Voorlezers op wedstrijd in tenue???

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ontario

Berichten: 1921
Geregistreerd: 25-01-01
Woonplaats: Deurne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-01 21:18

Ik weet, dat voorlezers op wedstrijd in tenue moeten voorlezen. Wat idioot zeg! Bij ons wordt daa helemaal niet op gelet, en wordt dat ook niet gedaan. Ja okee, als je zelf moet rijden, en je moet iemand voorlezen, dan heb je natuurlijk je tenue aan... Clown . Hoe is dat bij jullie? Wordt er bij jullie wel op gelet, en doet iedereen ook een tenue aan met voorlezen?

Groetjes, Danielle Party!!

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-01 21:23

Wat een onzin! Je kunt toch moeilijk je moeder die nog nooit paardgereden heeft in zo'n apepakkie hijsen als zij je voorleest?
Volgens mij klopt dat niet hoor, dat de lezer in tenue moet. Weet alleen dat het wel gewaardeerd wordt als de lezer er een beetje netjes uit ziet, maar dat hoeft echt geen tenue te zijn!

Kleintje

Berichten: 5763
Geregistreerd: 08-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-01 21:35

Citaat:
Op 2001-11-08 20:23, schreef Margreet:
Wat een onzin! Je kunt toch moeilijk je moeder die nog nooit paardgereden heeft in zo'n apepakkie hijsen als zij je voorleest?
Volgens mij klopt dat niet hoor, dat de lezer in tenue moet. Weet alleen dat het wel gewaardeerd wordt als de lezer er een beetje netjes uit ziet, maar dat hoeft echt geen tenue te zijn!



Klopt wel. Staat in het officiële regelement.
Artikel 120.1
Ik heb artikel 120.2 er even bijgezet zodat je weet wat de correcte kleding is.

Artikel 120 - Kleding


1. Correcte kleding is verplicht voor officials en deelnemers die zich binnen de - al dan niet afgesloten - ruimte van het wedstrijdterrein/de wedstrijdaccommodatie bevinden, terwijl deze regel ook van toepassing is op de voorlezer van de deelnemer.

2. Tenzij het verenigingstenue* wordt gedragen dienen deelnemers in de ring te verschijnen, gekleed in:

- een zwarte of donkerblauwe rij-jas;

- een wit, beige of geel overhemd of dressuurblouse;

- een witte, beige of gele rijbroek;

- een bijpassende witte of gele plastron of stropdas;

- een paar handschoenen (120-4);

- een paar zwarte- of donkerblauwe rijlaarzen;

- een zwarte of donkerblauwe (veiligheids)cap, dressuurhoed of bolhoed; voor ponyruiters is uitsluitend in de klassen Z1 en Z2 een hoge hoed of bolhoed toegestaan. Bij het rijden in dameszadel is een rijrok verplicht; de rijrok is een veiligheidsrok die reikt tot de linkerenkel als men te paard zit. De rijrok heeft dezelfde kleur als de rij-jas.

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 132002
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-01 21:36

Hoi Danielle,
Da's inderdaad een vreemde regeling....
Bij welke bond is dit de regel ?
Ik rijd bij de KNF, en daar is het absoluut niet verplicht om in tenue voor te lezen.
Het is wel gewenst om netjes te verschijnen (dus bijv. niet op badslipper in je bikini, ook al kan het 's zomers best wel warm worden *LOL* ), maar gewoon netjes is al voldoende hoor !

Nimber

Berichten: 26551
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-01 21:39

haha dat wist ik niet eens pech hoor ik doe daar niet aan mee!

Kleintje

Berichten: 5763
Geregistreerd: 08-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-01 21:39

Citaat:
Op 2001-11-08 20:36, schreef Oscar:
Hoi Danielle,
Da's inderdaad een vreemde regeling....
Bij welke bond is dit de regel ?
Ik rijd bij de KNF, en daar is het absoluut niet verplicht om in tenue voor te lezen.
Het is wel gewenst om netjes te verschijnen (dus bijv. niet op badslipper in je bikini, ook al kan het 's zomers best wel warm worden *LOL* ), maar gewoon netjes is al voldoende hoor !


