Wat voor schaatsen??

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Juliaa
Berichten: 374
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Utrecht

Wat voor schaatsen??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-04 20:56

In het kader van sportief doen in het nieuwe jaar.. heb ik me opgegeven voor.. schaatsles/training. Ik ben alleen in het bezit van een paar kunstschaatsen uit de vorige eeuw en aangezien dat vast niet de bedoeling is.. moet ik even op jacht naar andere schaatsen/noren.. Heb er alleen de ballen verstand van! Zijn er hier ook schaatsende bokkers die mij kunnen vertellen wat ik het beste zou kunnen kopen en vooral waar?? Zou ik erg blij mee zijn! *LOL*

Zippo
Berichten: 1410
Geregistreerd: 30-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-04 20:58

Het ligt er wel aan wat voorn les je gaat nemen natuurlijk, je kan ook les hebben in sprongen en figuren enzo Tong uitsteken Dan kunstschaatsen, maargoed, ik heb zelf plastic noren, dat zijn zeg maar gewoon plastic schoenen op een noor, door dat leer klap ik heen, maargoed, ik schaats af en toe, en voor training moet je misschien hele andere hebben. Informeer anders even bij die club ofzo waar je gaat schaatsen, zij hebben er denk ik het meeste verstand van! Lachen

happyhorse

Berichten: 4383
Geregistreerd: 27-12-02
Woonplaats: Gastel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-04 21:01

Ligt er aan wat je wilt gaan doen. ik schaats gewoon soms me plezier dan neem ik gewoon ijshockeyschaatsen. want met die kunsteschaatsen pleur steeds op de grond.

LuvdaTossa

Berichten: 12894
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Midden vh land

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-04 21:04

Ik heb lage noren voor natuurijs. Vind het heerlijk, maar heb dit jaar (nog) niet kunnen schaatsen. Ben een echte Friezin Clown en wacht nog steeds op de 11stedentocht.....!!!

MSNertje

Berichten: 306
Geregistreerd: 29-04-03
Woonplaats: Twisk in een varkensstal ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-04 21:23

happyhorse schreef:
Ligt er aan wat je wilt gaan doen. ik schaats gewoon soms me plezier dan neem ik gewoon ijshockeyschaatsen. want met die kunsteschaatsen pleur steeds op de grond.


ik ook alleen mijnes zijn nu een beetje bot Blond

dell_1
Berichten: 1961
Geregistreerd: 17-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-04 21:25

Ik heb 10 jaar geschaatst! Kunstschaatsen wel te verstaan. Doe je kunstschaatsen of hardrijden! Das nogal een groot verschil Tong uitsteken

verootjoo
Berichten: 35641
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-04 21:34

volgens mij moet je in het begin op van die houten gevallen, moest mn zussie ook, en als je de techniek goed hebt, mag je op noren. Maar dat is alleen bij hardrijden.

Juliaa
Berichten: 374
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-04 21:38

Stephanie100 schreef:
Ik heb 10 jaar geschaatst! Kunstschaatsen wel te verstaan. Doe je kunstschaatsen of hardrijden! Das nogal een groot verschil Tong uitsteken

Hardrijden is de bedoeling! Haha!

germie

Berichten: 25934
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-04 22:25

Ga dan voor schaatsen van een A-merk, Viking of Raps of Maple. Evt. Nijdam, Ridero.
Ze zijn duurder in aanschaf, maar je hebt er ook meer aan. Klappers zou ik niet direct kopen, zeker ook omdat je de juiste techniek nog moet leren.
Schaatsen waarbij je schoen en ijzer los kunt maken zijn ideaal, dan kun je beginnen op lage noren en evt. later hoge potjes eronder zetten zodat je hoge noren hebt. Of skeelers, of een klapmechanisme.

Voor natuurijs vind ik de schaatsen van raps met skeelerschoen goed, geen koude voeten en een ijzer dat meer kan hebben dan van Viking schaatsen.
Maar van de vikingschaatsen vind ik het ijzer prettiger rijden op de kunstijsbaan, net of dit ijzer je meer gevoel geeft. Ik heb op zowel de Viking Marathon Mid (met klapuitmechanisme) gereden als de Viking special (en later met sprintbuizen, maar zonder klap). De Marathonschoenen vond ik prettiger zitten, en je kon het ijzer verwisselen.

Als je schaatsen koopt, regel dan het ronden van je ijzers bij de prijs in. Bij Viking moet dit nog gebeuren, Raps levert wel een ronding mee van de fabriek, maar dat is iets van 23 m. heb ik begrepen. Ik zou zelf voor 21 gaan op de kunstijsbaan.
Leer verder zelf slijpen, na zo'n 2-3 keer schaatsen even de gladde kant van de steen over je ijzers halen om bramen te verwijderen en te polijsten, en echt slijpen is in principe niet nodig, je hebt zo altijd scherpe schaatsen.

Nerwen

Berichten: 16039
Geregistreerd: 02-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-04 23:27

Hmmm... ben een Friezin, maar kan niet schaatsen... Bloos!
Ik zou lage noren doen, je zou ook best even in de schaatswinkel kunnen vragen.

Margon

Berichten: 19689
Geregistreerd: 05-05-03
Woonplaats: De Meern

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-04 23:31

Ik ga af en toe ook wel eens schaatsen!! IK heb Noren en Kunstschaatsen!

Juliaa
Berichten: 374
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-04 09:56

Dankjulliewel! (Germie!) Hier kan ik wel wat mee Lachen