Drachtige merrie opjagen!

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

 
 
AnsjeE
Berichten: 10
Geregistreerd: 08-01-04
Woonplaats: echten

Drachtige merrie opjagen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-01-04 01:06

Vanmiddag toen ik op visite was bij mijn tante-zegger, zagen we tegenover ons meisjes die hun paarden op zaten te jagen, echt met zwepen. Normaal achja, whatever.
Maar toen ik hoorde dat er een drachtige merrie tussenzat had ik echt zoiets van 'dit is mishandeling' gewoon, deze mensen mogen geen paarden bezitten. Wat bezielt sommige mensen om zo met hun dieren om te gaan. Het was nat en koud en volgens mijn tante-zegger staan ze allemaal overdag op stal.

Ik vind het godsgeklaagd zoiets Boos!

Ansje

**Mijn edje is de liefste**


Bojangles

Berichten: 13704
Geregistreerd: 23-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-04 05:37

Nou ik heb vanmiddag ook mijn paarden opgejaagd hoor, en ze vinden het gewoon een leuk spelletje. Ze vinden het heerlijk, een lekker hoge bok erbij. Ik had er ook een drachtige merrie tussen lopen ( Tong uitsteken ) natuurlijk hoor je daar rekening mee te houden, een drafje of een klein galopje meer niet.

Dus als ik jouw verhaal zo lees, merk ik niet helemaal wat er nou echt verkeerd aan is. Kijk als ze echt met de zwepen slaan of de paarden tot het uiterste drijven, ja dan kan ik het met je eens zijn

Joyce de Vos - Horse Charms Webshop - Horse Agility NL - Painting Pony
Let op wegens tijdgebrek en andere bezigheden, ben ik nauwelijks meer actief op Bokt. Graag niet PB-en, maar mailen voor snel bereik :) Bedankt!

batje

Berichten: 10560
Geregistreerd: 18-10-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-04 05:39

Mijn merrie heeft bijna tot aan de laatste dag voor de bevalling als een debiel door de bak gescheurd hoor, helemaal zonder opgejaagd te worden. We maakten altijd grapjes dat het veulen milkshake zou krijgen, maar volgens mij kan zo'n veulen best wat hebben hoor..

Belle comme une Fleur! En dan komt er een tijd van afscheid nemen..

Caira
Berichten: 26055
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-04 08:37

Overdrijven is ook een vak, mijn drachtige merrie loopt ook nog elke dag een uur, dierenmishandeling? Nee hoor, ze doet het met plezier!

rhijnauwen

Berichten: 5044
Geregistreerd: 31-05-01
Woonplaats: Bunnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-04 09:23

toen ik zelf een drachtige merrie was Haha! heb ik tot de laatste dag voor de bevalling paard gereden! heb ik mijzelf dus ook aardig mee mishandeld als ik dit zo lees Haha! nou, het kan echt geen kwaad hoor, lekker bewegen, zowel voor een drachtige merrie als een zwangere moeder!

facebook: https://www.facebook.com/StalRhijnauwen
pensionstal sinds 1981 met veel buiten (hele jaar-hele dag)voor de paarden en overdekte bak nabij de Uithof/Science Park

daantjeschot

Berichten: 232
Geregistreerd: 03-01-04
Woonplaats: alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-04 09:26

zelf vind ik paarden opjagen een bedrijging voor ze maar om een drachtige merrie op tejagen is er niet normaal en dan typ ik het nog nettjes

gr danielle

haaai als je niks te doen heb kijk dan op www.websitemaker.kennisnet.nl/missylover !!!!

Noble-Girl

Berichten: 2020
Geregistreerd: 08-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-04 10:12

Ik heb zelf ook een drachtige merrie die 9 mnd drachtig is Bloos
En die 'scheurt' er ook lekker op los dus ik zie hier de problemen niet van in Verward
Of je nu een voorstander bent van 'opjagen' of niet, de dracht heeft daar niet zo veel mee te maken, tenzij de merrie het zelf niet meer wil!!!!
Maar ik mag hopen dat ze daar wel goed op letten Bloos!
In mijn ogen geen 'dierenmishandeling'

vikki

Berichten: 14286
Geregistreerd: 21-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-04 10:20

