Hoe houd ik mijn langharige pers klitvrij?

Moderators: Dani, ynskek, Ladybird, Hanmar, xingridx, Mjetterd, Polly, Giolli

 
 
Kimmes

Berichten: 12818
Geregistreerd: 08-01-03
Woonplaats: Zoetermeer

Hoe houd ik mijn langharige pers klitvrij?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-01-04 20:53

Ik heb altijd gewone huis-,tuin- en keukenkatten gehad van het zuivere ras vuilnis Knipoog
Sinds een jaar heb ik een langharige pers erbij.Ik kam haar zeer geregeld,maar misschien toch niet vaak genoeg?!
In haar ondervacht krijgt ze allemaal klitten,die er zeer moeilijk uit gaan.Als ik gewoon kam,gaat de kam er gewoon overheen.Ik moet die klitten echt opzoeken en dan heen en weer kammen en dan gaat hij er uiteindelijk wel uit.
Is er een makkelijke manier om ze eruit te krijgen en/of is er een manier om haar zo goed als klitvrij te houden?
Moet ze ook in bad?


verootjoo
Berichten: 35605
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-04 20:55

geen idee, misschien equistar?

[o]

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-04 20:58

Zover ik weer is het niet meer als normaal om elke dag een Pers te moeten kammen om het vilten van de ondervacht te voorkomen.
In bad zou ik niet doen, omdat het met zo'n vacht uren duurt eer ze droog is. Ik heb geen ervaring met Persen, maar dit is altijd wat ik hoor en wat me logisch lijkt.

Kimmes

Berichten: 12818
Geregistreerd: 08-01-03
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-01-04 21:04

Ik kam haar ook zo goed als iedere dag,maar ineens (?) zit ze vol met klitten.En dat snap ik dan dus niet.

Sylvia

Berichten: 28818
Geregistreerd: 22-07-03
Woonplaats: Posterholt

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-04 21:04

Een langharige Pers moet iedere dag gekamd worden. Niet oppervlakkig, maar grondig. Dus ook de klitjes op de huid. Exotics eigenlijk ook, de huid vervilt nl net zo snel als bij langharige Perzen!

Niet met equishine oid aan de gang gaan, het beste is echt gewoon kammen.

In bad doen heeft qua klitten geen nut, je ontklit het haar dan nl niet, maar ontvet de huid alleen, en wast het haar. Vanwege dat ontvetten is (veel) wassen ook absoluut niet aan te raden. Plus dat een kat die nooit in bad gaat er wel eens heel slecht tegen kan.

Onze Pers gaat alleen 2 dagen voor shows in bad. We hebben speciale shampoo voor langharige katten, tevens ontklitter, ook speciale (niet zoals de Equeshine, maar puur voor na het drogen, vacht blijft dus niet klitvrij). Uit bad wordt ze eerst helemaal drooggefont (de antiklit werkt tevens als bescherming tijdens het fohnen). De onze is het gewoon, maar een kat die het niet gewend is hoeft maar vochtig te zijn om flink ziek te worden...
Laatst bijgewerkt door Sylvia op 09-01-04 21:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Spoiler:
Hier moet een nieuw onderschrift komen.

lies

Berichten: 9616
Geregistreerd: 09-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-04 21:05

Ik heb een Noorse Boskat die absoluut niet gekamd wil worden. Ik laat hem ieder half jaar platspuiten en kam hem dan helemaal uit. Soms scheer ik em, als er echt niets meer van te maken valt. Geen kijk, maar wel effectief.

זכור

Morrie

Berichten: 22299
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-04 21:06

ik heb een Turkse Van van bijna 2 jaar oud, die heeft nooit klitten gehad, maar sinds gisteren heeft ie ze ook Verward

Als ik die moet gaan kammen, moet ik eerst mijn EHBO-kit aanvullen Clown

Kimmes

Berichten: 12818
Geregistreerd: 08-01-03
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-01-04 21:11

Maar wat is nou precies een goede manier om die klitten eruit te krijgen?
Ik haal er elke dag hele bergen haar uit met kammen.

lies

Berichten: 9616
Geregistreerd: 09-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-04 21:22

Echte klitten moet je er niet met alleen kammen uithalen, dat zou enorm zeer doen. Je kan de schaar verticaal in de klitten zetten, een paar keer knippen en dan weer proberen te kammen. Als het nog niet lukt, dan nogmaals met de schaar erin. Ik zou er niet aan gaan trekken, dat doet echt zeer.

