ijs...overheerlijk Schijnheilig

ik werk op een paardenmelkerij, en ken verscheidene mensen die goed geholpen zijn met paardenmelk... mensen met kanker, damrproblemen, exceem enzovoort... vooral by de darmproblemen en huidproblemen kan melk verzachtend/ genezend helpen...maar ja, nattuuurlijk niet bij iedereen, das zoals bij alle andere soorten "helende" middeltjes... bij de een helpt het, bij de ander niet,en kan er misschien zelfs niet tegen...

paardenmelk mag absloluut niet als hét wondermiddel gezien worden...maar wie problemen heeft kan het alvast proberen, wie niet waagt niet wint!!!

maar ook de gezonde mens kan er deugd van hebben Knipoog

ps: 1 procentje vet maar, ivm koeienmelk 8%...een pluspuntje?? Knipoog

Balte

Berichten: 3549
Geregistreerd: 10-05-01
Woonplaats: provincie Antwerpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-04 13:29

Paardenmelk wordt al van oudsher door oa bepaalde Russische volksstammen gebruikt omwille van zijn eigenschappen.
De samenstelling zou die van moedermelk bij mensen zeer sterk benaderen en daarom zou het ook zo goed zijn voor mensen.
De melk bevat ook veel ijzer.
Mijn paard stond vroeger gestald op een melkerij hier in de buurt en ik heb er toen ook een melkpaardje bijgekocht (Ushi die nu van Anjatjeuh op Bokt is).
Voor diegene hierboven die denkt dat je paarden niet kan melken omdat ze maar twee tepels hebben, ... de melkmachine heeft ook maar twee zuignappen dus euh...
Persoonlijk vind ik het niet zo lekker, zeker niet als je ze uit de diepvries neemt. Ik vind de smaak ook niet romig, eerder nootachtig. De jenever en het ijs vind ik dan weer wel lekker.
Eén minpuntje toch aan melkerijen: het overschot aan veulens. Zo worden er bij ons in de buurt jaarlijks zeker dertig D-ponyveulens (waarvan velen met goeie papieren) geboren, echt hele mooie beestjes. Maar, er is vrijwel geen markt voor ponyveulens zodat velen ervan naar een handelaar gaan en vandaar ...
Een reden voor de eigenaar van onze melkerij om zo veel mogelijk over te schakelen op paardenveulens (met papieren).

Dizzy

Berichten: 723
Geregistreerd: 17-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-04 13:37

Ik ben ook tegen grootschalige paardenmelkerij !!!!!!!!
Waar naartoe met al die veulens?! De meeste worden geslacht!!!!!

Wil je Australië op een paardenrug verkennen? Kijk dan op www.horsetreks.com.au
Ze spreken daar vloeiend Nederlands, Duits en Engels.

Kristie

Berichten: 15027
Geregistreerd: 30-10-03
Woonplaats: Al pendelend tussen hier en daar...

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-04 14:35

hoe smaakt paardenmelk eigenlijk???

'Wil je me alsjeblieft vertellen welke kant ik op moet vanaf hier?'
'Dat ligt er aan waar jij naar toe moet,' zei de kat.
'Dat kan mij niets schelen,' zei Alice.
'Dan doet het er niet toe welke kant je opgaat' zei de kat.


Vonnie84

Berichten: 6589
Geregistreerd: 16-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-04 15:32


[RT-HAW] Supergave rijfoto's van Rongo (AdB manier)
Waarom denkt iedereen dat door die kop maar omlaag te trekken, die rug gelijk ontspant?
Wie een paard zoekt zonder gebreken, kan beter te voet gaan.
Als je twijfelt, doe dan wat het vriendelijkste is.

Esmeralda

Berichten: 10628
Geregistreerd: 07-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-04 20:03

misschien een rare vraag, maar is het niet net zo als bij koeien dat als je blijft melken dat er melk blijft komen. Dan hoeft de merrie toch niet ieder jaar een veulentje te krijgen, en dan heb je toch ook niet een'överschot"aan veulens??????

Griendheuvels Kate onze eige Shire Topper

droebel

Berichten: 882
Geregistreerd: 21-04-03
Woonplaats: wijk bij Duurstede

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-04 20:12

Een koe blijft ook niet continu melk geven hoor. die geeft ong. 10 maanden na de geboorte van het kalf melk. om echt geld te verdienen aan de melk moeten ze elk half jaar een kalf krijgen. dus die paarden moeten wel elk jaar een veulen krijgen. de melkproductie zal op een gegeven moment toch stoppen of de merrie zal sterk vermageren. je kan natuurlijk niet steeds door blijven gaan met melken. en als ze drachtig zijn hebben ze weer even een ""rust"periode.

