Nieuwe springcategorie paarden (A)?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
astridastrid

Berichten: 5792
Geregistreerd: 08-04-02
Woonplaats: Warmond

Nieuwe springcategorie paarden (A)?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-01-04 15:12

Als ik het goed begrepen heb, wordt er vanaf dit jaar een nieuwe klasse toegevoegd bij de springwedstrijden voor paarden. Dit heet geloof ik A springen en is 80 cm. hoog. Je rijdt dan een officieel parcours met winstpunten en prijzen. Dit lijkt mij echt super gaaf, want dan kan ik wedstrijden gaan springen!
Wie weet hier meer vanaf?

:* Astrid Alida - fashion & beautyblog: astridalida.com
/3 Haflingersdressuur (Subtop): Happy Haflingers (Instagram)


Vendell

Berichten: 430
Geregistreerd: 06-01-02
Woonplaats: Hellevoetsluis

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-04 16:21

Oh dat zou ik ook gaaf vinden, dat is psychisch ook een stuk minder hoog dan de meter uit de B... Ik zie mezelf nog geen B parcours springen, maar een A parcours is al weer beter haalbaar. Gisteren was ik kijken bij de hengstencompetitie in de Zeelandhallen, Goes en daar vond ik het L al hoog... Bloos!

"Het verschil tussen weten en doen is vaak miscommunicatie tussen linker en rechter hersenhelft, en doe daar maar eens wat aan!"

Apple

Berichten: 76187
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-04 16:22

Als dat zo zou zijn dan wil ik ook wel gaan springen Lachen. Lijkt mij een heel behapbare hoogte om alvast te wennen aan het 'echte B'.

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-04 16:40

Ik ken enkele rijverenigingen die de klasse 'BB' aanbieden op (vooral onderlinge) wedstrijden. Idd ook 80/90 cm, maar tot nu toe was dat nooit voor winstpunten. Komt die klasse A er nu echt? Dat zou mooi zijn, hoef je niet meteen een 1-meter-parcours in 'voor het echie'. Haha!

.
If you want to go fast, go alone. If you want to go far, go together. <African proverb>

DeBje
Berichten: 280
Geregistreerd: 23-05-03
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-04 16:48

Bij ons op stal hebben we bij springwedstrijden altijd een oefenspring rubriek, ongeveer 80 cm. Hier zijn dan ook gewoon prijzen bij, ik heb hier met mijn vorige paardje ook eerst een paar keer aan meegedaan voordat ik B ben gestart.

Nederlands Kampioen Voltige klasse zwaar 2007

VOLTIGETEAM GROENENDAAL

Pugi

Berichten: 1205
Geregistreerd: 10-06-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-04 17:01

Dat zou echt super zijn
Ik vind idd de stap naar een 1 meter parcours ook best groot.

Mickey

Berichten: 34755
Geregistreerd: 25-02-01
Woonplaats: Daar waar mijn huis woont

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-04 19:13

Als dat waar is, zou ik het eerder proberen denk ik dan een echt B parcour.
Hier om de omgeving worden wel veel oefenwedstrijden gehouden en kun je zelf kijken welke hoogte je start, maar die zijn niet officiƫel.
Dus wie weet Haha!

Amarie
Berichten: 1565
Geregistreerd: 20-02-03
Woonplaats: Den bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-04 19:15

dat zou voor veel ruiters goed nieuws zijn. Ben maar een beetje nieuwschierig hoor, waar heb je dit vandaan????
Oefen springen is hier in de buurt volop bekend, vaak wordt begonnen met 50/60 cm. Maar hoeveel je ook gaat oefenspringen 1 meter in een officele wedstrijd is voor vele best hoog. Duimen dus dat dit klopt.

De wonderen zijn de wereld nog niet uit

germie

Berichten: 25917
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-04 20:11

Als het doorgaat hoop ik niet dat we daarin moeten starten. Dat je mag kiezen om A/BB te starten of gewoon B, dat er dus niet een extra klasse bijkomt.
Die meter is best te doen, het is vooral voor de ruiter een hoogte. Ik vond het eerst ook hoog, maar inmiddels vind ik het meevallen. Het is gewoon een kwestie van oefenen en goed les.

Sinds 2014 gediplomeerd instructeur en sinds januari 2021 mag ik zelfs instructeurs opleiden. Ik mag lesgeven in alle disciplines en alle niveaus. Lijkt instructeur worden je ook geweldig? Of wil je gewoon meer weten? Stuur maar een pb.
Alles met respect voor mens, dier en natuur.

