update seven!!

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nonnie
Berichten: 2066
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Delden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-01 14:25

Nou, Maarten ging vandaag mee naar de paardjes. Omdat ik zo'n problemen had met Seven(verlatingsangst), wilde hij niet weg van de kudde, en werd heel gestressed. Daar werd ik weer boos om, en de cirkel is rond. Vandaag ging Maarten het proberen. Eerst wou hij de wei niet uit, maar met wat hulp, en een paar aanmoedigingen ging hij toch maar. Toen moest hij door een megawaterplas }> < haha, en dat was eng!! Maarten heeft veel geoefend met halthouden,. op de heenweg ging dat heel erg goed Lovers We hebben een stukje langs de weg gelopen, en toen heb ik het een stukje geprobeerd, Ook heel mini stukje gedraafd, en hij was superbraaf Tong uitsteken Toen weer terug, maar hij werd weer wat drammerig, vooral oen er een auto aan kwam (mij is verteld dat ie verkeersmak is, maar dat is ie dus niet Frusty ). Maar dat ging ook allemaal goed, alleen het laatste stuk, toen had Maarten hem weer, werd Seven toch wat ongeduldig. Maar het is Maarten gelukt Haha! Met heel veel geduld heeft ie Seven toch laten halthouden }> En toen mocht ie weer terug naar zijn vriendjes Lovers Daar was hij wel blij mee Lovers

We heben ook nog een poging gedaan om hem een deken op te krijgen, maar dat vond hij heel erg eng, daar zullen we ook op gaan oefenen!

Ik weet dus dat het dus WEL kan, en heb ook weer mijn motivatie terug!!! Haha!

Jura

Berichten: 10793
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluwe en 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-01 14:31

Misschien een hele domme vraag...maar hoe kan een jaarling dan al verkeersmak zijn? Verward

Nonnie
Berichten: 2066
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Delden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-01 14:33

nou, indy was ook al verkeersmak toen ze 1 was Haha! En Seven zou dat ook zijn, maar helaas. Maakt niet uit, gaan we gewoon oefenen Haha!

Jura

Berichten: 10793
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluwe en 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-01 15:14

Ik snap het niet...hoe dan? Verkeersmak is als je met je paard door het verkeer kunt rijden, zonder dat hij bang is voor het verkeer. Met een 1 jarige kan je nog helemaal niet rijden dus ik vraag me af hoe hij dan verkeersmak kan zijn?

Als jij bedoelt dat hij niet meer opkijkt van auto's als hij in het weiland loopt, is dat niet verkeersmak hoor. Of hebben ze dan al over straat gewandeld tussen het verkeer door toen hij nog klein was?

Nonnie
Berichten: 2066
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Delden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-01 15:15

yep, gewoon over de straat, door het verkeer dus. Je hoeft er niet per se op te zitten om te verkeersmak te maken Verward

PUCK

Berichten: 2698
Geregistreerd: 15-01-01
Woonplaats: Betuwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-01 15:17

Van aan de hand wandelen worden ze ook verkeersmak hoor Haha!

Jura

Berichten: 10793
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluwe en 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-01 15:18

Toch zou ik niet met een veulen door het verkeer kan wandelen. Je hebt ze aan een halster want ik neem aan dat je een veulen/jaarling geen hoofdstel in doet, dus als ze in paniek raken heb je niet heel veel te zeggen.

Nonnie
Berichten: 2066
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Delden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-01 15:20

jawel hoor, want ze zijn nog klein Haha! Indy ben ik mee begonnen toen ze een half jaar was, nou dat kun je ze nog makkelijk aan. Seven heeft een controle-halster om, dus die is ook wel te hanteren.

Jura

Berichten: 10793
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluwe en 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-01 15:30

Ik denk dat mijn definitie van verkeersmak anders is dan. Ik vind dat je een paard pas verkeersmak mag noemen, als je onder het zadel de weg op kan zonder dat je paard in paniek raakt van trekkers, vrachtwagens, brommers, motors, auto's etc. Jur is behoorlijk verkeersmak.

