zemelen of lijnzaad tegen verstopping?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Anoniem

zemelen of lijnzaad tegen verstopping?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-04 19:08

Ik vroeg me opeens af wat nu eigenlijk beter werkt tegen een verstopping. Ik bedoel een verstoppingskoliek door het veel eten van stro.

Ik geef nu dagelijks een beetje warme zemelen. Paard vind het heerlijk en de kruiden gaan er makkelijk door. Mijn paard eet veel stro maar heeft nog nooit koliek er van gehad maar dat wil ik wel voorkomen. Vandaar dat ik graag iets geef wat de darmen goed op gang houdt.

Wat werkt het beste om dagelijks te geven?

* zemelen (natte uiteraard)
* lijnzaadolie
* gekookte lijnzaad
* lijnzaadbrokjes

Of totaal iets anders?


Prinnie

Berichten: 925
Geregistreerd: 10-10-03
Woonplaats: Noord Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-04 19:15

Volgens mij zit je aardig goed met dit voer. Zemelen werkt naar mijn weten niet echt tegen vertopping, maar stimuleert wel de darmwerking. Lijnzaad helpt dacht ik wel tegen verstopping en daar krijgt hij zo te zien genoeg van.

I will carry you through the hurricane waters, And I'll remember you in the blue skies [Citizen Cope]

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-04 19:22

Prinnie schreef:
Volgens mij zit je aardig goed met dit voer. Zemelen werkt naar mijn weten niet echt tegen vertopping, maar stimuleert wel de darmwerking. Lijnzaad helpt dacht ik wel tegen verstopping en daar krijgt hij zo te zien genoeg van.


Ho ho, ik geef het niet allemaal hoor! Hij krijgt nu alleen wat zemelen. Ik wil gewoon weten of lijnzaadolie misschien beter werkt.

Prinnie

Berichten: 925
Geregistreerd: 10-10-03
Woonplaats: Noord Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-04 19:43

Oeps sorry, beetje blond Blond . Nou voor een goede darmwerking helpen vezels, maar een goede darmwerking zorgt voor behoorlijk indikken, dus naar mijn weten niet tegen verstopping. Dus ik dacht dat zemelen daar dus niet zo heel goed tegen werken en lijnzaad (olie of gekookt) beter.

I will carry you through the hurricane waters, And I'll remember you in the blue skies [Citizen Cope]

aisie

Berichten: 3722
Geregistreerd: 05-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-04 19:54

Elke dag wat gekookte lijnzaad over de biks werkt heel goed tegen verstoppingen. Een scheutje zonnebloemolie is ook goed.

esme
Berichten: 257
Geregistreerd: 17-04-03
Woonplaats: ede (gld)

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-04 11:17

mijn paard at de stal ook leeg en op aanraden van de DA doe ik nu elke dag een flinke scheut slaolie door haar voer en jawel het gaat super geen verstoppingen of koliek.

be good to horses, the are also good to you

DGKstudent

Berichten: 221
Geregistreerd: 03-01-04
Woonplaats: Wolvega

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-04 12:08

Bij zemelen in het voer moet je natuurlijk wel mate houden; 1 schepje is zeker goed; Maar bij teveel schepjes kunnen er gevaarlijke darmstenen ontstaan; dus geen 4 a 5 schepjes;

DGKstudent

Berichten: 221
Geregistreerd: 03-01-04
Woonplaats: Wolvega

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-04 12:08

op de lange duur natuurlijk

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-04 18:33

Ik geef 1 bakje met een inhoud van 1000 ml in een emmer en daar doe ik dan water bij.

Karin_B

Berichten: 440
Geregistreerd: 26-04-02
Woonplaats: mierlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-04 18:44

hoi hier even een citaat uit een boek.
Zeer natte zemelen werken laxerend.geef daartegen nooiit vokomen droog,want dan bestaat het gevaar door een slokdarmverstopping.
Als een paard overmatig tarwezemelen krijgt,kan hij niet alleen koliek krijgen,hij raakt in levensgevaar!Tarwezemelen bevatten een hoog gehalte aan fosfor en veroorzaakt als ze in grote hoeveelheden worden opgenomen darmontsteking,zelfvergiftiging van het lichaam,diaree en de dood door collitis X.
corigeer het als het niet klopt.(het is het boek van Christiane Gohl,
het tipboek voor paardenmensen.)
groetjes karin

geniet van het leven,als is het maar even,maar voor alles blijf lachen en blij dan voel je je vrij.......


DGKstudent

Berichten: 221
Geregistreerd: 03-01-04
Woonplaats: Wolvega

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-04 20:06

kijk eens aan, super; toevallig vandaag nog over gehad op school, over die verkeerde Ca/P verhouding in zemelen en alfalfahooi, dat darmstenen in het laatste deel van de dikke darm kan vormen; toevallig he?

@smousje

Berichten: 517
Geregistreerd: 06-11-01
Woonplaats: Waddinxveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-04 00:15

Wat is collitis x?
en hoe zien darmstenen eruit?

