eten morsen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 

lippo

Berichten: 103
Geregistreerd: 26-09-01
Woonplaats: amsterdam

eten morsen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-01-04 02:10

hoi,
mijn paard morst tijdens zijn eten, hij neemt een hap en terwijl hij kauwt is zijn mond een beetje open en valt er een groot gedeelte van zijn voer erweer uit. vaak gaat hij ook met zijn hoofd uit zijn box hangen waardoor alles buiten de box op de grond ligt, waar hij dan niet meer bij kan (wat de eendjes snel opeten Vingers aflikken)
de tandarts is geweest maar er is niks mis met zijn gebit. Wij hebben hem pas 4 maanden maar hij schijnt het al een hele tijd gedaan te hebben.
iemand gaf het advies om zo'n kleine speelbal in zijn voerbak te leggen maar ik zie het nut hier niet echt van.
heeft iemand een idee wat je hier tegen kunt doen? is zo zonde van zijn "kostbare" voer! Scheve mond


esther82

Berichten: 2160
Geregistreerd: 02-06-03
Woonplaats: Bennebroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-04 07:54

Klinkt inderdaad als een gebitsprobleem. Maar als de tandarts al geweest is en niets heeft kunnen vinden? Dan weet ik het ook niet.... Lachen
Misschien vindt hij zijn eten niet lekker Haha!

...

Somebitch

Berichten: 17562
Geregistreerd: 06-09-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-04 09:41

dat doen onze 2 arabiertjes ook
hoe het komt weet ik ook niet Verward maar als ze geen gebitsprobleem heeft zou ik me er geen zorgen over maken....

Somebitch @ [TEN-ITP] Zembla Du Vi 80km 2e plaats en best condition.
Valesco 2017 CEI** Denemarken 3e plaats en Best Condition!
[TEN-ITP] Endurance Feldborg cei** met Valesco
Zembla du vi: Klasse I + 19 - wp klasse II + 7 - klasse III + 2 wp (zelf 4 wp). Sinds 2015 rij ik Valesco: CEI**

Ode

Berichten: 1537
Geregistreerd: 23-06-03
Woonplaats: velsen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-04 10:09

Dit doet het veulen van mijn vriendin ook.
Het beesje eet gewoon te snel en daar door morst zij zo veel.
Mijn veulen is altijd als laatste klaar maar morst ook bijna niets.

Misschien kun je een zout blok (zo'n baksteen) in de voer bak leggen.
Ze moeten die steen iedere keer een andere kant op schuiven als ze bij het biks willen komen.
Zo eet ze misschien niet zo snel.

Er wordt gezegt dat je een zoutblok niet in de voerbak mag leggen maar een andere oplossing weet ik ook zo niet.

Ja,misschien een voerbal.
Geef voortaan zijn eten in een voer bal.
Hou er dan wel rekening mee dat hij veel langer met zijn eten bezig is en dat je dus veeeeeeeeel langer moet wachten als je wilt rijden ' s avonds.
(aangezien er min. 1 uur tussen het eten en rijden moet zitten)

Je bent wat je diepe, bezielende wens is en zoals je wens is, zal je wil zijn.
Zoals je wil is, zullen je daden zijn en zoals je daden zijn, zal je lot zijn.

recreatie +2

Ode

Berichten: 1537
Geregistreerd: 23-06-03
Woonplaats: velsen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-04 10:11

Of je voer het biks op de grond.

Je bent wat je diepe, bezielende wens is en zoals je wens is, zal je wil zijn.
Zoals je wil is, zullen je daden zijn en zoals je daden zijn, zal je lot zijn.

recreatie +2

luxx

Berichten: 3505
Geregistreerd: 29-12-03
Woonplaats: frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-04 10:17

je kunt ook een emmer met een [stro]touwtje om zijn hoofd hangen, dat klinkt misschien gek, maar het is echt heel handig.
met ijslanders doen we dat als we ze op het land voeren en er geen bak is, of meerdere paarden met voernijd, het voer kan dan niet afgepakt worden, ze kunnen er zelf mee weglopen.
dus aan een emmer ipv een hengsel een touwtje maken, emmer over z'n gezicht en touwtje achter zijn oren langs, dan blijft wat eruit valt in de emmer.
hij moet wel iets ruimte hebben maar hij moet er niet los onder hangen, dan raakt hij de emmer kwijt, ook moet je als hij uitgegeten is de emmer eraf halen.

