Leren rijlaarzen, en nu?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Carlaa

Berichten: 2867
Geregistreerd: 25-03-03
Woonplaats: Drenthe

Leren rijlaarzen, en nu?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-04 20:10

Tsja, na jaren met chaps, schoenen, thermoboots en kunststof rijlaarzen te hebben gereden, heb ik nu maar eens een paar leren laarzen aangeschaft... Ik heb er vanalles bijgekregen: Cleaner, Wax en Color Cream, allen van Petrie zelf. In de winkel ben ik vergeten te vragen of ik ze gelijk nog moet behandelen. Bij deze dus de vraag aan jullie. Haha!

En hoe ga ik om met zand, modder, water, paardenzweet en huidvet?
Alvast bedankt! Alle tips zijn welkom, ben een grote leek op dit gebied... Haha!

Dimple

Berichten: 7439
Geregistreerd: 23-10-01
Woonplaats: @home in de polder

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-04 20:27

Ik denk niet dat ik echt een goed voorbeeld ben Haha!

Ik rij er mee en zet ze weer keurig terug in de kantine, waar ze iig niet vochtig staan.

Eens in de zoveel tijd (hangt af van de tijd die ik heb) behandel ik ze met speciaal zeep met spons. Afdrogen en invetten met van dat spul. Werkt perfect.
Ik zou er iig geen stallen mee mesten of paarden mee wassen. Dat is funest voor je leer.
Gewoon rijden, niet in een vochtige ruimte zetten en 1x in de 2 weken poetsen.

Ik ken iemand die ze elke dag poets nadat ze heeft gereden. Dat gaat me tever!

Solvej

Berichten: 7802
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-04 20:36

Na gebruik afsponsen (zodat iig alle modder, zweet eraf is etc.) met een zachte, vochtige spons. Afdrogen met een zachte doek. Schoenpoets in de fik zetten, met een nat watje invetten en op laten drogen. Daarna met een zachte borstel naborstelen en ze glimmen als nieuw.

Heb je ze al?

Dimple

Berichten: 7439
Geregistreerd: 23-10-01
Woonplaats: @home in de polder

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-04 20:41

Okkie1 schreef:
Schoenpoets in de fik zetten,?


Verward Deze snap ik niet Bloos Of ligt dat aan mij? Leg eens uit als je wilt *LOL*

stalleke

Berichten: 5970
Geregistreerd: 26-11-03
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-04 20:43

haha gewoon zo'n potje schoenpoets kopen en dat even laten branden
zo moet het
maar mij lukt het niet om het in de fik te zette, ik kan aansteker erboven houden maar de schoenpoets blijft niet branden weet jij hoe dat komt okkie?

Carlaa

Berichten: 2867
Geregistreerd: 25-03-03
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-04 20:47

Okkie1 schreef:
Heb je ze al?


Ja, sinds vanmiddag. Divoza zei: levertijd 8 tot 10 weken. De ruitersportzaak hier in de buurt heeft gelijk de bestelling doorgegeven, Petrie had ze op voorraad nog (had godzijdank een standaardmaat) en ik heb ze al. 5 dagen in totaal... Dat noem ik nog eens service, heb ze dan ook goed bedankt! Haha!

mdmoiselle

Berichten: 847
Geregistreerd: 04-12-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-04 21:51

Mag ik vragen welke ruitersportzaak dat was? Haha!

miesie

Berichten: 7408
Geregistreerd: 28-04-01
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-04 22:03

Ik doe als ik gereden heb, ze behandelen met de cleaner en wax van petrie!
Ik kreeg bij mijn laarzen een uitgebreide gebruiksaanwijzing, dat was wel fijn!
In die gebruiksaanwijzing raden ze je aan om sokken met badstof voet aan te doen, want die vangen dan het zweet op en dan komt het niet in je zool.

felicity

Berichten: 11279
Geregistreerd: 13-06-03
Woonplaats: oudenbosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-04 22:27

Wil binnenkort ook Leren rijlaarzen gaan kopen. Maar ze moeten echt tegen een stootje kunnen. Ik heb geen zin om bij elke stal die ik moet mesten mijn schoenen aan te trekken. Welke laarzen zouden jullie mij aanraden. Die dan ook nog een redelijk prijs hebben. En zit er veel verschil tussen een gewoon standaard laars en een met een dressuurboog merk je dat als je ze aan hebt of is het alleen het zicht. En zit een laars met een dressuurboog nou lekkerder.

