[LO] pony rent er steeds vandoor

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Monster

Berichten: 9515
Geregistreerd: 04-01-04

[LO] pony rent er steeds vandoor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-04 21:49

hoi.
Asjoe staat op ene groot land, waar ze zo alle kanten kan oprennen.
Als ik der longeer, dan loopt ze dus eert gewoon rondjes om me heen, maar dan opeens, rent ze keihard weg. zodat ik achter der aan moet rennen, dna heb ik nog de longeer lijn vast, maar dan rent ze zo hard weg, dat ik der los moet laten.Als ik het met hoofdstel doe, en mijn logeer lijn aan 1 kant van het bit maakt, dan doet ze het niej!
anders wel, dna is ze sterker ofzo.
Ik longeer eerst altijd met halster, omdat ik het eerst aldoor wil aankijken, en omdat ik geen zweepen heb( ) die ik wel nodig heb bij asjoe. -moet ze nog steeds ffe kopen- maare, wie weet wat ik moet doen??
als ik der gewoon een beetje men* als het ware, dan doe ze niet zo raar.
(zie*: achter der aan lopen, en dan beetje sturen met longe lijn)

doegg

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-04 21:59

ik heb precies hetzelfde probleem!!! Tips!!..

Olgaatje

Berichten: 158
Geregistreerd: 27-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-04 20:43

Het is belangrijk dat je pony zijn aandacht volledig op jou gericht heeft. Dit kan je doen door variatie in het werk aan te brengen. Veel overgangen bijvoorbeeld.

Bojangles

Berichten: 13704
Geregistreerd: 23-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-04 23:44

Kun je niet een stukje van de weide afzetten zodat de ruimte wat kleiner is, dan heeft de pony ook wat meer houvast. Ga verder eens goed op zijn lichaamstaal letten en probeer daarop in te spelen. Als jij schuinvoor hem staat, dan zal hij dus van je wegkeren. Ga schuinachter het paard staan en duw hem als het ware de richting van de volte op. Probeer dus echt duidelijk te maken welke richting ze op moet. Verder je longeerlijn niet te lang laten worden, en goed opletten wanneer zij ineens rechtdoor wil gaan, vaak kun je het zien aan de lichaamshouding van het paard, denk bijv aan het draaien van de ogen. Probeer dit dan voor te zijn. En het allebelangrijkste is belonen wanneer het goed gaat! Na een aantal goed rondjes laat je de pony naar je toekomen en bevestig bijvoorbeeld met een aai over het hoofd of de hals dat je pony het supergoed heeft gedaan. Zo houdt je ook nog eens de aandacht van de pony erbij.

Ik zou wel een zweep aanschaffen, hier kan je hem beter mee opsluiten als je daar moeite mee hebt. Je kunt ook het uiteinde van de longe gebruiken om op te drijven, maar een zweep zorgt net iets meer voor verlenging van jouw arm om te kunnen drijven.

Saskia9
Berichten: 12295
Geregistreerd: 18-09-03
Woonplaats: Sprang Capelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-04 19:28

ik ben net ook begonnen emt me shet te longeren..ze kende het helemaal niet..ze wilde in het begin ook wel eens rechtdoorlopen in plaats van op een rondje..ik longeer wel met zweep maar daar reageerd ze niet veel op..ik weet niet wat ik gedaan heb,maar ze loopt nu al na 4 keer gelongeerd te hebben entjes op een rondje !!

casanova

Berichten: 10939
Geregistreerd: 04-11-03
Woonplaats: maassluis

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-04 23:12

je moet een stukje van de wei echt afzetten met autobanden,palen,pallets enz.

een vierkant dus,de zweep is ook belangrijk(maar een lange boomtak is hetzelfde).

Novelle
Berichten: 999
Geregistreerd: 19-02-02
Woonplaats: Harderwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-04 23:37

wat ik zou doen is een stukje afzetten van de wei met rood wit lint of zo, en dan overgangen laten lopen, veel.
hij moet leren om de aandacht bij jou te houden,
probeer ook de longeerlijn elke keer op gelijke druk te hebben.
En.. als je met hoofdstel longeerd, en je longeerlijn aan 1 kant vastmaakt, kun je het beter door de binnen bitring doen en dan over het hoofd naar de buitenbitring.
als je het aan 1 kant vastmaakt kun je het bit door zijn mond heentrekken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-04 23:40

of een longeerbitstukje aan het bit vast maken! En wat ik doe ik longeer Lucky (nouja probeer het!) aan het halster en ik hou hem tegewoordig door het bitstukje aan het halster vast te maken!! Het helpt want ik hou hem nou als hij weg wil rennen