זכור

lies

Berichten: 9616
Geregistreerd: 09-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-04 21:23

oja, van onder (huid) naar boven toe knippen, om te voorkomen dat je in de huid knipt.

זכור

Machie

Berichten: 15956
Geregistreerd: 11-09-02
Woonplaats: bij de berg

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-04 21:26

wij hebben een halve pers. Maar die kan je onmogelijk bostelen. Ze maakt je echt helemaal kapot. Wij halen af en toe een tonduser over haar heen, om de ergste klitten snel weg te krijgen!
Dit is voor haar en ons de beste manier. Ok, ze ziet er n paar dagen niet super uit, maar daar kunnen we allemaal goed mee leven Lachen

Sylvia

Berichten: 28818
Geregistreerd: 22-07-03
Woonplaats: Posterholt

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-04 21:27

lis schreef:
Echte klitten moet je er niet met alleen kammen uithalen, dat zou enorm zeer doen. Je kan de schaar verticaal in de klitten zetten, een paar keer knippen en dan weer proberen te kammen. Als het nog niet lukt, dan nogmaals met de schaar erin. Ik zou er niet aan gaan trekken, dat doet echt zeer.


Heb je toevallig een langharige Pers? Of nog beter: heb je ooit een langharige Pers gezien waar ze de vacht met knippen bijgewerkt hebben? Als er iets lelijk is...

De klitten op de huid haal je er op dezelfde manier uit als dat je een paardenstaart ontpluist: heel voorzichtig met het kammertje "uitpluizen", gewoon stukje voor stukje. Hoef je echt niet voor te trekken hoor...

Spoiler:
Hier moet een nieuw onderschrift komen.

happyhorse

Berichten: 4383
Geregistreerd: 27-12-02
Woonplaats: Gastel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-04 21:29

spray in sprayen waar de klitten makkelijker van uit gaan. weet ff zo gauw niet meer hoe het heet. maar je hebt het voor paarden de manene en staart zit in een oranje fles. misschien kan je dat gebruike?

http://mderooij-fotografie.nl/
https://www.facebook.com/mderooijfotografie

Kimmes

Berichten: 12818
Geregistreerd: 08-01-03
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-01-04 21:33

Ik ga toch de kniptruc even proberen.Als ik eerst het bovenhaar goed ''open'' doe,valt naar mijn idee het knipeffect wel mee.

Kimmes

Berichten: 12818
Geregistreerd: 08-01-03
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-01-04 21:35

happyhorse schreef:
spray in sprayen waar de klitten makkelijker van uit gaan. weet ff zo gauw niet meer hoe het heet. maar je hebt het voor paarden de manene en staart zit in een oranje fles. misschien kan je dat gebruike?

Dit werkt alleen voor de bovenvacht.Het gaat juist om de ondervacht Knipoog

lies

Berichten: 9616
Geregistreerd: 09-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-04 21:36

Pervinco"]
[quote="lis schreef:
Echte klitten moet je er niet met alleen kammen uithalen, dat zou enorm zeer doen. Je kan de schaar verticaal in de klitten zetten, een paar keer knippen en dan weer proberen te kammen. Als het nog niet lukt, dan nogmaals met de schaar erin. Ik zou er niet aan gaan trekken, dat doet echt zeer.


Heb je toevallig een langharige Pers? Of nog beter: heb je ooit een langharige Pers gezien waar ze de vacht met knippen bijgewerkt hebben? Als er iets lelijk is...
[/quote]

Dus?? Moeten ze pijn lijden omdat het niet mooi is Verward

Nee, ik heb geen pers, zoals ik ergens al schreef heb ik een Noorse Boskat (die hebben ook lang haar). En zoals ik al schreef valt daar niets aan te kammen, dus krijgt ie eens in het half jaar een roesje zodat ik hem kan kammen of desnoods scheren. Lelijk? Ja, hartstikke lelijk, maar toch fijner dan in bad, gefohnd worden en mee naar een show Lips are sealed

זכור

Morrie

Berichten: 22299
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-04 21:39

die kniptruc deed ik ook bij klitten bij de oren van de Leonbergers (grote langharige honden die goed stil konden zitten), maar ik vond het altijd doodeng, zou het met een kat niet durven

