lucerne van hartog

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
beautyfull_mickey

Berichten: 5718
Geregistreerd: 04-06-02

lucerne van hartog

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-01-04 22:35

weer een vraag Haha!

hartog heeft van dat voer lucerne.
ik las op de site erover en vond het wel erg goed klinken Lachen

maar mijn vraag,krijgen ze er ook energie van?of valt dat erg mee?

Je kunt gedachtens niet controleren,Je kunt alleen leren stoppen ze te geloven....

Hobbelende Vosjes Pester #44 *LOL*


nishrinakn

Berichten: 273
Geregistreerd: 09-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-04 22:51

De lucerne geeft niet echt veel energie. maar ze hebben ook energie mix, en dat geeft wel veel energie..
Lucerne kan ook als vervanger gebruikt worden voor hooi.bv..
Het kan geen kwaad en kan er best aardig wat van geven..
Ze peuselen er wel even van..

Nishrina K.N.mijn TOPPER!!

Billy

Berichten: 20708
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-04 22:53

Hou wel in de gaten dat Lucerne een hoog eiwitgehalte heeft. Het is dus niet vergelijkbaar met hooi

Goedgekeurd onderschrift :)

Belker

Berichten: 15293
Geregistreerd: 28-05-01
Woonplaats: Veluwezoom

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-04 22:59

Mijn ervaring met Luzerne is dat het goed is voor paarden die mager zijn en aan moeten komen. Imo is het een dikmaker.
Paarden worden er mooi gevuld van en eten het graag.

Fiesta, freiberger, what else?

Westernfreak

Berichten: 5495
Geregistreerd: 06-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-04 00:45

Ik voer lucerne in het wedstrijdseizoen. Het is prima voer, maar ik zou het absoluut niet als vervanging van hooi voeren! Ze mogen namelijk niet te veel hebben (wegens het eiwitgehalte) en dus hebben ze minder te doen op stal wat weer allerlei vervelende gevolgen kan hebben.

Ik zie lucerne als een erg goede aanvulling, het is ruwvoer, maar levert wel degelijk energie, al is het niet zoveel als bij sportbrok. Mijn paard vindt het heerlijk! Verder is het inderdaad een goede "dikmaker".

"The world is best viewed through the ears of a trotter"

Morrie

Berichten: 22308
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-04 09:02

ik voer lucerne bij (3 voerscheppen per dag) om de hoeven goed te houden. Ik heb een Noriker en goede hoeven is geen eigenschap van dit ras. Gelukkig heeft de mijne spijkerharde hoeven en dat wil graag zo houden!

simongek

Berichten: 5337
Geregistreerd: 18-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-04 09:09

Wij hebben de Lucerne met melasse. Dat is iets vettiger. Op maneges voeren ze weleens die zonder en dan in grote balen. Dat is veel droger en wordt aan paarden als hooivervanger gegeven.

wij voeren het 3 x per dag en dan een halve emmer. Daarnaast krijgt hij
3 kilo meusli voor energie.

Sinds we dit voeren heeft mijn pony nooit geen koliek of maandagziekte gehad wat daarvoor nog wel eens voorkwam.

Horse_

Berichten: 10284
Geregistreerd: 26-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-04 10:05

hartog lucerne is ook verrijkt met melasse. ik voer het ook aan mijn oudje van 31. die kan niet zo best meer eten dus is dit (naast het beetje hooi wat hij nog opkrijgt) een uitkomst. het is ook stofvrij, van constante kwaliteit (zegt hartog) en makkelijk op te slaan in van die grote plastic zakken. op de zak staat dat je minimaal 1500 gram als bijvoer moet geven maar daar kom ik net niet aan. Ik geef 2 emmertjes pe rdag dat is 1200 gram dan heeft hij best een flinke hap. durf idd niet teveel te geven omdat mn paardje wel eens spierbevangen is geweest. hartog vertelde mij wel dat de eiwitten die er in zitten wel 'goed verteerbaar zijn' maar pas toch maar op ermee.

BertinaBvd

Berichten: 2228
Geregistreerd: 21-11-03
Woonplaats: Oss

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-04 11:13

wijn pony krijgt het als het land schraal is ze krijgen dan wel wat hooi bijgevoert maar das niet veel dus krijgt hij dan s'avonds een half schepje lucerne erbij

“In times of joy, all of us wished we possessed a tail we could wag.”

femskie

Berichten: 2739
Geregistreerd: 15-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-04 13:31

Mag ik vragen wat jullie voor Lucerne betalen, in wat voor hoeveelheden het verkocht wordt en in wat voor hoeveelheden jullie het inkopen?
Als het een beetje een dikmaker is dan is het wel wat voor mijn magere verzorgbiertje......

Horse_

Berichten: 10284
Geregistreerd: 26-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-04 13:46

€ 7.50 per zak van hartog 20 liter uit mijn hoofd gezegt. ik geef iedere dag 1200 gram en haal iedere maand 3 zakken.

Abercrombie

Berichten: 8388
Geregistreerd: 01-05-03
Woonplaats: *******

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-04 13:50

Bij ons is een pony spierbevangen geweest en mag nu geen lucerne meer van de DA, mijn paard kreeg ook wel eens lucerne maar die kreeg er dikke benen van (eiwit)..
Ik zou het persoonlijk niet aan je paard geven Mickey, mijn volbloed kon er niet tegen..

Wij betalen hier 11 euro per zak van 20 liter geloof ik..

