Veel fjordenliefhebbers op bokt: vooroordelen over dit ras?!

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

 
 
Anke

Berichten: 19779
Geregistreerd: 10-05-01
Woonplaats: DL - Havert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-11-01 14:32

Hallo

Ik zie dat fjorden vaak afgezeikt worden.

Ik had vroeger ook veel vooroordelen over dit ras, ik vond het net koppige ezels, maar ben er inmiddels achter dat dit niet aan het ras licht maar aan de fokkers en eigenaren.
Een karakter wordt er gedeeltelijk ingefokt en voor de rest kun je dit vormen.
Het zijn best intelligente dieren die je veel kunt leren en met een goede opvoeding zijn het toppaardjes.
TIP: strijk niet een ras over dezelfde kam, in elk ras zitten er vervelende tussen, is bij mensen ook zo!
Natuurlijk kun je wel de algemene dingen, voor- en nadelen van een ras benoemen.
Fjorden kunnen koppig zijn, maar dat ligt vooral aan hoe je daarmee omgaat. Ze hebben ook veel voordelen: robuust, goede gewicht kunnen dragen/trekken etc.
Ik heb vroeger een fjord verzorgd en deze ook beleerd, dat ging goed. Ik heb hem wel eerst moeten leren z'n ogen open te houden en uit te kijken voor andere mensen/dingen, liep je in het begin gewoon omver, daarna ging het prima en was het een fijn diertje om mee om te gaan en op te rijden. (Deze stond tot drie jaar alleen op wei)

Ik heb nu zelf een fjordenveulen en moet uitkijken dat ik niet bevooroordeeld reageer als ze bevoorbeeld iets stoms of vervelend doet, dat kan een ander veulen net zo goed!

Dus fjorden zijn net zo O.K. als alle andere rassen!

Groetjes Anke

ps valt me op dat hier veel fjordeneigenaren zitten!

www.immetjeshoeve.com
*Mennen*Centered Riding*Equine Bodywork*


Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-01 14:40

dat fjorden oke zijn weet iedereen. Ik denk dat het meer een kwestie van smaak is. De een houdt van stevige types, de andere van smalle bloedpaarden of er tussen in. DAarnaast heeft iedereen zijn eigen doeleinden en daar past niet elk ras bij.

Anke

Berichten: 19779
Geregistreerd: 10-05-01
Woonplaats: DL - Havert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-11-01 14:46

Dat vind ik nou ook!
Dus heb je een voorkeur voor een ander ras, dan wil dat niet zeggen dat je rassen die je minder leuk/mooi vindt af moet gaan zeiken.
Sommigen hier op bokt voelen zich dan erg gekwetst, dat is jammer, want het is nergens voor nodig, toch?!
Ik ben een echte ouderwetse paardengek: dus houd van alle rassen! Mij gaat het niet zo om het ras maar om het karakter van het paard.
Wij hebben: appaloosa NAS, shetland NSPS, minipaarden NMPRS, welsh A, fjord, haflinger. Mijn vriendin die naar Amerika gaat (en ik verzorg haar paarden zolang) heeft ook een shet, welsh en tinker.
Dus een hele mengelmoes van rassen. Elk diertje heeft zijn eigen voor en tegens, die reaspecteer en accepteer je als eigenaar. Dat heeft niet met ras te maken maar met karakter.
Ik moet wel effe kwijt dat als ik in de sport weer actief wil zijn, ga ik dat niet op een fjord/haflinger doen, maar schaf me dan ook een ras/paard aan met deze capaciteiten.

Anke

www.immetjeshoeve.com
*Mennen*Centered Riding*Equine Bodywork*

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-01 14:59

Ik vind wel dat Fjordenliefhebbers vaak erg agressief reageren als iemand zegt dat 'ie niet van Fjorden houdt. Krijg je meteen weer dat gezeur dat je dan geen echte paardenliefhebber bent enzo. Dat vind ik dan weer vreselijk overdreven.
Als iemand niet van Fjorden houdt is dat toch ok? Ik hou niet van bruine KWPN'ers, dat mag toch ook?

Shaienne

Berichten: 4933
Geregistreerd: 02-04-01
Woonplaats: Vaassen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-01 15:15

Ja Sonja, maar als iemand zegt dat Fjorden lelijk en dom en lomp zijn dan denk ik wel eens: houd diegene wel eens van paarden?

Ik vind het zeker niet leuk als het fjordenpaard (dus mijn paard) wordt afgezeken. Maar ik probeer hier volwassen mee om te gaan (moeilijk hoor!)

