Wordt het rookverbod op het werk ook nageleefd?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Wordt het rookverbod op het werk ook nageleefd?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-04 13:06

Citaat:
Rookverbod op het werk vanaf 1 januari 2004


Met ingang van 1 januari 2004 is een aantal nieuwe bepalingen van de Tabakswet in werking getreden die tot gevolg hebben dat werkgevers verplicht zijn hun werknemers “rookvrij” te laten werken. De tekst van de bepaling luidt als volgt:
“Werkgevers zijn verplicht zodanige maatregelen te treffen dat werknemers in staat worden gesteld hun werkzaamheden te verrichten zonder daarbij hinder of overlast van roken door anderen te ondervinden.”

Concreet betekent dit dat de werkgever er voor moet zorgen dat overal waar werkzaamheden moeten worden verricht roken verboden is. Wel kan een werkgever ruimtes bestemmen voor rokers, zolang dit voor andere werknemers geen overlast of hinder oplevert en een werknemer geen gebruik hoeft te maken van die ruimtes tijdens het werk.

In de media is uitgebreid aandacht besteed aan de uitzonderingen op deze regel. De uitzonderingen moeten nog definitief worden vastgesteld, maar in het voorontwerp van de regeling zijn al wel de beoogde uitgangspunten te vinden. Deze uitgangspunten zijn het toestaan van roken in bepaalde ruimtes, zoals het publieke gedeelte van horecagelegenheden, privé-ruimtes, open lucht en in open lucht gelegen gedeeltes en ruimtes die bestemd zijn om te roken. Zodra de uitzonderingen definitief zijn bepaald, wordt dit via onze website bekend gemaakt.


Sancties
De nieuwe Tabakswet bevat sancties, voor het geval de daarin vastgelegde regels worden overtreden. Werkgevers die nalaten maatregelen te treffen die werknemers in staat stellen hun werkzaamheden te verrichten zonder daarbij hinder of overlast van roken te ondervinden, kunnen worden gestraft met een boete van EUR 300,- oplopend tot een maximum van EUR 2.400,-.

De Keuringsdienst van Waren is belast met het toezicht op de wet. Werknemers kunnen daar (anoniem) een klacht indienen, mochten ze van mening zijn dat hun werkgever zich niet aan de regels houdt.

Ik vraag me af of dit bij iedereen al ingevoerd is?

Bij ons nu wel! OK dan!
Wij hebben maar weinig mensen op kantoor die roken, alleen de 2 secretaresses, een projectleider en één van de directeuren.
Als algemene rookruimte was daarom de receptie/ontvangsthal aangewezen aangezien daar de 2 echt verstokte rokers zitten. Een paar uurtjes in de week help ik met het overnemen van de pauze, en ook al is het maar voor even, ik ergerde me toch aan de rokerige muffe lucht die er hangt, de telefoonhoorn die een uur in de wind stonk waardoor mijn handen en gezicht ook die geur aannamen, en aan de geur van mijn jas, die in de garderobe bij de ontvangsthal hangt.
Verder vond ik het ook asociaal staan, dat bezoek met een peuk in de hand werd ontvangen.

Nu wordt er dus drie dagen niet meer gerookt en het hele gebouw ruikt al een stuk frisser! Mijn ogen branden niet meer als ik door de hal heb gelopen, ik heb geen kriebelende neus meer en ik kan ook de deur van ons kantoor gewoon even open laten staan.
Er zijn mensen die de hele regel maar overtrokken vinden, net als mijn reactie.
Maar als ik nu achteraf kijk wat voor last ik toch van die paar mensen met hun smerige gewoonte had, dan is het gewoon absurd dat zo'n regel nog zo lang op zich heeft moeten wachten!

youngster

Berichten: 26261
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-04 13:08

Wij hebben ook weinig mensen die roken, maar vanaf dat wij hier zitten ( nu zo'n 10 jaar) is hier een anti rook beleid. Roken moet dus buiten gebeuren. En aangezien dit kantoor niet erg groot is, is dat wel zo fris..

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-04 13:13

Toen dit nieuwe kantoor betrokken werd, hebben ze de eerste paar weken ook een rookverbod geprobeerd na te leven.
Maar toen waren er nog 2 keer zoveel rokers, die alleen al door de kleine rookpauzes, elke dag ruim een uur van hun werk afgehouden werden.