Chère Mère Terre donne moi la sérénité d'accepter les choses que je ne peux changer, le courage de changer les choses que je peux et la sagesse d'en connaître la différence.

Pluutje

Berichten: 5624
Geregistreerd: 22-04-01
Woonplaats: Nieuwegein

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-04 14:55

Die van mij morst ook vaak wat met zijn eten, het kan op gebitsproblemen wijzen maar hoeft niet.

Ik zou er in ieder geval wel even een tandarts naar laten kijken dan kun je dat in ieder geval uitsluiten(of niet). Bij die van mij bleek dat hij niets raars had in z'n mond.

Mijne maakt er ook eerst een papje van zeg maar, lekkere kliederboel en dan slurpt ie het naar binnen, jammie Haha!

carin
Berichten: 312
Geregistreerd: 08-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-04 15:45

Kan de bovenkant van de boxdeur niet dicht tijdens het eten ?

siesti

Berichten: 3151
Geregistreerd: 31-07-02
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-04 16:57

Bij ons had een paard op stal dat ook, hij morste heel veel eten dat uit zijn mond viel.
De paardejntandarts is toen geweest en heeft geconstateerd dat door vitamine C gebrek zijn gehemelde zeg maar een stukje naar beneden is gekomen (wat gezekt dus) waardoor hij weinig ruimte had voor zijn voer in zijn mond en het er dus liet uitvallen. Dit kan het ook zijn...

Hij krijgt nou gewoon vitamine C dagelijks en hij morst al een heel stuk minder.

Siësti van de Rythpluim

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-04 17:55

Mijn pony doet dat ook, maar gewoon omdat hij te gulzig is. Al heeft hij z'n mond nog vol, de volgende wortel moet er bij.
Soms doet hij zelfs z'n mond expres open om de kleine stukjes eruit te laten vallen (schud eens flink met z'n hoofd), zodat hij sneller aan de volgende wortel kan beginnen. Maf beest.

lippo

Berichten: 103
Geregistreerd: 26-09-01
Woonplaats: amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-01-04 19:20

dank jullie wel voor alle tips.... hij heeft nu sinds een paar dagen een mineralen blok in zijn voerbak, die die inderdaad weg moet duwen om te kunnen eten.
hij heeft wel een bovenluik dat dicht kan maar dat heb ik een paar keer geprobeerd en dan eet hij helemaal niks (te donker Verward, gek paard)
dat met die emmer zou het probleem wel oplossen maar ik ben er maar 1 keer per dag en hij wordt drie keer per dag gevoerd.
hoop dat hij inderdaad minder gulzig wordt nu hij zijn voer niet zo snel kan pakken door het blok in zijn voerbak.. nou we zien wel ik ben al lang blij dat de tandarts geen klachten had!
gr.

Ophelia

Berichten: 824
Geregistreerd: 30-10-03
Woonplaats: Assendelft (N-H)

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-04 23:26

Dat mineralen blok is in principe een goede oplossing, behalve dat ik er gewoon een baksteen of zoiets in zou leggen. Een mineralen blok heeft de vervelende gewoonte om te gaan smelten en dan af te brokkelen. Daardoor wordt het helemaal een zooitje in de voerbak en met het gevaar dat wanneer dat ding afbrokkeld op het moment dat je paard aan het eten is, hij soms flinke stukken in 1 keer naar binnen krijgt..

casanova

Berichten: 10939
Geregistreerd: 04-11-03
Woonplaats: maassluis

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-04 23:37

klinkt ook als een haastige eter!

een ronde kei in de voerbak zorgt er voor dat hij meer moeite moet doen om een kleiner beetje voer te pakken te krijgen.

Nieuwe eczeemdekens te koop..voor maar 40 euro


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Akshay, Arlette1991, ComscoreBot, Fudge, Iris94, Plonspony, rocky_1995, Sjors050, turtlelito en 166 bezoekers