Ervaringen met supplementen/voer tbv spieropbouw

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Ervaringen met supplementen/voer tbv spieropbouw

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-01-04 09:13

Ik ben sinds anderhalve week weer bezig met mijn jonge paard,
Hij is nu bijna 1.75 en goed 3,5 jaar. Hij is vorig jaar ook alleen goed zadelmak gemaakt en heeft daarna een half jaar stilgestaan, zeker gezien zijn stokmaat is het logisch dat hij nog slap is.
Op zich bouwt het wel snel op; nu na anderhalve week ligt zijn ruggengraat alweer netjes verzonken tussen 2 spierpartijen die lekker zacht aanvoelen en waarop hij niet reageert als je hem daar stevig roskamt o.i.d.
Maar met name in het sluiten merk ik dat hij het gewoon nog slecht kan verwerken, ik weet ook dat dit natuurlijk een kwestie van tijd is, en dan dit met gerichte training snel verbetert.
Toch wil ik eens kijken of ik hem daar ook op een andere manier mee kan helpen.

Ik zelf weet wel wat er zoal op de markt is, zowel wat voer als supplementen e.d. Maar zelf heb ik het nog nooit eerder voor mijn paarden gebruikt. Wie heeft er dus ervaring met middelen die de spieropbouw ondersteunen?
Graag reacties met een kleine schets van de situatie waarin dit werd toegediend (bijv. na ziekte of blessure?), ook graag wat info over de dosering die werd toegediend en wellicht wat over de prijsstelling?


Faas

Berichten: 12718
Geregistreerd: 21-07-02
Woonplaats: Steenwijksmoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-04 09:26

Ik gebruik bij de opbouw en in het seizoen altijd vit. E met selenium. Ik toevallig van StHippolyt omdat dat het meest natuurlijk is en ze het nog lekker vinden ook.

Bevalt mij prima. Marek is er toen hij vorig jaar in training geeft heel erg mee geholpen geweest.

'Paint' it 'Black'

Lielle

Berichten: 66254
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-04 09:27

idem als Fasel. Heeft prima gewerkt voor Pablo.

Faas

Berichten: 12718
Geregistreerd: 21-07-02
Woonplaats: Steenwijksmoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-04 09:30

Wel goed opletten dat ze voldoende kunnen drinken. Het is namelijk ook goed voor de afvoer van afvalstoffen maar die worden natuurlijk via de urine afgevoerd. Daarvoor moet hij goed kunnen drinken.

Bedenk me ineens dat ik weer moet gaan bestellen

'Paint' it 'Black'

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-04 09:30

Vitamine E let ik altijd standaard op. Vorig jaar heb ik pavo muscle build geprobeerd. Ik heb toen een foto van beide kanten genomen toen ik er mee begon. Na 6 weken weer gekeken maar nee, vond het nou niet echt schelen ofzo. Natuurlijk telt de training ook mee maar dat was ook midden in het seizoen. En als je wel iets hebt dan een vlottere spiergroei stimuleerd moet je ook weer opletten. Als de massa te snel groeit dan heeft dat weer een negatieve invloed op de pezen en banden. Aan vitamine E heeft een paard 1 mg per kg lichaamsgewicht nodig. Ik voer nu pavo, daar zit al standaard 500 mg per kg brok in dus ook dat hoef ik niet meer bij te geven.

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-01-04 09:38

In principe zou hij aan vit. E genoeg moeten hebben, hij krijgt Havens sportbrok en ik heb uitgerekend hoeveel kilo hij zou moeten hebben om in de behoefte van vitamine E (en selenium) te kunnen voorzien.
Aangezien ik wel eens schadelijke gevolgen heb gezien van het overvoeren van Vit. E ben ik daar voorzichtig mee.

