Chinese praktijk van inbinden van meisjesvoeten

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

 
 
Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Chinese praktijk van inbinden van meisjesvoeten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-01-04 17:11

Gisterenavond ben ik toevallig bij het zappen in een reportage gedonderd van National Geographics over het inbinden van de voeten van meisjes in China. Een traditie die 1000 jaren heeft bestaan, en die de vrouwen door de mannen is opgelegd. Het inbinden van voeten werd gedaan tot in 1911, waarna het officieel verboden werd. Als je in die tijd als vrouw geen kleine voeten had, maakte je weinig kans op een goed huwelijk. Door het inbinden van de voeten, dat al op hele jonge leeftijd begon, verminkten de vrouwen zich, omdat het hebben van kleine voeten een schoonheidsideaal was. Gevolg was wel dat ze nauwelijks meer konden lopen en steeds afhankelijker werden.

Ik wist wel van de traditie, maar had de bijbehorende plaatjes niet gezien. En ik viel dus echt bijna achterover van mijn stoel. Voor degenen die geinteresseerd zijn in meer info en plaatjes hoe het er dan uitziet:

http://www.sfmuseum.org/chin/foot.html

http://www.angelfire.com/ca/beekeeper/foot.html

http://www.sfmuseum.org/chin/foot.html

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ik ben erg blij dat dit tegenwoordig niet meer gedaan word (het mag al langer niet meer). Hoe kan iemand zich zo laten verminken!

Je suis Charlie.


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-04 17:13

Ziek he waar mensen anderen wel niet toe aanzetten...

loulou

Berichten: 14809
Geregistreerd: 12-09-01
Woonplaats: heesch (brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-04 17:17

afschuwelijk, hoe verzinnen mensen het Boos!

Sting

Berichten: 12857
Geregistreerd: 22-04-03
Woonplaats: Rolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-04 17:22

Iehl! Vreselijk.

Mireille

Berichten: 41893
Geregistreerd: 06-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-04 17:24

In China hadden ze heel heel heel lang geleden wel meer van die gekke dingen...

Gelukkig is het verboden Lachen
Wat een trauma voor al die vrouwen zeg...

Mijn naam is haas.

Incognito! 8-)

Spikers

Berichten: 2205
Geregistreerd: 28-11-03
Woonplaats: Way up north

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-04 17:34

Ja ik heb het ook gezien erg he die klompvoetjes dat ze dat vroeger mooi vonden afschuwelijk en sommige oude vrouwen vertelde er ook nog bij dat ze zo moeilijk liepen zelfs waggelde, het werd zelfs bij kinderen vanaf 3 jaar gedaan, wat zal dat vroeger pijn gedaan hebben.

Nicole85

Berichten: 6697
Geregistreerd: 20-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-04 17:40

Ben inhavo 4 naar zo'n museum geweest. Kon je die schoentjes zien die ze droegen. Die waren ongeveer 10/15 cm lang!
Echt zonde!

WISH IT, DREAM IT, DO IT!

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-01-04 17:42

Spikers schreef:
Ja ik heb het ook gezien erg he die klompvoetjes dat ze dat vroeger mooi vonden afschuwelijk en sommige oude vrouwen vertelde er ook nog bij dat ze zo moeilijk liepen zelfs waggelde, het werd zelfs bij kinderen vanaf 3 jaar gedaan, wat zal dat vroeger pijn gedaan hebben.


En dat ineens de traditie niet meer mocht, moesten de bandages van de een op de andere dag verwijdert worden. Dus dat deed ook weer zeer.

Als je die mensen bij de reportage zag lopen...het was gewoon waggelen wat ze deden. Alsof ze op stelten liepen. En dan nog fulltime mee moeten helpen op het land, bij het bouwen van straten en het sjouwen van water...

De mensen die nog steeds leven met ingebonden voeten: niet iedereen is er nog steeds even blij mee....

Je suis Charlie.

Imre

Berichten: 14198
Geregistreerd: 31-05-03
Woonplaats: Grunn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-04 17:43

Fairie schreef:
In China hadden ze heel heel heel lang geleden wel meer van die gekke dingen...


Niet alleen in China, wat dacht je van vrouwen-besnijdenis... Boos!

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 131994
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-04 17:45

Vreemd he, waar mensen toe in staat zijn om maar aan een bepaalde norm te voldoen ?