Ik vind dit dus echt klinklare onzin! Een drachtige merrie heeft ook beweging nodig om in conditie te blijven voor de bevalling, zo lang het opjagen geen eeuwigheid duurt lijkt het me dan ook een prima manier van 'excercisen'... de merrie heeft niemand op haar rug en kan dus onbelast lopen, er zit geen longeerlijn aan waardoor ze niet tot een bepaald rondje (met veel bochten) wordt gedwongen... Nee, ik ben het dus absoluut niet met je eens, drachtige merries zijn geen porceleinen poppetjes en ze zijn ook niet van suiker, ze kunnen best wat hebben hoor! En beweging hebben ze simpelweg nodig, in kuddes rennen de drachtige dames net zo hard mee hoor. Toen Escala drachtig was kon ze ook nog scheuren en gek doen als de beste Haha! Overigens heb ik haar niet opgejaagd, simpelweg omdat ik het leuker vond om met haar te wandelen, maar ik zie er werkelijk geen enkel bezwaar in.

Mar__
Berichten: 6656
Geregistreerd: 03-08-03
Woonplaats: There's no place like home

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-04 10:41

Toen amanda drachtig was deden we het wel rustig aan maar in principe kun je gewoon tot de laatste dag met hun bezig zijn hoor. Als je een pony/paard voor de bevalling (een dag zeg maar) gelongeerd of gereden of losgegooid hebt schijnt het dat de bevalling veel beter verloopt dan dat wanneer een beessie alleen maar op stal staat!
Er is dus helemaal niks aan de hand hoor! Don't worry!

Een vriendelijk woord hoeft niet veel tijd te kosten, maar de echo ervan duurt eindeloos!!

petraaken

Berichten: 44204
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-04 12:49

je hebt opjagen en opjagen. Drachtige merries kunnen net zo gek doen in de wei zonder opjagen, die van mij geven regelmatige bokken van jewelste en rollen ook nog in de wei hoor als ze drachtig zijn. En rennen als gekken kunnen het best van al. Haha! Jammergenoeg is er op dit moment geen enkele merrie drachtig.

mirkip

Berichten: 6394
Geregistreerd: 11-09-01
Woonplaats: (Oost) Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-04 12:54

Ja ik zie ook niet in dat het mishandeling is als je een drachtige pony opjaagd. Ze krijgt het met de bevalling heus nog wel zwaarder Knipoog
En uitzichelf rennen ze inderdaad ook nog vaak rondjes door de wei. En idd, sommige pony's/paarden vinden het helemaal geweldig om opgejaagd te worden, flinke bok erbij, oren naar voren en crossen maar Haha! haha

Eline

Berichten: 72938
Geregistreerd: 07-10-03
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-04 12:54

Ik snap geloof ik ook niet echt wat het probleem is? werden de paarden in elkaar gemept ofzo?

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-04 13:08

Mishandeling is het niet hoor, erg sterk uitgedrukt. Alleen zou ik met mijn drachtige merrie wel iets voorzichtiger zijn. Stress is niet goed voor de dracht.

De hond is de betere mens

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-04 13:11

Ik heb sowieso een gruwelijke hekel aan onbenullig opjagen, ongeacht bij wat voor soort paard.

_10_

Berichten: 7295
Geregistreerd: 11-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-04 13:14

Ik vind het een beetje overdreven reactie... tuurlijk ik heb niet gezien HOE er werd opgejaagd... maar als ik mijn paard in de bak een beetje los wil laten rennen moet ik hem ook wel opjagen met zweep... want anders komt hij gewoon naar me toe om me uit te dagen. Tong uitsteken

En een drachtige merrie kan best gewoon bewegen hoor ondankt de dracht.... ik weet niet hoever die merrie was, maar een beetje laten rennen kan echt geen kwaad.

AnsjeE
Berichten: 10
Geregistreerd: 08-01-04
Woonplaats: echten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-01-04 13:41

Cinzano schreef:
Ik vind het een beetje overdreven reactie... tuurlijk ik heb niet gezien HOE er werd opgejaagd... ik weet niet hoever die merrie was, maar een beetje laten rennen kan echt geen kwaad.


Van alle reakties ben ik blij dat jij dit zegt, ik zag helaas alleen HOE er werd opgejaagd en voor iedereen is de definitie van opjagen anders.
Er werd achteraan gerend, met zwepen gekletst en er stonden ook andere paarden bij die ook lekker gingen bokken en rennen. Ik vind dit dus niet kloppen.
Je mag best je drachtige merrie beweging geven, maar als je je dier liefhebt ben je er voorzichtig mee, dat jaag je niet op als het net uit een stal komt en vervolgens samen met andere paarden door een modderbak te laten jagen.