Hoe beter ik de mens leer kennen,
hoe meer ik m'n hond waardeer!

Esmeralda

Berichten: 10628
Geregistreerd: 07-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-04 20:28

weer wat geleert Lachen

Griendheuvels Kate onze eige Shire Topper

Mist

Berichten: 9482
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-04 20:48

Weer zo'n modetrend, ze schieten als paddestoelen uit de lucht. Vraag maar aan de fokkers onder de boktleden, de paardehandel is slecht momenteel. Waar gaan die arme veulentjes, die maar bijproduct zijn, naar toe ? Hebben we al niet genoeg onbezonnen mensen die lukraak een veulentje fokken met de hengst van de buurman omdat het zo schattig is ? Kleine veulentjes worden groot, en dan ?
Paardemelk is goed omdat er veel ijzer in zit.....wake-up call ! koop liever een krop spinazie dan ! daar zit ook ijzer in en is bovendien goedkoper.
Hier in Belgie zijn ze er ws wel blij mee, veulens smaken beter als oude paarden.
Ik heb hier echt geen goed woord voor over. Als die hype voortduurt hebben we over een jaar of 10 ook paarden in de bio-industrie in Europa. In Amerika en Canada heerst het al, zij het voor een andere reden: de premarin merries (drachtige merries wordt de urine opgevangen om een medicijn, wat overigens vele bijwerkingen kent, te maken, tegen de overgang bij vrouwen- de veulens worden, als ze geluk hebben, naar een "feedlot" gebracht, om vervolgens als levend paardevlees verkocht te worden aan Japan. Hebben de veulens minder geluk, dan worden ze op een hoopje in de vrieskou gedumped meer dood dan levend, want het fokseizoen, tja, daar kunnen ze eventjes geen rekening mee houden- zoek maar eens op google naar "premarin")

Je zult er ongetwijfeld lieden tussen hebben die daar wel over nadenken, die bv een goedgekeurde halflinger gebruiken (vaak zijn het halflingers of fjorden) maar het gross zal gewoon hun eigen hengsten gebruiken, veel goedkoper. Over inteelt zal ik maar niet beginnen.

Cars

Berichten: 1929
Geregistreerd: 29-12-02
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-04 22:47

Mist schreef:
Weer zo'n modetrend, ze schieten als paddestoelen uit de lucht. Vraag maar aan de fokkers onder de boktleden, de paardehandel is slecht momenteel. Waar gaan die arme veulentjes, die maar bijproduct zijn, naar toe ? Hebben we al niet genoeg onbezonnen mensen die lukraak een veulentje fokken met de hengst van de buurman omdat het zo schattig is ? Kleine veulentjes worden groot, en dan ?
Paardemelk is goed omdat er veel ijzer in zit.....wake-up call ! koop liever een krop spinazie dan ! daar zit ook ijzer in en is bovendien goedkoper.
Hier in Belgie zijn ze er ws wel blij mee, veulens smaken beter als oude paarden.
Ik heb hier echt geen goed woord voor over. Als die hype voortduurt hebben we over een jaar of 10 ook paarden in de bio-industrie in Europa. In Amerika en Canada heerst het al, zij het voor een andere reden: de premarin merries (drachtige merries wordt de urine opgevangen om een medicijn, wat overigens vele bijwerkingen kent, te maken, tegen de overgang bij vrouwen- de veulens worden, als ze geluk hebben, naar een "feedlot" gebracht, om vervolgens als levend paardevlees verkocht te worden aan Japan. Hebben de veulens minder geluk, dan worden ze op een hoopje in de vrieskou gedumped meer dood dan levend, want het fokseizoen, tja, daar kunnen ze eventjes geen rekening mee houden- zoek maar eens op google naar "premarin")

Je zult er ongetwijfeld lieden tussen hebben die daar wel over nadenken, die bv een goedgekeurde halflinger gebruiken (vaak zijn het halflingers of fjorden) maar het gross zal gewoon hun eigen hengsten gebruiken, veel goedkoper. Over inteelt zal ik maar niet beginnen.



heb er niets meer aan toe te voegen...alhoewel......bij deze bedrijfstak zijn de Tinkers ook al helemaal in......nog meer kansloze veulentjes........

