Ontwormen op een pensionstal, hoe doe je dat?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Coby
Moderator Informatief
May the horse be with you!
The one and only

Berichten: 15449
Geregistreerd: 01-07-03
Woonplaats: Jubbega

Ontwormen op een pensionstal, hoe doe je dat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-04 22:03

Ik sta op een ´pensionstal´samen met nog drie andere paarden. De paarden staan de hele dag op het land, en twee daarvan inclusief die van mij gaan ´s nachts op stal.
De paarden worden daar in principe twee keer per jaar ontwormt.
Ik wil mijn paard wat vaker gaan ontwormen omdat ze vaak last heeft van slappe mest. Heeft het nu wel zin om mijn paard 1 keer per 8 weken te ontwormen terwijl de andere paarden niet ontwormt worden?

mickydo

Berichten: 3881
Geregistreerd: 20-09-03
Woonplaats: Zaanstad

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-04 22:49

2 keer per jaar is wel erg weinig !!

Coby
Moderator Informatief
May the horse be with you!
The one and only

Berichten: 15449
Geregistreerd: 01-07-03
Woonplaats: Jubbega

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-04 22:57

Ik ontworm haar nu al regelmatig, maar vraag me af of dit nu wel zin heeft als de paarden niet vaak ontwormd worden.

Sabiy

Berichten: 740
Geregistreerd: 05-10-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-04 23:07

Natuurlijk heeft dat zin ! Als de paarden weinig ontwormd worden, is de kans op wormbesmetting dus redelijk aanwezig. Hoe beter jij je paard ontwormt, hoe beter zij beschermd is. Zeker paarden die op het land staan, moeten heel regelmatig ontwormd worden. Wat de rest doet, moeten ze zelf maar weten, maar zorg jij maar lekker voor je eigen paardje hoor !

flicka

Berichten: 5575
Geregistreerd: 17-08-02
Woonplaats: Brabantse land

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-04 23:17

Ik ontworm mijn paard iedere 3 maanden, let erop dat je iedere keer een ander merk neemt anders helpt de kuur niet meer!

Nicole85

Berichten: 6697
Geregistreerd: 20-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-04 23:25

Sta ook op pensionstal. Ik ontworm mijn paard gewoon om de 7/8 weken... Wat de rest doet: daar heb ik sch''t aan! Moet jij ook hebben. Het helpt wel als jij je paard op tijd ontwormt, hoor!

KozieZ

Berichten: 7756
Geregistreerd: 11-02-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-04 01:33

Soxje schreef:
Ik ontworm mijn paard iedere 3 maanden, let erop dat je iedere keer een ander merk neemt anders helpt de kuur niet meer!


Persoonlijk heb ik hier nog nooit van gehoord en ik heb toch bij meerdere stallen gereden... Weet je dit heel zeker?

esther82

Berichten: 2160
Geregistreerd: 02-06-03
Woonplaats: Bennebroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-04 07:51

Bij ons op stal krijgen ze ook om de drie maanden. Maar dat van steeds die andere merken weet ik ook niet. Heeft iemand hier uitleg over? Bij ons kijgen ze standaard hetzelfde, en er hebben zich nog nooit problemen voorgedaan. Het lijkt me juist dat steeds andere merken heel verwarrend werkt. Kan me ook niet voorstellen, dat zoveel afwisseling helmaal goed is voor je paard.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-04 10:52

Bij ons op stal worden alle paarden tegelijkertijd ontwormd volgens een schema dat door de dierenarts is opgesteld. Eigenlijk is dit ook de enige manier om het echt goed te doen.

Siempie

Berichten: 30293
Geregistreerd: 18-01-02
Woonplaats: Beverwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-04 11:33

Het wisselen van een merk is onzin, het gaat om het feit dat je wisselt van werkzame stof. Dit zorgt er voor dat de wormen geen resitentie opbouwen tegen de stof. En dan nog is het het beste om ieder jaar van
werkzame stof te wisselen ipv van iedere kuur die je geeft.

Zoek anders even op Medisch, daar staat het vaak genoeg uitgelegd.

