veel problemen oorzaak van slecht gebit?!?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
previr

Berichten: 1245
Geregistreerd: 06-09-06

veel problemen oorzaak van slecht gebit?!?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-07 17:27

ik heb een tijdje op een stal gereden waar de paarden die ik reed allemaal nog nooit bij de tandarts waren geweest ook allemaal problemen.
paard 1: 4 jr kleine wolfstandjes links en recht. naam bit niet aan, dus geen hand volgen. aan de longe ging ie omhoog als er druk op de longe kwam
paard 2: 4 jr wolfstanden boven links en recht en onder ene. ook geen bit aan nemen , rommelen in de mond.
paard 3: 3 jr. grote wolfstand recht, scherpe randen (haken) binnenkant wangen open.tong over t bit (nog niet zadelmak, aan de longe dus) zadelmak: absoluut niet te sturen ook niet na meer als een maand. tond erover proberen te krijgen. heel gevoelig aan de mond , gewoon met een aai of een wormenkuur, kon niks aan de mond hebben.
paard 4: 7 jr. 2 grote wolfstanden links en recht, veel haken, littekens aan binnenkant wang van t schuren .als je iets aan de mond kwam, steigeren, vlucht gedrag. schudden met hoofd, rommelen in de mond.

nu beweert de eigenaar dat al deze problemen absoluut niet aan het gebit liggen :-s
ik heb hem zo ver gekregen de tandarts te laten komen met geluk na aantal weken duidelijk maken heeft ie deze toch laten komen maar voor 2 paarden, de 2 4jarige.
na tijdje waren deze problemen langzaam opgelost.
maar lag niet aan de tanden nog steeds niet (volgens de eigenaar)

3jarige nog steeds niet stuurbaar. eindelijk dat toch de tandarts laten komen
alles gedaan. toen ben ik 1 week weggeweest, heeft deze man de 3jarige door iemand anders laten rijden, conclusie langzaam accepteerde t paard meer (logisch geen open wangen meer)
nu kreeeg ik te horen: t paard heeft bij jou niks geleerd (1 1,5 mnd onder zadel al die tijd met slecht gebit) je kan niet rijden, want bij .... doet ie t wel langzaam aan (nageven en zich laten sturen) en nog steeds lag het niet aan de tanden.

wat moet je hier nu mee?? deze man is toch geen paarden waard?
wat vinden jullie de mond is toch een zeer belangrijk onderdeel wat zeker goed moet zijn!
laten we bij deze meneer nog maar neit spreken over de hoeven, 15 weken de ijzers eronder bv.