Dit geldt voor KNF en NBVR.
Maar er is geen jury die daarop let.
Een jury hoort officieel ook bij de prijsuitreiking nog aanwezig te zijn, dat is ook vaak niet zo. Hij hoort dan nog aanwezig te zijn zodat je met je protocol nog terug kan gaan. Tijdens de prijsuitreiking moet je eigenlijk ook nog in tenue zijn.

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-01 21:48

Citaat:
Op 2001-11-08 20:35, schreef Kleintje:
Klopt wel. Staat in het officiële regelement.
Artikel 120.1
Ik heb artikel 120.2 er even bijgezet zodat je weet wat de correcte kleding is.

Artikel 120 - Kleding


1. Correcte kleding is verplicht voor officials en deelnemers die zich binnen de - al dan niet afgesloten - ruimte van het wedstrijdterrein/de wedstrijdaccommodatie bevinden, terwijl deze regel ook van toepassing is op de voorlezer van de deelnemer.


Volgens mij is 'correcte kleding' niet hetzelfde als de kleding die in de ring gedragen moet worden door de deelnemer die omschreven wordt in het 2e artikel. De omschrijving van die kleding geldt alleen voor de deelnemer in de ring, niet voor de voorlezer.
Anders zouden de juryleden ook in rijbroek moeten!
Volgens mij is er echt een verschil tussen de 'correcte kleding' die gedragen moet worden door officials en voorlezers en de kleding die gedragen moet worden door de deelnemers.
Lezers hoeven dus niet tenue, maar moeten wel netjes gekleed zijn (dus niet in bikini Haha! )

liberty

Berichten: 17286
Geregistreerd: 21-09-01
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-01 21:51

dat hebben wij nog nooit gedaan!!! ik weet niet hoe het in elkaar zit.

gr linda Lachen

Kleintje

Berichten: 5763
Geregistreerd: 08-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-01 21:53

Citaat:
Op 2001-11-08 20:48, schreef Margreet:
Volgens mij is 'correcte kleding' niet hetzelfde als de kleding die in de ring gedragen moet worden door de deelnemer die omschreven wordt in het 2e artikel. De omschrijving van die kleding geldt alleen voor de deelnemer in de ring, niet voor de voorlezer.
Anders zouden de juryleden ook in rijbroek moeten!
Volgens mij is er echt een verschil tussen de 'correcte kleding' die gedragen moet worden door officials en voorlezers en de kleding die gedragen moet worden door de deelnemers.
Lezers hoeven dus niet tenue, maar moeten wel netjes gekleed zijn (dus niet in bikini Haha! )


Hier heb je helemaal gelijk in.
Maar wat vinden ze dan correcte kleding. Staat wel raar omschreven dan. Ik bedoel... als je vriend je voorleest en hij is een punker dan is zijn kleding voor hem correct, maar een ander zal dit niet vinden. Dit is naar ieders eigen waarden en normen vind ik.
Correcte kleding in de paardensport is een paardrijbroek, net zoals je op de tennisbaan niet in een skipak staat.

Lekker vaag Verward

Manon

Berichten: 5495
Geregistreerd: 25-06-01
Woonplaats: IJsselstein

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-01 21:54

Dit heb ik echt nog nooit gehoord. Zou je echt minder punten krijgen als de voorlezer niet in 'correcte' kleding leest? Verward
Oja, en wat moet ik dan onder correcte kleding verstaan?

