ze loopt onder me vandaan... wat te doen??

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Inguhh

Berichten: 521
Geregistreerd: 26-11-03
Woonplaats: Vleuten

ze loopt onder me vandaan... wat te doen??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-01-04 16:47

halloow,

Ik verzorg een merrie, maar die is een springmerrie geweest (ZZ). Ze houd heel erg van hard lopen, in de galop kan ik haar bijna niet houden en in draf moet ik haar ook steeds inhouden, anders loopt ze onder me vandaan.
In de galop gaat ze (als ze zo hard gaat) ook zo schuin door de hoeken dat ik denk dat ze gewoon nog een keer op dr bek gaat (met mij erop) Scheve mond Ze is nog nooit gevallen maar ik vind het toch iedere keer weer eng. Ik kan haar ook niet gewoon lange teugel geven en zovan: en nu zal je ook lopen ook! Want dan zet ze het bit vast tussen haar tanden, en gaat echt lopen crossen door de bak. en krijg ik haar helemaal niet meer terug.
Ik heb haar (in de zomer) een paar keer zover gekregen dat ze gewoon rustig galoppeerde maar dat is maar 2 keer geweest ofzo
Ik rijd met martingaal en rij op een dressuurzadel (maar soms ook springzadel). Ik rijd altijd in de buitenbak. Enneuh jah wat moet ik er verder nog over zeggen. Oow jah ik durf haar nie op de kleine volte te zetten want de bak is vaak nat, en dan heb ik ook het idee dat ze op haar bek gaat...

Kan ik hier wat aan doen (andere hulpteugel, ander zadel ofzo), of moet ik haar gewoon iedere keer blijven inhouden....


orsini

Berichten: 1233
Geregistreerd: 28-10-03
Woonplaats: noord holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-04 16:53

steeds weer terug rijden naar stap als ze gaat lopen vanuit de draf en vanuit de galop steeds weer terug naar de draf/. Als dat lukt kan je schijnovergangen gaan rijden; net doen alsof je wilt gaan stappen maar dan net voordat ze stap weer verder draven. ook in de galop kan dit. Kleine voltes rijden in de galop helpt ook, dan moet ze meer gaan zitten en kan ze niet zo hard.
Belangrijkste is consequent zijn, steeds als je voelt dat ze harder gaat zelf tempo terug vragen. Van mijn part trek je haar een keer echt op d'r kont zodat het doorkomt, maar daarna meteen weer los in je hand
succes


http://www.equi-unity.nl als paarden je passie zijn.......

3e graads instructrice Rechtrichten (academische rijkunst)

orsini

Berichten: 1233
Geregistreerd: 28-10-03
Woonplaats: noord holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-04 16:54

oja, continu inhouden werkt niet, worden ze alleen maar driftiger van!! Echt een tempo terug rijden en ontspannen als ze dat doet!!


http://www.equi-unity.nl als paarden je passie zijn.......

3e graads instructrice Rechtrichten (academische rijkunst)

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-04 17:01

Heb je les......... Met goede les is dit probleem te verhelpen.... mijn advies is meer op je zit gaan rijden en minder op de teugels........ dus. Jij wilt langzamer, NIET meer druk op de teugels maar diep ademhalen, je lijf ontspannen en jezelf zwaar maken, een ophouding maken. Heel veel overgangen rijden op deze manier en het paard zal makkelijker te stoppen gaan zijn....... ikzelf rijd heel veel schijnovergangen dus...... bijna stappen en op het stapmoment weer wegdraven, je mag er dan best een hele lange zijde over doen om terug te gaan naar de stap

Inguhh

Berichten: 521
Geregistreerd: 26-11-03
Woonplaats: Vleuten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-01-04 17:14

