[ar]waarom rechts zitten(moeilijke vraag denk ik)

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
boeflover

Berichten: 6045
Geregistreerd: 28-06-03
Woonplaats: zeeland

[ar]waarom rechts zitten(moeilijke vraag denk ik)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-01-04 23:09

dat bedacht ik me eigenlijk zo maar, waarom zit een koetsier rechts? een koetsier word tot de bestuurder gerekend en zit links(in een auto) in nederland. dus waarom is dat dan ook niet zo gedaan bij mennen(we zijn hier niet in engeland Tong uitsteken). vraag me af of hier iemand antwoord op weet, denk dat het weer zoiets is van dat is gewoon zo... (geen reden dus, maar vragen kan altijd Haha!)


josien
Berichten: 2554
Geregistreerd: 15-08-03
Woonplaats: Uddel (veluwe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-04 23:54

Komt het niet omdat de men stijl uit Engeland is over genomen.

Weet niet hoor. Maar kan best zo wezen hé.

Voor alle info kijk hier http://www.paardenmetplezier.eu

Gezocht boerderij met minimaal 2hec land op de veluwe.

Heleen1

Berichten: 373
Geregistreerd: 28-11-03
Woonplaats: Heerde

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-04 01:38

Ik heb wel eens gehoord dat vroeger iedereen rechts zat achter het stuur/leidsel en dat dat dus later is veranderd op een aantal landen na. En bij het mennen is het zo gebleven. Ik zal mijn vriend vragen of die erachter kan komen. Die is erg geinteresseerd in authentiek gerij en duikt nog wel eens de geschiedenis in. Of hij kan het aan anderen vragen. Ben er eigenlijk ook wel benieuwd naar....

Go broke, buy a horse!!! Heb een vernieuwd profiel!

sonjabelgium

Berichten: 6907
Geregistreerd: 11-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-04 12:04

Nope, komt omdat je bij het mennen je de leidsels moet verkorten bij het in sturen van een bocht, het komt gewoon beter uit zo aan de rechterkant omdat je paard bij het inslaan dichter bij de wagen komt en zo beter de bocht kan halen. Behoorlijk moeilijk om uit te leggen zo zonder dat ik het kan tonen met handen en voeten Haha! ....

BC260894 - GL211096 - GA270405 - BO120607 - GN120710
5 Zoete snoetjes <3 THANX FOR THE VOTES FOR NEELTJE - http://9maand.be/ SHE WON *\o/*

Elke dag is een uitdaging… & een kans om te genieten.

F_OrumsterJarig

Berichten: 15320
Geregistreerd: 17-12-03
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-04 12:24

ik zat altijd links Bloos Vind ik lekkerder

*was mennen voor de lol hoor, niet wedstrijden ofzo*

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-04 12:35

sonjabelgium schreef:
Nope, komt omdat je bij het mennen je de leidsels moet verkorten bij het in sturen van een bocht, het komt gewoon beter uit zo aan de rechterkant omdat je paard bij het inslaan dichter bij de wagen komt en zo beter de bocht kan halen. Behoorlijk moeilijk om uit te leggen zo zonder dat ik het kan tonen met handen en voeten Haha! ....


Het lijkt me sterk dat dit de achterliggende gedachte is. Verward

sonjabelgium

Berichten: 6907
Geregistreerd: 11-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-04 13:29

Citaat:
Ook de opkomst van de koets bespannen door vier paarden had zoo zijn gevolgen. In Frankrijk zat de koetsier op het paard linksachter en hanteerde de zweep natuurlijk met zijn rechterhand. En dan is dus inderdaad rechtsrijden veel handiger, ook al omdat je dan beter zicht hebt op je tegenliggers vanaf dat paard linksachter.

De Britten hadden een probleem met een door vier paarden bespannen koets, daar moest de koetsier uiterst rechts gaan zitten, op de bok, om de passagiers niet te raken met zijn zweep en om het linksrijdend tegemoet komend verkeer in de gaten te houden.


Gevonden via Google.be

In mijn menboek staat wel degelijk dat deze keuze van rechts op de bok beter is omwille van het insturen van bochten en combinatie met de leidsels en het dichterbijkomen van het paard bij de wagen. Het is een zeer uitgebreide uitleg ....

