Hoefbevangen, hoe verder...

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 

clau

Berichten: 864
Geregistreerd: 28-09-02
Woonplaats: Aan de belse grens

Hoefbevangen, hoe verder...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-01-04 19:17

Mijn paardje is na een zeer zware koliekoperatie door de vele medicatie hoefbevangen geraakt, dit al vanaf februarie 2003, ik heb alles al geprobeerd, het ging de laatste tijd ook redelijk goed, maar sinds vandaag kan hij weer bijna niet lopen, hoeven weer warm, paard zweet weer heel erg..
Ik weet het echt niet meer...

Iemand ervaringen...

Claudia


Cowgirl

Berichten: 23736
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-04 21:22

Geen ervaring met zolang hoefbevangenheid, maar misschien kun je beter eens raad vragen aan je Da als het al zolang duurt.

' On bended knee is no way to be free'
Peter R de Vries.

Joyckuh
Berichten: 4860
Geregistreerd: 25-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-04 22:07

ik heb er wel ervaring mee. mijn verzorgpony had het ook zo erg. we hebben haar toen een paar dagen op stal gezet met alleen hooi waar niks in zat. na die paar dagen buiten gezet op een wei zonder gras en een natte bodem. toen ze weer redelijk liep hebben we haar weer wat beweging gegeven. ze heeft dit een paar maanden gehad en het gaat nu weer veel beter. maar ik zou toch maar wel even de da erbij halen, want dit duurt wel erg lang. succes ermee

clau

Berichten: 864
Geregistreerd: 28-09-02
Woonplaats: Aan de belse grens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-01-04 22:09

Tuurlijk heb ik de dierenarts erbij gehaald, foto's genomen in kliniek e.d.

Je wil niet weten hoe een duur paard dit al is aan dierenartskosten...

@smousje

Berichten: 517
Geregistreerd: 06-11-01
Woonplaats: Waddinxveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-04 23:34

Ik moest van mijn dierenarts op aanraden van Utrecht ascal 600 geven.
Dit is een asperine die bloedverdunnend en pijnstillend werkt.(haal je bij de apotheek)
Eerst kreeg mijn pony er nog van alles bij van de dierenarts maar nu geef ik alleen nog maar ascal en gaat ook dit langzaam afbouwen.
Verder krijgt mijn pony(shetlander) voornamelijk stro met een klein plukje hooi te eten en 4 wortels en enkele snoepjes.
1 x per week ongeveer krijgt hij 2 handjes zemelen met selenium en vit E en lijnzaadolie en knoflook tot papje gemaakt.
Hij mag nu sinds enkele dagen smorgens en savonds een half uurtje ongeveer het land op(waar bijna niets staat)
Verder staat hij in een uitloopstal met een kleine paddock(stenen)en een zandplek om eventueel te rollen en verkoeling te zoeken voor zijn voetjes.
Het gaat nog niet helemaal zoals hij was maar hij heeft er weer lol in.
We moeten echter uiterst voorzichtig zijn met wat ze binnen krijgen en ze mogen zeker niet te dik worden en de hoeven moeten extra in de gaten worden gehouden en goed worden gekapt maar dit zal je allemaal al wel weten Knipoog

Succes ermee en een knuffel voor je paardje.

Een goede ruiter hoort zijn paard praten,
Een hele goede ruiter hoort zijn paard zelfs fluisteren,
Een slechte ruiter hoort zijn paard niet eens schreeuwen!!

casanova

Berichten: 10939
Geregistreerd: 04-11-03
Woonplaats: maassluis

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-04 23:36

voor pijnverlichting kan je ze in nat zand zetten en op oud hooi maar een veearts erbij halen is toch weer nodig voor medicatie .
hoefbevangen is een stofwisseling vergiftiging/stoornis waardoor zoalang het paard het heeft het hoefbeen loslaat en gaat zakken met de punt naar beneden richting hoefzool en er ook doorheen als je niets doet.
alleen dan kan je het paard alleen in laten slapen.

dus veearts,medicatie en ander voer is echt noodzakelijk...

