sonjabelgium schreef:Nope, komt omdat je bij het mennen je de leidsels moet verkorten bij het in sturen van een bocht, het komt gewoon beter uit zo aan de rechterkant omdat je paard bij het inslaan dichter bij de wagen komt en zo beter de bocht kan halen. Behoorlijk moeilijk om uit te leggen zo zonder dat ik het kan tonen met handen en voeten ....
Citaat:Ook de opkomst van de koets bespannen door vier paarden had zoo zijn gevolgen. In Frankrijk zat de koetsier op het paard linksachter en hanteerde de zweep natuurlijk met zijn rechterhand. En dan is dus inderdaad rechtsrijden veel handiger, ook al omdat je dan beter zicht hebt op je tegenliggers vanaf dat paard linksachter.
De Britten hadden een probleem met een door vier paarden bespannen koets, daar moest de koetsier uiterst rechts gaan zitten, op de bok, om de passagiers niet te raken met zijn zweep en om het linksrijdend tegemoet komend verkeer in de gaten te houden.
sonjabelgium schreef:Nope, komt omdat je bij het mennen je de leidsels moet verkorten bij het in sturen van een bocht,het komt gewoon beter uit zo aan de rechterkant omdat je paard bij het inslaan dichter bij de wagen komt en zo beter de bocht kan halen. Behoorlijk moeilijk om uit te leggen zo zonder dat ik het kan tonen met handen en voeten ....
sonjabelgium schreef:Citaat:De Britten hadden een probleem met een door vier paarden bespannen koets, daar moest de koetsier uiterst rechts gaan zitten, op de bok, om de passagiers niet te raken met zijn zweep en om het linksrijdend tegemoet komend verkeer in de gaten te houden.
Heleen1 schreef:Ik heb wel eens gehoord dat vroeger iedereen rechts zat achter het stuur/leidsel en dat dat dus later is veranderd op een aantal landen na. En bij het mennen is het zo gebleven. Ik zal mijn vriend vragen of die erachter kan komen. Die is erg geinteresseerd in authentiek gerij en duikt nog wel eens de geschiedenis in. Of hij kan het aan anderen vragen. Ben er eigenlijk ook wel benieuwd naar....
Aline4"]
[quote="Heleen1 schreef:Ik heb wel eens gehoord dat vroeger iedereen rechts zat achter het stuur/leidsel en dat dat dus later is veranderd op een aantal landen na. En bij het mennen is het zo gebleven. Ik zal mijn vriend vragen of die erachter kan komen. Die is erg geinteresseerd in authentiek gerij en duikt nog wel eens de geschiedenis in. Of hij kan het aan anderen vragen. Ben er eigenlijk ook wel benieuwd naar....
Heleen1 schreef:. Eigenlijk is dit net zoals: "Waarom stappen we links op ons paard?" tegenwoordig rijden we ook niet meer een sabel (dat was het toch?).
Huertecilla schreef:Overigens is het slagwapen op de rug gedragen de meest practische plek voor ruiters; zit het ook met rijden niet in de weg en da's wel zo lekker.
Heleen1 schreef:Wel leuk dat de reden die ik gehoord heb toch lijkt te kloppen. Zal vanavond toch nog even mijn vriend vragen wat zijn antwoord is. Eigenlijk is dit net zoals: "Waarom stappen we links op ons paard?" tegenwoordig rijden we ook niet meer een sabel (dat was het toch?).
Gieneke schreef:Het heeft ook te maken met de etiquette....Het zelfde geldt dat de paarden een zwart tuig dragen maar dat je met bruine leidsels ment. Tegenwoordig kun je ook bruine tuigen kopen en zwarte leidsels....
karuna schreef:bij bruine leidsels schijn je de beschadigingen eerder te zien?? geen idee of dat zo is maar dat was de uitleg van onze meninstructeur op cursus.
Citaat:Ik weet niet of dat zo werkt maar ja het is helaas een gewoonte nu.
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 31 bezoekers