BC260894 - GL211096 - GA270405 - BO120607 - GN120710
5 Zoete snoetjes <3 THANX FOR THE VOTES FOR NEELTJE - http://9maand.be/ SHE WON *\o/*

Elke dag is een uitdaging… & een kans om te genieten.

malle_pietje

Berichten: 115
Geregistreerd: 08-01-04
Woonplaats: Nieuw-Vennep

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-04 13:30

sonjabelgium schreef:
Nope, komt omdat je bij het mennen je de leidsels moet verkorten bij het in sturen van een bocht,het komt gewoon beter uit zo aan de rechterkant omdat je paard bij het inslaan dichter bij de wagen komt en zo beter de bocht kan halen. Behoorlijk moeilijk om uit te leggen zo zonder dat ik het kan tonen met handen en voeten Haha! ....


Dit klopt gedeeltelijk, als je rechts zit en je neemt een bocht naar rechts komt je paard dichter naar jou toe dus niet dichter naar de wagen. Dus hier moet meer verkorten dan bij een bocht naar links. Als je dus links op de wagen gaat zitten geldt het zelfde verhaal alleen dat je hier dus links meer verkort met het nemen van een bocht naar links. Ga je nu in het midden op de wagen zitten dan gaat dit verhaal niet meer op want dan maakt het niet uit of je links of rechts gaat want je de afstand tussen jou en het paard blijft gelijk.

Ik heb nu alleen nog geen antwoord op de eigenlijke vraag maar zondag morgen heb ik weer les van Jan en dan ga ik het wel vragen.

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-04 13:53

sonjabelgium schreef:
Citaat:
De Britten hadden een probleem met een door vier paarden bespannen koets, daar moest de koetsier uiterst rechts gaan zitten, op de bok, om de passagiers niet te raken met zijn zweep en om het linksrijdend tegemoet komend verkeer in de gaten te houden.



Ik denk dat dit de achterliggende gedachte is.

Aline4

Berichten: 901
Geregistreerd: 22-01-03
Woonplaats: Hengelo G

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-04 16:21

Heleen1 schreef:
Ik heb wel eens gehoord dat vroeger iedereen rechts zat achter het stuur/leidsel en dat dat dus later is veranderd op een aantal landen na. En bij het mennen is het zo gebleven. Ik zal mijn vriend vragen of die erachter kan komen. Die is erg geinteresseerd in authentiek gerij en duikt nog wel eens de geschiedenis in. Of hij kan het aan anderen vragen. Ben er eigenlijk ook wel benieuwd naar....


Bij mijn weten is dit de juiste uitleg. Je passeert elkaar dus ook rechts. Dan kun je veel beter zien of je elkaar raakt of niet. Met andere woorden: in Engeland word er dus aan de juiste kant van de weg gereden. Ik heb dit ook in een paar klassieke menboeken zien staan. De titels zou ik even op moeten zoeken, die weet ik niet zo uit mijn hoofd.

Timing is alles!!

ik ga proberen terug te keren naar Zen :-)


sonjabelgium

Berichten: 6907
Geregistreerd: 11-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-04 17:22

Ben benieuwd malle_pietje, hou ons op de hoogte hé Knipoog ...

Tot nu toe vier redenen voor het waarom .... Haha!

BC260894 - GL211096 - GA270405 - BO120607 - GN120710
5 Zoete snoetjes <3 THANX FOR THE VOTES FOR NEELTJE - http://9maand.be/ SHE WON *\o/*

Elke dag is een uitdaging… & een kans om te genieten.

Huertecilla

Berichten: 26851
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-04 18:21

Aline4"]
[quote="Heleen1 schreef:
Ik heb wel eens gehoord dat vroeger iedereen rechts zat achter het stuur/leidsel en dat dat dus later is veranderd op een aantal landen na. En bij het mennen is het zo gebleven. Ik zal mijn vriend vragen of die erachter kan komen. Die is erg geinteresseerd in authentiek gerij en duikt nog wel eens de geschiedenis in. Of hij kan het aan anderen vragen. Ben er eigenlijk ook wel benieuwd naar....