Acilon

Berichten: 1195
Geregistreerd: 14-04-03
Woonplaats: Adegem-oost vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-04 11:42

ik ben het niet volledig met je eens Mist

ok er zijn er altijd wel klojos in die fokken zonder nadenken met eender welk dier, dochter en vader, kleindochter en vader, waarbij niet naar de veulens word omgekeken en verkocht aan mensen die er niks van weten en zo vele jonge dieren kapot maken en ja, er gaan er veel naar de slacht..

maar alle melkerijen over de dezelfde kam scheren vind ik verkeerd. in mijn omgeving zijn er 2 melkerijen: haflingers en new forrest.

ikzelf ben vaak op de newforrest melkerij, en daar worden met 2 hengsten gewerkt, die rechtstreeks uit New forrest komen, net zoals enkele basismerries. ze zijn allemaal goed gekeurd dus er komen veulens uit met papieren

doordat de vraag naar paardenmelk stijgt (en ja dat kàn idd een hype zijn, maar er zijn door de eeuwen heen al zoveel hypes geweest dat dit niet verschilt van de rest, alles is een beetje van komen en gaan) en er dus meer paarden nodig zijn kan je in principe bijna alle pony's houden. ook de hengsten blijven meestal tot hun derde jaar op de melkerij. de "uitblinkers" in raskenmerken en gangen worden zadelmak gemaakt om eventueel goedgekeurd te worden. gebeurt dat niet, worden ze als sportpony verkocht. dat gebeurt met de meeste pony's. maar nu de paardenhanldel op zn gat zit zullen er wel meer verdwijnen naar de slacht, maar dat is precies hetzelfde als alle andere jonge dieren, waar de ouders gebruikt worden voor een of ander product. Het zijn en blijven productiedieren, die iets moeten opleveren, en tja, het gaat hier misschien om lieve pony's en veulentjes maar andere dieren zijn in pricipe ook lief, en dat vind iedereen normaal...het is moeilijk een grens te kunnen trekken tussen gezelschapsdieren en productiedieren als het om paarden gaat,omdat we zelf zo dicht staan bij de verzorging en omgang van het paard, we bekijken het paard op een heel andere manier dan een niet-paardemens.

omdat het nu pas écht opkomt (velen beginnen nu een melkerij omdat de bioindustrie en de healty-manie echt alles overspoelt) is er heel veel misbruik, omdat velen gewoonweg niet genoeg afweten van paarden, fokken enzovoort...daarom zou er een controle moeten komen die inteelt aanpakt, met regels enzovoort...maar of het er ooit van zal komen... hoogstwaarschijnlijk als het al te laat is...

animals
Berichten: 3343
Geregistreerd: 14-08-03
Woonplaats: 't Harde

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-04 16:46

Ik vind het eigelijk nergens opslaan om paarden te gaan melken of hoe je dat ook moet zeggen.....Dat ik zou het niet zo graag doen maar ja ieder heeft zijn/haar hobby!

Het leven met dieren maakt je lichaam rustiger waardoor je meer je vrijheid voelt.

Sting

Berichten: 12857
Geregistreerd: 22-04-03
Woonplaats: Rolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-04 21:13

Ik vind het wel goed!
Het helpt tegen veel ziektes, een jongen uit mn klas in allergisch voor koeienmelk, en die drinkt sinds kort paardenmelk Haha!
Echt heel handig. ok een paard geeft misschien niet zoveel melk, maar toch.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-04 00:49

soja melk ook heeeeeeeeeeeeel goed als je een allergie voor koemelk hebt hoeft geen paard onder te leiden geen veulen voor dood.

winspunt

Berichten: 59
Geregistreerd: 05-12-03
Woonplaats: overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-04 13:31

ik vind 't wel wat kan je dat ergens koopen ik wil het wel eens proefen?

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-04 13:34

animals schreef:
Ik vind het eigelijk nergens opslaan om paarden te gaan melken of hoe je dat ook moet zeggen.....Dat ik zou het niet zo graag doen maar ja ieder heeft zijn/haar hobby!


Waarom niet? Koeien melken is toch ook normaal? En dat al die kalfjes naar de slager vertrekken kraait geen haan naar....
Vage denkwijze hebben sommige bokkers....
Voor een koe maakt het allemaal niet uit, maar owhjee als je aan een paard komt...