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-01 15:21

ik heb ook het probleem dat ik alle rassen leuk vind. Daarom stem ik het ras maar af op mijn doeleinden met een paard. Ik vind bruine kwpn-ers ook saai, maar toch het ik er 3. Toch vind ik ze wel mooi hoor, qua exterieur. Maar ik vind een haflinger zo mooi vanwege die blonde manen. andere rassen vind ik weer mooi om andere redenen. Elk ras heeft gewoon zijn charme, ik denk dat een echte paardenliefhebber die charme in elk ras wel kan zien.

Anke

Berichten: 19779
Geregistreerd: 10-05-01
Woonplaats: DL - Havert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-11-01 15:53

Dat afzeiken hoeft inderdaad niet. Want je voelt je persoonlijk aangesproken en bekijkt dan je eigen fjord en die is niet lelijk en dom....
Dus die stellingen moet men gewoon niet maken.

www.immetjeshoeve.com
*Mennen*Centered Riding*Equine Bodywork*

Prima

Berichten: 6024
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bussum & Harskamp :D

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-01 15:58

Citaat:
Op 2001-11-09 13:59, schreef Sonja:
Ik vind wel dat Fjordenliefhebbers vaak erg agressief reageren als iemand zegt dat 'ie niet van Fjorden houdt. Krijg je meteen weer dat gezeur dat je dan geen echte paardenliefhebber bent enzo. Dat vind ik dan weer vreselijk overdreven.
Als iemand niet van Fjorden houdt is dat toch ok? Ik hou niet van bruine KWPN'ers, dat mag toch ook?



Als een persoon gediscrimineerd wordt, wie zal er dan boser zijn; als die persoon een neger is, of als die persoon een blanke nederlander is?
Dus reakties als die van shaienne kan ik me voorstellen. Ze weet ook wel s iemand opeens geen paardenliefhebber is omdat hem een fjord niet aanstaat, zoals ik.
Ik houd erg van honden maar heb een hekel aan jack russels. Maakt me dat opeens geen hondenliefhebber meer? Dacht van niet. iedereen zijn voorkeur en smaak. Klaar.

~het komt uit de lengte of uit de breedte~

sunshine

Berichten: 12057
Geregistreerd: 08-11-01
Woonplaats: Reusel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-01 15:59

vind het ook kei stom dat ze fjorden afzeiken ik vind het wel stoere beestjes Haha!

Wie helpt mij mee Blacky te vinden? Hij zou in Drenthe hebben gestaan!
Pandijks Orion 17-05-1990 ...The day when I stop loving you, is the day when I close my eyes, forever..ik mis je nog steeds iedere dag ;(

Amulet

Berichten: 4064
Geregistreerd: 02-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-01 16:02

Nou oke dat is dan misschien welzo, mar houdt er wel rekening mee dat niet iedereen ieder paard leuk vind, en dat misschine af en toe een beetje anders uit dan een ander en dat misschine helemaal niet zo bedoeld.

Anke

Berichten: 19779
Geregistreerd: 10-05-01
Woonplaats: DL - Havert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-11-01 17:04

Af en toe is ook niet erg, maar als je een hele reeks beledigen leest over het ras wat jou heel lief is, dan komt dat best hard aan, dan heb ik het niet over een bepaald ras(fjorden) maar in het algemeen, kan elk ras zijn.
Is gewoon niet leuk, dan voel je je alsof jouw paardje door iedereen wordt afgezeikt (omdat ie van dat betreffende ras is).
Vind dus dat sommige wel even na mogen denken hoe ze het zouden vinden als men dat over hun paardje/ras zou zeggen.....eerst denken...dan doen!

www.immetjeshoeve.com
*Mennen*Centered Riding*Equine Bodywork*

Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-01 17:24

joh, wie zou met dit berichtje toch bedoelt worden.. Schijnheilig Frusty

blaffie

Berichten: 624
Geregistreerd: 22-10-01
Woonplaats: hillegom

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-01 17:47

als er soms een ras wordt afgezeken, wordt er soms te fel gereageerd! laat ze lekker hun mening uiten! je hoeft er niet zo tegenin te gaan, komt alleen maar ruzie door!
ook ik ben een onwijze fjordenfan en ik wil niet zeggen dat ik alle rassen leuk vind, maar ik zeik ze niet af. ik word ook niet boos als iemand zegt dat een fjord lomp is.
en sonja, ik reageer echt niet agressief! dit is ook niet zo agressief bedoelt, maar van zulke topics komt ruzie en dat wil ik niet!
(steef?)