Al met al ben ik erg blij dat ik indertijd niet in China geboren ben, zeker niet als je bedenkt dat ik met maat 42 door het leven stap Scheve mond Knipoog


Girl In The Mirror

Berichten: 3156
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-04 17:50

tja, het is voor ons misschien afschuwelijk, maar hier zijn genoeg mensen die zich vol boren met gaten (piercings) zich laten bekladden met inkt (tattoos) en zich uithongeren of juist volproppen... dus ja, het is gewoon die cultuur Scheve mond

Cuando menos piensas .... sale el sol

Spikers

Berichten: 2205
Geregistreerd: 28-11-03
Woonplaats: Way up north

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-04 17:51

Heb je die operazangers en zangeressen ook gezien die moesten eigenlijk ook hun voeten verminken door bijna de hele dag ook met ingebonden voeten te lopen, want in de opera moet het er ook echt uitzien. Verdrietig

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-01-04 17:53

Nee die liepen als een ballerina op een soort hoge spitzen...en dat de hele dag lang...

Je suis Charlie.

Ethelate

Berichten: 21119
Geregistreerd: 02-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-04 17:57

vreselijk gewoon Scheve mond
Blij dat het verboden is geworden!

Mijn mini’s & Equi Habitat in ontwikkeling volgen? @ethelate op Instagram

Gelukkig is mijn honger om te leren groter dan mijn ego - Mo Gawdet

Lautjuh123

Berichten: 5174
Geregistreerd: 20-10-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-04 18:14

jezus Scheve mond
idd super dat het verboden is, wat een pijn zouden die vrouwen/meisjes hebben gehad..

Vinka
Berichten: 1177
Geregistreerd: 29-01-03
Woonplaats: Hattem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-04 18:15

Ik heb het ook gezien. De tenen zaten gewoon dubbel onder de voet. Verschrikkelijk! Wat moeten die mensen een pijn geleden hebben.

Clinnn_

Berichten: 5596
Geregistreerd: 30-11-01
Woonplaats: Aan Zee (BE)

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-04 19:13

echt afschuwelijk.... Verdrietig
Jeetje dat ze dat vroeger deden. pfff...

. . .
. . .
. . .

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-04 19:35

Girl In The Mirror schreef:
tja, het is voor ons misschien afschuwelijk, maar hier zijn genoeg mensen die zich vol boren met gaten (piercings) zich laten bekladden met inkt (tattoos) en zich uithongeren of juist volproppen... dus ja, het is gewoon die cultuur Scheve mond


Daar ben ik het helemaal niet mee eens. Voor piercings of tatoeages kies je zelf. Het wordt je niet opgelegd om ze te nemen.

Wat uithongeren en volproppen betreft, dat is ook geheel je eigen keuze. Tenzij je een eetstoornis hebt natuurlijk, maar dat vind ik niet te vergelijken met de inbindpraktijken van de voeten in China.

LuvdaTossa

Berichten: 12894
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Midden vh land

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-04 20:11

Ik heb er ook wel eens van gehoord. Vooral deden ze het bij kinderen van het koningshuis. Tja en waarom, dat is gewoon psychologish. Mensen willen meer (of in dit geval minder) en meer dan de andere hebben. Hoe kleiner je maat, hoe beter.

Kirsty

Berichten: 695
Geregistreerd: 24-08-03
Woonplaats: Wageningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-04 20:12

Mannen werden er opgewonden van! Echt waar, ze vonden dat een schoonheidsideaal!

Van vallen leer je opstaan...!

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-04 21:02

Vroeger hadden vrijwel alle vrouwen in China lotusvoetjes... Dus niet alleen de elite.
Je kan dit in de categorie besnijdenis indelen, ook zoiets gruwelijks wat opgelegd wordt door de maatschappij.
"Je moet anders kom je niet aan de vent"

Vinka
Berichten: 1177
Geregistreerd: 29-01-03
Woonplaats: Hattem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-04 21:33

Wel raar dat dit soort dingen alleen bij de vrouwen gebeurd. Misschien vonden die chinese vrouwen mannen met lotusvoetjes ook wel heel erg aantrekkelijk.

Lielle

Berichten: 66254
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-04 21:51

Lees Wild Swans maar, dan weet je er meer van dan je wil.

nathalieke
Berichten: 608
Geregistreerd: 28-07-02
Woonplaats: Waregem (West-Vlaanderen / België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-04 21:58

ik vind dit ook afschuwelijk maar jammergenoeg wordt het nu nog steeds gedaan alhoewel het verboden is

net als vrouwenbesnijdenis ook zo'n onbenullige traditie! maar ik denk niet dat deze gewoontn zo makkelijk te veranderen zijn (jammergenoeg)

RockyLover

Berichten: 4764
Geregistreerd: 09-08-02
Woonplaats: Hillegom

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-04 22:50

bah... volgens mij is dat erg pijnlijk Scheve mond


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: _Bonte_, Amazonbot, AmberG, Animal, Domiinique, gigil, haffiefreak, Herfstblad, IndianSu, Mar_X, miereneter, Milando, Pytje, Saskiaa_, scoebje, spookyskippy, stijntilla, teunis001, topsylover, Weenck, YandexBot, Yellowbird, Zilfstar en 144 bezoekers