Bij mijn weten is dit de juiste uitleg. Je passeert elkaar dus ook rechts. Dan kun je veel beter zien of je elkaar raakt of niet. Met andere woorden: in Engeland word er dus aan de juiste kant van de weg gereden. Ik heb dit ook in een paar klassieke menboeken zien staan. De titels zou ik even op moeten zoeken, die weet ik niet zo uit mijn hoofd.
[/quote]

Heleen schrijft 'iedereen' en niet alleen Engeland. Inderdaad is dat juist. Engeland is het enige achtergebleven land in Europa; de rest is lang geleden omgeschakeld met Zweden als laatste eind zestiger jaren meen ik.
Nu kun je dus in het verkeer beter links zitten. De wagens zijn helaas niet mee-veranderd. Nu is dat niet zo vreemd; de wagens zijn op wel meer punten in de vorige eeuw blijven steken.
Gelukkig kun je bij sommige karren het menkussen ook links monteren. Helaas heb je bij een geremde kar dan het pedaal vaak te rechts staan

www.homocaballus.net

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37233
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-04 18:47

Ik heb deze uitleg ooit eens in de mensport gevonden. het bleek dat men heel vroeger overal aan de linkerkant van de weg reed net als in engeland. ZIt je dan rechts op de bok heb je beter overzicht over het andere verkeer toen dus alleen paard en wagen.

Napoleon heeft geprobeert engeland te veroveren dat is niet gelukt waardoor hij in de door hem bezette landen links rijden is gaan verplichten. Alleen de toen gehanteerde stuurmethodes (achenbach ed) is men blijven hanteren en zijn ze dus gewoon rechts op de bok blijven zitten.
Bij typisch nederlandse aanspanningen zoals bv een frieze sjees en boerenbespanning zit je wel links op de bok. maar die werden dan van oudsher ook niet gestuurd met achenbach.

Maar er zijn denk ik wel honderden redenen te bedenken waarom je rechts zit.

Geen auto, 100000 euro of een mooie reis maar wél dit prachtige onderschrift
Karuna is een sociaal wat onthande computergebruiker met myopie
En dan ben je opeens weg. Mutsje het is goed zo Dag oude man

Heleen1

Berichten: 373
Geregistreerd: 28-11-03
Woonplaats: Heerde

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-04 20:03

Wel leuk dat de reden die ik gehoord heb toch lijkt te kloppen. Zal vanavond toch nog even mijn vriend vragen wat zijn antwoord is. Eigenlijk is dit net zoals: "Waarom stappen we links op ons paard?" tegenwoordig rijden we ook niet meer een sabel (dat was het toch?).

Go broke, buy a horse!!! Heb een vernieuwd profiel!

Sjonniej
Berichten: 17536
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-04 23:10

Het is van vroeger, de engelsen saten rechts en iedereen is dat ofer gaan nemen...zo zijn er zoveel dingen waarvan je zegt..waarom niet anders.. maar tegenwoordig worden de meeste marathonwagens al gebouwd met een stoel in het midden, maar das wel ruimte verspilling als je met je hele fam wilt menne Knipoog
Maar voor wedstrijdrijde is een stoel in het midden beter:
* Je ziet beter of je paard mooi recht of in stelling loopt.
* Betere balans, doordat het gewicht in het midden zit en niet aan de zijkant: Bokrechters zijn toch afgeschaft Boos!

Huertecilla

Berichten: 26851
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-04 23:58

Heleen1 schreef:
. Eigenlijk is dit net zoals: "Waarom stappen we links op ons paard?" tegenwoordig rijden we ook niet meer een sabel (dat was het toch?).

Euh....de meeste mensen zijn rechtshandig, dáárom stap je van links op. Die rechtshandigheid is ook waaron het slagmes links gedragen werd. Kwam goed uit bij het van links opstappen.
Overigens is het slagwapen op de rug gedragen de meest practische plek voor ruiters; zit het ook met rijden niet in de weg en da's wel zo lekker.

www.homocaballus.net

Albert

Berichten: 5729
Geregistreerd: 16-10-02
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-04 01:07

Rechts zitten is gewoon een kwestie van geschiedenis idd het links rijden en heeft geen andere reden of voordeel.
Spanleidsels worden nog steeds op rechts zitten gemaakt, je zal dus moeten vergespen als je besluit links te gaan zitten.
Moderne marathonwagens hebben de zitting tegenwoordig in het midden van de wagen.

3 Gelderse toppers en
Paardengebitsverzorger Klik hier voor mijn website

visje

Berichten: 4546
Geregistreerd: 11-04-01
Woonplaats: België (Vlaams-Brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-04 17:20

Het is een erfenis die we uit Groot-Brintanië hebben. Daar rijden de mensen (zoals u allen wel weet Knipoog ) links van de weg, en de bestuurders zitten rechts.

De uitleg van Sonjabelgium is volgens mij niet juist. Want als je links zou zitten, zou je paard dichterbij komen bij een bocht naar links, dus hetzelfde maar omgekeerd.