Jullie kunnen wel merken dat ik absoluut geen verstand van leren laarzen heb.

patos

Berichten: 4502
Geregistreerd: 23-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-04 22:50

Citaat:
Schoenpoets in de fik zetten,?


Deze snap ik niet Of ligt dat aan mij? Leg eens uit als je wilt
_________________


Ik denk dat ze de lederpoets van kiwi bedoelt, dat zit in een blikje. Dat steek je even aan met een lucifer oid, en na een paar seconden blaas je het weer uit. De poets is dan vloeibaar geworden, dit wrijf je op je laarzen en je laat het even intrekken. Daarna uitwrijven met een oude panty --> glimmende en beschermde laarzen

INkie

Berichten: 4651
Geregistreerd: 05-05-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-04 23:24

laarzen kunnen heus wel tegen een stootje... Ik kan er gewoon mee in t water/modder enz, maar daarna maak ik ze wel helemaal schoon met die speciale spullen van petrie Haha!

lonnie

Berichten: 7845
Geregistreerd: 06-10-03
Woonplaats: Moergestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-04 23:34

patos schreef:
Citaat:
Schoenpoets in de fik zetten,?


Deze snap ik niet Of ligt dat aan mij? Leg eens uit als je wilt
_________________


Ik denk dat ze de lederpoets van kiwi bedoelt, dat zit in een blikje. Dat steek je even aan met een lucifer oid, en na een paar seconden blaas je het weer uit. De poets is dan vloeibaar geworden, dit wrijf je op je laarzen en je laat het even intrekken. Daarna uitwrijven met een oude panty --> glimmende en beschermde laarzen



dat is inderdaad kiwi schoenpoets, gebruik ik ook, je laarzen glimmen daarna weer super!

PolitieTed

Berichten: 847
Geregistreerd: 13-11-03
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-04 23:37

Tips:
- Niet je laarzen afspuiten ofzo, water is slecht voor leer, een vochtige doek kan wel.
- In tegenstelling tot wat veel mensen denken, is ledervet (van je harnachement) erg slecht voor je laarzen.
- De ammoniak die in een stal ligt is ook slecht voor je laarzen (dus beter niet ermee uitmesten)
- Verder af en toe schoonmaken met zeep/ die cleaner en insmeren met een beschermwax.

Die schoenpoets is inderdaad van kiwi.

Op zich kunnen je laarzen ook wel tegen een stootje, maar hoe zuiniger je erop bent, hoe langer je ermee zult doen...

mdmoiselle

Berichten: 847
Geregistreerd: 04-12-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-04 23:38

Ik had laatst bijna me huis in de fik staan toen ik dat probeerde. Bloos! Haha!

Bayja

Berichten: 4268
Geregistreerd: 07-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-04 23:58

Hee! Tof dat je ze al hebt! En nu maar trappen lopen! Ik gebruik van die poets van zo'n vrouw die op een beurs je schoenen gaat poetsen, om ze te laten glimmen. Om ze te poetsen heb ik van dat zwarte vet die ik op de markt koop, zo'n stand met allemaal legerspullen. Die staat ook wel in Emmen. Dat is echt superspul alleen ik ben de naam vergeten! Zoek ik nog ff op! Maar ik ga die tip van dat schoensmeer in de fik te zetten ook proberen, lijkt me ideaal!

Nog een tip van flip:
Om het leer achter de knieholtes soepeler te krijgen kun je bij de schoenmaker spray kopen waar het leer heel soepel van wordt. Doet het niet zo zeer meer! Is echt een aanrader! Maarreh... ben de naam vergeten, zoeken we even op! Je hoort het nog!

Carlaa

Berichten: 2867
Geregistreerd: 25-03-03
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-04 01:50

Alvast allemaal heel erg bedankt voor de tips! Ik ga morgen de hond er maar eens mee uitlaten. Rijden gaat moeilijk worden, want ik kom er nooit op zo.... Haha!

Carlaa

Berichten: 2867
Geregistreerd: 25-03-03
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-04 01:54

mdmoiselle schreef:
Mag ik vragen welke ruitersportzaak dat was? Haha!


Tuurlijk mag jij dat vragen... Het was de Omnimex in Nieuw Amsterdam...
Ze zijn me zeer goed van dienst geweest... OK dan!