Nieuwe eczeemdekens te koop..voor maar 40 euro

roderigo

Berichten: 142
Geregistreerd: 14-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-04 17:00

ik wens je alvast veel succes maar een paar jaar geleden konden ze op de manege waar ik stond de pony in laten slapen het diertje kwam zijn stal niet meer uit.Als dat jouw dier overkomt wens ik je veel sterkte

clau

Berichten: 864
Geregistreerd: 28-09-02
Woonplaats: Aan de belse grens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-01-04 17:49

Jullie begrijpen me niet helemaal, paard is hoefbevangen door bloedvergiftiging door de vele medicatie, heeft niets met voer te maken..
Hoefbeen is ook gekanteld, bijna door de zool, maar ik wil voor mijn paard blijven vechten zolang hij zelf ook nog wil, en dat wil hij nog steeds..

Maris
Berichten: 15911
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-04 19:15

Hoi,

Wel eens gehoord van de Strasser methode ? Dit is een "natuurlijke manier" van bekappen die ook wordt gebruikt om hoefbevangen paarden er weer bovenop te krijgen !

Groetjes,

Maris

There is no way to happiness. Happiness IS the way !
Bygg bruer, ikke murer !

Aramat

Berichten: 3169
Geregistreerd: 27-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-04 20:01

Misschien is t handig als je er even bij zet wat je allemaal al geprobeerd hebt, anders krijg je allemaal advies waar je niks aan hebt..
Ik neem aan dat je paard niet meer in de wei staat, alleen droog hooi krijgt en speciaal beslag heeft enzo? Een vriendin van mij heeft laminaze aan dr pony gegeven, en het is over gegaan, weet niet of het daar door komt, maar je kan t proberen.

clau

Berichten: 864
Geregistreerd: 28-09-02
Woonplaats: Aan de belse grens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-01-04 20:22

Hier het hele verhaal, in februari 2003 erge koliek, paard naar kliniek gebracht, darmkanteling en verstopping, paard zat vol zand..Hij is na de operatie in shock geraakt en toen konden ze met hele dure medicatie een poging wagen en ik heb daar ja op gezegd. Hij kwam uit shock meer de complicatie van die medicijnen kreeg hij daar ook, Hoefbevangen.
Hij is 14 dagen in kliniek geweest, thuis op pijnstillers voor zijn hoeven, natte watten rond zijn hoeven, geen verbetering, speciaal beslag, met kit erin voor tegendruk, lichte verbetering, ander soort speciaal beslag, ijzers na een dag kwijt, toen op blote voeten, homeopahtische middellen voor de pijn, goede verbetering, draafde weer door de wei..
sinds gisteren, weer slechter, paard is wel dinsdag bekapt, kan daar aan liggen, vandaag iets beter..

Hij heeft bijna al een hele nieuwe hoef maar nog net een paar centimeter moeten we, de onderkant ziet er heel goed uit.

Paard staat overigens wel gewoon op de wei, ten eerste omdat op stal houden hem alleen maar stijver maakte, het betreft een 2 1/2 jarig paard, die horen buiten, ondanks zijn ziekte.
Voor ed dierenarts houd het het op, die kunnen alleen maar medicatie geven en die zijn op den duur weer slecht voor nieren e.d. plus daarbij dat hij van medicijnen bevangen is geraakt.

Het meeste baat heb ik tot nu toe goed op de alternatieve manier, en ik houd het er nu maar even op dat hij slecht loopt rechtsvoor door het kappen dinsdag..

Gr. Claudia

rockey

Berichten: 7487
Geregistreerd: 16-12-03
Woonplaats: tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-04 11:52