Nu onder druk van een wet voelen de rokers die er nog zijn, zich toch enigzins bezwaard om onder werktijd te roken, en blijft het bij een paar sigaretjes per dag. (Buiten dus)

Sjimmy

Berichten: 17797
Geregistreerd: 09-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-04 13:14

Ik wilde ook zo'n soort topic starten.
Bij ons rookt er in het bedrijf NIEMAND Party!!
Alleen op de vloer (onderhuur) roken er 2, die staan (stonden ook al) op de brandtrap (afgesloten ruimte maar wel binnen) te roken.

Ik vind dit echt een hele vooruitgang.
Ik heb best veel last van rook (iid ogen - lenzen worden veel sneller droog) en ik moet sneller hoesten. Geen astma ofzo.
Eerst stond je bijvoorbeeld in de trein, gaat er een op het 'balkon' staan roken, dat vind ik echt aso.

Sjimmy

Berichten: 17797
Geregistreerd: 09-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-04 13:16

Sjuimpje schreef:
Toen dit nieuwe kantoor betrokken werd, hebben ze de eerste paar weken ook een rookverbod geprobeerd na te leven.
Maar toen waren er nog 2 keer zoveel rokers, die alleen al door de kleine rookpauzes, elke dag ruim een uur van hun werk afgehouden werden.

Nu onder druk van een wet voelen de rokers die er nog zijn, zich toch enigzins bezwaard om onder werktijd te roken, en blijft het bij een paar sigaretjes per dag. (Buiten dus)



Dat vind ik ook het positieve aan die wet.
Mijn collega rookte eerst als een ketter, die was denk ik wel 1,5 uur op een dag aan het roken. En ik maar zijn telefoontjes aannemen. Ja de groeten, hij neemt toch ook niet mijn telefoontjes aan als ik op bokt zit Schijnheilig (geintje).
Kijk wat ontspanning tussen door moet kunnen, maar struktureel 1,5 uur op een dag. Dan werk je per week dus 7,5 uur minder (BIJNA EEN DAG!).

Marsu

Berichten: 2112
Geregistreerd: 11-03-03
Woonplaats: ZUIDLAND

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-04 13:25

Bij ons wordt sinds maandag niet meer gerookt. Nou ja er werd toch alleen maar in het trappenhuis gerookt.
Er is een rokersruimte ingericht op de 15e etage en anders kunnen de rokers naar buiten. Gelukkig zijn dat er op onze afdeling maar 2.

Eerlijk gezegd had ik liever dat ze in het trappenhuis rookten, want dan waten ze 10 minuten weg. Nu veel langer, want onze afdeling is op de 1e etage. En als het slecht weer is gaan ze echt niet buiten staan, dus naar de 15e.

Misschien trap ik hier nu tegen het zere been, maar ik vind dat rokers wel een mooi excuus voor extra pauzes hebben op deze manier. Zeker omdat wij hier ook veel telefonisch werk hebben moet de persoon dan toch door een ander vervangen worden. Dat vind ik op zich geen helemaal geen probleem, maar als iemand van elk uur een kwartier weg is, dan loopt dat op een dag wel op.

Elliot
Berichten: 6441
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-04 13:26

Bij ons [in de supermarkt] mag ook in het hele gebouw niet gerookt worden, en alleen in de pauze mag buiten gerookt worden, en dan mag de werkkleding niet zichtbaar zijn. Hele goede regel vind ik het wat dit betreft .

jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-04 13:28

Super he?! Wij hadden niet veel rokers hoor, maar twee. Zij rookten dan in onze "kantine". Daar hangt mijn jas ook en die stonk. Ga je door de koude wind, kruip je lekker in je kraag, stinkt je jas!

Nu lopen ze saampjes een rondje om het kantoor met hun sigaretje. Het ruikt er echt veel frisser!

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-04 13:29

Ik moet nu inderdaad ook de rookpauzetjes overnemen,
maar die paar minuten dat de receptie dan onbemand is mag ik gewoon vanaf mijn eigen plek doen.
Aangezien ik nu dus de deur open kan houden kan ik ook de telefoon horen


Achteraf voel ik me trouwens wel een trutje,
waarom heb ik al die jaren het wel gewoon geaccepteerd?

