paard hangt op bit, iemand ervaring?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Anoniem

paard hangt op bit, iemand ervaring?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-04 18:39

heeft iemand ervaring met paarden die het bit vastpakken?

Welk bit kan je dan het best nemen?

Ik heb nu een koperen vrij dikke trens, en dat gaat op zich wel goed, schuimen enzo alleen gaat ze er zo op hangen.

Als ik dan met uitstappen dr teugela lang laat, valt ze soms helemaal op dr muil, omdat ze zo hangt.

Mn handen liggen ook helemaal open.

Iemand ervaring????


Heleen007

Berichten: 92
Geregistreerd: 11-07-03
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-04 19:03

Mijn fjord heeft ook wel om het bit gehangen. Ik laat dan 1 teugel wat losser dus doe m'n hand naar voren, want op 1 teugel kunnen ze niet hangen. En dat heel afwisselend doen (ook weer niet de hele tijd), je handen niet vastzetten, of proberen tegen te werken(terug hangen of iets dergelijks). Ik hoop dat je er wat aan hebt! Maar elk paard reageert er natuurlijk anders op, maar bij mij heeft het wel geholpen Veel succes!

Groetjes Heleen

Lovers Marloes Lovers
Check onze site: http://www.fjordmarloes.cjb.net

haffiegirl

Berichten: 455
Geregistreerd: 15-09-03
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-04 19:10

mijn paard pakte ook altijd het bit vast nu heb ik een rolletjes bit en nu kan hij hem niet meer vast pakken hij loppt nu heel rustig met zijn hoofd naar beneden.

groetjes marieke

Gezocht ervaren instructrice omgeving Assen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-04 19:24

haffiegirl schreef:
mijn paard pakte ook altijd het bit vast nu heb ik een rolletjes bit en nu kan hij hem niet meer vast pakken hij loppt nu heel rustig met zijn hoofd naar beneden.

groetjes marieke

ja dat is een korrectie bit toch?

Zat ik ook al over na te denken, zijn dat scherpe bitten??

haffiegirl

Berichten: 455
Geregistreerd: 15-09-03
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-04 19:32

het zijn geen scherpe bitten maar bij mij was het hangen gelijk over en loopt hij rustig naar beneden

Gezocht ervaren instructrice omgeving Assen

regine

Berichten: 3423
Geregistreerd: 25-10-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-04 19:32

ik hoorde dat die rolletjes bitten ook een soort schokjes geven? Maar daar weet ik het fijne niet van, je moet gewoon veel geduld hebben en loslaten!

Scylla
Berichten: 1220
Geregistreerd: 09-04-03
Woonplaats: Sliedrecht, t baggerdurp van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-04 19:34

regine schreef:
ik hoorde dat die rolletjes bitten ook een soort schokjes geven?


rolletjes bitten geven inderdaad schokjes af, tenminste wel als je dubbele legering hebt, dat reageert namelijk tegen elkaar.

Ken een merrie die zelfs op dat bit niet reageerde en die het gewoon vast pakte. Kwestie van even door hebben voor ze en ze pakken het gewoon weer vast.


Olgaatje

Berichten: 158
Geregistreerd: 27-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-04 19:36

dat het paard op het bit hangt kan veroorzaakt worden, doordat je hem teveel steun bied met je hand. Zoals Heleen007 zei kan je inderdaad je teugel losser laten hangen, of een ophouding maken en vervolgens geen steun bieden.

ikke

Berichten: 37522
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-04 19:47

Scylla"]
[quote="regine schreef:
ik hoorde dat die rolletjes bitten ook een soort schokjes geven?


rolletjes bitten geven inderdaad schokjes af, tenminste wel als je dubbele legering hebt, dat reageert namelijk tegen elkaar.
[/quote]

Schokjes geven? Omdat het twee verschillende metalen zijn? *LOL* *LOL* *LOL* laat me niet lachen *LOL* *LOL* *LOL* *LOL* Dat is toch wel een hele erge vorm van Puk-en-Muk-en-de-elekticiteitsleer.
Leuk verzonnen, maar het is gewoon regelrechte onzin. Dat twee metalen, onder invloed van elektrolyt (speeksel) een spanningsverschil maken klopt nog wel. Die rolletjes liggen echter zo dicht tegen elkaar dat er continue kortsluiting is en het paard er dus niks van merkt, als het al ontstaat. Het zou ook niet mogen, het is regelrechte dierenmishandeling zijn, omdat het op geen enkele manier controleerbaar is door de ruiter.