Een goede ruiter hoort zijn paard praten,
Een hele goede ruiter hoort zijn paard zelfs fluisteren,
Een slechte ruiter hoort zijn paard niet eens schreeuwen!!

floortje_82
Berichten: 727
Geregistreerd: 04-12-02
Woonplaats: hoengen-selfkant/limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-04 08:21

als je paard last heeft van een verstopping kan je de zemelen extra nat maken werkt super

papa ik mis je en dat zou altijd zo blijven

floortje_82
Berichten: 727
Geregistreerd: 04-12-02
Woonplaats: hoengen-selfkant/limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-04 08:23

en hoe zien darmstenen eruit? dit vroeg @smoesje kijk eens op www.paardendrogidt.nl en ga bij zoeken kijken naar het darm stelsel als je het daarna nog niet weet moet je me even een mailtje sturen dan scan ik wel een van mij studie boeken in

papa ik mis je en dat zou altijd zo blijven

Karin_B

Berichten: 440
Geregistreerd: 26-04-02
Woonplaats: mierlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-04 08:53

collitis x= volgens mij een darmziekte/kronkel,mischien dat DKG student ons het even kan uitjeggen??? Knipoog

geniet van het leven,als is het maar even,maar voor alles blijf lachen en blij dan voel je je vrij.......

DGKstudent

Berichten: 221
Geregistreerd: 03-01-04
Woonplaats: Wolvega

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-04 11:32

dit is een zeer heftige vorm van dikke darmontsteking die redelijk plotsteling kan optreden en heftige koliek kan veroorzaken;
Dit kan optreden bij paarden die behandeld zijn bepaalde soorten antibiotica (tetracyclines zijn zeer berucht), en incidenteel bij paarden die extreem zware arbeid hebben verricht of een langdurig transport hebben meegemaakt; De paarden kunnen in shock raken door de heftige diarree, en sterfte treed op binnen uur ;

Grappig dat jullie dat vragen, ik was toevallig bezig met dat uit mn hoofd te stampen voor school;

ps darmstenen kunnen soms zo groot worden als een voetbal; niet bepaald lekker? die paarden kunnen wat ziektes krijgen zeg.,.
groetjes

sonjabelgium

Berichten: 6907
Geregistreerd: 11-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-04 11:34

Nog nooit van gehoord, DARMSTEEN Bloos! Tarwezemelen zijn dus niet echt goed, welke dan wel?

BC260894 - GL211096 - GA270405 - BO120607 - GN120710
5 Zoete snoetjes <3 THANX FOR THE VOTES FOR NEELTJE - http://9maand.be/ SHE WON *\o/*

Elke dag is een uitdaging… & een kans om te genieten.

Symbeami

Berichten: 2662
Geregistreerd: 16-10-03
Woonplaats: Okkenbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-04 12:45

In kleine hoeveelheden kun je best zemelen geven, hier wordt wel meteen het ergste geschetst. Mijn paard krijgt al 10 jaar dagelijks een kwart tot een halve schep natte zemelen door zijn voer. Hij heeft nog nooit koliek gehad, sterker nog, is zelfs nog nooit ziek geweest. Dus het zal dan wel meevallen lijkt me.

Karin_B

Berichten: 440
Geregistreerd: 26-04-02
Woonplaats: mierlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-04 13:56

dat staat ook in het boek,zie citaat BIJ OVERMATIG GEBRUIK.

geniet van het leven,als is het maar even,maar voor alles blijf lachen en blij dan voel je je vrij.......

irmalouise

Berichten: 1959
Geregistreerd: 05-05-02
Woonplaats: Vianen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-04 14:03

Mijn paard heeft pas koliek gehad en mij werd geadviseerd om hem het slijm van gekookte lijnzaden te geven dit zorgt ervoor dat zijn darmwand beschermd word en ook zand word door het slijm (blijft eraan plakken) mee naar buiten gevoerd.

Karin_B

Berichten: 440
Geregistreerd: 26-04-02
Woonplaats: mierlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-04 14:13

dat klopt ook,maar de eerste vraag ging over een verstopping,en er werd tarwezemelen geadviseerd,dit is ook goed,wou alleen onder de aandacht brengen dat je het nat moet geven en niet teveel,en dat je het nooit droog moet geven,zie citaat.en als je het voor diaree gebruikt moet je het alleen wat vochtig maken.
groetjes karin

geniet van het leven,als is het maar even,maar voor alles blijf lachen en blij dan voel je je vrij.......

DGKstudent

Berichten: 221
Geregistreerd: 03-01-04
Woonplaats: Wolvega

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-04 17:51

Nee, zemelen kunnen zeker geen kwaad, Ik hoop niet dat ik die verwarrring heb geschetst natuurlijk; Ik wilde alleen maar goedwillig waarschuwen voor het overmatige gebruik zoals Karin B terecht zei;
Dat betekent dus in feite 5 voerscheppen; dat klinkt misschien voor heel veel mensen irre-eel veel, maar dat is het niet voor de Hoofdafdeling Gezondheidszorg Paard in Utrecht, die dit vaak genoeg hebben aangetroffen, dat mensen dit zeer overmatig gaven aan paarden, en dat de dieren daar een zeer heftige koliek van kregen (tgv darmstenen)
groetjes Don

DGKstudent

Berichten: 221
Geregistreerd: 03-01-04
Woonplaats: Wolvega

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-04 17:52

PS mijn moeder zegt altijd wijs:"Té is nooit goed"

Giwa
Berichten: 52
Geregistreerd: 15-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-04 12:47

Ik geef mijn paardjes meestal (goed vochtig) zemelen met een scheutje maiskiemolie. Andere variant. Goed voor de vacht, goede doorspoeling en ze vinden het heerlijk!

Pascha

Berichten: 4289
Geregistreerd: 20-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-04 21:29

Mijn paard is net hersteld van een koliekoperatie, dikke darmdraaiing.
Zij krijgt elke dag een scheut lijnzaad, en haar mest is er een stuk beter op geworden dan voor de operatie.
Ik denk wel dat het goed werkt.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Astrid_Brann, MarjanB en 94 bezoekers