enquete: Hoeveel Ruwvoer geven jullie??

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
DGKstudent

Berichten: 221
Geregistreerd: 03-01-04
Woonplaats: Wolvega

enquete: Hoeveel Ruwvoer geven jullie??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-01-04 12:14

Ik ben gewoon eens benieuwd hoeveel ruwvoer(hooi, kuil, etc) in relatie tot krachtvoer jullie geven aan jullie paarden (of bij jullie op de manege)??

Vermeld hierbij wel even hoeveel arbeid jullie paard verricht per week(en wat voor arbeid, is het een endurancepaard, recreatie, spring, dressuur, etc.??), en of en hoelang het paard op de wei staat (met gras!!)??

Ik ben heel benieuwd naar jullie reacties,

en natuurlijk alvast harstikke bedankt!!! OK dan!

Groetjes


carina

Berichten: 2780
Geregistreerd: 27-05-01
Woonplaats: Zetten

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-04 12:28

Carina (haflinger) wordt eind april 4 jaar. Werkt ongeveer 3 keer per week onder het zadel, en ongeveer 3 keer per week aan de longe.
Per dag staat ze 6 a 7 uur in de wei, waar niet zo heel veel gras opstaat.

Aan krachtvoer krijgt ze niet zo veel, 1/2 schep haver en 1/4 schep muesli per dag.
Verder krijgt ze zo'n 3 plakken hooi per dag.

Sometimes angel, sometimes devil, but always me...

Horse_

Berichten: 10284
Geregistreerd: 26-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-04 13:15

Paard 1.60, 31 jaar, nauwelijks arbeid stappen(pensioen) krijgt p/dag:
3 plakken hooi, 1200 gram lucerne, 2 kg eiwitarme brok en 500 a 600 gram pavo herbasan. Ik had hem liever op meer hooi gezien maar omdat hij niet zo'n best gebit heeft is het niet anders.

KellyenXena

Berichten: 3615
Geregistreerd: 08-04-03
Woonplaats: Roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-04 13:36

Mijn paard is 4 jaar, loopt ongeveer 5 a 4 dagen per week een half uur tot hooguit 3 kwartier..Komt van 's ochtends 8/9 uut tot 's middags 12/1 uur op de weide.
Hele dag door ruwvoer tot haar beschikking (kuil 2e snede) en 1 kilo onderhoudsbrok per dag..Paard is ongeveer 167 hoog

beautyfull_mickey

Berichten: 5718
Geregistreerd: 04-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-04 14:20

mickey staat nu op rust,dus krijgt nu wel ander voer.
maar normaal krijgt ze s'morgens 2 kilo (1,5 brok en 0,5 muesli) en s'middags 0,5 muesli (andere muesli dan ze sóchtend en sávonds krijgt)
en sávonds krijgt ze 2,5 kilo (1,5 brok.0,5 muesli en 0,5 zemelen of slobbermach)
totaal dus 5 kilo op een dag,ze is een volbloedje.
en ik rij intensief dressuur (rij ook concour) en rij bijna iederen dag,en anders longeer ik.en ze staat dagelijks op de weide (in de zomer wel wat langers als in de winter)

van stro krijgt ze per maand van die hele grote balen,heb ik totaal per maand 4 tot 5 van. (ik had eerste kleine baaltjes maar gebruikte ik per dag zeker een,dus werd 30 per maand,en zijn die grote pakken dus fijner)

hooi krijgt ze best wel plakken van op een dag.
ik kom met een hooibaal meestal 1,5/2 dagen uit.
gebruik er per week 5 en per maand 20 balen hooi.

Je kunt gedachtens niet controleren,Je kunt alleen leren stoppen ze te geloven....

Hobbelende Vosjes Pester #44 *LOL*

labe
Berichten: 380
Geregistreerd: 18-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-04 17:53

KWPN ruin, 8 jaar, 1.76 hoog krijgt 1 1/2 kg brok en 1 volle schep muesli, bij meer arbeid 2 kg brok
lusitanomerrie (sober ras!) 1.60 hoog krijgt 1 kg brok en 1 volle schep muesli, wordt redelijk intensief bereden
drachtige lusitanomerrie 1.63 hoog krijgt ruim 1 kg brok en 1 volle schep muesli, staat alleen maar in de wei nog dikker te worden, wordt af en toe mee gewandeld.
Het krachtvoer wordt over drie voerbeurten verdeeld.
Verder krijgen ze allemaal 3 a 4 maal daags een plak hooi, iedere dag wordt het stro ververst en ze krijgen ook ca. 2 kg wortelen per dag. Een en ander is wel afhankelijk van hoelang ze in de wei staan en de voedingswaarde van het gras, in het voorjaar ben ik heel voorzichtig met krachtvoer. Als het erg koud is of als ze erg verharen wil ik nog wel eens het voer aanpassen. .

