Endurance vraag, Bij training, hoe afstand meten ?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Sando
Berichten: 4312
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: Waalre

Endurance vraag, Bij training, hoe afstand meten ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-01-04 01:12

Hoi,

Even een vraagje voor de endurance ruiters onder ons....

Hoe meten jullie nou de afstand die jullie afleggen ?
Stel dat jullie een rit maken van 15 km. De tijd kun je bijhouden, maar hoe weet je nou welke afstand je hebt gemaakt ? Je hebt je toch aan een bepaalde tijd te houden ? Bestaan daar ook meetapperatuur voor ?
Laatst bijgewerkt door Sando op 08-01-04 01:29, in het totaal 2 keer bewerkt


Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-04 01:21

Toevallig vanmorgen nog aan iemand uitgelegd. Knipoog

Bij wedstrijden ligt de afstand van tevoren vast, en om de 5 km staan bordjes. Je kunt dus tussentijds uitrekenen wat je tempo op dat moment is.

Bij het trainen werkt het het handigst met een simpele kaart die je bij de VVV koopt. Teken daar het rondje dat je gaat rijden (of hebt gereden), meet de afstand met een liniaal of zo'n wieltje, en zet dat af tegen de tijd die je erover hebt gedaan.

Wil je het helemaal exact weten, dan moet je met een GPS gaan rijden. Maar die dingen zijn nogal prijzig.

Ben eigenlijk wel benieuwd hoe mijn collega-endurancers dit doen. Lachen

.
If you want to go fast, go alone. If you want to go far, go together. <African proverb>

Sando
Berichten: 4312
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: Waalre

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-01-04 01:27

oke, dank je... pffff... vvv kaart en route uitstippelen... dat is niet makkelijk volgens mij....gps: waar kan ik dat vinden en wat kost dat dan ?
Ik zal even mijn titel aanpassen, misschien dat jij dan ook antwoord krijgt op jouw vraag..... "hoe je collega-endurancers dat dan doen" oke?

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-04 01:31

Veel wedstrijdroutes worden op dezelfde manier uitgestippeld, dus ook met VVV-kaart en liniaal en/of wieltje, is mij ooit verteld. Knipoog

Voor de werking van een GPS moet je Fasel ff aan haar lange haar trekken, die heeft zo'n ding en rijdt er regelmatig mee. Ik heb 'm ooit geleend, maar had om een of andere vage reden een nogal slechte ontvangst. Zo'n ding werkt iig op satellieten, die continu jouw positie op aarde in de gaten houden en signalen heen en weer sturen. Aan het eind van de rit weet je dan hoeveel km je hebt afgelegd, wat je gemiddelde snelheid was etc.

.
If you want to go fast, go alone. If you want to go far, go together. <African proverb>

Sando
Berichten: 4312
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: Waalre

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-01-04 01:32

ja, had vlug even gezocht bij google.
Kwam op deze site uit...http://www.futurumshop.com
Daar zag ik al een simpel GPS systeem voor 149 euro.

Westernfreak

Berichten: 5495
Geregistreerd: 06-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-04 01:34

Tja....het voordeel van een route rijden waar je ook met de auto mag komen Haha!
Ik rijd het stuk dus na met de auto. Zo weet ik welke afstand ik ongeveer heb gereden. De afstand van bepaalde rondes en stukjes van de route weet ik nu en als ik een nieuwe route ga rijden, stap ik weer even in de auto om het nieuwe stuk na te meten.
Ook neem ik de tijd op....deel het aantal gereden km. door het aantal uren (of minuten) en reken zo de gem. snelheid uit. Verder leer je het na verloop van tijd wel een beetje om het aan te voelen in welk tempo je ongeveer rijdt. Lachen

Een beetje onduidelijk misschien, maar het is ook al laat Haha!

"The world is best viewed through the ears of a trotter"

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-04 01:37

Ik wil nog ff toevoegen dat mijn vriendje een mountainbike heeft met een kilometertellertje. Als hij meegaat op een rit, dan weten we na afloop ook precies hoeveel we hebben afgelegd. Alleen kan ik niet echt 'trainen' als hij meegaat, aangezien ik juist snelheid kan maken op plekken waar hij dat niet kan (zand) en andersom (asfalt). Maar dan rijd ik later gewoon die route nog eens zonder hem, in mijn eigen tempo.

.
If you want to go fast, go alone. If you want to go far, go together. <African proverb>

Lielle

Berichten: 66254
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-04 08:28

ik heb idd een GPS gebruikt, ideaal! De Garmin Gekko geloof ik, niet zo duur en bevalt prima. Karin, ook ideaal met de cross trouwens om richpunten voor de tijd te bepalen.

brig
Berichten: 162
Geregistreerd: 13-01-03
Woonplaats: Warmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-04 09:22

Ik heb verschillende korte rondjes die ik met mijn fiets en kilometerteller gefiets heb en door deze aan elkaar te plakken kan ik het eental km bepalen. maar ondertussen let ik niet meer zozeer op het aantal km dat ik rij maar op de tijdsduur.
Maar als je wilt kijken wat je tempo is is het natuurlijk wel handig als je de afstand weet.