Horse_

Berichten: 10284
Geregistreerd: 26-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-04 13:58

mijn paard is ook spierbevangen geweest in oktober en mijn da was het ook niet zo eens dat ik het gaf maar er is in mijn geval niet een beter alternatief. zor is 31 en kauwt zn hooi slecht en tegen nat voer en slobbers kan ie niet (diarree) dus nu is het een of t ander. hij is nu niet meer bevangen geweest. Heb mijn da van de week nog gebeld omdat hij heel stijf was en invalt en ook met de vraag of ik die lucerne moest blijven geven maar hij raadde toch af om te stoppen. hij zou anders erger in vallen en te weinig vezels binnen krijgen. Hij heeft het al ruim 4 jaar goed gedaan op de lucerne. goed in de vacht, vol en energiek.

zobras
Berichten: 6059
Geregistreerd: 23-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-04 14:35

In Engeland is juist getest dat Lucerne goed is voor o.a. hoefbevangen paarden. De eiwitten in lucerne wordt op een andere manier gebruikt dan de eiwitten in brok. Lucerne is goed voor de vezel aanvulling op het dieet en wordt ook vaak aangeraden bij paarden die een wat lastige spijsvertering hebben. Hartog is van goede kwaliteit, zou geen lucerne kopen bij de fourage handelaar om de hoek met een vage witte zak, dat is vaak gewoon brok van bermgras.

Lucerne kan een wisselende uitwerking hebben voor paarden. Mijn vorige paard kon alleen maar tegen lucerne en de meusli van Havens. Mijn huidige paard wordt helemaal debiel van Lucerne en ploft bijna uitelkaar van de extra power die hij krijgt van de lucerne. Dat hoor ik wel vaker. Gewoon een zak proberen, je merkt al na een paar dagen als hij er 'te' heet van wordt.

medruze

Berichten: 259
Geregistreerd: 27-10-02
Woonplaats: West Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-04 14:52

Sinds ik Lucerne en energymix van hartog voer heeft mijn paard (62,5% volbloed) geen koliek meer gehad, waarschijnlijk omdat ze minder snel eet. Ik voer 2 x per dag een halve emmer, aangevuld met een halve voerschep Energy mix. Als ze zware arbeid verricht heeft krijgt ze nog een halve kilo voederkruidenbix. Ze krijgt over de dag ook nog 3 x kuilgras. Ook haar hoeven zijn beter geworden door de lucerne. Onze ouwe van 20 krijgt hetzelfde aangevuld met een kilo snijmaisbrok, die ik ook bij den Hartog haal. Al onze paarden doen het er geweldig op en ik heb nog nooit problemen gehad door de lucerne.
Wel heb ik de hoeveelheid destijds opgebouwd om ze eraan te laten wennen. Dat zou ik wel iedereen adviseren, niet meteen emmers gaan voeren en een verandering in voeren gelijdelijk te laten verlopen!

Hoe kan men met halve informatie hele meningen vormen?
www.doggenklets.multiforum.nl, duitse doggen forum!

nishrinakn

Berichten: 273
Geregistreerd: 09-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-04 15:33

sommige mensen weten niet wat ze zeggen, maar er staan wel een paar mensen die het juist zeggen..
let niet teveel op meningen van iemand, bel anders zelf eens naar hartog.. nr. staat ook op de voerzak..

Nishrina K.N.mijn TOPPER!!

sonjabelgium

Berichten: 6907
Geregistreerd: 11-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-04 15:49

Een reden te meer als je het weet wat wél het juiste is dat je dit vermeld Knipoog ... Ik lees mee uit intresse.

BC260894 - GL211096 - GA270405 - BO120607 - GN120710
5 Zoete snoetjes <3 THANX FOR THE VOTES FOR NEELTJE - http://9maand.be/ SHE WON *\o/*

Elke dag is een uitdaging… & een kans om te genieten.


Abercrombie

Berichten: 8388
Geregistreerd: 01-05-03
Woonplaats: *******

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-04 22:43

Ja inderdaad, ik ook..
Want mijn paard kreeg er onwijs dikke benen van.. En het is gewoon erg duur 11 euro per zak.. Maar het zal misschien bij de ene duurder zijn dan bij de ander..

Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-04 22:52

Belker schreef:
Mijn ervaring met Luzerne is dat het goed is voor paarden die mager zijn en aan moeten komen. Imo is het een dikmaker.
Paarden worden er mooi gevuld van en eten het graag.


Daar ben ik het helemaal mee eens.

Ik voerde eerst ook Lucerne aan Imker, hij werd echt moddervet. Nu heb ik hem sinds 2 weken van de Lucerne afgehaald en de kilo's vliegen er echt af.

Mijn pony mag nu de overgebleven lucerne opeten, want zij moet juist wat aankomen Haha! .

Toos paardloos

PhiaBink

Berichten: 6328
Geregistreerd: 15-01-01
Woonplaats: Belgie!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-04 00:47

Pas op met het voeren van Lucerne aan drachtige merries. Ik heb heel wat merries hun veulen zien verwerpen. Er zit een stofje in dat abortus pleegt. Dit heeft in diverse (vak)bladen gestaan en is het bekend gegeven.

Ik heb 3 maanden op een stal gestaan waar ze alleen maar lucerne en biks voeren en geen hooi. De ene merrie na de ander verwierp het veulen. Er heerste geen Rhino. Na sectie te hebben verricht zijn ze er achter gekomen dat het van de lucerne kwam. Je kan wel wat lucerne geven, maar niet veel. Kijk uit!!!!

BIOLA II GOUD SECTIE 7 EN SUB KAMPIOEN VAN HET RAS 2011 IN BELGIE!
BRONS SECTIE 11 NEDERLAND 2014
3de MORFOLOGIE SECTIE 11, TOTAAL 5DE NEDERLAND


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: ComscoreBot, Dassie001, greendragon, SabrinaB, Trendiction en 121 bezoekers