Met losgooien, hoofd omhooggooien....waarom?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Stephany

Berichten: 9061
Geregistreerd: 12-11-02

Met losgooien, hoofd omhooggooien....waarom?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-01-04 17:17

Wanneer we onze merrie van 7 jaar losgooien in de bak of op de wei, vooral als ze met de andere paarden staat, dan gaat ze echt uit haar dak en haar hoofd omhoog gooien...dat ze uit haar dak(je) gaat kan ik mij wel voorstellen, lekker rennen en bokken. maar waarom gooit ze dan haar hoofd zo heen en weer?? Verward
Is dat aandacht vragen (dominantie) tegenover de andere paardjes in de wei, of irriteert het halster haar....dat is n.l. wat aan de grote kant.
Ze is nog niet zo lang onder het zadel en de eerste weken deed ze dat ook met het hoofdstel om (het bit vindt ze nog steeds niet echt geweldig!!)Maar ik neem aan dat veel paarden die nog niet lang rijden het bit niet prettig vinden....
Maar nadat de paardentandarts geweest was, werd dat wel minder!
Ben gewoon nieuwsgierig naar haar gedrag, vind ik gewoon leuk om te weten waarom ze zo doet wanneer ze los staat!


KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-04 17:24

waarom ga jij juichen bij een doelpunt van het nederlandse elftal tegen duitsland in de finale wk??? ook al ben je geen voetbalfan........

Juist gewoon omdat dit op dat moment goed voelt.......... Lachen Lachen

Stephany

Berichten: 9061
Geregistreerd: 12-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-01-04 17:24

ha ha!! Haha!
Zoasl ik al zei; het is meer dat ik nieuwsgierig ben naar het gedrag van de paarden, ik kijk altijd graag naar ze, vooral wanneer ze los staan in de wei, het gedrag onderling, is erg leuk om te zien!

Miko

Berichten: 1521
Geregistreerd: 02-11-03
Woonplaats: Zaandijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-04 20:28

Mijn paard doet ongeveer hetzelfde... alleen schudt ze meer opzij met haar hoofd dan echt omhoog. Ze doet dat eigenlijk alleen als ze lol heeft, lekker aan het spelen is... Waar die beweging precies uit voortkomt... geen idee. Ik denk dat ze het een lekker gevoel vinden dat ze helemaal vrij kunnen bewegen... Verward Ik vind het altijd wel een heel leuk gezicht, een teken dat m'n paardje vrolijk is!

Lachen


Ineke2

Berichten: 33095
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-04 20:43

Arti doet dat ook, alleen snuift ze er ook nog is bij, speelt ze een wilde hengst lijkt wel Haha! Echt heel erg uitdagen is dat bij haar.

Happiness can be found in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light.
[VN] Ineke2 aan het woord: gekeurd en ingedeeld in Grade II (paradressuur)

Stephany

Berichten: 9061
Geregistreerd: 12-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-01-04 21:43

Ja Luna doet dat ook, we hebben haar nog niet zo lang en waren meer gewend aan de N.F. pony die was altijd vrij rustig, met losgooien wel heel mooi rennen met zijn staart omhoog *LOL* .....maar niet dat schudden met zijn hoofd....ook de jaarling (KWPN-er) doet dat niet hij rent wel lekker over de wei, maar Luna kan echt helemaal uit haar dak gaan....echt leuk om te zien, is dat overigens dominant gedrag naar de ruinen toe, of is het gewoon lekker vrij voelen en plezier maken??
Want ik merk dat ze de leiding neemt met haar rennen en gek doen...de ruinen doen dan lekker mee Haha!

Mireille

Berichten: 41893
Geregistreerd: 06-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-04 21:48

Paarden spelen heel graag met hun lichaamlijke mogelijkheden en laten zich zelf hier mee graag zien.
Dan krijg je dus acties als deze Knipoog

Mijn naam is haas.