Razinda is gewend aan trekkers, vrachtwagens, auto's etc die bij ons op het erf rijden op de boerderij. Maar de weg met haar op gaan zou ik in geen geval nu al doen, levensgevaarlijk. Daarvoor moet je paard eerst onder het zadel helemaal onder controle zijn en in de hand staan. Dan pas zou ik met haar een keer op de weg rijden, met een ervaren paard erbij. Het duurt dus nog wel een tijdje voor ze verkeersmak is. Ik wandel al wel kleine stukjes aan de hand op de weg, maar alleen als er geen auto's e.d. zijn.

Maar ja, dat is mijn mening over verkeersmak zijn dan he! Lachen

Jura

Berichten: 10793
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluwe en 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-01 15:32

Citaat:
Op 2001-11-09 14:20, schreef Nonnie:
jawel hoor, want ze zijn nog klein Haha! Indy ben ik mee begonnen toen ze een half jaar was, nou dat kun je ze nog makkelijk aan. Seven heeft een controle-halster om, dus die is ook wel te hanteren.



Vraag me trouwens af of jij weleens een veulen vast hebt gehouden dat ECHT totaal in paniek is. Hou jij dan maar eens een paar honderd kilo tegen aan een halstertje... Scheve mond\

Nonnie
Berichten: 2066
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Delden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-01 17:08

ja hoor maartje, en dat ging goed. Trouwens ik vroeg niet om commentaar.
Ik had Indy bijna willen verkopen omdat ik in een dip met ze zat, tja, dan wil ik niet zulke reacties!

Pink_Horizon

Berichten: 19828
Geregistreerd: 11-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-01 18:01

Citaat:
Op 2001-11-09 14:14, schreef Jura:
Ik snap het niet...hoe dan? Verkeersmak is als je met je paard door het verkeer kunt rijden, zonder dat hij bang is voor het verkeer. Met een 1 jarige kan je nog helemaal niet rijden dus ik vraag me af hoe hij dan verkeersmak kan zijn



je kunt er ook langslopen!! Haha! DUH! Sorry maar dat leek me vanzelfsprekend!
Pinky was ook op zijn eerste al verkeersmak! Lovers

PUCK

Berichten: 2698
Geregistreerd: 15-01-01
Woonplaats: Betuwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-01 18:03

vaak zijn paarden lastiger aan de hand dan dat je erop zit. dus als je aan de hand met gemak het verkeer door kunt, kun je zeker zeggen dat ze verkeersmak zijn ja.

Anneke
Berichten: 6668
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-01 18:42

Ik vind ook dat wanneer je paardje niet bang meer is voor verkeer, en je met hem langs de weg kan etc. dat je hem dan verkeersmak kan noemen.
Want hoe jonger ze t leren hoe beter.
Dan kun je later ook zonder problemen op hem langs de weg rijden, zonder dat hij t verkeer eng vind.

Ik vind t heel gaaf voor je Nonnie, dat je het vertrouwen weer terug hebt!
En heel stoer dat Seven al langs de weg gelopen heeft, en dat t zo goed ging. Ik denk ook dat t wel ff wat fijner voor jezelf is als er iemand meegaat met je, voel je je toch wat zekerder. Lachen
Veel succes en vooral plezier met 'm!

Manda

Berichten: 6545
Geregistreerd: 20-06-01
Woonplaats: Flevoland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-01 19:00

Gelukkig gaat het weer beter met seven !! Party!!

Mijn merrie was ook al verkeersmak als jaarling. Ik liep gewoon met haar tussen de auto's en trackers. En toen ik er eindelijk op ging was ze dus al verkeersmak en kon ik met zadel en hoofdstel tussen die dingen rijden.
En sommige jaarlingen zijn gewoon makelijker als andere, dat betekend niet dat alle jaarlingen hetzelfde zijn Frusty

Cowgirl

Berichten: 23739
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-01 19:02

Mijn fjord is ook al aardig verkeersmak.
Ik gebruik aardig omdat ik misschien nog niet alles ben tegen gekomen.
Maar met lans de weg wandelen ben ik al gelijk mee begonnen dat hij 4 maanden was. Hij kijkt niet om naar een auto , bus, vrachtwagen of trekken.
Het zullen misschien nog de skaters en de ligfietsen zijn en de echte onverwachtte dingen maar ja daar kan mijn haflinger waar ik dagelijks mee langs de weg rijd ook bang van zijn.
Ik zeg dat mijn fjord voor 99% verkeersmak is, hoe hij straks onder het zadel zal reageren zullen we zien. Ik neem in iedergeval een betrouwbaar paard mee de eerste paar keer.

