help, me paard loopt niet mee!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ididit
Berichten: 1463
Geregistreerd: 09-01-04
Woonplaats: Waddinxveen

help, me paard loopt niet mee!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-04 10:36

nou hier word ik dus gestoord van, mijn paard loopt aan de hand niet mee. Ging vorige winter perfect, toen had hij een hoefzweer en mocht ik niet rijden. Hij deed echt alles voor me als ik ernaast liep! en nu dus niet meer, terwijl ik van de zomer toch ook gewandeld heb.... het is zelfs zo erg dat ik hem op het erf niet eens vooruit krijg! iemand een oplossing?
alvast heel erg bedankt!
xxx ilona

Arjette

Berichten: 1644
Geregistreerd: 21-02-03
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-04 14:47

Misschien is het handig als je er even bij zet of je al NH of iets dergelijks doet. Anders kun je het misschien beter op VMR, daar zullen meer mensen je berichtje zien en dus meer advies kunnen geven

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-04 16:28

wat je in ieder geval NIET moet gaan doen is er voor gaan staan en aan zijn halster staan trekken. kan je niet naast zijn schouder gaan staan en zodra je wil stappen STAP zeggen en doet hij dat niet even bijtikken met een zweepje??
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 09-01-04 16:42, in het totaal 1 keer bewerkt

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-04 16:30

Dressuur zweep mee...... zo een langen. dan gewoon in je eigen positie naast de schouder van het paard blijven staan, het commando stap geven, zelf naar voren lopen en loopt die niet mee met je linkerhand (waar dan de zweep dus inzit) een tik geven tegen de kont van het paard. Net zolang tot ie uit zichzelf meeloopt op het horen van het commando en het naar voren gaan van jou!....wel belonen als hij braaf is natuurlijk

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-04 16:31

Luckey schreef:
wat je in ieder geval NIET moet gaan doen is er voor gaan staan en op zijn lopen trekken. kan je niet naast zijn schouder gaan staan en zodra je wil stappen STAP zeggen en doet hij dat niet even bijtikken met een zweepje??


jajjajaahhhaaaa zie je ze staan die mensen die dan voor een paard aan het halster gaan hangen Haha! Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-04 16:41

En wat doet dat beest?/ die gaat achteruit lopen!! Ik zie het zo vaak!!

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-04 16:43

pcies............ Haha! Haha!

_10_

Berichten: 7295
Geregistreerd: 11-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-04 17:50

Mijn paard loopt soms ook niet door als ik met het aan de hand naar de bak loop..... dit los ik op door hem gewoon een keer een flinke tik te geven op zijn kont.
Meestal doet hij dit dat de eerste maanden nietmeer (tenzij iemand anders hem weer begeleid... dan probeert hij diegene direct uit, hoezo of ze slim zijn Tong uitsteken )

patriciavg
Berichten: 114
Geregistreerd: 23-03-02
Woonplaats: Roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-04 20:23

Owkee, achterliggende gedachte met het 'zweep-idee'; Een veulen dat naast zijn of haar moeder mee loopt krijgt een zwaai met de staart tegen zijn kont aan als hij niet snel genoeg met mama mee loopt. Dus paj iets van een lang touw of inderdaad zweep en begin te lopen, loopt ze niet mee? Zwiep dan naar achter (zonder om te kijken).
In de ene hand heb je dus 'je paard' in de andere hand de zweep of het touw en je doet gewoon net of het jouw staart is :-D.. leuke omschrijving. Over die commando's; doe geen moeite. Het is bewezen dat een paard slecht op de verschillende klanken reageert en daarnaast moet ze gewoon leren dat als jij begint met lopen, ze gewoon mee loopt. Ga jij harder lopen? Dan zou het een beetje knullig zijn als je haar eerst moet toespreken voor ze je achterna loopt in jouw tempo, niet? Dus gewoon leren dat ze met jou mee loopt en jij haar 'mama' dus een beetje bent (figuurlijk dan.. je zou maar eens een paard moeten uitpoepen :-s)

Succes

SuperSmurf

Berichten: 7076
Geregistreerd: 28-10-01
Woonplaats: provincie noord holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-04 20:35

Luckey schreef:
En wat doet dat beest?/ die gaat achteruit lopen!! Ik zie het zo vaak!!


oops.. zoiets had ik dus tijdens mijn ruiterbewijs examen.. ( en nee ik hing niet aan zijn halster!! Haha! ) Maar we moesten laten zien dat we op konden stijgen ( nee dat kan ik uiteraard nog niet na 7 jaar...) Maar ik pak de teugels in 1 hand, loop naar t zadel, loopt die ei mee!! EN ik maar steeds een tikje geven, maar die eigenwijze knol wilde niet! Ik balen.. ja straks zak je op t opstijgen!!! (paard MOET stilstaan tijdens opstijgen.. vind het veel knapper als je t ook kan als je paard loopt, maar goed)
Uiteindelijk stond ie stil gelukkig!

MAAR wat ik wilde zeggen.. tikje met de zweep helpt dus niet altijd..

Ode

Berichten: 1537
Geregistreerd: 23-06-03
Woonplaats: velsen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-04 20:44

SuperSmurf schreef:

paard MOET stilstaan tijdens opstijgen.. vind het veel knapper als je t ook kan als je paard loopt, maar goed





Haha...ja vindt ik ook

SuperSmurf

Berichten: 7076
Geregistreerd: 28-10-01
Woonplaats: provincie noord holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-04 21:04

tsja.. anders zou ik met mijn paardje finaal gezakt zijn.. Die staat NOOIT stil tijdens opstijgen, mja.. wel mooi van leren opstijgen.. Stel nou dat je alleen maar gewend bent dat je paard stil staat tijdens opstijgen en je hangt al half in de beugels en je paard springt er vandoor.. Dan lijkt t mij logisch dat je toch wel moet kunne opstijgen om dán je paard onder controle te krijgen?Mja.. er zijn wel meer onlogische dingen voor dat ruiterbewijs gedoe...

Ididit
Berichten: 1463
Geregistreerd: 09-01-04
Woonplaats: Waddinxveen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-04 11:10

eh ja, inderdaad hele goede ideeen van dat zweepje enzo, maar mijn paard is dus zo lui dat ze hem als veulen al naar buiten moesten dragen omdat hij zelf niet achter mams aan liep...... en die zweep boeit hem niet zo! staat zo banketstaaf om steeds te moeten slaan als je buiten loopt! van nature zwaar lui dus. dat is ook de enige reden dat ie nu niet professioneel springt (waar hij wel voor gefokt was). hij heeft gewoon echt een moeilijk karakter! nog andere tips?
xxx ilona