Hoofdstel vast maken

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 

Ineke2

Berichten: 33095
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Hoofdstel vast maken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-01-04 16:57

Hoe maken jullie je hoofdstel vast? Ik maak de keelriem zo vast dat er een vuist tussen kan, de neusriem kan 2 vingers tussen en de sperriem (als die er al aanzit, ik verlies die dingen nogal vaak Tong uitsteken ) kan ook 2 vingers tussen.

Bij mij op stal stond er eens een stalgenoot toe te kijken en die zei dat ik alles veel te los vast maakte, zo had de neusriem geen zin zei ze...moest vooral strakker, want anders kunnen ze veel te gemakkelijk onder het werk uitkomen...

Ik vind dat echter een beetje onzin...hoe zou dat dan werken bij de western gereden paarden die hebben (meestal) niet eens een neusriem aan hun hoofdstel zitten Verward

Happiness can be found in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light.
[VN] Ineke2 aan het woord: gekeurd en ingedeeld in Grade II (paradressuur)


Mireille

Berichten: 41893
Geregistreerd: 06-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-04 17:00

Ik vind dat je het zo netjes doet, zo is het mij ook altijd geleerd.
Strak aangesnoerde neusriemen vind ik niet nodig. Je paard moet ook met een losse riem kunnen werken.

Mijn naam is haas.

Incognito! 8-)

Mistic

Berichten: 4380
Geregistreerd: 06-10-03
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-04 17:00

Ik doe het precies hetzelfde als jij het doet. Ik zou niet weten wat er fout aan is.

Kaleido's El Rosso (Kaleido's Don Pedro x Kennedy)
Daina van het Leemven
Shah IBN Estaman 16-05-1997 - † 25-06-2010

Sylhouet

Berichten: 4532
Geregistreerd: 17-06-03
Woonplaats: Vierhouten

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-04 17:04

Hoi,

Zoals jij het doet, zo zouden veel meer mensen het moeten doen OK dan! !!

Een neusriem hoort niet STRAK te zitten, als je je paard zo in de mond zit te hinderen dat hij er last van heeft en door het openen van de mond "onder het werk uit wil komen", dan moet je eens gaan werken aan het stilhouden van je handen in plaats van de (aansnoer-)neusriem nog maar een paar gaten strakker doen Haha! Boos! !

Ik zelf heb ook altijd de neus- en sperriem lekker losjes zitten, ik rijd dressuur met m'n paarden en ze lopen er prima op, en net als bij jou passen er tussen de neusriem zeker 2 vingers en de sperriem zit gewoon zo los dat hij er niet onder weg glijdt, dus 1 a 2 vingers ruimte schat ik zo. Lachen

Check http://www.vivalaveluwe.nl : onze Bed & Breakfast en Vakantiewoning op unieke locatie midden in het bos op de Veluwe! Veel wild rondom ons terrein, en volop wandel- en fietsmogelijkheden. Ook ideaal voor natuurfotografen! Open vanaf maart 2015 :).

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-04 17:07

Ik heb de neus en sperriem altijd strakker,
het voorkomt schuren (loszittende onderdelen schuren meer als vastere), het voorkomt dat een paard zich gaat bedenken wat voor leuke kunstjes je allemaal met een tong kan uithalen, het voorkomt dat ze bedenken dat ze met sperren onder het werk uit kunnen komen en het belangrijkste, het voorkomt dat de neusriem naar beneden wordt getrokken. Niets zo ergerlijk als zo'n halfafgezakte neusriem!

Liselot

Berichten: 32189
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-04 17:07

de keelriem doe ik iets strakker dan normaal... ik vind het lelijk als dat ding zo bungelt. k doe die dus zo strak dat mijn paard er geen last van heeft.
de neusriem kan 1 duim onder, 2 vingers passen net niet en voor 1 vinger zit ie iets te los. ik hem hem losser en vaster geprobeerd en zo loopt hij het fijnst.
de sperriem kan ook 1 duim tussen om dezelfde reden

http://www.LiselotKamphuis.nl FOTOGRAAF: oa Bruiloften, Newborn en workshops!
T 18-11-15 <3 A 9-8-19 <3

Arjette

Berichten: 1644
Geregistreerd: 21-02-03
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-04 17:10

Ik doe het net zo als jij Ineke!! Vuist tussen de keelriem, twee vingers tussen de neusriem, en twee vingers tussen het sperriempje. En volgens mij is dit ook de juiste methode!!

..If I only could make a deal with God, and get him to swop our places..

Kia: the power to surprise Knipoog Clown

Sylhouet

Berichten: 4532
Geregistreerd: 17-06-03
Woonplaats: Vierhouten

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-04 17:14

Sjuimpje schreef:
Ik heb de neus en sperriem altijd strakker,
het voorkomt schuren (loszittende onderdelen schuren meer als vastere), het voorkomt dat een paard zich gaat bedenken wat voor leuke kunstjes je allemaal met een tong kan uithalen, het voorkomt dat ze bedenken dat ze met sperren onder het werk uit kunnen komen en het belangrijkste, het voorkomt dat de neusriem naar beneden wordt getrokken. Niets zo ergerlijk als zo'n halfafgezakte neusriem!