Ninaka

Berichten: 1417
Geregistreerd: 03-06-02
Woonplaats: In de buurt van Leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-04 13:33

Bij ons mocht je ook al langer niet roken, maar ik heb het nog wel meegemaakt dat je wel nog mocht roken.
Ik dacht dat ik er nooit zo'n last van had, totdat ze het ineens niet meer doen, heerlijk, wat een "zuivere" lucht.
Ik ben wel blij met die nieuwe maatregel. Alleen kost het voor de rokers idd wel meer tijd en dus minder werk voor hen en meer werk voor de niet-rokers.
Maar gelukkig zijn er bij ons op de afdeling een hoop mensen gestopt met 1 januari, nu nog hopen dat ze het volhouden.

jeanette

Berichten: 4894
Geregistreerd: 08-03-02
Woonplaats: Hengelo (o)

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-04 13:38

Bij ons mocht al meer dan een jaar niet gerookt worden op kantoor. Ik moet dus nu naar buiten. Vind dit nog niet echt een goede oplossing. Niet dat ik weer op kantoor wil roken, maar geef ons een hok met afzuiging of zo iets, zodat we niet meer in weer en wind hoeven te staan.

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-04 13:41

Tja Jeanette,
aan de ene kant kan ik me dat wel voorstellen.
Aan de andere kant scheelt het me niets, want het is niet mijn slechte gewoonte Haha! En ik zou er moeite mee hebben als een bedrijf zou investeren in een rookruimte, kortom omdat het geen investering is maar gewoon geld in een bodemloze put gooien en het nooit meer terug zien.
Dan kunnen ze dat geld ook aan mij geven, dan stop ik het in de paarden, daar zie je het ook nooit meer terug, maar het is iig niet ongezond (zolang je erop blijft zitten dan... Haha!)

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 132002
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-04 13:50

Sjuimpje schreef:
......(zolang je erop blijft zitten dan... Haha!)


Da's wel heel belangrijk *LOL*

Ik ben ook een verstokte roker, maar omdat ik niet op kantoor werk gaat de nieuwe regeling toch een beetje aan me voorbij.
1 keer per maand is er een verkoopvergadering in de showroom (we hebben niet echt een kantoor) en we zijn maar met 3 mensen.
En dat zijn allemaal rokers
Ik kan me niet voorstellen dat we nu met z'n allen op de stoep gaan staan, da's toch ook van de zotte Scheve mond
Er komen geen klanten, we hebben geen collega's die niet roken, we zitten allemaal in hetzelfde schuitje....... het nut ontgaat me volledig.

Mocht er ooit een nieuwe collega bijkomen die niet rookt, dan zal ik me uiteraard meteen aanpassen.
Maar op dit moment zie ik het nut er totaal niet van in

Linda

Berichten: 3350
Geregistreerd: 26-11-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-04 13:55

Wij mogen ook niet meer binnen roken, alleen in je lunchpauze buiten, verder niet. Werk zelf alleen maar 's avonds (zonder pauze) en op zaterdagochtend, maar ik heb er geen moeite mee. Alleen tegen de tijd dat ik bijna klaar ben met werken heb ik het even lastig Huilen

KellyenXena

Berichten: 3615
Geregistreerd: 08-04-03
Woonplaats: Roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-04 14:01

Het is inderdaad een stuk frisser voor de niet rokers. Hoewel ik zelf rook,vind ik deze regeling nog niet eens zo erg..Ik werk dan nog wel niet,maar ga vaak behoorlijke einden met de trein,waar nu ook niet meer gerookt mag worden.
Ik heb er totaal geen moeite mee..Op mijn stage kan ik vaak ook een hele dag niet roken..Ach,dat gaat best.Wordt alleen moeilijker als je dan een klant hebt,die de ene peuk na de ander opsteekt.

jeanette

Berichten: 4894
Geregistreerd: 08-03-02
Woonplaats: Hengelo (o)

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-04 14:05

Sjuimpje schreef:
Tja Jeanette,
aan de ene kant kan ik me dat wel voorstellen.
Aan de andere kant scheelt het me niets, want het is niet mijn slechte gewoonte Haha! En ik zou er moeite mee hebben als een bedrijf zou investeren in een rookruimte, kortom omdat het geen investering is maar gewoon geld in een bodemloze put gooien en het nooit meer terug zien.
Dan kunnen ze dat geld ook aan mij geven, dan stop ik het in de paarden, daar zie je het ook nooit meer terug, maar het is iig niet ongezond (zolang je erop blijft zitten dan... Haha!)



Weet je waar ik me het meest aan erger. Dat mensen de rokers zo in een verdom hoekje stoppen, omdat het slecht voor de gezondheid is en het de gezondheidszorg veel geld kost. Teveel drinken en te dik is ook slecht. Daar hoor je bijna niemand over, maar ook zij kosten ons elk jaar handen vol met geld.

Begrijp me niet verkeerd. Het kan nooit de bedoeling zijn dat er iemand last heeft van mijn rook. Als ik ergens niet mag roken dan rook ik niet, maar geef ons dan wel de gelegenheid en de plek omdat het wel te doen.

