Kippen leggen op hun eigen poep?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Sting

Berichten: 12856
Geregistreerd: 22-04-03
Woonplaats: Rolde

Kippen leggen op hun eigen poep?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-01-04 18:38

We hebben dus 3 kipjes thuis, en die leggen sinds kort weer, nar de winterstop. Maar nu leggen ze dus precies onder hun zitstok, en moet je de eieren dus onder de stront weghalen. Niet echt lekker fris, als je die later nog wilt opeten, al zit de schil er nog omheen Haha!
Weet iemand hoe je die legplek kan verzetten??


Carlaa

Berichten: 2867
Geregistreerd: 25-03-03
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-04 20:11

Oei, dat zou ik niet weten. Ik weet wel dat kippen vaste legplekken hebben en dat je bijvoorbeeld kan zorgen dat er genoeg stro onder de zitstok ligt. Dan kunnen ze dat zelf ook een beetje verplaatsen en misschien dat ze het dan schoner houden? Tsja, ben helaas geen kippenkenner.
In het kippenhok strooien wij elke dag de legplekken een beetje op en halen de poep eruit. Maar ik weet niet of jullie dat ook al doen?

Sting

Berichten: 12856
Geregistreerd: 22-04-03
Woonplaats: Rolde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-01-04 22:47

Nee, ze zitten op hun legstok, en verschonen het hok als het vies is....

Carlaa

Berichten: 2867
Geregistreerd: 25-03-03
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-04 23:14

Sting schreef:
Nee, ze zitten op hun legstok, en verschonen het hok als het vies is....


Ze leggen hun ei vanaf de zitstok?
Hele vage kippen naar mijn mening... *LOL*

leentje
Berichten: 3822
Geregistreerd: 02-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-04 23:16

Als ik het goed begrepen heb, leggen ze hun eieren vlak onder de zitstok, en als ze dan op de zitstok zitten en wat laten vallen...

Best friends are the ones that can see the hurt in your eyes, when everyone else is fooled by your smile.

Carlaa

Berichten: 2867
Geregistreerd: 25-03-03
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-04 23:19

leentje schreef:
Als ik het goed begrepen heb, leggen ze hun eieren vlak onder de zitstok, en als ze dan op de zitstok zitten en wat laten vallen...


Ooohhh... Tuurlijk! Haha, domme ik....

Behalve regelmatig opstrooien en een paar keer per dag gaan kijken of er eieren zijn heb ik helaas geen oplossing, sorry...

Zonnebloem

Berichten: 6288
Geregistreerd: 14-06-03
Woonplaats: Volendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-04 00:33

Ik zou het niet weten.
Maar anders goed schoonmaken voor gerbruik...

Sterker dan de dood is de herinnering die blijft...
9 januari 2013 bevallen van een gezonde jongen: Jeroen.

Sypheron

Berichten: 15209
Geregistreerd: 06-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-04 00:36

Zitstok verplaatsen en hopen dat ze wel op dezelfde plek hun eieren blijven leggen? Tong uitsteken

Elise

Berichten: 1987
Geregistreerd: 05-11-01
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-04 00:38

maak het onaantrekkelijk om onder die stok te zitten! leg er een roostertje op ofzo. En leg lekker stro in beschutte hoekjes. Volgens mij plaatsen ze toch wel eens kleine vierkante hokjes waar ze in kunnen zitten? Weet het niet zeker..

Schitterend paarden-pensioen-oord in Frankrijk: http://www.equinepensions.com/

Carlaa

Berichten: 2867
Geregistreerd: 25-03-03
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-04 00:47

Maar uhm, de titel van dit topic klopt dan niet.
Toch? Schijnheilig

Toxotes
Berichten: 42
Geregistreerd: 01-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-04 01:03

Hebben je kippen wel legnesten? Want anders leggen ze het maar gewoon ergens neer.

petraaken

Berichten: 44203
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (Belgiƫ) provincie West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-04 09:55

zorg dat ze een legnest krijgen. Dit kan een gewoon houten bakje met wat stro of houtkrullen zijn. En leg daar voor een tijdje een plastic of kalk ei in zodat ze daar leren hun eieren leggen.

Sting

Berichten: 12856
Geregistreerd: 22-04-03
Woonplaats: Rolde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-01-04 10:44

We hebben nog wel zon legnest in de garage staan, maar die is niet zo groot, en omdat we barnevelders hebben, lijkt me dat niet zo diervriendelijk Haha!
En Loex, ze leggen al 2 jaar op dezelfde plek, maar ze zitten pas sinds kort op stok, ze hadden het jaar ervoor nog niet door dat dat lekker zat, hoevaak ik ze er ook onvrijwillig opzette, ze lagen er zo weer af Boos!
En Elise: een kip moet eigenlijk op stok, als ze niet op stok zitten gaat hun borst scheef zitten, en gaat er vanalles mis Haha!

petraaken

Berichten: 44203
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (Belgiƫ) provincie West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-04 11:12

Oeps Barnevelders. Brave lobbesen maar die hou ik wel niet graag een paar minuten in mijn handen. Zucht wat kunnen die doorwegen na een tijdje. Die hebben inderdaad een wat grotere legnest nodig dan de gewone legkippen. Misschien kan je de zitstok wat verplaatsen tot je een grotere legnest hebt. Als je man of vader of iemand anders wat handig is, is dat zo gepiept. Haha!


MargaV

Berichten: 1317
Geregistreerd: 31-10-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-04 13:19

Volgens mij moet je die eieren niet gaan schoonmaken, want dan zijn ze een stuk minder lang houdbaar. Tenzij je ze meteen opeet natuurlijk, dan maakt het allemaal niet uit.

Sting

Berichten: 12856
Geregistreerd: 22-04-03
Woonplaats: Rolde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-01-04 17:14

Ik heb al eens gehad dat ik een ei openmaakte, en toen viel er gezellig ook wat stront in de pan Tong uitsteken
Niet echt fris Haha!

Vinka
Berichten: 1177
Geregistreerd: 29-01-03
Woonplaats: Hattem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-04 18:22

Citaat:
Niet echt lekker fris, als je die later nog wilt opeten, al zit de schil er nog omheen


Appels hebben een schil, eieren hebben een schaal!

En inderdaad zorgen dat die kippen een nest krijgen. Het hoeft helemaal niet zo'n groot nest te zijn.

Eva_vanO
Berichten: 316
Geregistreerd: 03-11-03
Woonplaats: Alphen a/d Rijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-04 18:33

Ik zou gewoon de stok verplaatsen zodat ie niet meer boven de "legplaats" hangt. Dan poepen ze er ook niet meer op toch?


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: bebble, Chita, GoogleAdsense, katinker, Lijsken, MarliesSam, prugelpiet, SteffiiY, Valerie93, Verara, Vitas, xPabloBokt, YandexBot en 182 bezoekers