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-04 20:15

Natuurlijk is een goede voorbereiding belangrijk, maar voor sommige mensen is het prettig wanneer de drempel iets lager ligt. Dat maakt het springen wat toegankelijker. Als je die A-klasse door bent, kun je altijd nog besluiten om hoger te gaan of om het erbij te laten. En ik ben er ook voor dat je mag kiezen tussen A/BB en B, mocht het ooit zover komen dat die klasse wordt ingevoerd.

.
If you want to go fast, go alone. If you want to go far, go together. <African proverb>

astridastrid

Berichten: 5792
Geregistreerd: 08-04-02
Woonplaats: Warmond

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-01-04 20:19

Volgens mij is het net als de klasse A bij dressuur. Dat je er dus in MAG starten. De drempel voor de B is vaak echt te hoog (en te breed Haha!) voor dressuurrers die toch graag willen springen.
Ik hoop ook echt dat het waar is. Ga zo even een mailtje naar de KNHS sturen!

:* Astrid Alida - fashion & beautyblog: astridalida.com
/3 Haflingersdressuur (Subtop): Happy Haflingers (Instagram)

Leonie_M

Berichten: 4488
Geregistreerd: 08-11-01
Woonplaats: Dordrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-04 20:22

80 cm is nog wel te overzien. Die meter vind ik echt te hoog hoor. Ik hoop dat het waar is

UTILE DULCI: ZZ-licht + klasse 1 endurance (verkocht)
H'ADELPHOS Z1
B/L jurylid

germie

Berichten: 25917
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-04 20:33

Kiezen A/BB of B lijkt mij het beste. Ze hebben hier in de buurt 2 keer per jaar een BB wedstrijd, met prijzen, voor startkaarthouders, maar uiteraard niet voor winstpunten. Willen ze zoiets echt invoeren, dan moet je wel een verplichting aan het maximaal aantal te halen punten stellen, want anders zijn er ruiters die nooit overgaan.
En uiteraard moet je wel gewoon op B hoogte kunnen starten als je dat wilt (bijvoorbeeld direct of 1 keer BB en dan door naar B)

Sinds 2014 gediplomeerd instructeur en sinds januari 2021 mag ik zelfs instructeurs opleiden. Ik mag lesgeven in alle disciplines en alle niveaus. Lijkt instructeur worden je ook geweldig? Of wil je gewoon meer weten? Stuur maar een pb.
Alles met respect voor mens, dier en natuur.

Lielle

Berichten: 66254
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-04 20:36

waar heb je dat vandaan? Ik heb er nog absoluut niets van gehoord en volg het springnieuws toch vrij aardig.


gomir

Berichten: 25533
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-04 22:08

Ik heb er ook nog helemaal niets van gehoord en spreek toch aardig wat mensen die me dat echt wel verteld zouden hebben

Ik hoop iig niet dat het verplicht wordt A/BB te starten als dit waar is. Ik vind een meter mooi zat om te beginnen
Wat stelt dat nou helemaal voor voor een paard van 1.65 of groter Knipoog (dat zijn de meesten wel )

*Niet elke verandering is een verslechtering!*
*Ze is niet bang voor de dood, maar als de dood om bang te zijn...(Guido Weijers-Oxymoron)*
*Als je bent waar je heen ging, waar moet je dan naar toe? (veldhuis & Kemper-tijd heelt alle zonden)*

Lielle

Berichten: 66254
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-04 22:10

Ach gomir, met de nieuwe versnelde promotieregeling zou dat niet eens zo gek zijn. Een paar keer starten voor het oefenen en dan gewoon over gaan.

gomir

Berichten: 25533
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-04 22:15

Dat is inderdaad wel leuk zat er net aan te denken Knipoog

Een keer of drie A starten, een keer of drie B en dan het L in Levert het misschien ook nog eens wat op op concours Haha!
(dan wil ik wel af en toe wat jonge paarden voor mensen starten hoor Knipoog )

*Niet elke verandering is een verslechtering!*
*Ze is niet bang voor de dood, maar als de dood om bang te zijn...(Guido Weijers-Oxymoron)*
*Als je bent waar je heen ging, waar moet je dan naar toe? (veldhuis & Kemper-tijd heelt alle zonden)*

Naz

Berichten: 7203
Geregistreerd: 09-05-01
Woonplaats: De Vecht verlaten voor de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-04 22:19

Op de kringwedstrijden kunnen wij altijd al BB starten. Dit is niet voor punten, wel voor prijzen. Ideaal als oefenparcours!