Ik heb wel les, maar dat is niet iedere week en niet van gediplomeerde instructrices, maar af en toe van andere mensen die daar een paard hebben staan, en de overgang naar stap in niet zo'n probleem (meer) die gaat nu wel redelijk alleen in de galop loopt ze nog zo te doen... En die voltes rij ik wel in galop, maar nu het winter is, is de bak vaar nat (en duurt het ook weer voordat ie weer opgedroogd is) en dan vind ik het gewoon eng, want als ze valt, dan lig ik eronder en het is niet eens mij paard, maar ik ben wel verantwoordelijk, dus dat risico wil ik eigenlijk niet nemen.
Ik probeer ook consequent te zijn, maar het is dan wel lastig dat de halve week er een ander meisje op rijd. Ik wil niet zeggen dat die niet goed rijd, maar het is wel gewoon weer anders. Ik weet niet precies hoever ze bij haar mag gaan, maar ik denk dat er wel andere grenzen zullen zijn


KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-04 17:20

die oefeningen kan je ook in galop doen........ al garandeer ik niet dat er na 10 minuten nog benzine in zit Knipoog Haha!

Kyra

Berichten: 1399
Geregistreerd: 05-11-02
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-04 17:25

heel consequent rijden. Zoals gijsenkim zegt, ben ik het helemaal mee eens.
Als je op het paard stap en je voelt dat hij erg actief is, lekker onder het tempo gaan rijden. Op de zit dus. Heel veel overgangen maken en niet te lang in het zelfde tempo blijven hangen. Dus als jij bijvoorbeeld in galop over gaat, dan maar heel kort in galop en weer terug rijden naar de draf, zodanig veel gewicht gebruiken dat je gelijk in een rustige draf zit. probeer ten alle tijde een tempo te creeeeren waar jij goed in kunt rijden. Jij bepaald het tempo en niet het paard. Dit kun je alleen maar verkrijgen met een paard dat goed naar jouw hulpen luisterd. Als jij je wat zwaarder maakt, moet jouw paard in tempo terug komen. Niet voor gaan hangen/trekken, dat werk alleen maar averechts.
Dus veel tempowisselingen, op de zit rijden en niet te lang in het zelfde tempo blijven hangen

http://www.helpmijnpaard.nl Osteopathie en paardrijlessen omg Apeldoorn eo

796285
Berichten: 6664
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-04 19:55

Houd je je buitenhand er wel goed bij als ze zo hard gaat op de volte? Dat was bij Rowan het probleem, ik was teveel met m'n binnenhand bezig...

Inguhh

Berichten: 521
Geregistreerd: 26-11-03
Woonplaats: Vleuten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-01-04 21:42

conclusie: veel overgangen maken en consequent zijn!!! oke bedankt OK dan!

Margon

Berichten: 19689
Geregistreerd: 05-05-03
Woonplaats: De Meern

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-04 21:44

Lavera is echt een toppertje Lovers OK dan! sorry Inge moest het even kwijt Knipoog heeft ze nu al d'r veulen of niet?

Live,LOve,'ndLaugh

Hermelijn

Berichten: 6664
Geregistreerd: 05-05-02
Woonplaats: Maastricht

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-04 00:56

Ik heb precies hetzelfde probleem! Ik vind het erg moeilijk om het paard waar ik op rij in te houden tijdens de galop, hij trekt ontzettend naar de sprong toe. De afgelopen les ging het al een stuk beter, maar ik merk wel dat ik echt nog heel wat moet leren om in een beetje behoorlijk tempo te kunnen springen met em.
Maar goed, wat ik doe...Zoveel mogelijk overgangen rijden, op de kleine volte zetten als ie te hard gaat en hem af en toe gewoon even hard terugnemen (het is een tankje Knipoog) als hij niet luisterd naar m'n andere hulpen.

Inguhh

Berichten: 521
Geregistreerd: 26-11-03
Woonplaats: Vleuten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-01-04 20:59

Jah Lavera is ook SUPER!!!!!!!! Lovers OK dan! Lovers en ze heb dr veulen nog nie, 20 april uitgerekend (of hoe je ut ook moet noemen)
Maar ik spring nu niet met haar want met het veulen enzo en de bak is te nat maar in de gewone galop doet ze het ook... best wel irritant af en toe


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 62 bezoekers