Paarden sneller oud gevonden?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-11-01 00:17

Kwam laatst terug van een lange buitenrit, ruim 3 uur weggeweest, pittig tempo, Gipsy had er lol in, wou graag lopen en was echt nog niet moe, kom ik terug op stal, vraagt er iemand waar ik geweest ben, nou daar en daar zeg ik. "Daar helemaal? Dat je dat nog durft met zo'n ouwetje, kan ze dat nog wel aan? En jullie springen toch ook nog met haar, dat zou ik echt niet meer doen hoor!"
Ze is 13!!! Das toch helemaal niet oud?! Kan nog minstens 10 jaar mee en misschien nog wel langer!
Het lijkt tegenwoordig wel of je een bijzonderheid bent als je paard ouder is dan 10 jaar, gaan paarden minder lang mee ofzo en zijn ze allemaal op hun achtste al afgeschreven?

Nulla tenaci invia est via


Manon 2

Berichten: 2783
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-01 01:27

Schrik niet, de gemiddelde leeftijd van een paard in Nederland is 8 jaar.

Alles meegerekend, van veulensterfte tot sterfte in de opfok, shetjes van 30 etc

chrico

Berichten: 791
Geregistreerd: 11-08-01
Woonplaats: IJmuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-01 01:52

hahahh, sorry hoor dat ik lach, maar dan zij die twee oudjes van mij zowat versteend denk ik.
Zij zijn 30 en 31. Nog 1 weekje en dan is het 31,31.
De ene doen wij redelijk rustig mee. Die gaat nog af en toe een half uurtje stappen en wat draven, maar de ander is nog steeds aan het werk. Gewoon lekker doorrijden met je paardje, want 13 is juist een mooie leeftijd.
Maar het is wel zo dat de paarden steeds jonger worden afgeschreven. Op zich is dat ook een beetje logisch omdat je tegenwoordig je paard het liefst met 5 jaar in de Z rijd. Dan is het niet vreemd dat zo een paard jonger wordt afgeschreven als een die lekker de eerste 4 a 5 jaar paard heeft mogen wezen.

Keep your face to the sunshine and you never see the shadow.

Percy

Berichten: 12069
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-01 02:32

Het was toch altijd zo dat een paard tussen de 8 en 12 op zijn best was??? Tenminste, dat werd vroeger altijd gezegd. Maar als je te vroeg begint met hard werken zal dat wel niet meer opgaan. Ik schrok een beetje van die gemiddelde leeftijd. 13 jaar is helemaal niet oud, er zijn zat toppaarden die een stuk ouder zijn en nog geweldige prestatie's leveren.

Groetjes Alexandra

Munji

Berichten: 447
Geregistreerd: 03-09-01
Woonplaats: Voorhout

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-01 08:35

Ik heb ook eens gehoord dat het nederlandse paard gemiddeld 8 of 9 jaar is. Verward it schijnt te komen omdat er nog aardig wat kan misgaan zolang het paard een veulentje is. Frusty

Nimber

Berichten: 26551
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-01 09:23

ooh en bonfire dan die liep de laatste os op zijn 17 (of het was 16)
Denk dat dat zwaarder is dan een flinke buitenrit. teminste ik kan met Lot makkelijk een rit van 3 uur maken maar 3 uur fanatiek dressuur houden we beiden niet vol.Dan rijd ik nog lang niet GP.
13 is een mooie leefdtijd als ze 30 is dan mogen mensen dat soort vragen eens gaan stellen en zolang het paard het op die leeftijd ook nog aankan moeten ze niet zeuren.
lekker doorgaan met rijden

http://www.kimtelgen.nl
Cranio sacraal therapeut en instructrice

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-01 10:00

Een paard oud met 13??? Man, dan is-ie net aan zi'n top! En dan kunnen ze nog heel wat jaartjes mee hoor. Veel toppaarden gaan 'met pensioen' als ze een jaar of 16, 17 zijn (kijk maar naar Jappeloup, Rembrandt en Bonfire, Rembrandt was volgens mij zelfs nog ouder) maar die hebben dan ook een redelijk zwaar leven achter de rug. Een paard dat voornamelijk voor recreatie en lichte sport is gebruikt, is met 13 nog helemaal niet oud hoor! Ik kocht mijn pony toen hij 15 was en die was af en toe nog zo gek als een jonge hengst. Ook een superconditie, we gingen regelmatig hele dagen rijden (nog tot z'n 22e) en dat hield hij prima vol.