Is er iemand bekend met het geven van creatine?

mobick

Berichten: 3263
Geregistreerd: 24-05-02
Woonplaats: Maartensdijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-04 09:43

Ik heb zeer goede ervaring met de Pavo suplementen. E-plus gebruikte ik nadat rio voor onderzoek naar kramptrekken een tijd had stil gestaan. Van de Pavo suplementen worden ze heel soepel.

Voor de interval trainingen gebruik ik altijd AcHD (zo heet dat volgens mij). Dat is een klein flesje, waar een weekkuur in zit. Ze worden er wel heet van maar het gaat verzuring van de spieren tegen en helpt zeer goed bij het snel op bouwen van de conditie.

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-01-04 10:02

Een 'heet' paard kan ik nog even niet gebruiken,
hij is nog erg ril op zijn omgeving Haha!

Fitzroy

Berichten: 25096
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-04 10:16

Sjuim, zoals je op Medisch gelezen hebt, ben ik daar ook mee bezig. Op de site van Cavalor staan producten als MuscleBase en MuscleBuild, misschien heb je daar wat aan.
MuscleBuild is met name voor jonge paarden en paarden die een blessure hebben gehad.
De prijs kon ik alleen nergens vinden.
Hier heb je de link
http://www.biohyp.com/productalgemeen.html

Edit: ik zie dat Muscle Build 90 euro kost voor 90 zakjes. Ook behoorlijk aan de prijs, voor dat geld mag je wel wat verwachten.

Niets is zo eerlijk verdeeld als het verstand. Iedereen denkt er genoeg van te hebben.

Marjolein

Berichten: 11634
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-04 10:44

wij voeren van cavalor Musclefit aan 2 paarden, dat zijn 2 paarden die hoog in de sport lopen. Verder werd er een tijd neutradex gevoerdt dit is voor het afvoeren van afvalstoffen in de spieren als ze zwaar belast worden.
Ik vind het van supplementen erg moeilijk om te zeggen of ze nu echt iets toevoegen, wel weet ik dat beide paarden er super gezond uitzien en ook snel herstellen na een grote wedstrijd.

Kleine muisjes hebben kleine wensjes
Beschuitjes met gestampte mensjes

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-01-04 12:51

Ik heb inderdaad gezien dat jij je ook in de suplementen hebt verdiept Fitz, maar ik geloof wel dat jij in een iets andere richting zoekt als ik doe.
Muscle Build lijkt heel interessant, maar het is inderdaad prijzig. Het is zo makkelijk om het nu te geven en dan over drie maanden te zeggen; "Ja hoor, hij is een stuk sterker geworden", want dat is nogal logisch dat hij na 3 maanden training beter wordt Haha! Marjolein zegt het ook al, het is moeilijk om te zeggen dat de supplementen ook daadwerkelijk wat voor de paarden betekenen.

Nouvel

Berichten: 28559
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-04 13:33

MAX-H werkt op meerdere fronten: conditie, weerstand, spieropbouw, etc...
Misschien dat je daar wat aan hebt.

Er moet ook een site van zijn, maar ik weet op dit moment even niet hoe je daar komt... (zal thuis even kijken).

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-01-04 13:38

Van Max-H werd Ozep heel veel mans, hondsbrutaal en strontvervelend Haha! Dus daar ben ik niet zo heel kapot van.
Ik zoek echt iets wat alleen wat betekend voor de spieren, verder krijgt hij alles wat hij nodig heeft.

Katja
Blogger

Berichten: 42175
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-04 13:46

Ik heb verschillende spieropbouwers gevoerd.
O.a Musclebuild van Cavalor en en die van Pavo.
Verder heb ik een spieropbouwer van NAF gevoerd dit vond ik verreweg de beste maar ik zie hem niet meer op de site van de paardendrogist staan.
Wel moet je je afvragen of je zo'n product op dit moment wilt gebruiken omdat je toch wel een verhoogd risico op blessures krijgt doordat de spieren sterker worden maar pezen en banden niet.
Ik gebruik zulke producten eigenlijk alleen voor paarden die naar een keuring moeten of bv pavocup en dan een maand of twee van tevoren.

