"stampen" met voorbeen - wie herkent dit?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Kimmie1974
Berichten: 433
Geregistreerd: 04-02-03

"stampen" met voorbeen - wie herkent dit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-01-04 15:47

Misschien weten jullie wat de oorzaak is van het volgende: als ik ga rijden stap ik altijd een kwartier – 20 minuten los met lange teugel; tijdens het stappen doet mijn paard af en toe heel vreemd met zijn rechter voorbeen: hij strekt hem uit naar voren (een halve spaanse pas zeg maar) en stampt er dan soms ook mee op de grond, net of iets hem irriteert. Hij brengt zijn hoofd hierbij ook naar beneden, alsof hij iets “aan wil wijzen”. Zodra de teugels op maat zijn doet hij het niet meer, verder zijn er geen problemen met rijden, hij loopt ook niet onregelmatig en is verder fris en vrolijk. Hij doet het ook als hij in de stapmolen loopt waar hij zich vrij kan bewegen, precies hetzelfde als ik hierboven beschrijf. Herkent iemand dit?


orsini

Berichten: 1233
Geregistreerd: 28-10-03
Woonplaats: noord holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-04 15:48

misschien heeft hij jeuk aan z'n hoofd, dan maken ze ook een stampende beweging en gaan ze met hun hoofd naar beneden alleen moet ie dan wel ook met z'n hoofd lod hals angs z'n been strijken. Doet ie dat???


http://www.equi-unity.nl als paarden je passie zijn.......

3e graads instructrice Rechtrichten (academische rijkunst)

orsini

Berichten: 1233
Geregistreerd: 28-10-03
Woonplaats: noord holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-04 15:49

dan is het nl ook wel logisch dat hij het niet doet als je teugels op maat zijn want dan kan hij niet met zn hoofd naar beneden


http://www.equi-unity.nl als paarden je passie zijn.......

3e graads instructrice Rechtrichten (academische rijkunst)

Eline

Berichten: 72938
Geregistreerd: 07-10-03
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-04 15:54

Lijkt mij ook jeuk aan z'n hoofd, dat ie wil schuren zeg maar...

CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-04 15:54

dat doen mijn paarden ook wel eens, als ze jeuk hebben aan hun hoofd Knipoog

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-04 15:58

Het lijkt mij jeuk in dit geval.. Ik heb een paard dat overigens ook kan stampen van drift. Dan wil zij iets perse niet, en als het toch moet gaat ze stampvoeten. Jaha, mijn Lanna heeft karakter Lachen

LovingTweety

Berichten: 10435
Geregistreerd: 25-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-04 15:59

Een paard dat ik ken stampte ook de hele tijd. Bij haar was het omdat ze mok had. Misschien is dat bij jou paardje ook het geval?

Kimmie1974
Berichten: 433
Geregistreerd: 04-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-01-04 15:59

Nee, misschien leg ik het niet goed uit, hij gaat absoluut niet jeuken o.i.d.; het is echt een heel maf gezicht > in de molen loopt hij gewoon los en dan zou hij kunnen jeuken als ie dat wil, maar het enige wat hij doet is dat gekke gestrek en gestamp; altijd een paar passen... Mok o.i.d. is het ook echt niet, heeft supermooie beentjes wat dat betreft. Het lijkt meer een soort vreemde gewoonte te zijn, echt heel apart...

anke84
Berichten: 187
Geregistreerd: 28-11-02
Woonplaats: Dedemsvaart

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-04 16:03

Misschien attaqusie of hoe je dat ook schrijft, is een storing in de zenuwen waardoor hij zn been naar beneden laat vallen zeg maar, dit noemen ze ook wel stampbeen, ik heb dit trouwens alleen bij achterbenen gezien en het is meestal zichtbaar in stap ja.

Vrijdag eerste springconcour met de Mermus
SPANNEND.

orsini

Berichten: 1233
Geregistreerd: 28-10-03
Woonplaats: noord holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-04 16:07

anke84 schreef:
Misschien attaqusie of hoe je dat ook schrijft, .

ataxie toch??
Laatst bijgewerkt door orsini op 08-01-04 16:08, in het totaal 2 keer bewerkt

orsini

Berichten: 1233
Geregistreerd: 28-10-03
Woonplaats: noord holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-04 16:07

weet niet hoe oud je paard is en of je de eerste eigenaar bent?? Misschien heeft de vorige eigenaar hem geleerd om de spaanse pas of iets dergelijks te doen en dat hij dan een beloning kreeg. Kan dan zijn dat hij het zo leuk is gaan vinden dat hij het uit aichzelf gaat doen. Heb je ook wel eens als je je paard leert stijgeren.


http://www.equi-unity.nl als paarden je passie zijn.......