Grappig detail: bij de endurancerit op de Holterberg een paar weken terug deed een 26-jarige pony mee in de klasse 2 (52 km) die nog tweede werd in die klasse ook! Er waren die dag drie paarden met de laagste hartslag en daar zat hij bij! Een prachtprestatie lijkt mij, ik hoop dat mijn volgende paardje die leeftijd uberhaupt mag halen!

Oud met 13, pfff... waar haalt die stalgenoot het vandaan zeg. Frusty

.
If you want to go fast, go alone. If you want to go far, go together. <African proverb>

Fitzroy

Berichten: 25097
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-01 10:15

Ik vind het ook niet oud, Margreet, maar helaas is de algemene opinie wel zo.
Mijn paard is 10 nu en in de kracht van zijn leven, maar als ik hem zou willen verkopen, vinden de mensen zo'n paard toch alweer te oud.
Als je paard tegenwoordig niet op zijn 7e in het Z zit, wordt er al minderwaardig overgedaan: het zal wel niets zijn.
Terwijl er toch nog verstandige mensen zijn die hun paard wat langer mee willen laten gaan en pas later beginnen met trainen, dan word je niet voor normaal aangezien.

Ik viel met de winterkampioenschappen van de KNF bijna van mijn stoel toen ik las dat Laurens van Lieren Z1 kampioen was met Ollright. Dat beest was nog 4, hij moest nb nog 5 worden dit jaar.
Ik vraag me echt af waar mensen mee bezig zijn.


greetje

Berichten: 8626
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-01 10:25

Paarden worden tegenwoordig al vroeg aangepakt en dat heeft er dus ook mee te maken dat de gemiddelde leeftijd maar 8 jaar is.Rondom de kogel worden al vaak gallen geconstateerd en dat zijn duidelijk overbelastingsfouten. Een paard moet eerst de tijd krijgen om te volgroeien, natuurlijk verschilt dat per ras, maar een paard is op zijn 41/2 jarige leeftijd pas uitgewisseld en dient dan dus pas ook als volwassen worden beschouwd. Je ziet nog regelmatig oudere paarden verschijnen in de baan, bij navraag dan zijn ze er niet zo vroeg mee begonnen.

Uiteindelijk is de mens zelf de zwakste schakel.

priscilla

Berichten: 1639
Geregistreerd: 05-09-01
Woonplaats: zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-01 10:59

De meeste paarden in de top zijn rond die leeftijd!! dusse.... geniet nog maar lekker!

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-11-01 11:11

Ik vind haar zelf ook totaal niet oud, ze heeft er nog nooit zo goed uitgezien als nu, maar ik vond het zo'n vreemde opmerking van die stalgenoot!
Iemand anders met een paard dat net zo oud was als Gipsy zij laatst ook, "je moet ze wel in beweging houden als ze wat ouder worden, anders worden ze zo stijf" Geldt toch voor ieder paard lijkt me, en 13 vind ik echt nog geen leeftijd voor stijf en stram van ouderdom.
Nou, ik ga zo maar weer eens naar buiten met die oude bok, rustig stappen, anders valt ze misschien om *LOL*

Nulla tenaci invia est via

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-01 11:31

Tja, met het kopen van een paard zou ik liever niet boven de tien gaan, je kent het paard namelijk niet en de een is versleten met 18 terwijl de ander nog door kan tot 24...
Als je je paard al hebt, kijk je gewoon naar wat je paard aangeeft! Die van mij is 10,5 maar ik ben er altijd voorzichtig mee geweest omdat hij zelf altijd snel moe was en gevoelig op de benen. Ik hoop dat ik op deze manier het langst plezier van hem heb en hij de 25 mag halen...
Anderen voelen niet wat jij voelt!

jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-01 13:22

Hoe was het ook al weer met Milton? Dat was toch ook zo'n ouwetje in de springsport? Hoe oud was hij ook alweer? 19 ofzo toch?
Ik weet het niet meer....

Maar ik hoor het ook wel eens hier en daar. Jeetje wat een ouwe wordt er dan gezegd. Berber is 15 en nog ohzo vlot. Helemaal niet oud! Hoezo oud??

Lunatic

Berichten: 737
Geregistreerd: 01-06-01
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-01 13:32

Ik heb lesgegeven op een KWPN'er van...32 jaar!! Hij is ZZ geweest en daarna recreatiepaard. Hij loopt nu dus nog 1 a 2 uur per dag en als hij een dag stilgestaan heeft is hij frisser dan een jong paard.
Ik vind dus dat je niet kunt zeggen dat elk paard op een bepaalde leeftijd versleten is.
Op mijn oude manege loopt een pony van 40 JAAR Haha! . Hij mocht met pensioen, maar wilde niet. Nu loopt hij dus nog in rustige gehandicapten lesjes mee.

