Paardemaat palomino/valk dekhengsten?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
biepp

Berichten: 1510
Geregistreerd: 17-03-03
Woonplaats: Amsterdam

Paardemaat palomino/valk dekhengsten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-01-04 15:12

Weet iemand er een paar (min. 1.60m)? en hoeveel het kost om een merrie erdoor te laten dekken en waar ik het moet laten doen?

En als ik een Valk kleurige merrie (Selle Francaise met papieren, 1,62m) laat dekken door een Palomino hengst, komt er dan waarschijnlijk een valk of een palomino veulen uit?
En wat als ik haar laat dekken door een schimmel?


biepp

Berichten: 1510
Geregistreerd: 17-03-03
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-01-04 15:38


:)

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-04 15:42

Valk op valk of valk op palomino kan ook cremello of perlino geven. Je moet maar kijken of je een paard met blauwe ogen ook mooi vindt.

Een schimmel heeft 50% kans op schimmel. En daar tussenin zijn alle kleuren mogelijk, van vos, bruin tot zwart en idd palomino en valk.

Het schimmelgen is namelijk geen kleur. Het zorgt ervoor dat het pigment dat er in het haar aanwezig is verdwijnt. Zoals wij grijs worden als wij ouder worden. Dus een valk of een palomino kan in dat geval ook schimmel worden.

Je suis Charlie.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-04 15:44

Afbeelding

Cremello

Afbeelding

Afbeelding

Perlino

Je suis Charlie.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-04 15:46

Het voordeel van een Perlino/Cremello is dat je, als je daarmee verder gaat fokken, altijd kans hebt op een verdunningskleur. Palomino of Valk, of Smokey Black (die laat de verdunning nog het minste zien)

Je suis Charlie.

biepp

Berichten: 1510
Geregistreerd: 17-03-03
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-01-04 15:48

Cassidy schreef:
Valk op valk of valk op palomino kan ook cremello of perlino geven. Je moet maar kijken of je een paard met blauwe ogen ook mooi vindt.

Een schimmel heeft 50% kans op schimmel. En daar tussenin zijn alle kleuren mogelijk, van vos, bruin tot zwart en idd palomino en valk.

Het schimmelgen is namelijk geen kleur. Het zorgt ervoor dat het pigment dat er in het haar aanwezig is verdwijnt. Zoals wij grijs worden als wij ouder worden. Dus een valk of een palomino kan in dat geval ook schimmel worden.


Bedankt!!

Ik heb er zelfs niet echt verstand van, maar omdat we een leuke valk merrie op het oog hebben, lijkt het me super om er een veulentje uit te fokken, en omdat ik helemaal weg ben van valkjes/palominos, zou ik het leuk vinden als ik dat er uit zou kunnen fokken.

Ik vind Cremello en Perlino ook super, ik hou erg van apparte kleuren, je moet er van houden of niet, maar ik vind het wel wat hebben Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-04 15:52

Bij het KWPN is de palominokleurige hengst Modern goedgekeurd voor de tuigpaarden maar persoonlijk vind ik het geen mooie hengst, ook zijn nakomelingen spreken me niet aan.
Momenteel staat hij geloof ik op wacht.

Eline

Berichten: 72938
Geregistreerd: 07-10-03
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-04 15:52

wat is dan het verschil tussen cremello en perlino?

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-04 15:52

Ik vind ze ook erg mooi. Sommigen zeggen dat je dan een paard fokt die slecht tegen de zon kan, en bestempelen een cremello dan als albino. Ik heb nog geen ervaringen met cremello's/perlino's, maar ze zijn niet lichtgevoeliger dan andere paarden. En idd, de kleur heeft wel wat.

Je suis Charlie.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-04 15:55

Ellende schreef:
wat is dan het verschil tussen cremello en perlino?


Cremello heeft witte manen en staart, en de perlino zijn ze een beetje rood/smerig bruin. Het cremegen heeft namelijk alleen maar uitwerking op de rode/gele kleur van de vos en de bruine (bij vos wordt het dan een palomino, bij bruine dan een valk omdat zwart pigment niet wordt aangetast) Dubbele verdunning (dus 2x cremegen) zorgt bij een vos/palomino voor de kleur cremello, bij de bruine/valk voor de kleur perlino.