Rij dan liever een stukkie langs de weg.
Mijn tante kon zich er erg boos over maken, ze zei, wacht maar als zij later zwanger worden, dan zal ik ze eens opjagen met 8 a 9 mnd dikke buik. Wedden dat ze op de grond vallen van uitputting. Ze legde uit dat het gewoon niet kan, kwa conditie niet, als mensen zich nou eens gingen verdiepen in de dracht van het paard, en niet gingen verdiepen in wat "men/anderen" zeggen, dan hoop ik dat men zich iets beter inleeft/inbeeld wat drachtige merries doormaken.

Ansje

**Mijn edje is de liefste**

_10_

Berichten: 7295
Geregistreerd: 11-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-04 13:45

AnsjeE schreef:
ik zag helaas alleen HOE er werd opgejaagd en voor iedereen is de definitie van opjagen anders.
Er werd achteraan gerend, met zwepen gekletst en er stonden ook andere paarden bij die ook lekker gingen bokken en rennen.


Kijk dat brengt natuurlijk zoiezo risico's met zich mee... als de merrie een trap in haar buik had gekregen van en ander paard omdat die toevallig net uit nijd naar de zweep wil trappen maar haar raakt... tja dan is het iets minder prettig.


luckyzeven
Berichten: 753
Geregistreerd: 15-03-03
Woonplaats: hoofddorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-04 15:10

mijn merrie moest nog 3 maanden en toen ben ik ook naar het strand geweest met haar dikke buik.ze was de snelste van de vier en gaf zelf aan als ze niet meer kon.en toen ze 5 maanden drachtig was stond ze op een merrie-wei en had een trap gehad tegen haar buik.de hele stal was in rep en roer maar er is een super gezond veulen uit gekomen.dus ik denk dat zo''n baby in de buik best wat kan hebben.

mijn liefste appie....chinook
ik ben nog opzoek naar een mylerbit.
ik heb ook nog spullen te ruil/te koop western en engels.

AnsjeE
Berichten: 10
Geregistreerd: 08-01-04
Woonplaats: echten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-01-04 15:33

luckyzeven schreef:
mijn merrie moest nog 3 maanden en toen ben ik ook naar het strand geweest met haar dikke buik.ze was de snelste van de vier en gaf zelf aan als ze niet meer kon.en toen ze 5 maanden drachtig was stond ze op een merrie-wei en had een trap gehad tegen haar buik.de hele stal was in rep en roer maar er is een super gezond veulen uit gekomen.dus ik denk dat zo''n baby in de buik best wat kan hebben.


Ik vind persoonlijk dat je daar iets te licht over denkt. Het is bij jou gelukkig goed gegaan, maar hoevaak gaat het wel mis op die manier, een trap rechtstreeks in de buik kan levensgevaarlijk zijn voor het veulen, ik hoop natuurlijk dat iedereen dat wel beseft. Dat er een ongeluk kan gebeuren zijn de risico's, maar wat ik nou bedoelde hier met dit alles is dat men gewoon nadenkt met waar je mee bezig bent, en dat is zuinig zijn op elke leven van een dier, jij bent verantwoordelijk met wat je met je dier doet.

Natuurlijk kan je met een drachtige merrie een ritje maken, het moet zorgzaam gebeuren, niet met dwang, want een paard is getraind op het gehoorzamen van de eigenaar, dus spoor je een paard aan, gaat het harder lopen, dus die regel gaat er bij mij niet in, als iemand zegt "ze heeft er zin in". Lekkere wandelingetjes zonder stress kunnen natuurlijk doorgaan tot een maand voor de uitdrijving.

Natuurlijk zijn de meningen verdeeld, maar het blijven meningen, en niet of het wel goed is voor de merries in kwesties. Daarom pleit ik voor de inleving in een drachtig dier, als 'iemand' daar de tijd niet voor wil nemen, of zich niet wil inleven in de situatie, vind ik het een hopelose situatie.

Het berust echt een beetje op respect voor het dier en je eigen verantwoordelijkheid.

Ansje

**Mijn edje is de liefste**

Robyn

Berichten: 1592
Geregistreerd: 05-08-03
Woonplaats: Naarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-04 15:50

Een drachtige merrie kan best wat hebben hoor. Hoe meer conditie ze heeft hoe makkelijker de bevalling meestal gaat. Daarmee bedoel ik natuurlijk niet afbeulen.