Dorine_81

Berichten: 1639
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Beek (LB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-01 22:13

Ik heb er nog nooit van gehoord alleen met 4 en 8 tallen en dat soort dingen maar gewoon een priefje voorlezen...??? hahaha dat zou wat zijn ik zie al die moeders al staan in die kleding hahaha en natuurlijk cap of hoedje op he....en maar voorlezen....whahahaha

Rhys
Berichten: 6352
Geregistreerd: 19-01-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-01 22:36

een eeuw geleden heeft hier iets over in de P&S gestaan, ik heb het nog. Dat was ook het beroemde artikel waar in stond dat plastron verplicht was, sindsdien letten ze daar hier veel strenger op.
Correct hoeft niet in driedelig pak te zijn, maar gewoon fatsoenlijk, dus idd niet in je bikini, gewoon, zoals mensen er normaal ook bijlopen (over het algemeen Haha!)

Joleen

Berichten: 4240
Geregistreerd: 27-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-01 22:39

Nooit van deze regel gehoord!! Als ik op concours ging, las Monica mij altijd voor in gewoon normale rijkleren. Dat ben ik ook zeker van plan als ik met haar meega. Ik vind het eerlijk gezegd een beetje een idiote regel!

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-01 22:40

Ik zorg gewoon dat ik een nette jas of trui aan heb ofzoiets, gewoon waar ik normaal in rij eigenlijk, als het maar schoon is, even dichtritsen, haar vast, schone broek, geen enorme baggerschoenen. Vriendelijk lachen naar de jury, wachten op een seintje en brullen maar.
Na afloop van de proef nog even 'zwaaien' om te bedanken. Misschien kun je de jury dan een beetje gunstig stemmen zodat ze bij een twijfelgeval een hoger cijfer geven.

Sjimmy

Berichten: 17797
Geregistreerd: 09-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-01 22:43

Idd gewoon netjes (wat dat is.... Haha! Verward ) als voorlezer, bij ons in de regio (gouda) is de jury meestal wel bij de prijsuitreiking aanwezig, en wij (met een groep van de manege) gaan altijd in tenue, soms letten ze er streng op en krijg je je prijs niet als je niet in tenue verschijnt. Een keer had een meisje 10 min de tijd om zich om te kleden, dat vertikte ze, toen was ze 2 1e prijzen, 2 protocollen en 4 (!!!!) winstpunten kwijt.
Ze werd gediskwalificeert.

ivar

Berichten: 579
Geregistreerd: 29-09-01
Woonplaats: hilversum

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-01 22:55

zeg sjimmy daar is wel iets aan te doen hoor, je zegt gewoon dat je al naar huis bent. Dus zoiets van sjimmy is al naar huis want.......en heeft mij gevraagd of ik de prijzen even wil ophalen. Dan kun je zelf je eigen prijs ophalen en hoef je niet in teneu. Uiteraard kan dat dus alleen als niemand je daar kent, maar het is soms wel errug handig.haha
Haha!

Fitzroy

Berichten: 25097
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-01 23:30

Marco heeft wel eens in een kapotte spijkerbroek met grote gaten voorgelezen, en er is niets van gezegd.
IK heb zelfs nog nooit zulke hoge punten gehaald als toen, maar ja, misschien kwam dat omdat de heren juryleden meer van mannen dan vrouwen houden. Haha!
Het zal het sexy effect wel geweest zijn.

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-01 00:35

Ik dacht ook meteen aan dat artikel uit de Paard & Sport waar Rieja het over heeft. Voorlezers hoeven idd echt niet in wedstrijdtenue te verschijnen. Voorlezer zijn toch vaak ouders, broers, zussen of andere grooms en geen mede-wedstrijddeelnemers? Correcte kleding is idd wel zeer gewenst, kan me die passage over 'niet in bikini en op teenslippers' nog goed herinneren. Als het bloedjeheet is, groom ik trouwens wel gewoon in een hemdje en korte broek hoor, en dan lees ik ook zo voor. Nooit wat van gezegd, ik zie er trouwens ook vrij 'decent' uit in hemdje en korte broek! Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-01 00:49

De combinatie even melden bij de jury helpt ook nog wel eens mee, is ook handig trouwens om verwarring te voorkomen.