vikki

Berichten: 14286
Geregistreerd: 21-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-01 19:26

Tsja Jura, ik moet toch even zeggen dat Escala ook aan de hand verkeersmak is gemaakt door als veulen al met haar te wandelen! Haha! Heeft de vorige eigenaar regelmatig gedaan tot hij mocht rijden en toen was het dus al helemaal geen probleem meer. Enne...zeker als je met andere ("ervaren", oudere...) paarden gaat die al verkeersmak zijn kan dat super gaan dus hoor. Ik ben het zeker ook van plan met mijn veulen. Lekker met mams er bij, als die het niet eng vindt zal het wellicht niet eng zijn...zal haar kindje hopelijk denken... Haha! Maar ik ben er absoluut voor om al met een veulen de weg op te gaan om hem/haar zo aan het verkeer te doen wennen!

akerna

Berichten: 3770
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: apeldoorn!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-01 20:39

ben het met de meesten eens.
jura ik loop ook al met quinto over de weg en kan ook zeggen dat ie aardig verkeersmak is. de boerderij waar quinto staat is een erg drukke weg waar ook veel vrachtverkeer rijdt en daar loopt quin ook rustig in de berm als er weer een langs komt jagen (en ze rijden vaak echt niet zo zachtjes bij ons, is soms echt eng) over de viaduct is ook niet eng, juist interessant waar die auto's ineens zijn.

tja en ik noem dat toch echt verkeersmak.

Yentl

Berichten: 12478
Geregistreerd: 14-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-01 20:56

leuk dat je toch wat vooruitgang erin ziet
ik zou zeggen; nonnie heefft het al druk zat met haar jaarlingen. ik denk niet dat ze op dit soort commentaar zit te wachten

Jura

Berichten: 10793
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluwe en 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-01 23:03

Maar vinden jullie het dan niet gevaarlijk om met zo'n jong dier (veulen) met een halstertje om, in het verkeer te lopen (dus met vrachtwagens, trekkers, auto's die niet afremmen) etc?

Ik ben zelf een keer met mijn paard op een auto gekomen en ik kan je verzekeren dat dat geen pretje is.

Nonnie
Berichten: 2066
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Delden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-01 23:21

nou jura, ik ga niet in het drukke verkeer, en daar kom ik niet eens bij in de buurt gelukkig. De stal is erg achteraf, en er komen wel auto's. maar niet zo vaak trekkers. En als er al eens eentje aankomt, heb je ruimte genoeg om bijvoorbeeld een weiland ff snel in te lopen. MIsschien heb ik het niet duidelijk uitgelegd, in dat geval: sorry! Haha!

Ineke2

Berichten: 33098
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-01 23:36

Nou Jura een vriendin en ik zijn met Shadow vanaf het begin dat wij hem verzorgden al met hem gaan wandelen door het verkeer. Halster om ieder aan een kant en 1tje met hengstenketting.

Nooit problemen gehad hoor, tja hij ging weleens rennen, maar even je stem verheffen en een rukje en hij was weer bij de les.

En nu is tie zowat bomproof, zowel aan de hand als onder het zadel.
Jong geleerd is oud gedaan...

vikki

Berichten: 14286
Geregistreerd: 21-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-01 23:56

Tsja Jura, je moet het natuurlijk wel "opbouwen" he...ik zou niet meteen langs de A2 gaan lopen ofzo Haha! , eerst wat rustige weggetjes of lekker wandelen op zondagochtend als er nog niet zo veel verkeer is...en ik heb geluk, er is een loonwerkersbedrijf naast de stal dus die vrachtwagens en trekkers (op de boerderij zelf) zijn ze zo aan gewend. Haha! Maar ik denk dus dat je een paard heel goed verkeersmak kan maken aan de hand zolang je alles maar geleidelijk doet.