Keur....preferente...model...elite? Wat houdt dit in?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Munji

Berichten: 447
Geregistreerd: 03-09-01
Woonplaats: Voorhout

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-01 22:15

Wie kan mij vertellen wat de volgende predikaten betekenen:

Keurhengst
Preferentehengst
Modelhengst
Sterhengst
Elitehengst
Prestatiehengst

De vader van mijn fjord is Heimann.
KEURHENGST
PREFERENTEHENGST
verrichtingsproef in Noorwegen afgelegd
Fokker : OD.ERDAL-NOORWEGEN
laatste eigenaar. : HENGSTENFONDS v/h NED. FJORDENPAARDEN STAMBOEK
in 2000 terug naar Noorwegen


De vader van de moeder van Lady is Drageset. Dit staat vermeld op de site van het stamboek:

ELITE HENGST - KEUR - PREFERENTE - PRESTATIE HENGST
1-ste premie.
AA-certificaat zadelproef (102 punten)
A-certifikaat landbouwbruikbaarheid
Verrichtingsproef in Noorwegen afgelegd
Fokker : L.O.LITLABO - STORD (N)
Eig. : HENGSTENFONDS v/h NED. FJORDENPAARDEN STAMBOEK
Gestorven : 02-02-99

Ben zo benieuwd wat dit nou precies inhoudt!!!!!!!

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Munji op 2001-11-07 21:29 ]</font>

greetje

Berichten: 8626
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-01 23:11

Even naar het des betreffende stamboek bellen daar kunnen ze je hierover informeren.

Munji

Berichten: 447
Geregistreerd: 03-09-01
Woonplaats: Voorhout

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-01 06:23

Bedankt! Maar ik had juist gehoopt er hier wat wijzer over te worden!

Mytens_oud

Berichten: 4184
Geregistreerd: 20-03-01
Woonplaats: omgeving Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-01 09:35

We kennen voor merries de volgende predikaten:
Ster
Keur
Elite
Prestatie
Preferent
Een stermerrie wordt automatisch keur als zij de aanlegtest met een gemiddelde van een 7 heeft afgelegd en wanneer één van haar een veulens wordt geregistreerd.
Dit systeem geldt alleen voor merries die in 1993 of daarna geboren zijn. Voor merries die eerder geboren zijn geldt nog het oude systeem.
Ook als in de dressuur- dan wel de springrichting een gemiddelde van een 8 wordt behaald, voldoet een stermerrie aan de prestatienorm voor het keurpredikaat. Een keurmerrie wordt automatisch elite als zij voldoet aan bepaalde röntgenologische normen. De toetsing geschiedt door een team van dierenartsen en radiologen.

Nationale Merriekeuring
De Nationale Merriekeuring is één van de onderdelen van de KWPN Paardendagen.
De Nationale Merriekeuring kan gezien worden als het Nederlands kampioenschap voor KWPN-merries aan de hand. De beste driejarige merries van de Centrale keuringen, net als de beste keur en elite-merries, komen bij elkaar om uit te maken wie zich kampioene van 2000 mag noemen.

Het kampioenschap voor de tuigpaardmerries is op zaterdag 19 augustus tijdens de Nationale Tuigpaardendag. Ook hier verschijnen de beste twee, driejarige en keur en elite-merries op de terreinen van het Federatiecentrum in Ermelo.

Voor meer informatie zie: KWPN Paardendagen. >>


Merrietesten (IBOP en EPTM)
Net als bij hengsten zijn er ook voor merries binnen het KWPN prestatie-aanlegtesten. Er is een ééndaagse test, de IBOP genaamd, waarbij een merrie door een eigen ruiter voorgereden kan worden. Een tweemansjury beoordeelt de merries op stap, draf, galop en de geschiktheid als dressuurpaard. Bij het springen kijkt de jury naar de afdruk, de techniek, het vermogen en de aanleg als springpaard. De dressuuronderdelen zijn: stap, draf, galop en aanleg als dressuurpaard.
Tuigpaardmerries worden uiteraard in tuig beoordeeld. De IBOP-proef voor de tuigpaarden bestaat uit een menproef en een showproef. De menproef wordt beoordeeld op de kenmerken: 1) stap 2) draf 3) wendbaarheid 4) gehoorzaamheid.
Het resultaat dient als toelatingscriterium voor de showproef en dient gemiddeld 6 te zijn. De showproef wordt beoordeeld op de kenmerken: 1) houding 2) zweefmoment 3) aktie van het voorbeen 4) gebruik achterbeen 5) looplust 6) algehele beeld als tuigpaard

IBOP-proeven hebben in het najaar plaats in bijna elke KWPN-afdeling.