Macario

Berichten: 5779
Geregistreerd: 18-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-01 17:49

het spijt me heel erg maar ik vind fjorden niet zo leuk. ik heb op kamp op een fjord gereden die ik in het begin heel leuk vond.. maar daarna ging hij de hele tijd kei hard trekken en lopen poedersuikerten enzo en nou vind ik fjorden wat minder. maar niet dat ik ze haat ofzo

Zeg liever: "Ga maar" "Dat is leuk" en "Moet je doen."
Want kijk me lachen, man.

Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-01 17:50

wat ''steef?''
wat wil je hier mee zeggen?

Ik hoef ook geen ruzie maar geef gewoon mijn mening en ik weet hoe fjordenmensen kunnen reageren. Extreme duivel Extreme duivel Extreme duivel Extreme duivel

Nimber

Berichten: 26551
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-01 17:58

aaah ik geef het toe shaienne ik vind Fjorden niets en ik houd ook totaal niet van paarden..
grappige stelling hoor.
Overgens vind ik een boel andere rassen niets (voor mij!)
nou en? als ik alle rassen leuk zou vinden zou ik een grote geldbomenbos nodig hebben om van elk ras een paard/pony te hebben.
Toch vind ik een boel rassen ook weer erg leuk en heb ik net als desiree keuze gemaakt voor een saaie vos en een saai bruintje omdat die het beste bij me passen Lachen

imo worden fjorden niet echt afgekraakt maar als 1 iemand ze wat minder vind zitten er meteen tig fjorden eigenaars bovenop.geeft op zich niets maar iedereen heeft zijn eigen mening n dat mag van mij Lachen

http://www.kimtelgen.nl
Cranio sacraal therapeut en instructrice

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-01 17:59

Blaffie, die opmerking was algemeen, onder het motto 'wie de schoen past'. Maar zit 'ie lekker?

Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-01 18:07

me Lovers nimber want nimber is het met me eens Knipoog en nimber zegt wat ik bedoel! Haha!

morgen gaan we meeten he?

blaffie

Berichten: 624
Geregistreerd: 22-10-01
Woonplaats: hillegom

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-01 18:08

ik snap best wel dat die opmerking algemeen was, maar ik vind het jammer dat er zo over fjordenliefhebbers wordt gesproken, want veel zijn wel anders en dat wilde ik duidelijk maken

Shaienne

Berichten: 4933
Geregistreerd: 02-04-01
Woonplaats: Vaassen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-01 18:21

Steef:
Citaat:
mag je nou echt niet een fjord een domme bok vinden? Ik heb gewoon een hekel aan die bokken! Nou mag ik?


Mijn mening is dus nogmaals: als je een paardenvriend bent, hoe kun je dan zo over een paardenras praten?

Dat vraag ik me gewoon af. Ik snap best dat je niet alle rassen leuk kan vinden. Maar een hekel eraan hebben? Dat is dus ongeveer hetzelfde als haten.

Nou ja, wat jullie zeggen over fjorden interreseerd me niet en heeft me ook nooit geinterresseerd, wat ik vind is belangrijker, voor mezelf dan.
Ik vraag me alleen af hoe je zo kunt praten over een ras als je een paardenvriend bent.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-01 22:15

whahahahaahahahahahhhhhhhhhhhhhaaa

denk kom nog een keer langs om te kijken of iedreen al afgekoeld is over dat fjorden gedoe WHAHAAHAAAHAAAAA LACH ME ROT!! begint het hele drama weer over nieuw!! dat bedoel ik nou!
Ist dan nooit klaar?? Gewoon door blijven zeiken over dit ras Nou veel plezier hoor!! Ben ik blij dit niet meer aan te hoeven horen van jullie stelletje...... Boos! Frusty

jullie zijn echt zielig om nog steeds door te gaan met het zeiken over fjorden hebben jullie niets beters te doen ofzo get a live!!
Nou van mij geen last meer hoor dit was echt mijn laatste bezoek!! Vind jullie echt zielig! zo pas maar op hoor ben een kwaaie fjordefan die reageren toch altijd zo fel!! Extreme duivel

WHAHAHAHAHAHAHAHAAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAA

Yentl

Berichten: 12478
Geregistreerd: 14-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-01 22:29

iedereen vind een ras wel wat minder leuk dan een ander.
is dat dan meteen geen paardenliefhebber? nee!
iedereen heeft recht op zijn eigen smaak en mening. steef zegt: ik heb een hekel aan fjorden en daar zitten die fjorden eigenaren weer
dit is de mening van steef en hij heeft daar waarschijnlijk redenen voor. nou wordt WEER fjorden genoemd en WEER fjorden eigenaren die Extreme duivel reageren. nou sorry maar we hadden het in het algemeen.
fjorden he.. de een vind ze leuk de ander niet.
meteen zijnn die fjorden eigenaren opgefokt
nergens voor nodig
dit gebeurd net zo sterk met alle andere rassen
niks van waar dat de fjorden worden achtergetrokken