Poetic Dante Lunar 1.51 m en dus officieel E-pony!

HorseMoments

Berichten: 6146
Geregistreerd: 21-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-01 14:20

Uhm eventjes ter info een paard is ongeveer op zijn best rond zijn 12/14 jaar!! dus uhm echt niet oud!!
Een paard van rond de 20 daar zou ik het misschien wat rustiger aan mee doen. Maar je voelt zelf wat je allemaal met je paard kunt doen! Er zijn paarden van tegen de 30 die het nog steeds lekker vinden om door de bossen te crossen! daar is niets mis mee! Kijk eens naar de topsport daar zijn pas paarden vanaf een jaar of 7/8 en lopen tegen de 20 aan en lopen zo nog een grand prix proefje dus je hoeft je wat dat betreft geen zorgen te maken is vind het een lachertje!!!
groetjes jeannette

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-01 15:18

13 jaar OUD? hallo, wat is dat voor een onnozele hals? bij ons loopt een 17 jarige op stal nog wedstrijden. John withaker verschijnt heel vaak met oudere paarden op wedstrijd. Eerst de volvo cub in de brabant hallen (de laatste vanwege de MKZ het jaar daarop) met een 19 jarige en die sprong nog goed. Daarna sprong hij puissance met een 21 jarige! en die sprong ook nog eens het beste van allemaal. Bonfire was 17 toen hij op pensioen ging maar die staat echt niet stil hoor. Want hij was nog op zijn best. 13 jaar is gewoon de leeftijd waarop op internationaal niveau pas gepresteerd kan worden. Kijk maar naar de dressuur en springwedstrijden, daar zijn ze bijna allemaal tussen de 10 en de 15. Op hun top.

Faline

Berichten: 7798
Geregistreerd: 22-10-01
Woonplaats: Berltsum

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-01 15:27

Ik geloof dat andere mensen soms nog heel wat moet worden bijgebracht...
Iemand in mijn klas zei dat ze perse een paard wilde dat jong en Z was.. (springen) daar bedoelde ze dus ook 4 hoogstens 5 mee. Ik dus tegen haar dat ze niet zo dom moest banketstaaflen en dat ze de prestaties van oudre en jongere paarden eens moest vergelijken op gelijk niveau.. Dat deed ze dus.. (niet dat ze dat mij vertelde hoor! Frusty ) maar goed later hoorde ik haar weer praten dat ze zgn als advies van haar (super!.. volgens haar zeggen) instrukteur had gekregen dat ze een ouder paard moest kopen... ook Z want dat wou ze (ze wou dr van kunnen leren) nou ik heb me slap gelachen met mn vriendinnen! Maar om nou nog duizend voorbeelden te noemen over wat nou wel en niet oud is.. Ieder paard is op zijn tijd "oud" dat is heel verschillend. En dat merk je vanzelf, als het wat minder word, maar over het algemeen is 13 dus echt niet oud, moet je de manege pony's sosms zien, die zijn allemaal boven de 20! (sorry toch nog ff gelul over een voorbeeldje!)

Lielle

Berichten: 66254
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-01 15:41

Is ze blond toevallig? Trammelant is 24 en wordt ook nog steeds dagelijks gereden, inclusief laatst een rit door de Drunense Duinen. Om idd maar niet te spreken over Milton, Welham (van Whitaker), Bonfire en zo. Amon is vorig jaar overleden op 31 jarige leeftijd en werd iig tot een paar jaar geleden ook nog steeds gereden. Hij hoefde alleen geen wisselseries meer omdat hij daar een hekel aan had.

Kijk dus maar uit met dat jonge ding van jou Haha! Haha!

Vasco

Berichten: 444
Geregistreerd: 23-10-01
Woonplaats: Steenwijkerwold (bij Steenwijk)

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-01 20:55

Hoi,
Mijn pony is 18 en echt een leuke pony Haha! die nog wel eens een bokje wil geven.

Dorien

Berichten: 1440
Geregistreerd: 27-04-01
Woonplaats: België 

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-01 10:56

Mijn paard wordt in april 2002 18 jaar en als je haar door de wei ziet lopen, is het net een paard van een jaar of 4, 5!

Dus ik zou zeggen, profiteer er maar van zolang het paard er plezier in heeft en laat de stalgenoot maar in zijn wijsheid!