Neusriem naar beneden getrokken Verward ?! Nog nooit last van gehad, volgens mij krijg je dat alleen voor elkaar als je de neusriem wél losjes doet en vervolgens de sperriem wel strakker... Scheve mond mijn neusriemen zitten altijd mooi recht Lachen .
Verder heb ik ze echt niet zo los zitten dat ze schuren; 2 vingers ruimte is toch doodnormaal, zo heb ik het zelfs vroeger als klein ponymeisje nog geleerd Knipoog Schijnheilig ..!!
Ik zelf ben van mening dat als een paard tijdens het werk verzint om met zijn tong te gaan ouweh**ren of de mond open te sperren, dat de oplossing dan niet moet worden gezocht in het strakker aansnoeren van de neusriem, maar dat er gekeken moet worden WAAROM het paard daar opeens mee begint... het kan vaak protest zijn tegen iets.

Dus wat mij betreft: natuurlijk het spul niet overdreven los, maar gewoon 2 vingers ruimte bij de neusriem! Maar tja, ieder zijn eigen mening, over sommige dingen kun je anders wel eindeloos discussiëren... Knipoog Lachen

Check http://www.vivalaveluwe.nl : onze Bed & Breakfast en Vakantiewoning op unieke locatie midden in het bos op de Veluwe! Veel wild rondom ons terrein, en volop wandel- en fietsmogelijkheden. Ook ideaal voor natuurfotografen! Open vanaf maart 2015 :).

_10_

Berichten: 7295
Geregistreerd: 11-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-04 17:37

Mijn ervaring is dat juist als je de neusriem te strak doet er wondjes ontstaan (schuurplekken of kale plekjes). Dus ik doe de neusriem juist helemaal niet zo strak. Datzelfde geld voor de sperriem, al zit die wel iets strakker.

F_Orumster

Berichten: 15320
Geregistreerd: 17-12-03
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-04 18:11

ik heb hetzelfde geleerd..

keelriem > vuist ertussen
neusriem> 2 vingers
sperriem> 2

strak genoeg (vind ik dan)

Maar toen ik laatst voor iemand het hoofdstel omdeed moest ie strakker van diegene... Vond dat te los... Tsja... Ieder zn eigen..

verootjoo
Berichten: 35639
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-04 18:17

ik doe het ook zo bij de keelriem een vuist ertussen en de neusriem zo dat hij aangesloten zit en niet kunnen schuiven, en de sperriem dat hij blijft zitten. En dat is idd ongeveer met 2 vingers ertussen.

[o]

Sily

Berichten: 11491
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-04 18:20

Doet het ook precies hetzelfde Haha!

Heb ook geen last van schuurplekken, wondjes, hangende neusriemen en tongen die hun plek niet weten Tong uitsteken

"Mag ik voor ik inslapen moet, mijn baasje nog 1 kusje geven?
Een soort laatste groet, echt, het duurt maar even!"

Riëtte

Berichten: 5201
Geregistreerd: 26-02-01
Woonplaats: Bovensmilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-04 18:20

Idd zoals jullie het zeggen heb ik het ook geleerd. Ik heb een tijdje met een aaansnoer-neusriem gereden, maar daar reageerde Des erg slecht op. Begon al te klieren met bit in doen. Met een gewone neusriem was het meteen weer over. Tegenwoordig rij ik zonder neusriem. Des doet haar mond niet open onder het rijden, of het moet al zijn om te gapen..... (of stiekem gras te eten, maar dat kan ook met neusriem)

Sting

Berichten: 12856
Geregistreerd: 22-04-03
Woonplaats: Rolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-04 18:46

Ik doe het hetzelfde, niet te strak, niet te los Haha!

patos

Berichten: 4502
Geregistreerd: 23-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-04 18:59

Citaat:
Ik heb de neus en sperriem altijd strakker,
het voorkomt schuren (loszittende onderdelen schuren meer als vastere), het voorkomt dat een paard zich gaat bedenken wat voor leuke kunstjes je allemaal met een tong kan uithalen, het voorkomt dat ze bedenken dat ze met sperren onder het werk uit kunnen komen en het belangrijkste, het voorkomt dat de neusriem naar beneden wordt getrokken. Niets zo ergerlijk als zo'n halfafgezakte neusriem!


Idd, mijn paardje wil zich bij het loswerken nog weleens vervelen en heel overdreven op het bit gaan lopen knauwen en dr mond opensperren, zonder reden dus, op dat moment is er nog bijna geen druk op het bit. Met haar tanden is niets aan de hand, die zijn 2 weken terug nog gecontroleerd. Tis gewoon een beetje klieren, als ze aan het werk wordt gezet is het over. Maar door dat rare gedoe heeft ze al een paar keer dr tong over het bit weten te friemelen Scheve mond . Tuurlijk snoer ik haar neus niet dicht, maar iets strakker dan 2 vingers zit ie wel. Sperriempje zit gewoon netjes aangesloten.

Ik snap trouwes denk ik wat je bedoelt met die afgezakte neusriem, die wordt door de sperriem naar beneden getrokken, en dat heeft niets te maken met hoe strak je de sperriem doet, een sperriem zit altijd op dezelfde plaats, al doe je m op het laatste gaatje.

En zoals je zegt, van schuurplekken heb ik echt nog nooit last gehad.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Annick96 en 118 bezoekers