Quote Apollo: Als ik nooit alcohol had gedronken he, zat ik nu waarschijnlijk op de universiteit *LOL*

I'm not your f*cking barbie bitch

scooby

Berichten: 5736
Geregistreerd: 14-01-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-01 22:33

Ik vind dat Yentl gelijk heb, sommige arabieren worden hier ook afgezeken daar word meestal gewoon rustig op gereageerd maar als een fjord word afgezeken worden allen fjordenmensen meteen kwaad! naja ik haat ruzie dus ik houd mijn smoel maar...


Maarten

Berichten: 4185
Geregistreerd: 30-06-01
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-01 22:36

*zucht* Frusty Krijgen we dit nu alweer? Ik dacht dat we het hier al een keer eerder over hadden gehad en ik kreeg het idee dat we daar als redelijk volwassen mensen uit waren gekomen. Iedereen heeft zijn eigen smaak wat paarden betreft en vindt het ene ras leuker dan het ander. Dat is onderhand wel duidelijk geworden hier op bokt. Maar om nu elke keer weer in herhaling te vallen dat slaat toch nergens meer op. Erg onvolwassen.

Ik heb een Fjord en ben er heel erg blij mee. Wat andere mensen ervan vinden moeten ze helemaal zelf weten. Ik heb in dat vorige topic (heb geen zin om dat op te gaan zoeken want ik weet heel zeker dat iedereen precies weet welk topic ik bedoel) ook al gezegd dat mensen die mening mogen hebben maar dat ik het prettig zou vinden als ze hun mening niet al te bot zouden verkondigen. Om dan weer te komen met een quote van een paar weken geleden vind ik niet echt stijlvol. Ik kan me namelijk herinneren dat in dat topic de meningen tegen het einde van dit topic weer iets normaler waren.

Laten we het er gewoon op houden dat iedereen een eigen mening heeft over bepaalde rassen en als men deze mening zo nodig moet of wil verkondigen op bokt laat hij/zij dit dan zo genuanceerd mogelijk doen en met redenen onderbouwen waarom hij/zij zo over dit ras denkt. Denk dat je hierdoor een hoop ruzie, onenigheid en herhaling van ruzies kunt voorkomen.

Nimber

Berichten: 26551
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-01 10:08

om even sonja haar geweldige uitspraak te gebrukken een pard is een pard is een paard Lachen

van welk ras dan ook.
Ik vind fjorden 10 keer niets. Toch vind ik jou (gerdien)ondanks dat je een fjord hebt Clown irl ook aardig.Ik houd niet van fjorden. natuurlijk heeft het met de manier van opvoeden te maken de meesten fjorden lopen dwars door je heen. en wdb is een fjord slim om misbruik van mensen te maken.
Mijn groninger is een stuk minder slim die vind alles wel best.
Toch is loki door zijn streken wel een grappige pony.
Hij is gewoon lachwekkend. al zou ik hem (of een andere fjord )nooit willen hebben.Mezelf kennende zou ik me dood gaan ergeren aan het karakter van een fjord iets wat je niet kan en moet veranderen.
Binnenkort ga ik mee Fjordhobbelen met Maarten.
al had ie 2 ezels dan nog was ik mee gegaan omdat ik maarten gezellig vind.
dat ik op een fjord mag hobbelen neem ik voor lief en vind ik voor een keer ook leuk. Alleen dagelijks op een fjord trijden sorry maar dan zou ik zelfs stoppen met rijden.
Juist omdat ik een paardenliefhebber ben.
Ik zou me ergeren aan het paard en de lol in het rijden verliezen wat ik af zou reageren op het paard.

vroeger vond ik alles wat 4 benen had en een beetje leek op een paard leuk. Tegenwoordig heb ik mijn voorkeur nou eenmaal waarom zou ik perse een fjord leuk moeten vinden?
waarom zou ik als ik nu zeg ik hou van fjorden een goed paardenmens zijn en als ik roep ik hou niet van fjorden meteen geen paardenmens zijn...?
erg vreemd.

http://www.kimtelgen.nl
Cranio sacraal therapeut en instructrice


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: amandananana, brennie85, Capriootje, GrapeshotBot, JustMyZtje, MarJon, Meliaforever, mokkaboon, YandexBot en 199 bezoekers