Erg zwaar in de hand

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Samantha_

Berichten: 10797
Geregistreerd: 20-12-02

Erg zwaar in de hand

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-01-04 15:06

Mijn verzorgfjord is erg zwaar in de hand. Hij probeert z'n kop zo laag mogelijk te dragen, wat voor mij dus erg zwaar is.
Ik geef dan been, als hij niet reageert een klein rukje met tegelijk been. Dat helpt, even. Een paar passen verder gaat hij weer steeds verder met z'n kop omlaag.
Met als gevolg dus dat ik afstap met pijn in armen handen en nek.. Scheve mond .
Wat kan ik hieraan doen? Hij doet t dus niet alleen als ik m nageeflijk wil laten lopen, hij doet t ook als ik met een heel los teugeltje rijdt. Eigenlijk dan juist.


orsini

Berichten: 1233
Geregistreerd: 28-10-03
Woonplaats: noord holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-04 15:08

toch nog meer been!! daarmee kan je hem mee omhoog krijgen, niet met rukjes aan je teugel, dan gaan ze vaak juist meer hangen.
Laat hem ook maar een schrikken door je teugels plots los te laten als hij gaat hangen, dan heeft ie opeens niets meer, schijnt soms ook wel iets te helpen


http://www.equi-unity.nl als paarden je passie zijn.......

3e graads instructrice Rechtrichten (academische rijkunst)

MarkKH
Berichten: 551
Geregistreerd: 18-11-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-04 15:14

Waarschijnlijk wordt hij zwaar in de hand doordat hij de teugeldruk probeert der vermijden en achter de hand wilt gaan kruipen om zich te ontdoen van de teugeldruk in zijn moet. Hij gebruikt de ruiterhand dan eigenlijk als vijfde been door een deel van het gewicht van zijn voorhand er in de hangen... Oorzaak ligt veelal bij een te harde ruiterhand....

Stoppen met de rukjes geven en voorwaarts rijden met een lichte contactteugel. als ie weer gaat hangen meer toestaan zodat ie vanzelf weer op zijn vier eigen benen loopt. Als dat lekker gaat kan je proberen om hem vanachter weer tegen het bit aan te drijven en dit soepel op te vangen om em fijntjes na te laten geven....

succes!!

Samantha_

Berichten: 10797
Geregistreerd: 20-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-01-04 15:17

Hij doet t juist op een lichte contact teugel! Dan trekt hij gewoon de teugel naar beneden. Hij vindt t ook erg fijn om lekker laag met z'n neus naar de grond te lopen.


memory

Berichten: 535
Geregistreerd: 22-02-02
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-04 15:24

Wat ook nog wel eens wil helpen is om als het paard erg gaat hangen op je handen in één keer de teugels lost te laten. Dan pleurt ie waarschijnlijk bijna op zijn bek. Paar keer herhalen (elke keer als ie hangt, hup in één keer die teugels los). Misschien een goede oplossing voor op de korte termijn. Voor de rest zal goede instructie je vast veel beter kunnen helpen

Natural Horsemanshipdag Arnhem 8 en 9 September 2007!!
http://www.nharnhem.nl

sharonaollie

Berichten: 6442
Geregistreerd: 05-06-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-04 15:24

samantha23 schreef:
Hij doet t juist op een lichte contact teugel! Dan trekt hij gewoon de teugel naar beneden. Hij vindt t ook erg fijn om lekker laag met z'n neus naar de grond te lopen.

je moet veel meer voorwaarts rijden en gewoon gaan spelen met de teugels steeds kleine kneepjes.
want als ik je wel eens ziet rijden loopt die zowat te stappe gewoon meer voorwaarts rijden en overgangen maken stap draf van draf naar stap en veel fuguren rijden gewoon dat die dan niet na kan denken.
heb je trouwens al weer les gehad?

Waar de kennis van de ruiter ophoudt,begint zijn grofheid!