De EPTM (Eigen Prestatie Toets Merries) duurt vijf weken, of voor merries die al langer zijn gereden twee weken. Er zijn twee testcentra voor de EPTM, het Fries Paardencentrum in Drachten en het Hippisch Centrum in Deurne. De merries worden tijdens de test meerdere keren beoordeeld door dezelfde jury op dezelfde kenmerken als bij de IBOP.
Middels dit formulier kunt u zich met uw merrie hiervoor opgeven.
Voor meer info over de IBOP en EPTM kunt u contact opnemen met Angelique Klören, kla@kwpn.nl.

MarijeR

Berichten: 24928
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-01 10:24

Per stamboek zijn er weer verschillende regels voor de predikaten. Bij de welsh pony's is het weer anders dan bij het KWPN bijvoorbeeld.
Bij het fjordenstamboek kan je misschien meer info krijgen.

HorseMoments

Berichten: 6146
Geregistreerd: 21-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-01 11:44

Ik geloof ook dat het inderdaad per stamboek verschillend is ik weet alleen hoe het ongeveer zit bij het kwpn en een beetje van het nrps maar van de rest ik zou echt niet weten hoe het daar zit!! toch alvast veel succes!
groetjes jeannette

Vippie
Berichten: 10408
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Lalaland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-01 15:44

Oke komt de uitleg over de predicaten:
eerst wordt een 3 jaar of ouderen merrie/ruin met een 1e premie voorlopig model.
Ze wordt pas definitief model als ze de IBOPproef heeft gehaald met minimaal een B of L dressuur en B springen NPCdiploma is.

Wordt ze op de volgende keuring 1e klasse modelmerrie/ruin dan krijgt ze de stempel asp. ster merrie/ruin.
Voor ze ster kan worden moet ze eerst de IBOP hebben afgelegd met een A of AA of LL dressuur en B springen. (heeft ze de eerste keer al een A gehaald, dan is ze dus meteen Ster)
Bij hengsten gelden andere regels, die leg ik hieronder wel uit. Ruinen komen niet verder dan sterruin.

Verder kan een merrie/ruin/hengst nog prestatie worden, dan moet hij minimaal 2 IBOPproeven (zadel en aangespannen) afgelegd hebben met een A of AA of LL dresuur en B springen (als alternatief voor de zadelproef).

Keur worden merries als ze uit 7 dekkingen minimaal 6 veulens hebben gehad oplopend 2:1 dus 9 dekkingen 7 veulens enz.
Preferent wordt een merrie als minimaal 3 van haar nakomelingen minimaal het predicaat model hebben gehaald.

Is ze ster/keur/preferent en prestatie dan wordt ze elite verklaard!

Voor hengsten geldt het volgende:

GHengsten van 3 jaar en ouder met een 1e premie worden opgenomen in het hoofdstamboek als ze na 3 jaar voldoende nakomelingen hebben laten zien.

Hengsten die in het HSB zijn opgenomen en op de keuring minimaal 35 punten halen en minimala 1 extra predicaat hebben (prestatie) worden model.
Halen ze als modelhengst min. 37 punten en hebben ze daarnaast 2 prdicaten (prestatie + model) dan worden ze sterhengst.

Keurhengst worden ze als hij van 3 achtereenvolgende jaren met tenminste 25 dekkingen uit minimaal 65% daarvan veulens heeft verwekt. Of als hij de 25 dekkingen niet haalt moeten er uit minstens 100 dekkingen 70 veulens geboren zijn.

Preferent worden ze als minimaal 30% van de nakomelingen (minimum van 10) uit 3 jaargangen als model geregistreerd staan.

Lang verhaal he?