Coby
Moderator Informatief
May the horse be with you!
The one and only

Berichten: 15449
Geregistreerd: 01-07-03
Woonplaats: Jubbega

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-04 12:00

Ik had deze vraag gesteld omdat ik me toch af vroeg hoe dat nou zit. Mijn paard heeft als ik haar 1 keer in de 8 weken ontworm geen wormen in zich. Maar neemt de wormen die de andere paarden bij zich dragen toch op als ze in het land staat.
Zorgt zo´n wormenspuit er dan wel voor dat die wormen gedurende 8 weken ook vernietigd worden in het lijf?

teriema

Berichten: 2119
Geregistreerd: 09-11-03
Woonplaats: net buiten Den Haag in het Westland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-04 12:06

Bij ons op stal ontwormen ze met eqvalan maar zelf geef ik af en toe nog een equimax

Coby
Moderator Informatief
May the horse be with you!
The one and only

Berichten: 15449
Geregistreerd: 01-07-03
Woonplaats: Jubbega

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-04 12:10

Ik ontworm zelf ook met Eqvalan, ik wissel zelf nooit van werkzame stoffen omdat in Eqvalan volgens mij alles zit. Volgens mij kunnen wormen resistent worden als je geregeld een te lage dosis geeft.

IlsjePilsje

Berichten: 2043
Geregistreerd: 01-09-02
Woonplaats: Boskoop

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-04 13:52

het beste is toch om de paarden allemaal op hetzelfde schema te zetten. Het is wel waar dat je eigenlijk voor niets bezig bent als jij je paard netjes om de 8 weken ontwormd en de rest doet dit maar 2 keer per jaar. Tenzij jouw paard niet in kontakt komt met de andere paarden en hun mest....dan heeft het wel zin om zelf regelmatiger te gaan ontwormen.

Bij ons op stal ontwormen wij alle paarden tegelijkertijd en netjes om de 8 weken. Onze paarden staan dan wel niet allemaal op hetzelfde weiland, maar zomers wordt de mest wel uitgereden op het land.

ingvdh

Berichten: 6370
Geregistreerd: 28-09-02
Woonplaats: uitgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-04 17:24

Bij ons op stal ontwormden we ieder voor zich, maar sinds 2 jaar doen we het allemaal gelijk met Equest. Als ieder voor zich ontwormt heeft het veel minder zin dan als iedereen gelijk volgens schema ontwormt. Onze stalhouder is in deze voorgelicht door de DA.

Persoonlijk vind ik het een goed iets, zo kan je het nooit vergeten en weet je zeker dat elk paard ook schoon is. Als er een nieuw paard op stal komt moet deze ook verplicht ontwormt worden.

Mickey

Berichten: 34755
Geregistreerd: 25-02-01
Woonplaats: Daar waar mijn huis woont

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-04 17:38

Bij ons op stal worden ze ook allemaal tegelijk voorzien van een Equest wormkuur. De staleigenaresse doet dat om de zoveel weken.
Het enige wat wij doen is zorgen dat we de kuren betalen Haha!

Coby
Moderator Informatief
May the horse be with you!
The one and only

Berichten: 15449
Geregistreerd: 01-07-03
Woonplaats: Jubbega

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-04 18:36

De reden dat er op mijn pensionstal niet vaak ontwormd wordt is de volgende. De eigenaresse volgt de opleiding alternatieve geneeswijzen in Meppel en vind dat al die wormenkuren kunnen zorgen voor een verstoorde darmflora. Op zich een juiste keuze voor haar, zij heeft haar opvattingen maar ik heb de mijne...
De eigenaresse van de andere twee paarden volgt het oordeel van de staleigenaar en ik sta dus alleen in mijn mening.

De paarden staan allemaal op hetzelfde weiland en inderdaad mijn ´angst´is dan ook dat het weinig zin heeft om te ontwormen als de andere paarden niet ontwormt worden.
Zorgt zo´n wormenkuur ervoor dat het paard 8 weken beschermd wordt tegen worden? Ook tegen de wormen van de andere paarden?
Dat is eigenlijk mijn beknopte vraag na een hoop omzwervingen van mijn kant..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-04 19:15

Coby schreef:
De reden dat er op mijn pensionstal niet vaak ontwormd wordt is de volgende. De eigenaresse volgt de opleiding alternatieve geneeswijzen in Meppel en vind dat al die wormenkuren kunnen zorgen voor een verstoorde darmflora. Op zich een juiste keuze voor haar, zij heeft haar opvattingen maar ik heb de mijne...