Linda

Berichten: 3350
Geregistreerd: 26-11-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-04 14:17

Precies Jeanette, ik heb er helemaal geen problemen mee dat er niet meer gerookt mag worden. Waar ik wel problemen mee heb is dat er ook niet even buiten gerookt mag worden in de koffiepauzes, wie heeft daar nu last van? En dan zijn er van die anti-rokers die zeggen: hahaha, lekker net goed. Tsja...die waren in december bij mij aan het verkeerde adres, zij asociaal, ik asociaal ~~}>

jeanette

Berichten: 4894
Geregistreerd: 08-03-02
Woonplaats: Hengelo (o)

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-04 14:21

Weet je die anti rokers waren vroeger zelf ook vaak een roker. Dat zijn vaak de ergste anti rokers

CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-04 14:22

ik vraag me af hoe dat zit met vrachtwagens......
ik heb een eigen vaste wagen, zou ik dan niet mogen roken???
vrachtwagen = goed geventileerd Schijnheilig
ik was vd week op de slachterij....daar mocht ik dus BUITEN en in MIJN EIGEN WAGEN niet roken???najah dat vind ik dus wel beetje........najah Knipoog

Lizz

Berichten: 8892
Geregistreerd: 18-10-02
Woonplaats: Hier aan de kust, de Zeeuwse kust...

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-04 14:28

Bij ons mocht al 2 jaar niet meer gerookt worden in het pand (in elk pand van bart smit). Niemand bij ons in het filiaal rookt, voordeel dus. Wel staan er vaak mensen net buiten de winkel te roken. Die willen naar binnen, maar roken nog net even hun sigarette op. Dat vind ik dan echt vies, die geur komt dan naar binnen.

nieneke

Berichten: 131
Geregistreerd: 24-12-03
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-04 14:33

Ons pap en mam zijn ook gestopt!! Gelukkig.. Dus, het helpt wel!!

Prima

Berichten: 6024
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bussum & Harskamp :D

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-04 14:35

Wij zijn naar buiten toe verbannen.

Prima

Berichten: 6024
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bussum & Harskamp :D

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-04 14:39

Mensen noemen het een slechte gewoonte. Maar het is eigelijk gewoon een hele hardnekkige verslaving. mensen hebben er geen begrip voor. helemaal mensen die zichzelf zo geweldig vinden dat ze ooit zijn gestopt en vinden dus ook van andere dat ze maar moeten stoppen omdat het hun ook is gelukt.

napoleon

Berichten: 4078
Geregistreerd: 11-08-01
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-04 14:39

Bij mijn vader op zijn bedrijf waren wat strubbelingen van rokers die zogenaamd van niets af wisten Maarja, aangezien de boete nogal hoog kan oplopen heeft mijn vader er voor gekozen om gewoon al het roken te verbieden. Nu is er een algeheel rookverbod opgesteld voor het bedrijf en moeten de rokers gewoon naar buiten OK dan! Er zijn op de 12 mensen 2 die roken dus met het merendeel word gewoon rekening gehouden. Ook klanten zullen vanaf nu niet meer mogen roken binnen

napoleon

Berichten: 4078
Geregistreerd: 11-08-01
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-04 14:45

Prima schreef:
Mensen noemen het een slechte gewoonte. Maar het is eigelijk gewoon een hele hardnekkige verslaving. mensen hebben er geen begrip voor. helemaal mensen die zichzelf zo geweldig vinden dat ze ooit zijn gestopt en vinden dus ook van andere dat ze maar moeten stoppen omdat het hun ook is gelukt.


Ik vind mezelf helemaal niet geweldig dat ik ben gestopt, ik had gewoon nooit moeten beginnen. Ware het niet dat ik me nu een stukl prettiger voel.......

Trouwens heb altijd, ook toen ik nog rookte (1 pakje per dag en ik ben van de een op de andere dag gestopt ), begrip opgebracht voor mensen die niet roken. Ik rookte ook niet bij mensen binnen als ze zelf niet rookten, ookal werd er tegen me gezegd dat ze het niet erg vonden. Liever ging ik dan even buiten staan, vond ik gewoon netter!

Je ziet juist dat veel rokers er geen begrip voor hebben dat anderen geen last van "hun" verslaving willen hebben, dus denk dat ook de rokers nu eindelijk maar eens begrip moeten gaan tonen en zich moeten aanpassen en anders................... gewoon stoppen en hard zijn voor jezelf