It will never be perfect. Make it work.

Leuke dingen doen met je paard? http://www.nvvr.info

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-04 19:51

Helaas ikke
het bestaat wel degelijk.
daarom ook niet toegestaan op wedstrijd.
En of ik dan de verkeerde zelf eens in mijn mond heb gestopt, naar aanleiding van hetzelfde verhaal, weet ik niet, maar ik kreeg idd nare prikkels en voelde zeker niet prettig.

ikke

Berichten: 37522
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-04 20:06

Kawa, ik weet niet wat jij dan uitgespookt hebt, maar ik heb zojuist even proefondervindelijk vastgesteld dat koper X RVS 150mV geeft. Neem van mij aan: dit is niet waarneembaar!!
Ik vermoed dat jij vast wel ergens een vulling hebt rondspoken in jou mond en koper X Amalgaam geeft een heel wat hogere spanning, 1,5V en dat is inderdaad waarneembaar.
Let op hoor, je zit nu wel midden in mijn vakgebied rond te dolen, daar maak je mij dus helemaal niks van wijs *LOL*

It will never be perfect. Make it work.

Leuke dingen doen met je paard? http://www.nvvr.info

Dimple

Berichten: 7439
Geregistreerd: 23-10-01
Woonplaats: @home in de polder

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-04 20:06

Wat je zou kunnen proberen is een watertrens. Lekker die losse ringen, geeft ze iig minder om aan vast te houden.

Wij hebben zelf voor Nic een massieve watertrens en die werkt erg prettig.

En voor de rest denk ik dat je niet teveel moet gaan klooien met allerlei soorten bitten, maar eerst kijken of je het rijtechnisch op kan lossen.
Ik ben zelf niet zo´n fan van allerlei hulpstukken en rare bitjes. Een beetje normaal paard moet prima met een trens gereden kunnen worden.

Heb je les met hem? Wat zegt je instructrice ervan?

Op zoek naar de zon!!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-04 20:11

Dimple schreef:
Heb je les met hem? Wat zegt je instructrice ervan?

Ja ik heb les, idd ik moet leren met meer "lucht"te rijden en voorwaartser.

Maar ik drijf de hele les maar even niet drijven en hup, gaat ze weer hangen.

Ik heb haar nu anderhalf jaar, en het is nog nooit zo erg geweest.
Van mn vorrige instructrise moest ik lang laag rijden, en van mn huidige hoger instellen.

Ze moet daar natuurlijk wel aan wennen, maar het rijdt gewoon heel zwaar, en dat voor een arabier die zijn meestal licht te rijden.

Rechts houd ze het bit ook nog eens vast, en ze hangt erop, het is echt waardeloos, weet je ik kan wel een nieuw bit kopen, kost z0 50 tot 75 euro en als het niet helpt of alleen maar erger wordt, vindt ik het zonde, en zeker weten wil ik ook niet teveel gaan kloten met een bit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-04 20:12

Geef er niks om welk vak gebied je zit, ik weet wat ik voel en op mijn tong zitten geen vullingen Haha!
Maar zijn al die bitten van hetzelfde metaal gemaakt?
En waarom "verbeterd" het dan de speeksel vorming en zijn ze niet toegestaan op concours?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-04 20:13

runningkawa schreef:
Geef er niks om welk vak gebied je zit, ik weet wat ik voel en op mijn tong zitten geen vullingen Haha!
Maar zijn al die bitten van hetzelfde metaal gemaakt?
En waarom "verbeterd" het dan de speeksel vorming en zijn ze niet toegestaan op concours?