Incognito! 8-)

LuvdaTossa

Berichten: 12894
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Midden vh land

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-04 21:57

Stephany schreef:
ha ha!! Haha!
Zoasl ik al zei; het is meer dat ik nieuwsgierig ben naar het gedrag van de paarden, ik kijk altijd graag naar ze, vooral wanneer ze los staan in de wei, het gedrag onderling, is erg leuk om te zien!


Een tip: Lees Natuurlijk Paardrijden van K.F. Hempfling! Gaat dieper in op de psych van een paard. Vind ik ook bereinteressant!

Stephany

Berichten: 9061
Geregistreerd: 12-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-01-04 22:01

Bedankt voor de tip. dit boek ken ik nog niet! Heb aardig wat gelezen , interesseer mij erg voor het gedrag van paarden...en dan bedoel ik m.n. het natuurlijke gedrag!
Zo leer je ze toch beter begrijpen en het is vreselijk leuk om naar te kijken!! (kan ik echt uren doen wanneer ze op de wei staan!) Cheese!

Mac

Berichten: 11649
Geregistreerd: 09-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-04 22:15

Ik ken een ruin die echt hoog in de lucht cirkeltjes "zwaait" met zijn hoofd. Hij maakt daarbij een erg happy indruk!
Mijn merrie zwaait wel eens met haar hoofd uit protest (bv sneller moeten tijdens het longeren), maar dat doet ze met haar hoofd wat lager en da's toch anders dan de ruin doet. Moeilijk uit te leggen als je het niet ziet! Is iig puur protest. Mijn merrie gooit alleen haar hoofd omhoog als ze zich opperbest voelt en wil domineren. Maar dan houdt ze haar hoofd hoog, zet ze haar spieren strak en begint er ook nog heel hard bij te snuiven.

Stephany

Berichten: 9061
Geregistreerd: 12-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-01-04 22:25

Luna houdt niet alleen haar hoofd omhoog als ze zo stekkert over de wei, ze schudt ook echt met haar hoofd (zo'n ja-beweging), dat had ik de ruinen nooit zo zien doen, inderdaad alleen als ze koppig zijn en iets niet willen...

Cirano

Berichten: 318
Geregistreerd: 06-01-04
Woonplaats: Kampenhout (Belgiƫ), eigenlijk Nederokkerzeel maar niemand weet dit liggen op de aardbol.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-04 00:00

Mijne ruin doet dit ook, vooral als hij eten krijgt, ook als hij gek doet op de weide. Ben er van overtuigd dat het enkel uit blijdschap is.

Ik ben helemaal gek van mijn 2 lieverds

gekke_koei

Berichten: 4425
Geregistreerd: 10-06-03
Woonplaats: hellevoetsluis

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-04 12:27

onze merrie doet het ook. flink met dathoofd heen en weer als ze losgegooit wordt. dat vind ze geweldig. staart recht omhoog en galopperen als een gek. briesen en doen. ja die is dan helemaal happy.

mijn ruin doet het weinig.. maja.. als je die losgooit gaatie staan te vreten aan de bakrand Haha! of hij gaat naar de pony stallen kijken of hij misschien bij die shetjes kan komen Tong uitsteken
maar als je hem danopjaagd dan gaatie over het algemeen eerst nageeflijk lopen en dan gaatie staan te riesen, staart omhoog. heel mooilopen en je maar uitdagen.. en dan gaat zijn hoofd wel opzij en omhoog.. want dat spelletje vindie geweldig

rust zacht, mijn lieve willem. we zullen je nooit vergeten.
je blijft voortleven in onze gedachten.
dag, lieve vent 13-6-1988 - 23-11-2007

Natascha

Berichten: 6847
Geregistreerd: 07-02-01
Woonplaats: Ankh Morpork

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-04 13:30

Lois doet dat ook altijd en gaat er dan ook flink bj lopen briezen. Ik noem het altijd "uitwapperen". Heerlijk vind ik dat om al die kracht rond te zien galopperen Haha!

Niets zo charmant als een paard in her land.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: OmgiliBot en 138 bezoekers