Samantha_

Berichten: 10797
Geregistreerd: 20-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-01-04 15:25

memory schreef:
Wat ook nog wel eens wil helpen is om als het paard erg gaat hangen op je handen in één keer de teugels lost te laten. Dan pleurt ie waarschijnlijk bijna op zijn bek. Paar keer herhalen (elke keer als ie hangt, hup in één keer die teugels los). Misschien een goede oplossing voor op de korte termijn. Voor de rest zal goede instructie je vast veel beter kunnen helpen

Ja maar als hij op z'n bek pleurt pleur ik ook op m'n bek... Scheve mond

sharonaollie

Berichten: 6442
Geregistreerd: 05-06-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-04 15:26

jah dat lijk me ook niet verstandig om te gaan doen .
er gebeuren dan alleen maar ongelukken .en hij soms al lomp

Waar de kennis van de ruiter ophoudt,begint zijn grofheid!

Samantha_

Berichten: 10797
Geregistreerd: 20-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-01-04 15:26

sharonaollie"]
[quote="samantha23 schreef:
Hij doet t juist op een lichte contact teugel! Dan trekt hij gewoon de teugel naar beneden. Hij vindt t ook erg fijn om lekker laag met z'n neus naar de grond te lopen.

je moet veel meer voorwaarts rijden en gewoon gaan spelen met de teugels steeds kleine kneepjes.
want als ik je wel eens ziet rijden loopt die zowat te stappe gewoon meer voorwaarts rijden en overgangen maken stap draf van draf naar stap en veel fuguren rijden gewoon dat die dan niet na kan denken.
heb je trouwens al weer les gehad?
[/quote]
Ook als hij voorwaartser is, doet hij t de etter. Haha! Maar ik zal vanavond eens gaan spelen met deze tips allemaal.
Nee ik had afgelopen vrijdag les.

Samantha_

Berichten: 10797
Geregistreerd: 20-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-01-04 15:27

sharonaollie schreef:
jah dat lijk me ook niet verstandig om te gaan doen .
er gebeuren dan alleen maar ongelukken .en hij soms al lomp

Odie lomp? Haha!

sharonaollie

Berichten: 6442
Geregistreerd: 05-06-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-04 15:27

samantha23"]
[quote="sharonaollie"][quote="samantha23 schreef:
Hij doet t juist op een lichte contact teugel! Dan trekt hij gewoon de teugel naar beneden. Hij vindt t ook erg fijn om lekker laag met z'n neus naar de grond te lopen.

je moet veel meer voorwaarts rijden en gewoon gaan spelen met de teugels steeds kleine kneepjes.
want als ik je wel eens ziet rijden loopt die zowat te stappe gewoon meer voorwaarts rijden en overgangen maken stap draf van draf naar stap en veel fuguren rijden gewoon dat die dan niet na kan denken.
heb je trouwens al weer les gehad?
[/quote]
Ook als hij voorwaartser is, doet hij t de etter. Haha! Maar ik zal vanavond eens gaan spelen met deze tips allemaal.
Nee ik had afgelopen vrijdag les.
[/quote]
en deed die dat toen ook

Waar de kennis van de ruiter ophoudt,begint zijn grofheid!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-04 15:28

MarkKH schreef:
als ie weer gaat hangen meer toestaan zodat ie vanzelf weer op zijn vier eigen benen loopt. Als dat lekker gaat kan je proberen om hem vanachter weer tegen het bit aan te drijven en dit soepel op te vangen om em fijntjes na te laten geven....


Niet mee eens, te groot risico dat het dan zo'n pestbok wordt die je teugels steeds uit je handen gaat trekken om de vrijheid te krijgen. Je hebt hem immers zelf steeds beloond (door ruimte/vrijheid te geven) voor z'n slechte gedrag.....

Longeren met pessoa kan dit probleem goed verhelpen, alsmede goede hulp van een instructeur. Dit probleem ontstaat vaak bij ruiters die zelf niet op tijd ophouden met drukgeven, waardoor het paard gaat hangen. Oplossing zit inderdaad in voorwaarts rijden en goed beengebruik, maar ook in zelf nageven (= niet losgooien) op het juiste moment.

sharonaollie

Berichten: 6442
Geregistreerd: 05-06-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-04 15:30

Sonja"]
[quote="MarkKH schreef:
als ie weer gaat hangen meer toestaan zodat ie vanzelf weer op zijn vier eigen benen loopt. Als dat lekker gaat kan je proberen om hem vanachter weer tegen het bit aan te drijven en dit soepel op te vangen om em fijntjes na te laten geven....