napoleon

Berichten: 4078
Geregistreerd: 11-08-01
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-04 18:09

Lipizzanerruin 6 jr. per dag 1 uur stapmolen 5 dagen per week en 45 min. training op L nivo, zo'n 5 tot 6 dagen per week) Daarnaast geregeld op buitenrit in het weekend a 1, 5 uur per keer in een stevig tempo om beetje conditie te trainen!

Voerschema: 4 x per dag een hooizak gevuld met kuil en extra 1 a 2 plakken hooi in de avond. Verder 3 x per dag 1/2 biks en 1 x per dag 1/2 granen + 1/2 muesli

Cowgirl

Berichten: 23729
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-04 18:30

Haflingerruin: staat de hele dag buiten en heeft de hele dag beschikking over kuil(zo'n baal). Hij heeft 1 dag wel vrij , 1 dag longeren half uur en daarnaast vaak ritten tussen de 1 a 2 uur.

Op de dagen dat ie niks doet krijgt ie 1/4 bik eventueel een paar wortels en 2 handjes lucerne, de overige dagen 3/4 biks, paar wortels en 2 handjes lucerne.


Fjordenruin:ook de hele dag buiten en beschikking over een baal kuil.
Staat op dit moment stil, longeren 2 a3x per week en als krachtvoer elke dag 1/2kg biks, paar wortels en een handje lucerne.

' On bended knee is no way to be free'
Peter R de Vries.

jackie

Berichten: 1541
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: Nieuwerkerk a/d IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-04 21:34

quarter horse merrie 12 jaar (2 veulens gehad, in 1999 en 2002):
hooi zoveel ze wil (4 dikke plakken s'avonds op stal)
2x (1 gele voerschep pavo allsport en 1 pavo melange)

quarter horse merrie 5 jaar (haar dochter)
hooi 4 dikke plakken s'avonds op stal
2x (3/4 gele voerschep pavo allsport en pavo melange)


quarter horse (pas geruind) 2 jaar
hetzelfde als zijn moeder aan biks en melange plus wat extra pavo slobber
hooi drie dikke plakken (meer krijgt hij niet op)

nrps ruin (3/4 arabier) 19 jaar
1 schep pavo allsport en 1 schep pavo herbasan 2x daags plus
s'avonds 1 30 l emmer hartog lucerne (op stal geen hooi, houdt hij niet zo van)

overdag lopen de paarden in een zandpaddock met altijd gevulde hooiruif. kunnen ze eten zoveel ze willen.

de twee merries worden op het ogenblik recreatief bereden. de 19jarige ruin loopt samen met de tweejarige ruin in een aparte paddock (de 2jarige was tot kort voor de kerst nog hengst) en heeft het erg druk met de opvoeding van de "kleine". ze bewegen meer als menig rijpaard Haha!

zomers lopen de paarden dag en nacht in de wei (voldoende gras, niet of weinig bemest, zand/kleigrond). dan wordt alleen de tweejarige bijgevoerd met 1 biks en 1 melange.

voor de rest kijk ik of ze er goed uitzien en daar pas ik de hoeveelheid voor op aan.

missnynke

Berichten: 8492
Geregistreerd: 11-05-02
Woonplaats: Hallum

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-04 21:38

alleen maar ruwvoer en af en toe een halve kilo brok (meer voor de smaak)

Tsikala

Berichten: 2363
Geregistreerd: 27-03-02
Woonplaats: Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-04 22:41

Ik geef Lyra s'avonds een hele berg hooi, dus voor de hele nacht. En ook nog een beetje kuil, voor de lekker. Verder krijgt ze s'avonds ook nog een 1/2 kilo brok en 1/2 kilo meuslie. Soms maak ik ook een slobber, ter afwisseling. S'morgens krijgt ze nog een berg hooi, als ze vroeg naar buiten gaan krijgt ze het buiten in een bak op het land. Als ze lang op stal blijven dan krijgt ze het smorgens op stal. Zomers staat ze op het weiland en dan krijgt ze maar een beetje (plakje) hooi op stal, tegen verveling. Groetjes Melina

Diplodocus

Berichten: 160
Geregistreerd: 24-10-03
Woonplaats: borssele

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-04 23:03

Diablo loopt 5 dagen in de week,rijden en longeren. Hij is 1.71 m en krijgt zo'n 1 1/2 kruiwagen kuil per dag. Daarbij 2 scheppen biks,2 scheppen strucomix en 1 schep melange.
Ik moet er ook bij zetten dat hij heel veel verbruikt.