Groetjes, Viv

Munji

Berichten: 447
Geregistreerd: 03-09-01
Woonplaats: Voorhout

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-01 17:06

Kijk dit is nou helemaal duidelijk!!!! Lachen Ik heb een zesjaar oude fjordenmerrie. Kan ik haar nog laten keuren en zo ja, hoe gaat dat dan in zijn werk?

Vippie
Berichten: 10408
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Lalaland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-01 17:37

Ja hoor die kun je nog laten keuren. Dat kan altijd tot in den treure!
Heeft ze al een stamboek/ veulenpapier?
Is ze DNA getest en gechipt?

Merriekeuringen zijn altijd in de zomer vanaf 30 juni tot eind september. Jij zou naar Heemstede moeten en die is altijd eerste weekend van September bij de Cruquiushoeve.

Je moet dan lid zijn van het stamboek, je merrie moet op jouw naam staan en ze moet DNA getest en gechipt zijn.

Oude stamboekpapieren kun je dan ook omwisselen (jij hebt geloof ik al een blauwe). Chippen kan ook op de keuring hoor.

Ze wordt dan gekeurd op rastype, beenstanden, gangen, ontwikkeling en bespiering. Ze loopt dan mee in de rubriek merries 5 -7 jaar zonder predicaat.

Als ze geen papieren heeft en je weet de afstamming niet dan kan ze nog hulpboeker worden en met de keuringen meedoen. Deze merries kunnen ook gewoon model/ster en enz worden.

Voor meer vragen: je roept maar of je moet me even mailen.

Groetjes, Viv

Sundancer

Berichten: 9707
Geregistreerd: 21-03-01
Woonplaats: Somewhere in The Netherlands.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-01 17:40

Maar voor elke stamboek is het weer anders,ik zou gewoon je stamboek even bellen,want die hebben andere bedoelingens

Vippie
Berichten: 10408
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Lalaland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-01 08:44

Ja maar het gaathier over de hengst Heinmann en das een fjord, dus wat dat betreft scheelt het weer een telefoontje naar het stamboek als ze mijn beschrijving leest. Voor andere rassen gelden weer andere regels.
Viv

Evy

Berichten: 7652
Geregistreerd: 04-11-01
Woonplaats: Warmenhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-01 21:02

wij gaan ook altijd naar de keuring in heemstede.
Meestal om het veulen te laten keuren en laten registreren in het stamboek. Als de merrie dit jaar geen veulen krijgt dan gaan we misschien met een ruin en merrie van 6 en 7 jaar. Ik hoop dat de merrie voorlopig model wordt want ze is een hardstikke mooi beessie. Ze is wel eens kampioen geweest op de Landbouwdag. Ik hoop dat ik dan een ibobproef mag doen.
Zeg Vippie: Naar welke keuring ga jij altijd en hoe vaak? Party!!

Vippie
Berichten: 10408
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Lalaland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-01 11:34

Ik ga 1x per jaar (heb ook maar 1 fjord) en de plaats is wisselend, ligt eraan hoe ik dat jaar in mijn vrije dagen zit. Ze is dit jaar naar Vrouwenpolder geweest waar ze kampioen 3 jarige merries is geworden. Dus we zijn in oktober ook naar Hoendeloo geweest naar de Centrale Keuring. Erug leuk en zeer hoge kwaliteit fjorden. Ze hebben ook ieder jaar een ander onderdeel, dit jaar was het de behendigheidsproef, was ook erug leuk om te doen.
IBOP doe ik volgend jaar pas of later als ik denk dat ze er aan toe is. Ze is nu net 3,5 dus we hebben geen haast.

Welk veulentje hadden jullie dit jaar mee naar H'stede? Ben ik namelijk wel wezen kijken.
Viv

Evy

Berichten: 7652
Geregistreerd: 04-11-01
Woonplaats: Warmenhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-01 13:49

Wij hadden een de hengst veulen Wodan mee naar de keuring. Hij was wel laatste geworden met 33 punten. Dat was wel jammer maar, ja. Wat goed dat jouw fjord kampioen is geworden! Pling Ze is dan nu toch voorlopig model? Kan je met een 7 jarige merrie ook nog voorlopig model worden?
groetjes Eef Party!!