3e graads instructrice Rechtrichten (academische rijkunst)

CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-04 16:12

orsini schreef:
weet niet hoe oud je paard is en of je de eerste eigenaar bent?? Misschien heeft de vorige eigenaar hem geleerd om de spaanse pas of iets dergelijks te doen en dat hij dan een beloning kreeg. Kan dan zijn dat hij het zo leuk is gaan vinden dat hij het uit aichzelf gaat doen. Heb je ook wel eens als je je paard leert stijgeren.



dat denk ik dan ook eerder! ik heb ook ooit een paard gereden die dat deed, ik schrok me wild de eerste keer, hij deed het ook alleen met halsstrekken .
ataxi lijkt me niet bepaald aan de orde!!

Kimmie1974
Berichten: 433
Geregistreerd: 04-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-01-04 16:38

inderdaad, ataxie is nogal ernstig en zo ziet het er niet uit. Ik ben zijn 2e eigenaar en daarvoor heeft hij 10 jaar op dezelfde stal gestaan, waarvan 8 jaar aan koersen deelgenomen. Daar hebben ze echt geen tijd om paarden kunstjes te leren, dus ik hou het er maar op dat het een zelf aangeleerde gewoonte is. Aangezien niemand het echt herkent als zijnde iets enrstigs maak ik me er maar niet teveel zorgen over...

Lizz

Berichten: 8891
Geregistreerd: 18-10-02
Woonplaats: Hier aan de kust, de Zeeuwse kust...

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-04 16:41

Ik ken ook 2 paarden die dat doen!
Bij 1 heb ik het al heel lang niet gezien. Bij de andere was het een tijd weg en laatst deed hij het weer. Wat het is weet volgens mij niemand bij ons op stal. Volgens mij proberen ze gewoon onder het werk uit te komen en beetje vervelend te doen.

Dankjewel Koos en Lub voor de mooie jaren.

verootjoo
Berichten: 35639
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-04 18:23

de mijne doet dat alleen in water, om ff lekker te plenzen.

[o]

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-04 23:42

verootjoo schreef:
de mijne doet dat alleen in water, om ff lekker te plenzen.


Dat doet Lanna ook. Geweldig vindt ze dat. Doen we als beloning na het werk. Even 'plempen' in de vijver. En dan water in mijn laarzen maaien. Heel leuk vindt ze. Gelukkig gaat ze niet liggen, zoals het paard van mijn vriendin.

Zaza

Berichten: 37
Geregistreerd: 30-06-02
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-04 14:38

t kan ook gewoon ongeduldigheid zijn. de verzorgpony van een vriendin staat soms ook enorm te stampen enz maar het kan ook jeuk zijn ja

sammetje

Berichten: 1654
Geregistreerd: 09-12-03
Woonplaats: nootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-04 15:01

De mijne doet dat ook weleens, maar dan alleen als we door (hoog) gras rijden en ze wil daar van eten. Maar ja dat mag dan weer niet van mij (gemeen he??????) en dan doet ze dus ook zo vaag met haar rechtervoorbeen. Maf beest......

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-04 15:14

Onze Leo doet het uit joligheid. Gooit 'ie een voorbeen hoog op en maakt 'ie zo'n gek draaitje met z'n hoofd. Doet 'ie ook als íe los loopt. Ik denk dat hij dan denkt dat íe op een stoere wilde hengst lijkt Tong uitsteken Haha!


Leetje

Berichten: 1228
Geregistreerd: 28-09-02
Woonplaats: Strijen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-04 17:13

Ik herken het Haha!

Die van mij doet het ook, maar zij doet het vooral als ze het ergens niet mee eens is...
Bijv als er een ander paard te dicht bij komt en ze dat niet wil, of als ik de teugels op maat neem en ze daar geen zin in heeft enz.

Cum Laude afgestudeerd klassiek homeopaat voor dieren
http://www.leonienoordhoek.nl
http://www.facebook.com/dierenhomeopathie

Hester

Berichten: 2153
Geregistreerd: 29-11-03
Woonplaats: Een Leidsche in hart en nieren!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-04 17:47

Leer m de spaanse pas zou ik zeggen Haha!

You don't need eyes to see, you need vision.
De Jack Meagher methode is dè oplossing voor al je ontspanningsproblemen


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Eske_B, fokfanaat, GGFJ, Liaan, M_arjolein, Rainer, xHaithi, Yentaah en 144 bezoekers