Toen ik bezig was met de koop van jamaica werd me een 8 jarige haflinger merrie met hengstveulen en wederom drachtig aangeboden voor 3000 gulden. Deze kwam van een paardenmelkerij, maar deze melkerij molk de paarden tot 8 a 9 jaar, en gaf ze daarna een kans om gewoon ergens als maatje te fungeren. Zat nog een donders goed papier bij ook (weet alleen niet meer welke hengst, is al ruim 2 jaar geleden) en het hengstveulen had ook papier, en de merrie was wederom drachtig van een goedgekeurde hengst.
Helaas was ze toen ik belde net verkocht

Kuzco
Berichten: 20
Geregistreerd: 12-01-04
Woonplaats: Hellendoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-04 14:31

Acilon schreef:
ps: 1 procentje vet maar, ivm koeienmelk 8%...een pluspuntje?? Knipoog


Ik weet niet wat voor koeien ze in belgie hebben Verward , maar bij ons in nederland zijn er een paar miljoen koeien die allemaal ongeveer 4.3 % vet in de melk produceren i.p.v. 8 procent!! Het is zelfs zo dat er in een pak halfvolle melk maar 1,5% vet zit omdat de verse koeienmelk in de melkfabriek wordt afgeroomd. Dus qua vetpercentage scheelt het dan niks meer in vergelijking met paardenmelk. Voortaan betere research doen!!!!

henk_001

Berichten: 56
Geregistreerd: 26-08-03
Woonplaats: rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-04 17:56

Kuzco"]
[quote="Acilon schreef:
ps: 1 procentje vet maar, ivm koeienmelk 8%...een pluspuntje?? Knipoog


Ik weet niet wat voor koeien ze in belgie hebben Verward , maar bij ons in nederland zijn er een paar miljoen koeien die allemaal ongeveer 4.3 % vet in de melk produceren i.p.v. 8 procent!! Het is zelfs zo dat er in een pak halfvolle melk maar 1,5% vet zit omdat de verse koeienmelk in de melkfabriek wordt afgeroomd. Dus qua vetpercentage scheelt het dan niks meer in vergelijking met paardenmelk. Voortaan betere research doen!!!!
[/quote]

waar vind ik de karnemelk koeien en de chocolademelk koeien

Acilon

Berichten: 1195
Geregistreerd: 14-04-03
Woonplaats: Adegem-oost vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-04 18:44

ja maar ik bedoelde dan ook de pure melk hé, waar nog niks mee gebeurt is, en waarmee de traditionele kazen enzo gemaakt worden...had het niet over de halfvolle magere melk en alle andere bewerkte producten... dan draait het wel rond de acht geloof ik...(weet het oo kniet precies hoor...)

oja en henk, ik weet alleen de milka-sjokoladekoeien staan, die vallen namelijk op, die zijn paars Knipoog


en een paard geeft nog behoorlijk wat melk hoor,halve tot literenhalf ongeveer, en op onze melkerij worden ze 5 maal daags gemolken, dus valt nog behoorlijk mee vind ik

Kuzco
Berichten: 20
Geregistreerd: 12-01-04
Woonplaats: Hellendoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-04 00:15

droebel schreef:
Een koe blijft ook niet continu melk geven hoor. die geeft ong. 10 maanden na de geboorte van het kalf melk. om echt geld te verdienen aan de melk moeten ze elk half jaar een kalf krijgen.


Een koe blijft jaren melk geven, alleen het wordt steeds minder. Daarom is het het rendabelst als je zorgt dat de koe ongeveer 3 maanden na de geboorte van haar kalfje weer drachtig wordt. Na een drachtperiode van 9 MAANDEN!!!!! (i.p.v. half jaar) waarvan ze de laatste twee maanden wordt drooggezet (ze geeft dan geen melk meer, melkproductie wordt stopgezet door melkveehouder!!) wordt er een nieuw kalfje geboren en begint de melkproductie van de koe opnieuw.

Eerste biologieles basisschool draagtijd rund: 9 maanden!!!!!!!!!
Knipoog

Kuzco
Berichten: 20
Geregistreerd: 12-01-04
Woonplaats: Hellendoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-04 00:19

Acilon schreef:
ja maar ik bedoelde dan ook de pure melk hé, waar nog niks mee gebeurt is, en waarmee de traditionele kazen enzo gemaakt worden...had het niet over de halfvolle magere melk en alle andere bewerkte producten... dan draait het wel rond de acht geloof ik...(weet het oo kniet precies hoor...)



Gemiddelde vetpercentage in de verse koemelk (dus de melk die nog warm uit de koe komt...) is ongeveer 4,3%


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: amand0, Bellatrix, EliseXJoelle, JoyenUnory, Kirrietje, kiwiwitje, Knikmops57, Lente, MerleSimone, nijnthju, OmgiliBot, Pjotar en 57 bezoekers