(chronisch) hoestend paard: deken op of niet?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
mariska

Berichten: 613
Geregistreerd: 10-06-01
Woonplaats: Maasland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-11-01 19:41

Mijn paard hoest regelmatig. Ik behandel hem daar voor en soms gaat het heel goed (dierenarts verklaarde hem beter!) en nu gaat het weer iets minder. Hij staat iedere dag buiten en 's nachts binnen met open bovendeur. Hij staat nu zonder deken en dus met een enorme dikke vacht (lekker aaibaar..). Wat is beter: lekker eigen vacht houden, of deken erop? Ik rijd op het moment niet of nauwelijks Huilen dus voor het zweten na het rijden hoef ik het niet te doen..

Wat zouden jullie doen?


joyce B

Berichten: 16372
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-01 10:48

Als hij het niet koud heeft, dan hoeft hij geen deken om. Temperatuursverschillen kunnen extra hoestprikkels opwekken. Doordat jou pony in een buitenstal staat zijn die verschillen maar klein. Wel beschermen tegen regen, bijvoorbeeld met een licht regendek, als hij er onder maar niet gaat zweten!

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-01 11:23

Tja, wat doe je ermee? Als je er flink mee traint en hij zit dik in zijn vacht, raakt hij wel flink bezweet waardoor hij extra bevattelijk is voor een klets van de kou. rij je er verder niet zo intensief mee, is zonder deken weer beter.

Cowgirl

Berichten: 23721
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-01 13:07

Dan zou ik hem lekker zonder dek laten staan.
Zo houd hij voor zichzelf 1 temp.
Als je een dek op gaat gooien en die wer afhaalt als je gaat poetsen staat hij toch ff zonder deken, een klein tochtje hoeft dan al genoeg te zijn.
Beter is om na het rijden een zweetdeken op te doen totdat hij voldoende is afgekoeld om hem weer af te halen.

' On bended knee is no way to be free'
Peter R de Vries.


¡!Ellen!¡
Berichten: 2797
Geregistreerd: 12-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-01 20:27

Tja, als je er niet meer rijd kun je beter geen deken op doen! Gewoon in z'n eigen vacht laten zitten, want als het koud is en je paard heeft een dunne vacht en een deken op en je doet die deken af, begint ie weer te hoesten! Scheve mond\

confetti

Berichten: 2152
Geregistreerd: 22-08-01
Woonplaats: breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-01 20:56

ff een vraagje, je zegt dat het nu minder gaat met je pony, heb je hem op krullen of stro staan. en ik zou hem ook zonder deken laten staan.

gr. martha

mariska

Berichten: 613
Geregistreerd: 10-06-01
Woonplaats: Maasland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-11-01 21:59

Hoi Confetti,

Ja hij staat op zaagsel, en krijgt voor zover mogelijk nat hooi. Het probleem is alleen dat hij het natte hooi niet lekker vind en daar veel te weinig van eet.. Dus hij krijgt ook regelmatig gewoon hooi. Dan schud ik het eerst uit in een andere ruimte. (Het is wel hooi van een goede kwaliteit (zelf gehooid..)

Bedankt voor de tips allemaal! Mijn paardje gaat dus als een ijsbeer de winter door!

Hij ligt trouwens wel vaak in de modder te rollen. Lekker helemaal onder!

diana
Berichten: 2205
Geregistreerd: 21-09-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-01 10:05

dit is mijn mening maar ik weet niet of ik gelijk heb kun je niet beter stro gaan gebruiken dat stoft minder denk ik! Party!!

levi,Het liefste van het liefste wat er maar kan bestaan heb ik in jou gevonden ik laat je nooit meer gaan!!

ga even naar www.stopwredeveetransporten.nl en teken,en geef aan iedereen door!!

Nonnie
Berichten: 2066
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Delden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-01 10:13

nee stro stoft het meest van alles als ik het goed heb!! Vraag eens aan sanderijn, tinkie heeft ook erg gehoest..

ingrid

Berichten: 3291
Geregistreerd: 19-05-01
Woonplaats: zevenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-01 18:02

queen heeft ook last van chronisch hoesten... toen ik haar op stro had staan was het veel ergen zaagsel is beter... stoft minder... en ik heb queen altij een deken opgedaan maarja die loopt ook in de sport dan he.... nou heb ik haar geschoren en het hoesten is eg veel minder geworden omdat ze nou nie meer nat op stal gaat eerder kon ik wel een uur uitstappen en was ze nog nat

Love the life that you live, live the life that you love

mariska

Berichten: 613
Geregistreerd: 10-06-01
Woonplaats: Maasland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-11-01 22:45

.. was stro maar beter.. Dat is namelijk een stuk goedkoper. Dat hebben we namelijk zelf van de tarwe (woon op een boerderij) en nu moeten we 15 gulden per pak zaagsel betalen...

Ingrid, ik zie dat jij gewoon kan rijden! Fijn zeg. Geef jij je paardje iets bijzonders tegen het hoesten? (Ik wil namelijk ook weer heel graag gaan rijden!)

naiade

Berichten: 5826
Geregistreerd: 04-11-01
Woonplaats: purmer

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-01 13:09

hoi,

ik heb zelf ook een pony met chronische hoest.
die blijft bij ons het hele jaar buiten (wel schuilstal) nu zijn we begonnen met een waterdichte dunne deken op te doen.
als het heeel koud is doen we hier een wollen zweet deken onder.

ze staat bij ons ook op krullen, maar wel die van een goed merk.
eerst hadden we haar op van die krullen van een houtzagerij en die zijn veeeel te stoffig.

wij voeren ook knoflook, zeewier en foenegriek, dit helpt super.
bij de paardendrogist hebben ze ook een goed middel, niet zo duur maar dat werkt super ....

succes en ik zou zeggen als je wilt blijven rijden dan toch maar een dunne deken op.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: 996981, Akshay, Bielsje, josien_m_, Karintich, manubres, Miss_Mii21, nayla, Polarize, Prins85, redbutton, roekes, Rose_Sonny, rozebadeend en 25 bezoekers