Maar de beste spieropbouwer komt nog altijd van de dierenarts. Bloos!

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-01-04 13:55

Katja schreef:
Maar de beste spieropbouwer komt nog altijd van de dierenarts. Bloos!

Dat gaat me nu even iets te ver Haha!
Het scheelt wel dat ik me niet meer druk hoef te maken om zijn vruchtbaarheid Schijnheilig

Laui!

Berichten: 16863
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: wherever I wanna be

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-04 14:02

Enige wat ik met regelmaat gevoerd heb aan mijn nogal gevoelige knol was E-plus. Hij stond met kou of iets matige training al snel stijf van de spierbevangenheid. Ik had het idee (maar da's niet te bewijzen) dat hij sneller herstelde.
Ik heb er verder nooit te veel aan durven sleutelen omdat het beest echt voor de meest rare dingen overgevoelig was of er superheet van werd. Voor onze volbloeden gebruiken we nu eigenlijk niks, ondanks dat ze best hevig moeten lopen. De spieropbouw geeft aan heo het met hun conditie staat en als er geen kont op zit, dan kunnen ze het gewoon nog niet aan. Peeswerk moet ook kei en keihard zijn (veel over straat stappen, úren lang op harde ondergrond trainen en nu heeft Polleke staalkabels).
Voor de gewrichten geven wij wel permanent supplementen (Artrose Gelatinaat en Equiflexion). Na zwaar werk oid geven we wel eens D-tox, voor een sneller herstel, maar voor de spieren verder echt niks. Of er moest er een spierbevangen worden, dan wil ik er wel weer E-plus in stoppen Knipoog

"Restaureer je kerk / Stuur je kinderen ten oorlog / Lees handen tot je blind bent / Maar red mij niet " - Maarten van Roozendaal

I'm livin' the dream | Interessante dingetjes

zobras
Berichten: 6059
Geregistreerd: 23-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-04 14:05

Moet zeggen dat mijn paard toen hij net 5 was ook eens een hulpje van de dierenarts had gekregen. Echter, het heeft niet geholpen. En waarom, goed rijden!!! Dat was de oplossing. Sinds Pablo en ik goed les hebben vliegen de spieren er gewoon aan.

Zou gewoon doorgaan en het paard de tijd gunnen. Je zegt zelf al dat je net bezig bent met rijden en het is een groot paard. Let wel op voldoende voer, omdat hij en energie nog nodig heeft voor de groei en daarnaast extra voor spieropbouw. Pas als hij echt problemen met spierpijn, stijfheid e.d. gaat vertonen zou ik pas gaan denken aan een suplement, zoals b.v. vitamine E. Verder gewoon de natuur zijn gang laten gaan.

Sannie1980

Berichten: 1744
Geregistreerd: 17-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-04 14:35

Sjuimpje schreef:
Van Max-H werd Ozep heel veel mans, hondsbrutaal en strontvervelend Haha! Dus daar ben ik niet zo heel kapot van.
Ik zoek echt iets wat alleen wat betekend voor de spieren, verder krijgt hij alles wat hij nodig heeft.

Ik heb toevallig gister Max H gekocht en wat denk je......ze vreet het niet! Volgens de verkooptster was dit wel erg goed spul, maar of het nou speciaal voor de spieren is....

Aimee

Berichten: 11805
Geregistreerd: 24-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-04 15:28