Niet mee eens, te groot risico dat het dan zo'n pestbok wordt die je teugels steeds uit je handen gaat trekken om de vrijheid te krijgen. Je hebt hem immers zelf steeds beloond (door ruimte/vrijheid te geven) voor z'n slechte gedrag.....

Longeren met pessoa kan dit probleem goed verhelpen, alsmede goede hulp van een instructeur. Dit probleem ontstaat vaak bij ruiters die zelf niet op tijd ophouden met drukgeven, waardoor het paard gaat hangen. Oplossing zit inderdaad in voorwaarts rijden en goed beengebruik, maar ook in zelf nageven (= niet losgooien) op het juiste moment.
[/quote]
ben het hellemaal met je eens OK dan!

Waar de kennis van de ruiter ophoudt,begint zijn grofheid!

Samantha_

Berichten: 10797
Geregistreerd: 20-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-01-04 15:31

Sonja"]
[quote="MarkKH schreef:
als ie weer gaat hangen meer toestaan zodat ie vanzelf weer op zijn vier eigen benen loopt. Als dat lekker gaat kan je proberen om hem vanachter weer tegen het bit aan te drijven en dit soepel op te vangen om em fijntjes na te laten geven....


Niet mee eens, te groot risico dat het dan zo'n pestbok wordt die je teugels steeds uit je handen gaat trekken om de vrijheid te krijgen. Je hebt hem immers zelf steeds beloond (door ruimte/vrijheid te geven) voor z'n slechte gedrag......
[/quote]
Zo'n pestbok is t al. Haha!
Zodra ik de teugel maar iets meer geef, hangt hij meteen met z'n neus op de grond.
Ja sharona, met de les doet hij t ook. Altijd eigenlijk... Schijnheilig
Het enige voordeel hiervan is dat ik mega armspieren aan t kweken ben Haha!

sharonaollie

Berichten: 6442
Geregistreerd: 05-06-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-04 15:33

samantha23"]
[quote="Sonja"][quote="MarkKH schreef:
als ie weer gaat hangen meer toestaan zodat ie vanzelf weer op zijn vier eigen benen loopt. Als dat lekker gaat kan je proberen om hem vanachter weer tegen het bit aan te drijven en dit soepel op te vangen om em fijntjes na te laten geven....


Niet mee eens, te groot risico dat het dan zo'n pestbok wordt die je teugels steeds uit je handen gaat trekken om de vrijheid te krijgen. Je hebt hem immers zelf steeds beloond (door ruimte/vrijheid te geven) voor z'n slechte gedrag......
[/quote]
Zo'n pestbok is t al. Haha!
Zodra ik de teugel maar iets meer geef, hangt hij meteen met z'n neus op de grond.
Ja sharona, met de les doet hij t ook. Altijd eigenlijk... Schijnheilig
Het enige voordeel hiervan is dat ik mega armspieren aan t kweken ben Haha!
[/quote]
nou dan moet floortje er wat aan doen. Scheve mond want daar krijg je les van.
en die moet weten hoe je dat weg krijg enz

Waar de kennis van de ruiter ophoudt,begint zijn grofheid!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-04 15:34

En bijkomend voordeel is dat je de mond van je paard altijd nog kunt verhuren als betonmolen Haha! maar da's vast de bedoeling niet.
Probeer es een pessoateugel, dan corrigeert hij zichzelf op de achterhand als íe van voren te veel gaat hangen. Is met een beetje handigheid ook prima zelf in elkaar te frutselen trouwens.

Samantha_

Berichten: 10797
Geregistreerd: 20-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-01-04 15:34

Ja floor zegt dat ik been moet geven, en als hij dan niet luistert een klein rukje aan de teugels. Maar hij doet t zo'n 300 keer per half uur... Scheve mond

Samantha_

Berichten: 10797
Geregistreerd: 20-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-01-04 15:36

Sonja schreef:
En bijkomend voordeel is dat je de mond van je paard altijd nog kunt verhuren als betonmolen Haha! maar da's vast de bedoeling niet.
Probeer es een pessoateugel, dan corrigeert hij zichzelf op de achterhand als íe van voren te veel gaat hangen. Is met een beetje handigheid ook prima zelf in elkaar te frutselen trouwens.

