Hoe oud moet een hengst zijn voor dekken?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
marloes-joy

Berichten: 8421
Geregistreerd: 28-07-01
Woonplaats: Vianen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-11-01 12:33

Hoe oud moet een hengst zijn voor zijn eerste keer dekken?
Maakt het veel uit als de hengst jonger is dan de merrie
Is het belangrijk dat (als het niet echt een dekhengst is) om bepaalde onderzoeken te doen?
wie zou mij kunnen helpen?

_________________
Een paard zonder ruiter, blijft altijd een paard.
Een ruiter zonder paard, is niets meer.

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: marloes-joy op 2001-11-09 12:08 ]</font>


Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-01 13:05

Ik denk dat je bij jaarlingen al moet oppassen, je kunt geen risico nemen.

joostvangestel

Berichten: 7907
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Reuver!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-01 13:09

Hallo hengsten kunnen met de een jaar al dekken, maar je kunt meestal al met de twee jaar een dekvergunning aanvragen. Hengsten kunnen zelfs tot hun dertigste vruchtbaar blijven. Het verschil in leeftijd maakt niets uit. Ik ken een hengst die zijn overgrootmoeder heeft gedekt en waaruit dan weer een heel bekende hengst is gekomen. Het omgekeerde heb ik overigens ook gezien. (merrie en overgrootvader)

Buster

Berichten: 4656
Geregistreerd: 10-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-01 13:40

Maar even als voorbeeld; toen mijn hengstje ruim anderhalf was heeft hij per ongeluk een (veel grotere) merrie van 17 gedekt (merrie had nog nooit eerder een veulen gehad). Er is toen midden in de winter een prachtig mooi veulen uitgekomen!

Groetjes Nadia

FlyingHigh

Berichten: 4050
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-01 16:05

Gniffel......stiekum zit ik te dromen dat een van mijn hengstveulens (en quarter en een Paint) volgend jaar mijn ouwe Welsh-taart van 20 te grazen nemen......maar ja, weet dus niet of dat ooit gaat lukken en of het verantwoord is. Volgens mij heeft mijn ouwe taartje nog nooit een veulen gehad.....we zien wel, de ouwe taart heeft er anders wel zin in, kruipt momenteel zowat onder de quarter van 6 maanden oud. 't Arme kereltje snapt nu de bedoeling nog niet, maar ja, dat zal vast anders worden wanneer de hormonen goed hun werk gaan doen! 'tZal trouwens vast een mooi nakomelingetje kunnen worden. De ouwe taart is bruinbont geboren, nu compleet schimmel. De quarter is 'dun' (lichtbruin met donkere aalstreep en donkere manen, staart en benen) en de paint is ook sorrel overo (bruinbont)! Heeft een van jullie ervaring met ouwe merries en (voor het eerst????) drachtig worden?? Ze is in super conditie en doet haar uiterste best om de hengst te verleiden, dus de hormonen werken goed!!! *LOL*


Yootha

Berichten: 6524
Geregistreerd: 22-03-01
Woonplaats: Emmer-Compascuum, Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-01 20:21

Wat je wel ziet is dat oudere merries vaak alleen nog maar merries krijgen.

_________________
Als niemand meer luistert naar iemand vallen er doden in plaats van woorden

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Yootha op 2001-11-11 09:19 ]</font>

HorseMoments

Berichten: 6146
Geregistreerd: 21-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-01 21:14

Vanaf een jaar kan een hengst al vruchtbaar zijn. Maar vanaf 3/4 jaar beginnen hengsten geloof ik pas echt met dekken.
Groetjes jeannette
ps leeftijd van de merrie maakt volgens mij niet echt veel uit!

carlijn83

Berichten: 3514
Geregistreerd: 11-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-01 16:17

Hai! Hengsten kunnen op 1-jarige leeftijd al dekken, oppassen dus voor 'foutjes'!! De leeftijd van de merrie maakt niet zo heel veel uit, ik ken een merrie van 25 die dit voorjaar haar eerste veulentje heeft gekregen, en het is allemaal goed gegaan!! *LOL*


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: onpaard en 126 bezoekers