@smousje

Berichten: 517
Geregistreerd: 06-11-01
Woonplaats: Waddinxveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-04 23:59

Mijn paarden hebben dagelijks lichte tot matige arbeid(ivm handicaps)en staan ook in de winter 1,5 tot 2 uur gemiddeld buiten in de paddock.
Ze krijgen 3 x daags een behoorlijke portie kuil en 2 x daags een kwart kruidenmuslie gemengt met onderhoudsbrok van havens.
Naar gelang arbeid aangevuld met een extra kwart of halve kilo waarbij ik dit soms afwissel met slobber van havens of gemengt met zemelen.
Daarbij de nodige suplementen voor de gebreken en foeneknof.

In de zomer staan ze op het land en krijgen ze in het begin zolang ze nog naar binnen gaan in de ochtend een kwart voer en savonds naar gelang arbeid voer en een plak hooi.
Als ze dag en nacht op het land gaan dan krijgen ze naar gelang arbeid krachtvoer/slobber.

Een goede ruiter hoort zijn paard praten,
Een hele goede ruiter hoort zijn paard zelfs fluisteren,
Een slechte ruiter hoort zijn paard niet eens schreeuwen!!

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-04 09:32

Mijn paarden krijgen allemaal gemiddeld zo'n 10 kilo voordroog, verdeeld over minstens 4 voerbeurten,
als ze ook in de wei staan gaat er zo'n 2-3 kilo vanaf per 4-5 uur dat ze in het land staan.
Het zijn dressuurpaarden welke zo'n 2 keer in de week dressuurmatig gereden worden, daarnaast een keertje longeren, paar keer het bos in en zo nu en dan een wedstrijd en/of dagje vrij.
Als ze gewerkt hebben krijgen ze zo'n 3-4 kilo per dag, bij lichte arbeid of rust 2 kilo. Verdeeld over 2 voerbeurten.
Verder staan ze de rest van de dag in zandpaddocks en gaan 's nachts op stal met (veel) strobedekking.

Juliaa
Berichten: 374
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-04 09:54

De mijne krijgt 3 x per dag een grote berg kuil, en daarbij twee keer per dag krachtvoer. (2x een mengsel van 1/2kg brok en 1/2kg musli) Verder een aantal flinke winterwortelen per dag.
Het is een merrie van ong 1.70, 3.5 jaar oud en nog niet aan het werk.

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-04 10:06

Mijn paard is een amerikaanse appaloosa van ruim 7,5 jaar.
Training: 2 x per week intensieve dressuurtraining
1 x per week matig intensieve westerntraining
2-3 x per week buitenrit maar dan wel training voor endurances, matig tot flink intensief
Af en toe lekker vrij, vrijspringen, grondwerk, clickertraining of wat dan ook.
Hooi: onbeperkt beschikbaar
Krachtvoer: Na intensieve trainingen 1 kg pavo explosive en 1 kg pavo kruidenmelange
Matige inspanning: van allebei 0,5 kg
Weinig/geen inspanning: tot 1 kg kruidenmelange
Stro onbeperkt.
Zomermaanden overdag of dag/nacht in de wei.
Wintermaanden ong 2-3 uur per dag in de wei.

sonjabelgium

Berichten: 6907
Geregistreerd: 11-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-04 10:17

Ik vul gewoon de hooiruif als ze leeg is bij m'n tinker, dus echt afmeten doe ik niet. Hij eet ook wel wat van z'n stro. Kwa krachtvoer is dit beperkt tot een afwasteil geweekte pulp (dikke kilo in droge toestand) waarin ik een kilo geplette maïs meng, een halve kilo geplette gerst, een halve maat zemelen, een kwart basisbrok van Cavalor en een kwart kruidenmengsel van Cavalor en dan nog een halve kilo broodkruim, alles samen in een papje Vingers aflikken Hij krijgt ook dagelijks een biet te eten en op het oog voer ik nog wel 's een maatbeker granenmengsel of zo bij als we bv een stukje zijn gaan wandelen. Verder wortelen en als ik er heb gedroogd brood.