Ik heb ervaring met een hele reeks verschillende supplementen. o.a. Vitaplus van Farnam, verschillende producten van Equistro, Equitop myoplast, verschillende producten van Pavo en verschillende kruiden. Ze werden in heel verschillende situaties gebruikt op verschillende stallen waar ik heb gewerkt. Ook een beetje hulp van de dierenarts heb ik vaker meegemaakt, helaas........
Wanneer je de spieropbouw wilt stimuleren kan het toevoegen van aminozuren een positief effect hebben. Met aminozuren bouwt het lichaam eiwitten, eiwitten vormen de belangrijkste bouwstoffen voor het gehele lichaam. Spierweefsel is bijvoorbeeld volledig opgebouwd uit eiwitten. Er zijn 22 verschillende aminozuren, die allen een schakel vormen in het gehele lichaamsproces. Wanneer één of meer aminozuren ontbreekt kan dit leiden tot een verstoring van diverse lichaamsprocessen. Een aantal worden door het lichaam zelf aangemaakt, anderen moeten in het voer aanwezig zijn. Verder is voor een goede opname van aminozuren belangrijk om te weten dat daarvoor bepaalde vitaminen en mineralen nodig zijn.
De topsportpaarden waar ik mee gewerkt heb kregen dan ook allen een toevoeging waarin ook aminozuren aanwezig zijn. Vitaplus van Farnam is daar een goed voorbeeld voor, het is een compleet supplement waarin alle noodzakelijke vitaminen en mineralen zitten, ook die er voor moeten zorgen dat de aminozuren goed opgenomen kunnen worden.
Een goedkopere en minstens zo effectieve manier is het toevoegen van zeewier aan het voer, ook daarin zitten aminozuren. Wanneer je zeewier toevoegt aan een uitgekiend rantsoen waarin alle noodzakelijke vitaminen en mineralen zitten, kan dit al voldoende zijn om de spieropbouw net een beetje te ondersteunen.
Verder kan ik alleen maar mijn lof uitten over Equitop myoplast, dat kan echt helpen om van een vierkant paard een gespierde atleet te maken (in combinatie met de juiste training natuurlijk).

Alles gaat weg! Nieuw LeMieux dekje, Veredus beschermers, drie keer gedragen Juuls wedstrijdjasje, Döbert en Stübben hoofdstellen, Neue Schule en andere bitten, Trust flexi watertrens, dekens, Schleese dressuursingels.

thoroughbred

Berichten: 449
Geregistreerd: 01-09-02
Woonplaats: heerlen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-04 16:06

klopt wat aimee zegt.

Creatine is geloof ik de direkte stof dat de spieren verbranden bij zware inspanning. Een paard dat snel verzuurd is gebaat bij het bijvoeren van deze stof,maar voegt niets toe aan de opbouw van de spieren.

Ik heb zelf de muscle max gevoerd van de Foran,en heb zeer goede resultaten ermee behaald. is puur plantaardig.
zie http://www.forans.com/muscle.htm

Ik zou t alleen niet zo snel aan hengsten voeren want dan krijgen ze een hormoomstoot van heb ik jouw daar.
(staat in kleine letters bij ter ondersteuning van t gehele hormonenstelsel)

Ik heb toen voor 5 liter ongv 250 gulden betaald,maar t was zeker de moeite waard

There are only two emotions that belong in the saddle:
One is a sense of humor,
And the other is patience... John Lyons

Aimee

Berichten: 11805
Geregistreerd: 24-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-04 16:29

Glucose is de eerste energiebron van spieren, het kan direct gebruikt worden of in de lever en spieren worden opgeslagen als reserve-brandstof, in de vorm van glycogeen. Voor kortdurende inspanning kan glucose direct gebruikt worden als brandstof, daarna schakelen de spieren echter over op een andere vorm van opgeslagen energie, namelijk creatinefosfaat. Het hoge prestatieniveau kan langer worden voortgezet bij een grotere hoeveelheid opgeslagen creatinefosfaat. De hoeveelheid creatinefosfaat bepaald hoe lang de spieren gebruikt kunnen worden, voordat er over geschakeld wordt op het volgende energie-systeem, namelijk het melkzuursysteem.
Voor sportpaarden op zich dus fijn om de hoeveelheid creatinefosfaat aan te vullen, maar door goede training neemt de hoeveelheid opgeslagen creatinefosfaat ook toe.
Voor een jonge hengst weet ik niet of het wel zo wenselijk is dat hij langer in staat is om (kracht)prestaties te leveren. Want het betekend dat er meer energie voor de spieren aanwezig is, waardoor hij dus langer door kan gaan. Ik weet natuurlijk niet hoe je jonge paard zich gedraagt onder het zadel Sjuimpje, of je de energie al kan leiden of dat zijn energie jou leidt. In het laatste geval zou ik nog even oppassen met het toevoegen van creatine.

