Maandag ziekte?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Gringo_HS13

Berichten: 553
Geregistreerd: 11-11-03
Woonplaats: woerden

Maandag ziekte?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-01-04 01:06

Een tijd geleden verzorgde ik een paard bij een boer. Hij had 2 tuigers en een volbloed Melodie. Melodie gingen we langzaam en rustig in rijden. We deden niet te veel met haar.
Op een dag ging ik en een vriendin rijden in het land. Ik op Mister en zij op Melodie. Melodie was niet echt fit dus gingen we weer terug naar stal. We melden het tegen de boer dat ze niet echt goed in haar vel zat. De volgende dag lag Melodie in haar stal. Ze wilden niet meer over eind komen. Na een lang gevecht, kregen we haar toch op de benen. Ze liep te zwalken net of dat ze elk moment neer kon vallen. Op een gegeef ogenblik ging ze weer liggen (sinds dien is ze ook nooit meer opgestaan). De dierarts er bij gehaald en hij had het over dat ze de maandag ziekte had. Ze heeft de hele nacht gevochten maar we moesten helaas haar toch nog in laten slapen. Huilen

Wat ik nou niet begrijp is dat maandag ziekte komt van paar dagen rust en dan in een keer hard aan het werk moeten. Maar we beleerde haar nog met het rijden dus we deden het nog rustig aan.

Daarbij die boer voerde uien, koeienbiks en kuilgras. Wij waren het hier niet mee eens maarja we hadden er niets over te zeggen, het waren immers zijn paarden. Mijn vriendin en ik denken dus dat het door het voeren kwam. Zou het daar aan gelegen kunnen hebben of was het toch maandag ziekte?

Groetjes

Kijk voor onze leuke stalhyves op: http://stal-hoogland.hyves.nl/
iedreen is er welkom OK dan!


mrie
Berichten: 6443
Geregistreerd: 08-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-04 01:39

Maandagziekte is hetzelfde als spierbevangenheid (zie topic hierover). Het heeft te maken met voeding afgestemd op veel werken en dan plotseling minder werk geven. Vandaar dat het maandagziekte heet. Vroeger kregen paarden dit nogal eens als ze doordeweeks veel arbeid hadden en dan ineens in het weekeinde stilstonden. De hoeveelheid voeding die ze binnen krijgen is dan niet aangepast en dat geeft een enorme verzuring van de spieren. Zoals je helaas ervaren hebt kan dit dus tot de dood leiden.

Vandaar ook dat paarden geen vakantie hoeven of dat ze goed voorbereid moeten worden op minder werken.

Bejaarde bokkers weten meer

Brendahorseslover

Berichten: 545
Geregistreerd: 16-01-02
Woonplaats: Zeist

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-04 19:17

daar heb ik niks aan toe te voegen Knipoog
Erg sneu voor dat paardje, die moet erg geleden hebben... maar denk inderdaad dat de boer niet goed gevoerd heeft!

Druk druk druk... Knipoog

IwanLuver
Berichten: 1877
Geregistreerd: 28-10-03
Woonplaats: steenwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-04 19:26

Je kan een paard wel vakantie geven maar dan moet je het rantsoen ook aanpassen! Dus minder eiwit rijk voer en dat wordt vaak bij vakantie niet gedaan.

Het is moeilijk om iemand die over het paard getild is, weer in het zadel te krijgen

Aukie

Berichten: 1165
Geregistreerd: 14-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-04 20:02

Wat erg! Sterkte!!

Who could match out joy? None would be so bold
As we gallop through the heaths, In a dance of ages old

You are a gift from heaven, On earth you give me wings
And even angels envy, The joy such freedom brings

Gringo_HS13

Berichten: 553
Geregistreerd: 11-11-03
Woonplaats: woerden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-01-04 23:28

Ja het paard was van de boer dus wij hadden er niets over te zeggen. Hij voerden ze gewoon met de koeien mee. Al zeiden wij iedere keer dat is slecht voor die beesten. Uien, koeienbix enz. Verward
Maar die boer is eigenwijs. Het kan geen kwaat allemaal zei hij dan.