De fjord krijgt zelfde als de tinker maar helft van de maat kwa krachtvoer (is meer buikvulling dan "kracht" hé Knipoog), één plak stro per dag om te eten en twee/drie plakken hooi, tevens de biet.

Shetlander krijgt zelfde als de fjord maar krijgt maar één plak hooi op op een dag. Ze komen dagelijks buiten waar een grote zinken bak staat waar steeds hooi in ligt en uitgezonderd de shet worden ze niet bereden (hengst zal twee jaar worden, fjord bleek nog geen drie jaar te zijn en staat op rust nu, shetje is speels bereden van m'n dochtertje van zeven, niet elke dag, als het lekker weer is en ze niet te veel huiswerk heeft Haha!)
Laatst bijgewerkt door sonjabelgium op 09-01-04 10:20, in het totaal 1 keer bewerkt

BC260894 - GL211096 - GA270405 - BO120607 - GN120710
5 Zoete snoetjes <3 THANX FOR THE VOTES FOR NEELTJE - http://9maand.be/ SHE WON *\o/*

Elke dag is een uitdaging… & een kans om te genieten.


Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-04 10:19

Lanna krijgt zoveel hooi als ze wil (ze is een luchtzuiger, dus blijven eten is belangrijk). Ze krijgt 2x daags ca 1 kg sportbrok en wat muesli (op het oog iets meer of minder al naar gelang haar conditie). Daarnaast wortels. Ook staat ze dagelijks op de wei, dus er is ook gras (zelfs nu nog in januari).

Ze wordt 5x per week gereden. 4x per week western of dressuurtraining (ca 15 min. galopswerk, de rest stap draf oefeningen en in- en uitstappen. 1x per week buitenrit of freestyle rijden (met halster): ook met veel galopswerk, maar minder verzameld.

Ze staat op stro, maar eet geen stro (er is hooi genoeg).

Symbeami

Berichten: 2662
Geregistreerd: 16-10-03
Woonplaats: Okkenbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-04 12:56

Amigo - 21 jarige kwpn-ruin van 1.65 m. Krijgt aan krachtvoer zo'n 3 tot 4 schep granenmix. Kwart schep zemelen + 90 gram mallcodic.
Onbeperkt natuur hooi.
Hij wordt zo'n 3 x per week gereden en liep endurance. Het werk dat hij nu krijgt is allemaal vrij rustig, vooral buitenritjes met veel stapwerk.

Symphony - 5 jarige engels volbloedmerrie van 1.64m.Zij krijgt per dag zo'n 2 schep granenmix en ook een kwart zemelen + 90 gram mallcodic.
En onbeperkt natuurhooi. (ik weet niet zo goed hoeveel ze krijgen, ik zorg dat er altijd wat voor ze ligt)
Zij wordt 3-5 keer per week gereden. Waarvan 1 x les, vrij intensief, om en om dressuur en springen. Verder veel buitenritten, maar wel gecombineerd met dressurwerk (op een weiland)

Beiden lopen de hele dag buiten in de bak en gaan 's nachts op stal.

Prinnie

Berichten: 925
Geregistreerd: 10-10-03
Woonplaats: Noord Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-04 13:14

Princess, 6 jarige KWPN-er. Loopt 4 x per week onder het zadel, of aan de longe, waarvan 1x een buitenrit van ongeveer 1,5 uur.
Ze krijgt 2 kg brok per dag (verdeeld over 's morgens en 's avonds) en 2 x per dag een grote bult kuilgras (waar ze ongeveer 3,5 uur aan een stuk door aan eet).

I will carry you through the hurricane waters, And I'll remember you in the blue skies [Citizen Cope]

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-04 16:22

Fjordenmerrie, 11 jaar, dagelijks 1 uur arbeid (westerntraining of 3 kwartier longewerk) en een paar uurtjes buiten in de paddock. Staat op vlas.
4x per dag hooi/voordroog, eigenlijk onbeperkt. Heeft het meestal net of nog net niet helemaal op als de volgende voerbeurt al weer is. Drie keer per dag 0.5 kilo basisbrok waarvan 1x met een halve schep geweekte zemelen.