P.S. Luckyzeven Leuk veulen in je avatar trouwens Schijnheilig

Bijna klaar met mijn opleiding!!!

Gulpje

Berichten: 8071
Geregistreerd: 07-10-03
Woonplaats: In Uranus

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-04 15:55

rhijnauwen schreef:
toen ik zelf een drachtige merrie was Haha! heb ik tot de laatste dag voor de bevalling paard gereden! heb ik mijzelf dus ook aardig mee mishandeld als ik dit zo lees Haha! nou, het kan echt geen kwaad hoor, lekker bewegen, zowel voor een drachtige merrie als een zwangere moeder!


Wow!~Dat is best heftig als je leest dat sommige vrouwen in 5e maand stoppen met rijden.... Haha!

sabrina7
Berichten: 5
Geregistreerd: 09-01-04
Woonplaats: berghuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-04 16:14

ik vind het heel erg om te lezen dat een drachtige merrie die normaal de hele dag op stal staat, dan ineens door de bak gejaagd wordt. conditie houden voor de bevalling oke, maar een koud paard zonder op te warmen in het zweet jagen en dan nog drachtig ook. niet normaal gewoon. ik ken er ook een die zet haar drachtige merrie nat, zonder deken op stal om te drogen, terwijl die merrie normaal een deken op heeft. wat dacht je van uitstappen, of een wollen deken erop doen en later de staldeken erop. mensen kunnen zo stom zijn soms. het kost natuurlijk te veel tijd om het goed te doen en wel uren lummelen en roken als een idioot. ipv je paard goed te behandelen.
dit moest er even uit

Katja
Blogger

Berichten: 42175
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-04 16:18

Het zou niet mijn manier zijn om de paarden beweging te geven maar ik vind het geen probleem vanwege het feit dat de merrie drachtig is.
Hoe denk je dat drachtige merries dat in de vrije natuur doen/deden?
Alleen een beetje stappen na maand x? Dan was het snel afgelopen met het paardenras.

sabrina7
Berichten: 5
Geregistreerd: 09-01-04
Woonplaats: berghuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-04 16:21

ik denk niet dat drachtige merrie's de hele dag stil staan en zich dan ineens in het zweet jagen, die zorgen er echt wel voor dat de condietie blijft.
een paard dat op stal staat is overgeleverd aan de 'goede'zorgen van de mens.

AnsjeE
Berichten: 10
Geregistreerd: 08-01-04
Woonplaats: echten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-01-04 16:29

De meningen hierover zijn duidelijk verdeeld.
Toch lees ik de positieve meningen als 'niet goed nagedacht'
meer in het eigen perspectief.

Een drachtige merrie kan natuurlijk wel conditie gebruiken, begrijp me niet verkeerd.
Maar gaat het om verantwoording en respect, vind ik nogal vergezocht bij sommige.

rhijnauwen schreef:
toen ik zelf een drachtige merrie was heb ik tot de laatste dag voor de
bevalling paard gereden! heb ik mijzelf dus ook aardig mee mishandeld als
ik dit zo lees nou, het kan echt geen kwaad hoor, lekker bewegen, zowel
voor een drachtige merrie als een zwangere moeder!


Dat kan wel zo zijn, jij mag zelf weten of jij doorrijd ofniet als je zwanger bent,
niemand houd je tegen. Maar dit is wel de verkeerde gedachte die ik bedoel. Jij kan
heel goed uitmaken of je iets doet wat goed of slecht is voor jouw eigen lichaam,
het lichaam van een dier beslist een mens over. Als je drachtige merrie nou uit zichzelf
hard loopt, of rent in de bak zonder enige opdrijving, dan is dit de keuze van de merrie.

Ik wou weleens jou opjagen om sneller te moeten lopen als jij 9 mnd met je kindje in je
buik zit. Je hebt niets te zeggen, je moet. Dat je met een dikke buik op het paard gaat
zitten is jou keus, jij hoeft niets te dragen.

Begrijp me niet verkeerd, ik heb ook een vriendin die door is gaan rijden, vind ik alleen
maar knap, maar niet de vergelijking gaan maken met jezelf te mishandelen hoor, klopt niet.
Jij bent wijs genoeg voor jezelf bezig.

Ansje

**Mijn edje is de liefste**


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Ange29, Celebi, maj0, Mutti, tienus63 en 156 bezoekers