Kijk voor onze leuke stalhyves op: http://stal-hoogland.hyves.nl/
iedreen is er welkom OK dan!

Brendahorseslover

Berichten: 545
Geregistreerd: 16-01-02
Woonplaats: Zeist

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-04 11:55

Dan mag je nog blij zijn dan die boer geen varkens had en de paarden varkensbix voerde... dan was het snel gedaan met beide paardjes Boos!

Druk druk druk... Knipoog

Eline

Berichten: 72938
Geregistreerd: 07-10-03
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-04 12:00

ach gossie... heeft hij het voer voor de anderen nu wel aangepast? of ben je er al niet mer?

Spiritpien
Berichten: 19
Geregistreerd: 06-01-04
Woonplaats: Riemst Belgiƫ

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-04 13:19

Kuilgras is voor koeien en bevat teveel eiwitten voor paarden, als je het dan toch zo nodig wilt/moet geven , geef dan de halve portie. Nadeel is dat je paard het sneller op heeft en, zeker in de stal, de kans op verveling toeneemt Er is een relatie met maandagzoekte en teveel aan eiwit, gecombineerd met te weinig beweging (teveel uren op stal). Toen mijn paard (Arabier) helaas tijdelijk dag en nacht op stal stond en maar een uurtje per dag op de wei kon ,heeft ze ook maandagziekte gehad, ook door mijn eigen onervarendheid op dat moment want ik voerde haar teveel omdat ze zo mager was. (Pas op, ze kreeg ook haver, daardoor was ze hyper).Toen ze eenmaal hersteld was heb ik haar vanaf dat moment dag en nacht op de wei gezet en ze heeft het daarna nooit meer gehad. Maandagziekte komt bij weidepaarden BIJNA niet voor, die kunnen zelf kiezen hoeveel ze willen bewegen.
Een paard dat maandagziekte heeft gehad zal altijd kans op herhaling houden : Goed opwarmen en cooling down , een half uur, zijn dan van levensbelang.

kjcm

Berichten: 888
Geregistreerd: 04-06-03
Woonplaats: ergens waar jij niet bent.....

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-04 14:04

ook al ben je bezig met het beleren dan kan je paard maandagziekte krijgen, wij hebben ook zo'n paardje op stal gehad. had eigenlijk nog nooit wat gedaan en de eigenaresse ging er mee aan de slag en BENG!!!!! hij stond aan alle kanten vast. langzaamaan is hij er weer van genezen en koeienbiks... echt alleen maar aan de koeien geven, waarom denk je dat er verschillende soorten biks bestaan?! en het feit kuilgras... mijn paard krijgt ook kuilgras maar dan wel op paarden afgestemd. voor koeien willen ze er nog wel eens melasse overheen doen om het lekkerder te maken en idd eiwitrijker is het omdat er meer kunstmest wordt gestrooid op het grasland om meer opbrengst te hebben. weet je ik geef mijn paard vitamine e met selenium, de een zegt dat het niet werkt maar bij mijn paard helpt het om de evt. afvalstoffen af te voeren. misschien is het wijs om er eens verder informatie over in te winnen bij de da die geweest is bij het paard. ben je iig weer iets verder, succes.


Gringo_HS13

Berichten: 553
Geregistreerd: 11-11-03
Woonplaats: woerden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-01-04 23:24

Ik heb op ten duur een eigen paard gekocht en ben naar een pensionstal gegaan. Ik verzorgde daar alleen de paarden en had niets over het voeren te zeggen. Wel als het me eigen paard was geweest.

Kijk voor onze leuke stalhyves op: http://stal-hoogland.hyves.nl/
iedreen is er welkom OK dan!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: anji, Artimes, CarolinePro2, Diddykong, germie, GoogleAdsense, Ineke2, lizy29, maxie, Tvko, Vinny12511, XladyX en 25 bezoekers