Je suis Charlie.

BlackWych

Berichten: 1971
Geregistreerd: 03-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-04 15:55

Een cremello heeft de dubbele verdunning voor Palomino en een Perlino heeft de dubbele verdunning voor Buckskin(=Valk). Dit heeft dus te maken met het agouti-gen dat een cremello niet en een perlino wel heeft.

=^.,.^=

De grootste overwinningen zijn behaald door nog even vol te houden...Remember before you point your finger at someone else to blame, you point at least three fingers at yourself...

Eline

Berichten: 72938
Geregistreerd: 07-10-03
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-04 15:57

Thanks Cassidy en Farichta

biepp

Berichten: 1510
Geregistreerd: 17-03-03
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-01-04 16:05

Ilindra schreef:
Bij het KWPN is de palominokleurige hengst Modern goedgekeurd voor de tuigpaarden maar persoonlijk vind ik het geen mooie hengst, ook zijn nakomelingen spreken me niet aan.
Momenteel staat hij geloof ik op wacht.


Ik heb ook liever een echt typisch sportpaard.
In Duitsland staan een paar super mooie, maar das wel n end rijden.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-04 16:37

Wat is er mis met een mooie Quarter? Kan ook een mooie combi geven.

Maar ik kan me voorstellen dat je binnen het ras wilt blijven.

Je suis Charlie.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-04 16:41

farichta schreef:
Een cremello heeft de dubbele verdunning voor Palomino en een Perlino heeft de dubbele verdunning voor Buckskin(=Valk). Dit heeft dus te maken met het agouti-gen dat een cremello niet en een perlino wel heeft.

=^.,.^=


Niet helemaal correct: het Agoutigen kan ook heel goed bij vossen/palomino/cremello voorkomen. Maar omdat deze paarden geen gen voor de kleur zwart bezitten, zie je de uitwerking ervan niet.

Het Agoutigen beperkt de uitwerking van het zwartgen tot de manen, staart en onderbenen. Het paard heeft dan de kleur bruin. Paarden zonder Agoutigen, maar met het zwart gen zijn zwart. Paarden met het Agoutigen maar zonder zwartgen zijn vos.

Dus zwart: zwartgen zonder Agouti. Indien met creme= smokey black, dubbel creme =dubbel smokey black
Bruin: met Agouti, met zwartgen. Indien creme gen= valk, dubbel creme =perlino
Vos: Met of zonder Agouti, zonder zwartgen. Indien creme gen= palomino, dubbel creme= cremello

Je suis Charlie.

biepp

Berichten: 1510
Geregistreerd: 17-03-03
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-01-04 17:16

Cassidy schreef:
Wat is er mis met een mooie Quarter? Kan ook een mooie combi geven.

Maar ik kan me voorstellen dat je binnen het ras wilt blijven.


Ik vind Quarters ook supermooi, maar die zijn over het algemeen toch meestal vrij klein? (tot 1,50m ofzo?)
Ik wil echt graag een paardje proberen te fokken.

en volgens mij zijn quarters ook heel duur (ik weet niet hoe dat met dekken zit)

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-04 17:29

Er zijn bij de Quarters gerust ook grote maten te vinden. Moet je kijken naar de Pleasure en Hunterpaarden. Wat gemiddeld klein is zijn de cutting en reining gefokte Quarters.

Voorbeeld: Justa Tad Rad (Is een bay roan, je krijgt dan nog een apart kleurtje ook)

http://www.bqha.be/justatadrad.html

En is dit klein?

Afbeelding

Je suis Charlie.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-04 18:15


Mac

Berichten: 11649
Geregistreerd: 09-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-04 19:25

Justa Tad Rad's babies zijn over het algemeen plaatjes van paarden (met hele mooie koppies)!

Melanie

Berichten: 2270
Geregistreerd: 12-10-03
Woonplaats: B en R

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-04 19:26



biepp

Berichten: 1510
Geregistreerd: 17-03-03
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-01-04 21:42



Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Lila07, melissakr en 126 bezoekers