Bij de prijsuitreiking ben ik altijd nog wel in tenue, zonder hoed en plastron, dat wel.

gomir

Berichten: 25533
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-01 00:49

Dat stuk wat Karin zegt over correct kleding (en nog meer mensen natuurlijk Haha! ) klopt.
Er is nog een toevoeging op deze regel geweest: men moet of in 'burger' of in 'ruitertenue' gekleed gaan. Dus niet in spijkerbroek met rijjasje ofzo Haha! (maar er wordt eigenlijk niet op gelet)

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-01 00:55

Oh ja, melden doe ik idd ook altijd. En dan netjes vragen: 'Wilt u de papieren nog even zien?'. In 99% van de gevallen wordt er dan gezegd: 'Nee hoor, ik neem aan dat die in orde zijn'. Haha!

En dan lief glimlachen, je plaats bij B innemen, als het nodig is nog ff de andere kant opkijken zodat de jury nog even het startsein niet kan geven en de ruiter nog ff de baan door kan voordat hij of zij moet beginnen. Haha!

_________________
<FONT COLOR="DARKBLUE">Als liefde het antwoord is, kan de vraag dan nog even herhaald worden?</FONT>

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Karin op 2001-11-08 23:56 ]</font>

Jurga

Berichten: 18554
Geregistreerd: 06-05-01
Woonplaats: Ede/Lunteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-01 14:08

Ik heb een keer een artikel gelezen van een jurylid en daarin werd gezegd dat het erg op prijs werd gesteld als een voorlezer er netjes en fatsoenlijk uitziet.... Haha! Ik heb het nog nooit gehoord dat een voorlezer ook in tenue moet, dat is wat mij betreft grote onzin.

ingrid

Berichten: 3291
Geregistreerd: 19-05-01
Woonplaats: zevenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-01 14:09

ik heb het nog nooit meegemaakt dat een voorlezer in teneu voor ging lezen wel bij 4-tal maar niet bij de individuele dressuur... vind het ook onzin....

Lot

Berichten: 1410
Geregistreerd: 09-07-01
Woonplaats: MesthoopCity

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-01 14:25

Een jaar geleden heeft in In de Strengen een kledingspecial gehad waarin dit aan de orde kwam. Hier een stukje van een artikel over dressuurkleding:
Jurylid Nico van Stigt meent dat veel voorlezers beter hun best mogen doen om goed voor de dag te komen: “Ze zien er soms zo vreselijk uit, dat is gewoon om je suf te schrikken. Bij zomerse temperaturen staan ze regelmatig half bloot langs de ring. Dat is toch ongepast…Vaak gaan ruiters zonder voorlezer naar een wedstrijd en vragen ze ter plekke aan Jan Piet of Klaas of ze willen helpen. Je hebt dan weinig invloed meer op de ‘correcte’ verschijning van je voorlezer.”
De term correct blijkt in de praktijk voor verwarring te zorgen. Jeannette Haazen: “Ik kan me voorstellen dat een te bloot geklede voorlezer met bijvoorbeeld een haltertopje aan afleidend en dus storend is voor de jury. Maar ja, je hebt topjes en topjes. Wat correct is, wordt aan ieders eigen inzicht overgelaten, en zelf draag ik als het warm is ook luchtige kleding bij het losrijden. Ik denk dat het er vooral om gaat dat de kleding niet te los en te bloot is en een verzorgde indruk achterlaat. Zoals ik al eerder aangaf: schoonheid speelt ook een belangrijke rol in onze sport. Persoonlijk lijkt het mij niet teveel gevraagd om deze schoonheid door middel van een goede uiterlijke verzorging te waarborgen. Het is een vorm van respect naar de jury, je paard en de sport in het algemeen.”

Tender
Berichten: 2359
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-01 14:48

grinnik!
zoals karin en Lov het beschrijven doe ik het idd ook!
Karin: jij mag mij wel voor komen lezen, hihi, even snel het seintje van de jury missen *LOL*
foei toch! wacht maar tot Jasmijn dit leest!!!!!