Alles gaat weg! Nieuw LeMieux dekje, Veredus beschermers, drie keer gedragen Juuls wedstrijdjasje, Döbert en Stübben hoofdstellen, Neue Schule en andere bitten, Trust flexi watertrens, dekens, Schleese dressuursingels.


ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-01-04 16:36

Hij is 'al' dik drie maanden hengst-af hoor Haha!
Zoals ik al zei is hij nog erg ril op de omgeving, maar niet zozeer op mij of mijn hulpen.
Gister heb ik een half uur intensief les met hem gehad en dat hield hij nu al beter vol als vorige week, was hij vorige week na zo'n 20 minuten echt wel opgebrand, dat gevoel heb ik nu niet gehad. Dat gaat dus heel snel, terwijl we enorm veel overgangen in draf gereden hebben dus best zwaar werk.

Aimee

Berichten: 11805
Geregistreerd: 24-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-04 16:46

Dat bedoel ik dus met dat de creatinefosfaat-voorraad snel kan toenemen door goede training.
Of het nou een hengst is of niet, het blijft een jong paard. Ik ken hem niet en kan niet ruiken hoe hij z'n energie onder de man gebruikt.
Ik heb je hierboven wat informatie gegeven, dacht dat het wel van toepassing was op jou vraag. Misschien dat je er wat aan hebt, anders zijn anderen misschien geïnteresseerd.

Alles gaat weg! Nieuw LeMieux dekje, Veredus beschermers, drie keer gedragen Juuls wedstrijdjasje, Döbert en Stübben hoofdstellen, Neue Schule en andere bitten, Trust flexi watertrens, dekens, Schleese dressuursingels.

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-04 17:05

Lanna is vorig jaar zomer erg ziek geweest. Ze had de ziekte Eva. Ze heeft twee weken enorm hoge koorts gehad, de ziekte veroorzaakt ook aderontstekingen door het hele lijf. Na de ziekte was ze enorm vermagerd, kon niet meer goed lopen (men dacht nog even aan ataxie, maar het bleek slapte te zijn) en alle spieren waren weg.

Bovendien zoogde ze een veulen van een paar maanden. De veearts dacht dat ze het niet zou redden.

Toen ze wonder boven wonder toch bleef leven heb ik haar op advies van de veearts MaxH gevoerd. 4 maanden lang 2 schepjes per dag. Met een blik van ca 30 euro doe je dan ongeveer een maand.

Na een maand ben ik voorzichtig gaan rijden, vooral veel overgangen. Toen ze sterker werd ook veel overgangen van stap/stilstand naar galop en terug naar een stop.

In december was ze weer helemaal in orde. En de spieren liggen er prima op! Ze maakt weer een perfecte slidingstop Lachen En das niet makkelijk voor een KWPN-er

Vera

Berichten: 12175
Geregistreerd: 10-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-04 17:16

Ik heb Mijn paard Soulmate gevoerd voor spieropbouw. Hij liep wat achter in de groei toen hij 2 was en dit was het resultaat in een half jaar:
Afbeelding
Afbeelding
Echt superspul.
Is ooit ontwikkeld voor de humane markt maar later uitontwikkeld voor dravers. Nu wordt het veel gebruikt in de westernsport.
Het bestaat uit zuiver natuurlijke ingredienten en bevat geen antioxidanten ed.
Kan het echt aanbevelen.

Let horses whisper in your ear and breathe on your heart


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Mizsz_Kitty en 80 bezoekers