Faas

Berichten: 12718
Geregistreerd: 21-07-02
Woonplaats: Steenwijksmoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-04 09:29

Dat gedoe met dat uitmeten op zo'n kaart pffff, Haha!. Gewoon een Timex Speed and Distance system gebruiken. Is op dit moment de meest nauwkeurige voor de afstandmeting/snelheidsmeting. 99% nauwkeurig. De normale GPS ook wel maar die zijn multipurpose gemaakt (dus ook voor routes etc). Ik ben erg blij met de mijne. Vooral als ik er op een wedstrijd acherkom dat ik geen 35 maar 38 km gereden heb. Toch weer een overwinning Haha!

Sando, ik ga je zo een pb sturen hoor. Effe wakkerworden Haha!

'Paint' it 'Black'

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-04 09:48

Kost dat?

Faas

Berichten: 12718
Geregistreerd: 21-07-02
Woonplaats: Steenwijksmoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-04 10:15

Afbeelding
kost 269 maar komt nog iets van 20% korting overheen. Wel de allerbeste Haha!

'Paint' it 'Black'

796285
Berichten: 6664
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-04 10:28

Ik gebruik een raderwieltje van de buitensport-shop, en m'n stafkaarten van de Veluwe. Kost me 5 minuten om m'n routes op de kaart te vinden en ze na te raderen. Kosten? tientje voor de kaart-O-meter en het stafkaarten boek hadden we al. Net alsof ik ergens 270 euro in een laatje heb liggen... Knipoog

Faas

Berichten: 12718
Geregistreerd: 21-07-02
Woonplaats: Steenwijksmoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-04 10:29

Ik heb er ook voor moeten sparen hoor Haha!

'Paint' it 'Black'

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-04 11:31

Hmm, zal vandaag eens even rondsnuffelen dan. Lijkt me wel leuk.

Jorie

Berichten: 3093
Geregistreerd: 07-08-03
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-04 11:49

Wij doen alles op de gok!!! We schatten ongeveer hoe lang een route is...... Maar ja, of het ook klopt...... daar komen we ooit achter als we ooit een GPS hebben!!!

Eindstand:1881 goedgekeurde kilometers!!!

Vippie
Berichten: 10408
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Lalaland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-04 12:16

kijk op www.correct.com daar zijn de GPsjes van Garmin ok goed betaalbaar, mijnes was in de aanbieding voor 177 euri, werkt echt superdepuper!

De reden dat ik niet meer verander is dat ik mezelf dan niet ben maar een ander!
Bedankt voor alles wat je me hebt gegeven wijffie, dag ezeltje...
Cadiz Ruinenkampioen 2008 en Reserve Ruinenkampioen 2009, 2012, 2014!!!!!
A-zadelproef, STERRUIN!!!!
B+12/ L1+3

Jorie

Berichten: 3093
Geregistreerd: 07-08-03
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-04 12:30

Is dat Correct van Correct ????? (Bergweg R'dam??) Dan kan ik daar dus gewoon een een blik werpen.......

Eindstand:1881 goedgekeurde kilometers!!!

Jorie

Berichten: 3093
Geregistreerd: 07-08-03
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-04 12:34

Jorie schreef:
Is dat Correct van Correct ????? (Bergweg R'dam??) Dan kan ik daar dus gewoon een een blik werpen.......


Ja, dus........

Symbeami

Berichten: 2662
Geregistreerd: 16-10-03
Woonplaats: Okkenbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-04 12:48

Ik heb op een kaart van de omgeving, met zo'n wieltje ongeveer de afstanden van wat ik rij nageraderd. Het langste rondje is zo'n 25 km, daar doe ik meestal zo'n 2 tot twee en half uur over. Snelheidstraining doe ik meestal in de wedstrijd, en daar zijn de afstanden bekend.
En inderdaad leer je op een gegeven moment in welke snelheid je paard in elke gang ongeveer loopt.
GPS is leuk, maar ik heb geen geld over en met deze simpele middelen red ik mij ook best.

Vippie
Berichten: 10408
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Lalaland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-04 16:14

Jorie schreef:
Is dat Correct van Correct ????? (Bergweg R'dam??) Dan kan ik daar dus gewoon een een blik werpen.......


Yep aan de ceituurbaan afdeling marine daar kunnen ze je verder helpen..

De reden dat ik niet meer verander is dat ik mezelf dan niet ben maar een ander!
Bedankt voor alles wat je me hebt gegeven wijffie, dag ezeltje...
Cadiz Ruinenkampioen 2008 en Reserve Ruinenkampioen 2009, 2012, 2014!!!!!
A-zadelproef, STERRUIN!!!!
B+12/ L1+3


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 23 bezoekers