nee joh!!!! Tong uitsteken

je heb koperen, messingen en ijzeren en weet ik veel wat voor soort nog meer!

verootjoo
Berichten: 35639
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-04 20:17

Chiqa"]
[quote="haffiegirl schreef:
mijn paard pakte ook altijd het bit vast nu heb ik een rolletjes bit en nu kan hij hem niet meer vast pakken hij loppt nu heel rustig met zijn hoofd naar beneden.

groetjes marieke

ja dat is een korrectie bit toch?

Zat ik ook al over na te denken, zijn dat scherpe bitten??
[/quote]

het is geen correctiebit, dat is een stang met een boogje erin. Een rollentrens, is een bustrens met losse rolletjes. dat zijn geen scherpe bitjes, alleen sommigen zeggen dat ze schokjes krijgen als de rolletjes van verschillende materialen zijn, maar volgens mij als het hele bit dan van hetzelfde materiaal is gemaakt, gebeurt er niks.

[o]

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-04 20:19

Chiqa"]
[quote="runningkawa schreef:
Geef er niks om welk vak gebied je zit, ik weet wat ik voel en op mijn tong zitten geen vullingen Haha!
Maar zijn al die bitten van hetzelfde metaal gemaakt?
En waarom "verbeterd" het dan de speeksel vorming en zijn ze niet toegestaan op concours?

nee joh!!!! Tong uitsteken

je heb koperen, messingen en ijzeren en weet ik veel wat voor soort nog meer!
[/quote]
Ik bedoelde het bit met rolletjes in meer varianten Lachen

Dimple

Berichten: 7439
Geregistreerd: 23-10-01
Woonplaats: @home in de polder

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-04 20:23

Chica, Dat rechts vasthouden zou je kunnen proberen op te lossen door veel stelling te vragen. Even overdreven flink vragen (hoofd/hals goed laten buigen en los laten) Soort van gymmen zeg maar. De andere kant uiteraard niet vergeten.
Nic heeft die neiging nl ook.

En wat betreft het voorwaarts rijden..........rij je met zweep? Volgens mij zou ik zo´n lui paard eens flink achter de vodden aan zitten. Mijn ervaring is dat ze het vanzelf wel afleren hoor! Je moet er alleen super consequent in zijn.
Zelfs de dikke Haffie op stal doet het er goed op!
Moet jou arabier het ook goed kunnen *LOL*

Op zoek naar de zon!!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-04 20:30

Idd, niet aan andere bitten denken, maar aan je rijkunsten.

Het eerste is je paard aan het been maken en zelf van voren niet terug hangen.
Als er niks is om op te hangen moet hij zelf wel leren lopen.

Maar ga hem maar eens aan het been maken, zachte kuitdruk betekend aktie, zo niet een tik met ze zweep er meteen achteraan.

Maak veel overgangen en ben dan steeds streng of hij aan je hulpen blijft.
Dan weet ik al zeker dat hij minder zwaar word.

Aan 1 kant vastzitten betekend dat hij scheef loopt.
Maar ook dat begint met aan het been maken.
En zeker niet vasthouden aan de zware kant.

En les, les en les halen, dat blijft bij paardrijden, want hoelang je ook rijd, les moet je houden.
Je gaat immers niet met een machine om, die altijd hetzelfde regeerd op gas en rem. Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-04 20:31

Hoi Dimple, ze heeft dan gewoon geen zin, als ik met zweep rijd gaat ze als een speer, struikel de struikel, en nu rijdt ik met sporen en dat gaat beter.
Ik kreeg dr anders niet eens normaal in galop! Was net een beginnelingen die aan het hopsen was!
Maar ik zal rechts met iets meer stelling gaan proberen te rijden, bedankt voor je tip.
Maa gelukkig reageert ze erg goed op bepaalde bitten, en rijdt ze ook meteen al veel lichter.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 123 bezoekers