Hoewel ja,
gezien het een engels gebruik is... menzen rijden daar links van de weg, de kortste bochten die zij maken zijn die naar links (hierbij moeten ze geen rijvak oversteken), dus als ze rechts zitten, moeten ze niet overdreven veel verkorten om de bocht toch kort genoeg te kunnen nemen.

Bij ons zijn de moeilijke bochten die naar rechts, waar we kort om het hoekje moeten draaien (en dus geen rijvak moeten oversteken)

Besluit: wij zouden beter links op de bok gaan zitten, om zo minder moeite te hebben met die korte bochten naar rechts, die bij ons in het verkeer zitten.

Gelukkig zijn er ook koetsen waar de bok in het midden staat, of nog beter, verplaatsbaar is: zo kan ieder zijn uitleg gebruiken en de bok naar believen verplaatsen!

De enige zekerheid is dat men van niets zeker is...

visje

Berichten: 4546
Geregistreerd: 11-04-01
Woonplaats: België (Vlaams-Brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-04 17:23

Huertecilla schreef:
Overigens is het slagwapen op de rug gedragen de meest practische plek voor ruiters; zit het ook met rijden niet in de weg en da's wel zo lekker.


Ja, maar misschien is het, als je met een aanloopje de vijand tegemoet gaat, sneller je zwaard met je rechterhand te trekken langs je buik, dan sukkelen met dat ding op je rug?

Gelukkig heb ik nog maar weinig last gehad van dit soort practische probleempjes *LOL* .

De enige zekerheid is dat men van niets zeker is...

boeflover

Berichten: 6045
Geregistreerd: 28-06-03
Woonplaats: zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-01-04 21:05

Heleen1 schreef:
Wel leuk dat de reden die ik gehoord heb toch lijkt te kloppen. Zal vanavond toch nog even mijn vriend vragen wat zijn antwoord is. Eigenlijk is dit net zoals: "Waarom stappen we links op ons paard?" tegenwoordig rijden we ook niet meer een sabel (dat was het toch?).

ik stap ook gewoon rechts op af en toe, gewoon afwisselend, heb is gelezen dat dat beter is voor de rugspieren van je paard

Buuf

Berichten: 188
Geregistreerd: 25-06-03
Woonplaats: Eelde

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-04 00:08

Het heeft ook te maken met de etiquette....Het zelfde geldt dat de paarden een zwart tuig dragen maar dat je met bruine leidsels ment. Tegenwoordig kun je ook bruine tuigen kopen en zwarte leidsels....

18-03-2003...Barbara P 23-02-2007 Valdo L

Huertecilla

Berichten: 26851
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-04 01:43

Gieneke schreef:
Het heeft ook te maken met de etiquette....Het zelfde geldt dat de paarden een zwart tuig dragen maar dat je met bruine leidsels ment. Tegenwoordig kun je ook bruine tuigen kopen en zwarte leidsels....

Had dát niet héél lang wat met de kwaliteit van leer te maken?

www.homocaballus.net

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37233
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-04 13:56

bij bruine leidsels schijn je de beschadigingen eerder te zien?? geen idee of dat zo is maar dat was de uitleg van onze meninstructeur op cursus.

Ik weet niet of dat zo werkt maar ja het is helaas een gewoonte nu.

Geen auto, 100000 euro of een mooie reis maar wél dit prachtige onderschrift
Karuna is een sociaal wat onthande computergebruiker met myopie
En dan ben je opeens weg. Mutsje het is goed zo Dag oude man

Albert

Berichten: 5729
Geregistreerd: 16-10-02
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-04 18:46

karuna schreef:
bij bruine leidsels schijn je de beschadigingen eerder te zien?? geen idee of dat zo is maar dat was de uitleg van onze meninstructeur op cursus.

en die heeft gelijk.
Citaat:
Ik weet niet of dat zo werkt maar ja het is helaas een gewoonte nu.

Net zo'n gewoonte als de Friezen die met witte leidsels gereden worden.

3 Gelderse toppers en
Paardengebitsverzorger Klik hier voor mijn website

malle_pietje

Berichten: 115
Geregistreerd: 08-01-04
Woonplaats: Nieuw-Vennep

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-04 13:27

sonjabelgium schreef:
Ben benieuwd malle_pietje, hou ons op de hoogte hé Knipoog ...


Nou ik heb het gevraagd maar hij had ook geen duidelijk antwoordt. Maar het kwam er op neer dat het een overblijfsel is van het linksrijden van vroeger.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 31 bezoekers