Ja maar t is niet mijn paard, dan ga ik er niet zomaar wat anders aanhangen.

sharonaollie

Berichten: 6442
Geregistreerd: 05-06-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-04 15:36

samantha23 schreef:
Ja floor zegt dat ik been moet geven, en als hij dan niet luistert een klein rukje aan de teugels. Maar hij doet t zo'n 300 keer per half uur... Scheve mond

ik durf het bijna niet te zeggen.
maar dan zie je toch ook dat je les niet help Scheve mond of je snap het niet.
want hij doet het nu nog Scheve mond
maargoed ik heb niks gezegd Haha! Schijnheilig

Waar de kennis van de ruiter ophoudt,begint zijn grofheid!

sharonaollie

Berichten: 6442
Geregistreerd: 05-06-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-04 15:40

samantha23"]
[quote="Sonja schreef:
En bijkomend voordeel is dat je de mond van je paard altijd nog kunt verhuren als betonmolen Haha! maar da's vast de bedoeling niet.
Probeer es een pessoateugel, dan corrigeert hij zichzelf op de achterhand als íe van voren te veel gaat hangen. Is met een beetje handigheid ook prima zelf in elkaar te frutselen trouwens.

Ja maar t is niet mijn paard, dan ga ik er niet zomaar wat anders aanhangen.
[/quote]
ik zou het ook maar eerst vragen.
en als het mag ik heb nog een pessoa teugel Knipoog

Waar de kennis van de ruiter ophoudt,begint zijn grofheid!

Samantha_

Berichten: 10797
Geregistreerd: 20-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-01-04 15:40

Waarschijnlijk snap ik t niet dan. Haha!
Nee, voor de rest heb ik in een korte tijd al heel veel bijgeleerd, hij galoppeert nu bijv normaal, dat deed hij eerst ook niet.
Ja zal t eens aan elsbeth vragen van die pessoa teugel. Mag jij t uitleggen. Haha!

sharonaollie

Berichten: 6442
Geregistreerd: 05-06-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-04 15:40

samantha23 schreef:
Waarschijnlijk snap ik t niet dan. Haha!
Nee, voor de rest heb ik in een korte tijd al heel veel bijgeleerd, hij galoppeert nu bijv normaal, dat deed hij eerst ook niet.

maar als je het niet snap waarom schrijf je het dan wel weer hier op bokt goed zeg maar Verward Haha!
oke dan jij je zin Knipoog Haha!

Waar de kennis van de ruiter ophoudt,begint zijn grofheid!

Samantha_

Berichten: 10797
Geregistreerd: 20-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-01-04 15:45

Misschien snap ik t wel, maar lukt t me niet om ook voor elkaar te krijgen?

MarkKH
Berichten: 551
Geregistreerd: 18-11-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-04 15:46

Sonja schreef:
Niet mee eens, te groot risico dat het dan zo'n pestbok wordt die je teugels steeds uit je handen gaat trekken om de vrijheid te krijgen. Je hebt hem immers zelf steeds beloond (door ruimte/vrijheid te geven) voor z'n slechte gedrag.....


Ja oke, kan ik inkomen... zelfde risico loop je als je je teugels met halsstrekken te veel losgooid....

Maar wat zou je kunnen doen vanuit het zadel?? Het paard is immers al een paar keer tegen een harde hand opgebotst... dus zelf meer vasthouden leidt alleen maar tot een trekpartij of een paard dat helemaal achtert de teugel kruipt...

sharonaollie

Berichten: 6442
Geregistreerd: 05-06-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-04 15:46

samantha23 schreef:
Misschien snap ik t wel, maar lukt t me niet om ook voor elkaar te krijgen?

dat kan Knipoog Lachen

Waar de kennis van de ruiter ophoudt,begint zijn grofheid!


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Hanjan en 50 bezoekers