Machie, mag ik je tondeuse ff lenen Verward

Cars

Berichten: 1929
Geregistreerd: 29-12-02
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-04 21:48

Ik heb 2 langharige poezebeesten....
De zwarte(Babs) loopt altijd buiten,slaapt in het stro en loopt bloedmooi pluizig klitvrij te zijn....
Bibi(moeder van babs) is nu 14 en is eigenlijk altijd binnen(slaapt een kleine 20 uur per dag Haha! )....
Haar heb ik dus gister geknipt,het was een en al klit en de haren zijn zo lang dat ze zowat stikt al ze zich wast..het ziet er nu niet uit(is ook zwaar beledigd onder bed gekropen toen ik haar uitlachte Bloos )...
Ik kan Bibi wassen(deed ik vroeger maar nu nooit meer) ,knippen en kammen maar ineens was het weer een grote klittebol ....en ja, dan knip ik gewoon de klitten eruit ....dan maar een ragebol......

Sylvia

Berichten: 28818
Geregistreerd: 22-07-03
Woonplaats: Posterholt

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-04 21:54

lis schreef:
Dus?? Moeten ze pijn lijden omdat het niet mooi is Verward

(...)En zoals ik al schreef valt daar niets aan te kammen, dus krijgt ie eens in het half jaar een roesje zodat ik hem kan kammen of desnoods scheren. Lelijk? Ja, hartstikke lelijk, maar toch fijner dan in bad, gefohnd worden en mee naar een show Lips are sealed


Als je voorzichtig kamt, en het bijhoudt, is er niets pijnlijks aan. Kwestie van een kat aanleren dat kammen normaal is... Een paard moet toch ook blijven staan met borstelen? Ik denk dat onze Pers toch liever eens in de 4 maanden in bad en eens in de 2 maanden naar een show gaat dan dat ze eens in het half jaar geschoren wordt. Stel je eens voor..: Dikke, warme vacht, en dan gaat er een tondeuse overheen... Weg warmte. Die beesten zitten dan wel gewoon binnen, maar er zijn er genoeg die niet tegen die "kou" kunnen en flink ziek worden (geldt overigens ook voor het bad).

Spoiler:
Hier moet een nieuw onderschrift komen.

Machie

Berichten: 15956
Geregistreerd: 11-09-02
Woonplaats: bij de berg

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-04 22:05

knippen doen wij ook niet bij onze kat, das 1 keer fout gegaan...
Onze kat loopt geen shows, maar wel in elk weer buiten.
en dan heeft ze dr buik+kont ook nog krulletjes vacht (waar alles in blijft hangen!!!), dus op een andere manier dan met tondese wil echt niet!

Nerwen

Berichten: 16039
Geregistreerd: 02-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-04 22:24

Wij hebben gelukkig korthare katten... Je moet ze indd iedere dag grondig kammen. Als ik jouw was zou ik hem gewoon helemaal scheren. Geen gezicht, maar het groeit wel weer aan..

Sylvia

Berichten: 28818
Geregistreerd: 22-07-03
Woonplaats: Posterholt

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-04 22:28

Amethyst schreef:
Als ik jouw was zou ik hem gewoon helemaal scheren. Geen gezicht, maar het groeit wel weer aan..


Als het echt zo erg is wel ja. Maar laat het dan wel doen door iemand die dat ook kan... En bijhouden erna!

Spoiler:
Hier moet een nieuw onderschrift komen.

Kimmes

Berichten: 12818
Geregistreerd: 08-01-03
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-01-04 22:30

Ik houd het bij!!! Op de een of andere manier zit ze ineens vol met klitten?!

SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-04 22:30

jullie weten dat dit topic zeer dubbelzinnig opgevat kan worden?

Amor Vincit Omnia


Sylvia

Berichten: 28818
Geregistreerd: 22-07-03
Woonplaats: Posterholt

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-04 22:37

SuperPepeijn schreef:
jullie weten dat dit topic zeer dubbelzinnig opgevat kan worden?


Ja, daar ben ik me vanaf het begin al volledig van bewust Haha! Bloos!

Spoiler:
Hier moet een nieuw onderschrift komen.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Fayyah19, GoogleAdsense, Mo_86, puntje en 19 bezoekers