mijn pony is ook een hele tijd geleden hoefbevangen geraakt. hij was toen 20 jaar en we vermoedde dat het kwam doordat hij te lang op een verse wei had gestaan, later bleek het niet zo te zijn, en bleek hij de ziekte van cushing te hebben (haarziekte), het ging zo, ik werd smorgens gebeld, door iemand van stal want mijn pony stond heel gek in zijn stal, zo hangend achterover en hij had 39.9 graden koorts, dus ik ging meteen naar de stal en we hebben de dierenarts gebeld, hij moest dus uit zijn stal komen, wat bijna onmogelijk kon, en ik moest hem buiten in de modder zetten, de DA had hem ook spierverslappers gegeven, en pijnstillers, ik moest zijn hoeven ook zo vaak mogelijk per dag koelen, ik heb hem weer op stal gezet en hij is meteen gaan liggen, hij heeft ook de hele middag gelegen, toen heeft mijn hoefsmid zooltjes onder zijn ijzers gedaan, maar dat hielp niet veel ik heb ondertussen veel contact gehad met de mensen van www.hoofcare.nl en die hebben mij adri de bruijn aangewezen, eerst ben ik nog foto's gaan maken in de kliniek en bij alle 2 zijn voorhoeven was het verzakt, de dierenarts gaf mij het advies 3 weken met pijnstillers te blijven werken, liep hij zo niet beter dan zat er niks anders op, ook hij raade mij adri de bruijn aan, die kwam ook bij ons op stal voor een aantal paarden met moeilijke hoeven, dus die heeft naar mijn pony gekeken en zei dat het helemaal niet zo ernstig was, en die heeft er de hoofcare break over ijzers onder gezet, na de behandeling moest ik even draven van hem in de bak, en hij liep al een heel stuk beter Lachen ik moest van hem stappen, want hij liep nu enkel nog wat stijf doordat hij zo anders heeft gestaan en hij niet echt de jongste meer is. toen liep hij eenmaal weer normaal en ben ik weer een beetje gaan longeren met hem (gewoon aan het halster) zodat hij toch een beetje beweging kreeg, hij stond nog wel elke dag 6 uur op een hele kale wei en liep daar zelf ook een beetje heen en weer, en de grond was nat dus het koelde ook nog. we zijn gestopt met de pijnstillers, en keken hoe hij daar op zou reageren, hij ging weer slechter lopen en hadden afgesproken dat we de pijnstillers even vol gingen houden tot dat hij echt goed ging lopen. ik denk dat hij ngo 3 weken met pijnstillers heeft gelopen en we zijn weer gestopt, toen ging het heel goed, en na een paar weken kreeg hij in eens weer een terug val toen heb ik echt na zitten denken of hij het wel waard was al die pijn, want hij had zo goed zijn best gedaan in zijn leventje, ik heb hem toch gespaard, want ik kon hem niet laten gaan, adri is er nog een keer bij geweest en heeft hem weer een keer op nieuw gedaan, en na dat hij voor het laatst is geweest is het eigenlijk weer normaal. ik heb hem met pensioen gedaan, nadat hij hoefbevangen is geraakt. ook omdat hij al zo oud is en hij heeft het verdiend, hij loopt nu weer goed, en hij staat sinds gisteren weer op de wei, want nu is de grond niet meer zo hard, toen stapte ik hem alleen maar, en mocht hij los in de binnenbak, hij vond het heel leuk en bokte zelf en rende in volle galop naar achteren!

paardenmarkt

Berichten: 20
Geregistreerd: 01-06-03
Woonplaats: Leisele

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-04 00:44

je paardje natuurlijk houden! Geen stalrust en écht doen stappen .... een schitterend boek is "Founder" - van Jaime Jackson, bijlange niet zo "agressief" als de Strasser trim.

Barefoot Belgie : <a href="http://www.barefootzadel.be" target="_blank">Barefoot Belgie</a> - Boomloos en betaalbaar rijplezier!
Dé online paardenmarkt : <a href="http://www.paardenmarkt.net/ads" target="_blank">Paardenmarkt.net</a>

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-04 08:56

Hoi, ook ik ben tegen alle adviezen in zelf begonnen met een natuurlijke bekapping. ( witte lijn strategie) Nu na een aantal maanden loopt hij zelfs beter dan hij daarvoor deed. Beweging is heel belangrijk en ik heb toen hoefschoenen aangeschaft. Hierdoor kon hij dan weer beter lopen en dat was dan weer beter voor de voeten etc etc. Als je paard nu alleen maar stilstaat wordt de groei van de hoef veel minder gestimuleerd en dat werkt elkaar alleen maar nog meer tegen.

Cars

Berichten: 1929
Geregistreerd: 29-12-02
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-04 21:05



Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: 2misty2, Astrid_Brann, Fayyah19, Fientj, janneke584, Lisa_22, savieralover, Suusw en 72 bezoekers