Als je niet weet waar je heen gaat, kom je er altijd -- Loesje

Liselot

Berichten: 32189
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-04 22:19

ik hoop dat dat er komt!! ik vind het springen nogal eng en met mijn kleine knol (1.58) is dit dus een stukkie fijner en minder eng om mee te beginnen.

http://www.LiselotKamphuis.nl FOTOGRAAF: oa Bruiloften, Newborn en workshops!
T 18-11-15 <3 A 9-8-19 <3

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-04 22:22

gomir schreef:
Wat stelt dat nou helemaal voor voor een paard van 1.65 of groter Knipoog


Voor het paard misschien niet, maar er moet ook nog een ruiter mee over die hindernis. Tong uitsteken

.
If you want to go fast, go alone. If you want to go far, go together. <African proverb>

gomir

Berichten: 25533
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-04 22:26

Als je er maar recht boven blijft kan er niets gebeuren karin Tong uitsteken

mijn 'drempel' ligt tegenwoordig zo bij de 1.20. Een B-parcours durf ik met bijna alle paarden wel te rijden nu Knipoog

*Niet elke verandering is een verslechtering!*
*Ze is niet bang voor de dood, maar als de dood om bang te zijn...(Guido Weijers-Oxymoron)*
*Als je bent waar je heen ging, waar moet je dan naar toe? (veldhuis & Kemper-tijd heelt alle zonden)*

Lielle

Berichten: 66254
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-04 22:32

behalve met de echt grasgroene, die voor ieder graspol al opzij springen. Die rijd ik graag een paar keer rond in een 50 cm parcours Haha!

Karin, idd gewoon stil zitten en niets doen (citaat van mijn instructeur), komt het vanzelf goed *LOL*

MacavityL

Berichten: 3995
Geregistreerd: 10-03-03
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-04 22:36

Lielle schreef:
Karin, idd gewoon stil zitten en niets doen (citaat van mijn instructeur), komt het vanzelf goed *LOL*


Universeel citaat zeker Knipoog Die heb ik ook vaak genoeg gehoord.. *LOL*

"And sometimes I think the people to feel saddest for are people who once knew what profoundness was, but who lost or became numb to the sensation of wonder -- people who closed the doors that lead us into the secret world"

gomir

Berichten: 25533
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-04 22:38

Lielle schreef:
behalve met de echt grasgroene, die voor ieder graspol al opzij springen. Die rijd ik graag een paar keer rond in een 50 cm parcours Haha!

Dat doe ik eigenlijk altijd met onervaren dieren. Gooi ze niet meteen in het B, maar die gaan gewoon een keer mee naar een oefenparcours. Zie verplicht starten in zo'n A rubriek niet zitten
Als andere mensen dat willen prima, maar ik sla het wel over. Train ze wel gewoon door tot ze B-klaar zijn Lachen

Maar ik wacht eerst weleens af wat er van klopt

Citaat:
Karin, idd gewoon stil zitten en niets doen (citaat van mijn instructeur), komt het vanzelf goed *LOL*

Niet alleen van jou instructeur hoor Tong uitsteken Je bent die van mij vergeten te vermelden Knipoog Dat is plagiaat Schijnheilig

*Niet elke verandering is een verslechtering!*
*Ze is niet bang voor de dood, maar als de dood om bang te zijn...(Guido Weijers-Oxymoron)*
*Als je bent waar je heen ging, waar moet je dan naar toe? (veldhuis & Kemper-tijd heelt alle zonden)*

gomir

Berichten: 25533
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-04 22:39

MacavityL"]
[quote="Lielle schreef:
Karin, idd gewoon stil zitten en niets doen (citaat van mijn instructeur), komt het vanzelf goed *LOL*


Universeel citaat zeker Knipoog Die heb ik ook vaak genoeg gehoord.. *LOL*
[/quote]Je was me voor *LOL*

Zou er al patent op aangevraagd zijn

*Niet elke verandering is een verslechtering!*
*Ze is niet bang voor de dood, maar als de dood om bang te zijn...(Guido Weijers-Oxymoron)*
*Als je bent waar je heen ging, waar moet je dan naar toe? (veldhuis & Kemper-tijd heelt alle zonden)*


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 34 bezoekers