Het ruwvoer krijgen ze een half uur voordat er brok gevoerd wordt voor betere opname van het krachtvoer.
Na het rijden/longeren dikke kilo peen "voor de lekker".

KWPN-ruin van 10 jaar, 1.64 hoog, zelfde schema qua werk/buitenstaan/voer, maar dan met 0.75 schep krachtvoer per keer.

marina

Berichten: 5151
Geregistreerd: 20-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-04 16:34

1.65 Gelderse ruin van 18 jaar: 4x een plak hooi en 2 kilo basisbrok. wordt ong 4a 5 keer gereden. een haf uur tot een uur per keer. Meestal 1 x een buitenrit van 2 uur
Staat de hele middag in de bak buiten.
In de zomer gaat hij de wei op 24/7 dan krijgt hij niets bijgevoerd

Alikesflame

Berichten: 5222
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: Vledderveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-04 19:12

mijn paard krijgt nu op dit moment ± 6 plakken hooi per dag in 4 a5 keer voeren en 2 a 3 kilo brok (onderhoud) ze word 4 keer in de week gereden 1 keer gelongeerd en dag vrij of longeren of rijden. deze week heeft ze alleen maar losgeweest want was ziek. ze moet meer hooi gaan krijgen en meer brok een merrie of prestatiebrok want ze heeft eiwit te kort en daardoor erg dun. het hooi is ook van onbemest land en ze staan ook op onbemest land. pas liepen ze nog in het land met erg weinig gras maar nu alleen nog maar achter het huis en daar struinen ze de hele dag wat rond. mijn pony welsh B krijgt een paar peentjes en ongeveer 1,5 plak hooi per dag anders groeit ie dicht. en word 4 keer in de week gelongeerd 1 keer gereden 1 dag vrij en met mooi weer gaat hij voor de kar en wordt het voer ook opgevoerd. het is ook de bedoeling dat hij vaker bereden gaat worden want 1keer is echt weinig maar moet dus eerst nog iemand vinden die er tijd en zin in heeft en ook niet te groot/zwaar is.

SkyMarian

Berichten: 10936
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-04 21:59

sjaak krijgt pd 2,5 kilo muesli met 3 x pd een flinke plak hooi. Hij eet daarnaast nog wat van het stro in de stal. Hij staat minimaal 4 uur pd buiten. Momenteel zonder gras vandaar 3 x hooi. In de zomer 2 x hooi, maar van 8:00 tot 22:00 met de neus aan de grond voor het gras. Hij loopt 6 tot 7 dagen pw. Waarvan 5 maal dressuurmatig gedurende een half uur tot een uur. 1 x pw springen en 1 x pw buitenrit van minimaal 1,5 uur (meestal langer)

Ophelia

Berichten: 824
Geregistreerd: 30-10-03
Woonplaats: Assendelft (N-H)

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-04 23:24

Hazel, KWPN merrie, 14 jaar, 1.64.
Ze wordt 5x per week een uur intensief dressuurmatig getraind en minimaal 1x per week gelongeerd. Soms wordt een uur onder het zadel afgewisseld met 45 minuten longeren. De 7e dag heeft ze vrij of hebben we een wedstrijd of maken een buitenrit oid. Helaas heeft ze in de winter geen weidegang, maar wel vanaf begin mei tot ong. eind oktober, net zolang de weergoden het toelaten.

's Ochtends : 3 scheppen haver, 3/4 granenmix(Hartog)
50 gram ursonne 1 plak kuil
's Middags : 3 scheppen haver, 3/4 granenmix
1 plak kuil
's Avonds : 3 scheppen haver, 1 schep slobber(pavo)
50 gram ursonne, theelepel kalk 2 plakken kuil.

Als maatschep gebruik ik een literkan. De haver die ik voer is geplet en heel luchtig, dus heel licht in gewicht. Het lijkt dus dat ik veel haver voer, maar 1 schep is lang geen kilo. De kuil is niet van dat zoete(eiwitrijk, waar ze snel dikke benen en slappe mest van krijgt), maar zo goed als droog de baal in gegaan. Het lijkt dan ook net hooi, met het enige verschil dat mijn paard hier geen problemen mee heeft en met een onverpakt baaltje hooi staat ze binnen een dag met klodders slijm en hoest ze. Ik denk dat toch door het plastic de schadelijke schimmelsporen gesmoord zijn. Misschien kun jij me hier een antwoord op geven??


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Cowgirl, Dyonne, Petunia27, stella92 en 87 bezoekers