Nog veel plezier met je paardje!

Een paard zonder ruiter, blijft een paard.
Een ruiter zonder paard, is alleen maar... een mens

ikke

Berichten: 37527
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-01 11:28

Oud? Zet tegen die figuur dat ie gaat fietsen. Ik heb eens met een springpaard gereden van 30. Hadden we aan de eigenaar gevraagt of we tijdens het aanpassen van het parcours een rondje met hem door de ring mochten stappen. Dat mocht, dus wij zonder zadel op dat beest, door de ring, nou hij werdt knettergek, dacht dat de goede tijden terug waren. We hadden de grootste moeite om hem niet uit zichzelf te laten gaan springen.
Bij Nathalie hebben ze die vraag ook al gesteld. Hert slaat gewoon nergens op. Mijn beest is 27, maar ik ga er deze winter weer mee op wintertrektocht. Valt ze dood dat is dat maar zo, dan heeft ze een heel mooi leven gehad en een geweldige dood, ze doet niks liever dan racen, zo hard mogelijk graag. Ze heeft nogal een hartafwijking, mag het op die leeftijd, dus een beetje voorzichtigheid is geboden, maar ik blijf haar gewoon doorrijden.
Het probleem is gewoon dat er teveel geld in omgaat en we ons door die lieden zo lekker laten opbutsen. Doet ie het niet goed genoeg? Weg ermee en maar weer een nieuwe aanschaffen.
Het wordt tijd dat we terug op aartde landen en eens na gaan denken wat we aan het doen zijn. En vervolgens Ernest van Loon's Ruiters en Rechters lezen en ons daar naar richten. Dan zouden een hoop paarden een stuk ouder worden, en er een hoop minder gefrustreerde mensen rondlopen.

It will never be perfect. Make it work. --Live--

Leuke dingen doen met je paard? http://www.nvvr.info

Jurga

Berichten: 18554
Geregistreerd: 06-05-01
Woonplaats: Ede/Lunteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-01 11:52

Wat een grote onzin zeg!!!! Een paardje van 13 oud??? No way... Het is dat je dat zelf ook dondersgoed weet haha. Ik sluit me evrder aan bij de rest, heb niet meer toe te voegen.... Haha!

So tell me where you are / Tell me how you feel / Tell me what you need / Just tell me how you feel / And let it all just rain on me. ~ Kane

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-01 12:31

Een paard van rond de tien jaar is eindelijk helemaal volgroeid en geestelijk ook volwassen. Dus al die 5jarigen die nu GRandprix lopen kun je vergelijken met die turnstertjes die met 17 eigenlijk al te oud zijn voor de Olympische Spelen en met hun 20ste totaal versleten zijn. Lekker idee.

Hier zijn we het er allemaal over eens dat een paard van 13 pas op de helft van zijn leven is. Maar als dan blijkt dat het gemiddelde paard in Nl maar 8 (!!!!! Frusty )
jaar oud wordt blijkt pas hoeveel paarden er al veel te jong te zwaar belast worden. Onvoorstelbaar; als ik een paard koop is dat een investering in de toekomst, dus als ik een driejarige zou kopen zou dat zijn zodat ik zelf zijn opvoeding in de hand heb en hem dus alle tijd kan geven in de opleiding zodat hij zo lang mogelijk leeft! En dus niet om hem zo snel mogelijk in de Z te krijgen... Frusty Frusty

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-11-01 16:46

Citaat:
Op 2001-11-10 10:11, schreef Margreet:
Nou, ik ga zo maar weer eens naar buiten met die oude bok, rustig stappen, anders valt ze misschien om *LOL*


Hihi, gisteren weer eens het bewijs gehad dat ze nog lang niet aan pensioen toe is!

http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php ... forum=15&0

En natuurlijk weer commentaar toen we terugkwamen op stal 'jeetje, wat zijn jullie lang weg geweest, dat kan toch niet goed zijn?' Frusty Frusty

Nulla tenaci invia est via

carola

Berichten: 8685
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-01 17:23

Tegenwoordig zijn mensen zo wie zo veel voorzichtiger met en zorgzamer voor hun paarden als vroeger.

Vroeger: gewoon werken, geen gezeur en in het land.
Nu: gelletje daar, peeskapje hier, dingetje hier, 23 uur per dag op stal, enz.

Eindig niet, maar begin! (quote Dorine)


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Arlette1991, blondies, lovelance, Mallow, mvdende en 150 bezoekers