Beter een licht verstoorde darmflora, dan een door wormen opgevreten paard zou ik zeggen. Wormen lijken me in ieder geval een heel stuk schadelijker voor de darmflora dan geregeld een wormenkuur...

Ik geloof echt in alternatieve geneeswijzen, maar hier kan ik niet bij...

In de natuur worden paarden idd niet ontwormd, maar daar blijven ze ook nooit op 1 plek en is hun leefgebied vele malen uitgebreider. Niet te vergelijken met de moderne paardenhouderij, waarbij regelmatig ontwormen noodzaak is.

ikke

Berichten: 37539
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-04 19:40

Coby schreef:
De reden dat er op mijn pensionstal niet vaak ontwormd wordt is de volgende. De eigenaresse volgt de opleiding alternatieve geneeswijzen in Meppel en vind dat al die wormenkuren kunnen zorgen voor een verstoorde darmflora.
De paarden staan allemaal op hetzelfde weiland en inderdaad mijn ´angst´is dan ook dat het weinig zin heeft om te ontwormen als de andere paarden niet ontwormt worden.
Zorgt zo´n wormenkuur ervoor dat het paard 8 weken beschermd wordt tegen worden? Ook tegen de wormen van de andere paarden?
Dat is eigenlijk mijn beknopte vraag na een hoop omzwervingen van mijn kant..

Hier heb je dus te maken met een aantal verschillende zaken. Je kunt kiezen voor minder vaak ontwormen als je de weide goed schoonhoudt, dus dagelijks alle stront eruit en ook de stallen goed uitmest. Verder mag de mest nooit terugkomen op de eigen weide.
Daarbij moet je er rekening mee houden dat het ene paard gevoeliger is op wormen dan het andere en dat het ene paard eerder z'n darmflora laat verstoren dan het andere. Allemaal dingen om in de gaten te houden, dus.
Als jouw paard niet wormgevoelig is kun je ervoor kiezen om een keer of vier per jaar te ontwormen, mits het weidebeheer dus goed is. Als je om de acht weken ontwormt zul je niet gauw een gevaarlijke wormbesmetting hebben, dus de wormen die je paard oploopt dankzij de andere paarden werk je gewoon elke acht weken weg.
Je kunt ook een keer mestonderzoek (laten) doen als je twijfelt.

Coby
Moderator Informatief
May the horse be with you!
The one and only

Berichten: 15449
Geregistreerd: 01-07-03
Woonplaats: Jubbega

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-04 21:27

De paarden staan op dit moment met zijn vieren op 3,5 ha. land, veel heel veel land. In de zomermaanden wordt het land opgedeeld in kleinere stukken en wordt de mest regelmatig verwijderd. In de wintermaanden wordt er geen mest verwijderd.
Ik heb toch maar besloten om mijn paard 1 keer per 8 weken te ontwormen, de wormen die dan aanwezig zijn in het paard worden dan in ieder geval na 8 weken weer ´vernietigd´.

Jantien

Berichten: 6469
Geregistreerd: 25-03-02
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-04 22:21

Even een paar zaken op een rijtje:

Een paard kan wormenlarven opnemen met het gras. Die larven zijn eerder door een (ander) paard uitgescheiden met de mest. Dan moet ook eerst nog de larve uit de mest op het gras komen voordat een ander paard het weer op kan eten.
Wanneer je de mest regelmatig (liefst iedere dag) van het land haalt, is de infectiedruk (het aantal larven op het land) een stuk lager en is de kans op opname door het paard ook veel minder.
Meestal gebeurd het verwijderen van de mest niet, of veel minder vaak. Vandaar dat de paarden dan ontwormt dienen te worden met een ontwormmiddel. Dit om inwendige schade te voorkomen.

Het ontwormen doe je het best met iedere keer hetzelfde middel (het beste eentje uit de groep ivermectinen/moxidectinen). Wanneer je iedere keer van werkzame stof wisselt bouw je juist resistentie op bij de worm.
Lees dus de verpakking van het middel, daar staat op welke stof erin zit.

Zoals Ikke ook al aangeeft kan je ook de mest laten onderzoeken om te bepalen of je paard last heeft van een worminfectie.